Regler för badkläder

7 jan. 2023 20:45
Visningar: 711
Hej,
Jag och sambon är sugna på att resa till Maldiverna, främst för snorklings-upplevelsen. Men blev uppmärksammad via nåt klipp på Instagram om att det är förbjudet att vistas i badkläder förutom på bestämda stränder? Är det någon som känner till det här eller är det ”fake news”?

Annat man bör känna till?
7 jan. 2023 21:02 (redigerad)
Ja, på de lokala öarna är det så, inte på resorterna.
Det är ett strikt muslimskt land med allt vad det innebär.
Av M4sta86
8 jan. 2023 18:45
De lokala öarna har en bikini beach där man kan bada som vanligt.. övriga stränder måste man va påklädd dvs tshirt och shorts
9 jan. 2023 12:32
Tack snälla för svar!
Har ni besökt Maldiverna? Hur var er upplevelse och vilken ö/resort och aktiviteter valde ni?
9 jan. 2023 15:39 (redigerad)
Ja, jag var där 2015. Bodde på Vilamendhoo och Reethi Beach.
Aktiviteter var bl.a. sunset cruise, snorkla med valhaj och rockor, vindsurfing, ensamtid på öde ö etc.
Vilamendhoo har ett jättefint husrev.
9 jan. 2023 16:17
Citerat från Worldofmarie:
Ja, jag var där 2015. Bodde på Vilamendhoo och Reethi Beach.
Aktiviteter var bl.a. sunset cruise, snorkla med valhaj och rockor, vindsurfing, ensamtid på öde ö etc.
Vilamendhoo har ett jättefint husrev.
Precis nåt sånt jag vill åt. Främst valhajen som styr mig.
Tack för tips, ska kolla upp Vilamendohoo! :)
Av Hytte
13 jan. 2023 09:48
Hej,

Jag och min son var där 2020.

Ukulhas - bra snorkling direkt från stranden. Färggranna fiskar, muränor, revhajar m.m.
Maafushi - mer utbyggt, bra att utgå för åka på utflykter. Vi snorklade med valhaj, fick åka båt typ 2,5 h.

Hör av dig om du undrar över mer.

Mvh Markus
Av Vivsan
5 feb. 2023 16:33
Är på den lokala ön ukulhas just nu. Jätte stor bikinibeach här, jätte bra restauranger och möter trevligt folk överallt. Husrevet är fantastiskt att snorkla vid och skit stort. Har varit här 4 dagar och har sett rockor, olika hajar, en sköldpadda och massa massa olika fiskar. Sant att ni bara får ha badkläder på stranden och när ni är uppe på ön så måste ni ha täckande kläder, dvs inte genomskinliga kimonon men det räcker gott och väl att ha shorts och linne typ :)
Finns ingen alkohol här men det finns en ”hemlig” barbåt att åka till.
Men mitt tips är att om ni åker till en lokal ö så kolla upp hur stor bikinibeachen är på ön ni vill till och om det finns ett bra husrev.
Åker ni till en resort-ö så får ni typ göra som ni vill, inte samma regler där.
/vivi
Av Vivsan
7 feb. 2023 16:54
Kom på mer tips! Innan jag åkte så greppade jag inte riktigt vad det va för priser i landet men här på denna ön så äter jag och min man middag på kvällen ute för ca 22dollar tillsammans. Det finns också mataffärer där du kan köpa allt från koppnudlar, bara osv.
Det finns också en bankomat här där det går att ta ut pengar i deras egna valuta. Allt är också billigare i deras egen valuta men det funkar med dollar.
Utflykter kostar ca 50dollar/person om man vill göra någon sån.
Så det är inte lika billigt som resten av Asien men inte dyrt heller om jag jämför med att semestra i Europa.
Av Fylke74
10 feb. 2023 13:34
Blev det fler öar eller ni nöjde er med Ukulhas?
Av Vivsan
10 feb. 2023 16:18
Det blev bara ukulhas denna gången, vi får 13 hela dagar här. Den dagen vi åker tillbaka till Maldiverna blir det nog i alla fall minst 2öar men ukulhas kommer vara en av de. Det finns en färja som går mellan 4 olika öar och tanken var att vi skulle göra lite dagsutflykter men vi blev sjuka nu i 5 dagar så vi får nöja oss med att stanna här, tur denna ön har allt vi behöver :)
Av Fylke74
12 feb. 2023 20:04
Usch, sjuk låter inte kul.
Tack för info.
Funderar på att åka nästa vinter och isf kombinera Ukulhas med antingen Rashdoo eller Bodufohudhoo.
Blir totalt sex nätter på öarna efter att ha varit i Sri Lanka först.
Av Nspfish
17 feb. 2023 14:46 (redigerad)
Citerat från Vivsan:
"Sant att ni bara får ha badkläder på stranden och när ni är uppe på ön så måste ni ha täckande kläder, dvs inte genomskinliga kimonon men det räcker gott och väl att ha shorts och linne typ" :)

Åker i vår till Maldiverna för 5e gången. Infon från Vivsan stämmer utmärkt, men...
Det räcker egentligen inte "med shorts och linne". Det finns skyltar lite här och var med foton på minimi klädsel för man/kvinna på allmän badstrand, vilket innebär shorts till knäna och top med ärm ner till armbågen.
I övrigt bör man väl (enligt min åsikt) följa länders kultur, dvs i detta fallet som kvinna täcka armar och ben så mkt som möjligt. Ingen kommer att säga åt dig om du inte gör det, men vad de tänker och tycker är en annan sak, så ja... upp till dig vad du anser du bör göra som besökare.
26 feb. 2023 10:04
Tack för utförliga svar! Tycker det är viktigt att respektera kulturen vi reser till och då är det skönt när man vet vad man har att vänta sig. Har skrivit ner alla öar ni besökt och försöker övertala sambon. Hoppas på Maldiverna!

En fråga till som ploppat upp. Ni som simmat med valhajar (eller andra djur via bokade båtturer), är det en trevlig och häftig upplevelse eller snorklar man samtidigt som man trängs med så många andra turister att det förstör känslan? Har hört rykten om att det kan vara så..
26 feb. 2023 12:36
Citerat från Nobody23:
Tack för utförliga svar! Tycker det är viktigt att respektera kulturen vi reser till och då är det skönt när man vet vad man har att vänta sig. Har skrivit ner alla öar ni besökt och försöker övertala sambon. Hoppas på Maldiverna!

En fråga till som ploppat upp. Ni som simmat med valhajar (eller andra djur via bokade båtturer), är det en trevlig och häftig upplevelse eller snorklar man samtidigt som man trängs med så många andra turister att det förstör känslan? Har hört rykten om att det kan vara så..
När jag var på en sån tur var det bara vår båt och vi var väl 5 pers.
Det är ju inte våldsamt många turister på Maldiverna jämfört med andra ställen.
26 feb. 2023 13:00
Tack! Då vet jag :) säkert lite styrt kring när man väljer att åka dit också, låg eller högsäsong
27 feb. 2023 06:19 (redigerad)
Citerat från Nobody23:
Tack snälla för svar!
Har ni besökt Maldiverna? Hur var er upplevelse och vilken ö/resort och aktiviteter valde ni?
Var där 2015 och besökte Vilamendhoo. Fantastiskt fint. Exakt som man tänker sig ett vykort från en paradisö. Helt underbart vatten och vackra palmbeklädda stränder. Precis som "World of Marie" nämner så har de ett mycket fint husrev bara några meter ut som bjöd på många timmars snorkling. Jag såg massor av intressanta och färgglada fiskar, murenor och koraller.
Vi valde även en utflykt med båt där övernattning ingick. Vi åkte till en öde ö där de på kvällen dukade upp middag på stranden som sen följdes av nattsnorkling med ficklampor för att upptäcka jättemantor som kom upp ur djupet och var väldigt nyfikna. En mäktig upplevelse.

Jag har aldrig hittills i mitt resande eller online upplevt ett vackrare resmål än Maldiverna.
Av Ales
14 mars 2024 21:55
Citerat från Vivsan:
Är på den lokala ön ukulhas just nu. Jätte stor bikinibeach här, jätte bra restauranger och möter trevligt folk överallt. Husrevet är fantastiskt att snorkla vid och skit stort. Har varit här 4 dagar och har sett rockor, olika hajar, en sköldpadda och massa massa olika fiskar. Sant att ni bara får ha badkläder på stranden och när ni är uppe på ön så måste ni ha täckande kläder, dvs inte genomskinliga kimonon men det räcker gott och väl att ha shorts och linne typ :)
Finns ingen alkohol här men det finns en ”hemlig” barbåt att åka till.
Men mitt tips är att om ni åker till en lokal ö så kolla upp hur stor bikinibeachen är på ön ni vill till och om det finns ett bra husrev.
Åker ni till en resort-ö så får ni typ göra som ni vill, inte samma regler där.
/vivi
Flög ni charter eller reguljärt ? Kollar på biljetter men det är såååå dyrt!
Av M4sta86
15 mars 2024 16:15
Citerat från Ales:
Citerat från Vivsan:
Är på den lokala ön ukulhas just nu. Jätte stor bikinibeach här, jätte bra restauranger och möter trevligt folk överallt. Husrevet är fantastiskt att snorkla vid och skit stort. Har varit här 4 dagar och har sett rockor, olika hajar, en sköldpadda och massa massa olika fiskar. Sant att ni bara får ha badkläder på stranden och när ni är uppe på ön så måste ni ha täckande kläder, dvs inte genomskinliga kimonon men det räcker gott och väl att ha shorts och linne typ :)
Finns ingen alkohol här men det finns en ”hemlig” barbåt att åka till.
Men mitt tips är att om ni åker till en lokal ö så kolla upp hur stor bikinibeachen är på ön ni vill till och om det finns ett bra husrev.
Åker ni till en resort-ö så får ni typ göra som ni vill, inte samma regler där.
/vivi
Flög ni charter eller reguljärt ? Kollar på biljetter men det är såååå dyrt!
ska du till lokalöarna är det reguljärt som gäller.
Charter är bara med deras egna hotell, och det är SVINdyrt