Reflektioner kring Qatar Airways

Av Annl
13 jan. 2013 09:55
Visningar: 13744
Vi har nu för första gången flugit med Qatar Airways och våra förväntningar var höga eftersom bolaget två år i rad rankats till världens bästa flygbolag.

Men jag måste säga att mina förhoppningar grusades rejält, dessvärre.

Punktlighet borde ju vara ett viktigt kriterium för att rankas på en topplacering. Och det var inte Qatar bästa OS-gren tyvärr. Vi låg och snurrade i luften i nästan en timme innan vi kunde landa i Doha och när vi skulle lyfta från Doha så var i nästan 1,5 timme sena.

En fungerande flygplats borde ju också vara en nödvändighet och det kan man inte precis påstå att Doha är. Man tvingas att åka långa bussturer till och från flygplanen på kring 20 minuter och på vägen blev det trafikstockningar = ännu mera förseningar. Det kan vara bra att känna till dessa långa bussturer så att man inte kommer till flygplatsen med dålig tidsmarginal.

Servicen är inte heller Qatars bästa OS-gren; det är sällan jag har sett så mycket personal göra så lite. Och helt ostrukturerat. En dansk flygvärdinna t.ex. gick omkring och trodde att hon var Grace Kelly i stället för att jobba...

Och så hade de en massa konstigheter för sig; en passagerare ville ha två flaskor vin till maten men det fick han absolut inte - han var tvungen att dricka upp den första innan han kunde få en till.

Och när jag en stund före landningen tänkte ta på mig skorna och reste mig för att göra det så förbjöds jag att sitta på den stolen där flygpersonalen sitter vid start och landning - det handlade om en minut för att ta på sig skorna. Hur många människor har man inte sett sitta där på långflygningar med andra bolag då de velat sträcka på benen?

Och maten gör man ju reklam för att den ska vara så bra även i ekonomiklass men det kan jag verkligen inte hålla med om - den var i klass med Finn Air. Vill man ha riktigt god mat är Turkish outstanding. Och deras service är dessutom milsvids mycket bättre.

Att välja plats när man skulle checka in sig via datorn var inte heller lätt; skisserna på platserna stämde inte överens med hur det såg ut i verkligheten så när man trodde att man valt en rad så visade detta inte stämma med den raden som det var på plats på flygplanet. Det minsta man kan begära är ju ändå att dessa uppgifter ska vara synkade.

På plussidan ska dock föras upp att Qatars flygplansflotta är modern och med säkra flygplansmodeller och det är ju förstås A och O. Dessutom kändes det som att det var lite mera plats i ekonomiklass än vad som är brukligt.

Men summa summarium så måste jag säga att jag inte är imponerad och inte förstår hur Qatar kunnat nå topplatsen - och dessutom två år i rad.

Jag kommer inte att välja Qatar i framtiden.

Ska man till Asien är det ju mycket smidigare att välja Finn Air där det ofta är korta väntetider i Helsingfors och det är smidigt att byta och finnarna anstränger sig verkligen för att det ska funka med anslutande flyg.
Av Hille2
13 jan. 2013 10:05
Kan inte göra annat än hålla med dig till 100% . Har prövat dem två gånger nu och misstänker därför att de ovationer om bolaget som man kan se på en del forum måste komma från personer som endast flugit charter förut.
Av Annl
13 jan. 2013 10:07
Vad trist att du har samma bild.

Fråga kvarstår ju hur de lyckats få denna toppranking.
Citerat från hille2:
Kan inte göra annat än hålla med dig till 100% . Har prövat dem två gånger nu och misstänker därför att de ovationer om bolaget som man kan se på en del forum måste komma från personer som endast flugit charter förut.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Annl
13 jan. 2013 13:26
En liten muta kanske är förklaringen till rankingen... vem vet.

Men man blir ju fundersam efter vad du skriver om ett annat toppnoterat bolag...
Citerat från anteee:
Den där rankingen är mumbo jumbo och betyder ingenting.
Åren före Qatar så var det ju Etihad Airways som var världens bästa flygbolag.

Jag flög med dessa under den perioden till Kathmandu via Abu Dhabi.
Odugliga anslutningstider även där.

Sen började ett välkänt vulkanutbrott på Island och jag var fast i Nepal i en vecka.
Etihad Airways struntade fullständigt i att hitta lösningar till oss.

Andra bolag satte in extra plan när det väl kom igång eller hittade andra destinationer i Europa att flyga till.

Etihad gjorde inte ett skit. De körde enligt vanligt schema och det betyder att det var VECKOR av kö på planen när de väl började köra igen.

Etihad Airways är en skam för flygverksamheten och ändå har dom också haft titeln "världens bästa".

Riktig bullshit med andra ord.

Så jag är inte ett dugg förvånad att även Qatar är odugliga.

Qantas borde haft den titeln de senaste tio åren.
Av Bengtar
13 jan. 2013 14:11
Att Anni gnäller över att ha suttit i ett flygplan som skulle mellanlanda i Doha förvånar inte, det bekräftar bara okunskap om flygeri. Att vid tillfället ett flygplan med Quatars logga får ett väntläge kan man inte skylla det aktuella flygbolaget för, det handlar om flygledningen och trafiksituationen som råder vid tillfället.
Till syvende och sist är det fygsäkerheten det handlar om.
Sen, förseningen före start kan bero på många saker som inte Qatar kan styra. Det kan ligga så långt bort som flygtätheten i Europa. Det gäller i ett sådant fall att hitta en lucka i trafiken med tillräcklig separation ( S.K Slot time) när Qatar beräknas komma in i Europeiskt luftrum. Bryssel bestämmer det.
Angående beställd plats så är det på det viset att ofta har man olika antal stolsrader på olika flygplansindivider och då kommer det inte att stämma.
Sorry Anni, jag har annan uppfattning än du och skillnaden är att jag har ett visst kunnande om flygning.
Av Annl
13 jan. 2013 14:56
Bengtar,

Vilket vansinnigt tråkigt tonläge du anlägger! riktigt trist måste jag säga.

Jag har aldrig gett mig ut för att ha ett visst kunnande om flygning och jag är inte heller fältflygare utan har en helt annan professionell profession. Det skulle jag dock aldrig drömma om att trycka ned i halsen på människor som inte besitter samma akademiska utbildning som jag har. Alla är olika och har olika kompetens och det tycker jag att man måste ha respekt för och att man i stället kan lära av varandra.

Naturligtvis är flygsäkerheten A och O och det skrev jag ju i mitt tidigare inlägg att det var en viktig faktor. Är det den enda faktorn som avgör huruvida ett flygbolag ska rankas som bäst i världen så fine - då är Qatar säkert hemma, som sagt.

Oaktat flygsäkerhet så finns det enligt min uppfattning en stor förbättringspotential i andra avseenden då det gäller Qatar.
Citerat från bengtar:
Att Anni gnäller över att ha suttit i ett flygplan som skulle mellanlanda i Doha förvånar inte, det bekräftar bara okunskap om flygeri. Att vid tillfället ett flygplan med Quatars logga får ett väntläge kan man inte skylla det aktuella flygbolaget för, det handlar om flygledningen och trafiksituationen som råder vid tillfället.
Till syvende och sist är det fygsäkerheten det handlar om.
Sen, förseningen före start kan bero på många saker som inte Qatar kan styra. Det kan ligga så långt bort som flygtätheten i Europa. Det gäller i ett sådant fall att hitta en lucka i trafiken med tillräcklig separation ( S.K Slot time) när Qatar beräknas komma in i Europeiskt luftrum. Bryssel bestämmer det.
Angående beställd plats så är det på det viset att ofta har man olika antal stolsrader på olika flygplansindivider och då kommer det inte att stämma.
Sorry Anni, jag har annan uppfattning än du och skillnaden är att jag har ett visst kunnande om flygning.
Av Bengtar
13 jan. 2013 15:13
Anni!
Men sågar ett utmärkt flygbolag det gör du hur lätt som helst, och på många punkter utan att blinka.
Bengt
Av Annl
13 jan. 2013 15:24
Du må tycka att Qatar är ett utmärkt flygbolag; den åsikten har jag full respekt för men som du kunnat se av mitt tidigare inlägg så delar jag inte den uppfattningen utan har en avvikande dito - av skäl som jag redan motiverat. Och dessa skäl är anledningen till att jag sågar Qatar, som sagt.

Och efter en koll på Skytrax så kunde jag konstatera att det inte "bara" är flygsäkerhet som ligger till grund för rankingen som bästa flygbolag utan ett stort antal parametrar (38 eller något liknande närmare bestämt tror jag).
Citerat från bengtar:
Anni!
Men sågar ett utmärkt flygbolag det gör du hur lätt som helst, och på många punkter utan att blinka.
Bengt
Av Hawaii
13 jan. 2013 18:12
Mycket intressant! Och om en passagerare upplever servicen som dålig, så är det det som gäller. Oavsett vem som är ansvarig för eventuella förseningar. Som man säger på engelska "perception is everything".
13 jan. 2013 18:51
Hej
Skall åka med Qatar till Indien om några veckor skall bli spännande, återkommer med rapport.
Flygbolagen kan tyvärr inte hjälpa olika förseningar som beror på usla flygplatser och strejker.
Däremot finns det massor av bolag som har förseningar på grund av skrothögar till plan och att man saknar
kredit för reparationer, några exempel på numera avsomnade bolag Aerosvit, Spantax, Sterling Airways
listan kan nog göras lång.
Av Annl
13 jan. 2013 19:07
Håller tummarna för att du får en bättre - och snabbare - upplevelse.

En av mina medarbetare åkte med Qatar till Indien i början av december och hon tyckte att maten var toppen (man kunde välja på indiskt och ett annat mera västerländskt alternativ).

Ta det försiktigt i Indien och glöm inte massor med handsprit.
Citerat från vittjarn:
Hej
Skall åka med Qatar till Indien om några veckor skall bli spännande, återkommer med rapport.
Flygbolagen kan tyvärr inte hjälpa olika förseningar som beror på usla flygplatser och strejker.
Däremot finns det massor av bolag som har förseningar på grund av skrothögar till plan och att man saknar
kredit för reparationer, några exempel på numera avsomnade bolag Aerosvit, Spantax, Sterling Airways
listan kan nog göras lång.
15 jan. 2013 00:15
Bara till info för den som undrar:
När det gäller platser finns aldrig någon garanti om någonting, man kan byta flygtyp dagen innan avgång eller även samma dag och då är ju platserna inte belägna på samma ställe. I några fall har man kanske checkat in sig på A och B och sen finns det ingen B på det aktuella flyget...
Av Sayang
2 feb. 2013 09:46
Att man åker buss som tar lite tid på Dohas flygplats är ju inte så märkligt,
iom att det är en byggs en ny precis.
Har åkt ett par ggr med Qatar till BKK,och skulle utan att
tveka göra det igen.
Bra service,hållt tiderna,bra plan.
Absolut bästa bolaget jag provat hittils om man måste
mellanlanda.
Föredrar annars Thai.
(Har haft över 2 timmars försening med Finnair,höll på
att missa anslutningen i BKK)
Så förseningar drabbar nog alla flygbolag,tyvärr.
2 feb. 2013 18:26
Håller med dig helt och hållet! Vi fick också cirkla runt i 30 minuter innan vi kunde landa i Doha och då var vi redan 30 minuter sena. Sedan var det en jätte lång sträcka med buss för att ta sig till terminalen. Tur att vi hade gott om tid, men de 2 timmar som vi skulle ha blev bara 50 minuter till nästa flyg! Nu blev det att snabbt ta sig genom säkerhetskontrollerna och gå till gaten. Maten var inte heller något att skryta med, då har t.o.m Ving bättre mat på sina flygningar. Första planet var gammalt, sunkit och ostädat, nästa var något nyare. Så varför de rankas så högt kan jag inte förstå. De är knappast bättre än Thai.
Av Moth63
2 feb. 2013 22:25
Tack för din beskrivning Anni, jag håller mig till ThaiAirways även i fortsättningen :-)
21 feb. 2013 17:07
Har nu kommit hem från en 3 veckors tripp i Thailand.
Vi flög med Qatar stort misstag från vår sida och det
Kommer aldrig att upprepas . Som en fin avslutning
så tappade dom bort vårt bagage.
Finns till och med en hat grupp på Facebook mot det bolaget.
Av Annl
21 feb. 2013 17:16
Vad trist att du har samma upplevelser som vi hade. Och vi är inte ensamma - det finns fler...

det som jag förundrar mig mest över är hur de kunnat rankas som bästa bolag - två år i rad dessutom.
Citerat från mickesmith:
Har nu kommit hem från en 3 veckors tripp i Thailand.
Vi flög med Qatar stort misstag från vår sida och det
Kommer aldrig att upprepas . Som en fin avslutning
så tappade dom bort vårt bagage.
Finns till och med en hat grupp på Facebook mot det bolaget.
Av Bibby
22 feb. 2013 17:19
Jag har åkt med dem en gång och det var riktigt bra. Iofs bara en knapp timme flygning men den funkade mycket bra.

Har en kompis som reser med dem 1-2 per vecka och jag har inte hört han klaga en enda gång, tvärtom.
Av Annl
23 feb. 2013 08:41
Underbart att några i alla fall är nöjda.
Citerat från bibby:
Jag har åkt med dem en gång och det var riktigt bra. Iofs bara en knapp timme flygning men den funkade mycket bra.

Har en kompis som reser med dem 1-2 per vecka och jag har inte hört han klaga en enda gång, tvärtom.
23 feb. 2013 20:14
Har under fredagen ringt två olika nummer till dom för att få klarhet i vart mitt bagage tagit vägen. Dom hänvisade att man skulle lämna ett meddelande så skulle dom återkomma . Jag lämnade mitt nummer på båda olika kontoren och ingen har hört av sig. Ångrar bittert att vi inte flög med Thai airways istället dom kan det här med service mot kund
23 feb. 2013 20:25
Kul att du tyckte det var bra. Själv är jag van vid lite service när jag är ute och flyger tex att bli erbjuden ett glas vin eller öl till maten. Det är skillnad på att åka charter (grisbuss) mot att flyga reguljärt men efter att flyga med detta bolag så kände vi oss som boskap. Att man sedan har en så totalt omodern Flygplatts att du skall stå i en buss i 25 minuter för att komma dit är ett skämt . Du kan inte ens köpa en kopp fika med ditt visa kort är om mer ett hån mot oss resenärer . Deras mat på planet var det sämsta jag någonsin smakat. Dom har långt kvar till den service andra bolag har.
Citerat från bibby:
Jag har åkt med dem en gång och det var riktigt bra. Iofs bara en knapp timme flygning men den funkade mycket bra.

Har en kompis som reser med dem 1-2 per vecka och jag har inte hört han klaga en enda gång, tvärtom.
Av Bibby
24 dec. 2013 18:25
Sitter i loungen i Doha nu efter en av de basta resorna jag gjort, en grymt bra bolag, alla kategorier.
Grymt bra service och bra dryck och mat hit. Loungen har nastan allt, gottar mig med en LIIT nu, och ser fram mot nasta segment.

Dreamlinern var en drom, grymma saten.

OK, en liten bussfard men inte mer an fem minuter eller sa. Inget att gnalla pa.

Vi var i tid.

Jag bytte plats 7-8 ggr online innan jag var nojd, inga problem. Det funkade och jag fick min plats, som stamde med verkligheten.
Av Sua1
1 jan. 2014 17:51
Hej, ja borttappat bagage har jag råkat ut för både med Thai air och British airlines 2 gånger så det är inte bara Qatar. När vi landade i Phnom Pehn fick vi vänta i 8 timmar på bagaget och det är inte så kul när man ska vidare samt missar bussen och får ta en dyr taxi istället. Och med British kom bagaget hem flera dagar senare. Och med Brussel airlines med där vi fick åka hem med Lufthansa istället pga. Inställt flyg och landade på Arlanda men hade bilen på Bromma. Det tog flera dagar innan vi fick bagaget och någon månad innan vi fick pengar för taxiresan mellan flygplatserna.
Susanne
11 feb. 2019 16:49
Innan man recenserar ett flygbolag så bör man ta reda på hur det egentligen fungerar.

Att flyget blir satt i väntläge och tvingas cirkulera är det aldrig bolaget som bestämmer. Hur situationen på flygplatsen ser ut har inte de med att göra. Det är jämförbart med att skylla på dig för att du blir sen till ett möte när vägen du skulle kör har rasat.

Bara för att Qatar Airways är bildat i samma land som flygplatsen ligger betyder inte det att de äger och förvaltar flygplatsen. Jämförbart med att beskylla Svensk fastighetsförmedling för att det råder bostadsbrist i Sverige.

Att inte servera mer än en flaska vin åt gången handlar ju om att de vill hålla koll på resenärens berusningsgrad. Blir han odräglig efter en flaska så är det ju inte lämpligt att han sätter i sig en till.

Du borde ta ner ditt inlägg.

Vänligen
Mats Bengtsson
12 feb. 2019 11:01
Citerat från Matsmatsmats:
Innan man recenserar ett flygbolag så bör man ta reda på hur det egentligen fungerar.

Att flyget blir satt i väntläge och tvingas cirkulera är det aldrig bolaget som bestämmer. Hur situationen på flygplatsen ser ut har inte de med att göra. Det är jämförbart med att skylla på dig för att du blir sen till ett möte när vägen du skulle kör har rasat.

Bara för att Qatar Airways är bildat i samma land som flygplatsen ligger betyder inte det att de äger och förvaltar flygplatsen. Jämförbart med att beskylla Svensk fastighetsförmedling för att det råder bostadsbrist i Sverige.

Att inte servera mer än en flaska vin åt gången handlar ju om att de vill hålla koll på resenärens berusningsgrad. Blir han odräglig efter en flaska så är det ju inte lämpligt att han sätter i sig en till.

Du borde ta ner ditt inlägg.

Vänligen
Mats Bengtsson
Du vet att tråden är fem år gammal ?