Räcker en 1 månad för Australien och NZ?

Av Juliakt
9 dec. 2018 22:49
Visningar: 336
Hej!

Har en tajt tidsram på 1 månad mellan två jobb men vill så gärna åka till australien och nya zeeland. Är det helt orimligt? Förstår att jag får begränsa mig en del men kan man se kanske två städer i Aus och en del äventyr i NZ på en månad eller vad tror ni?

Tacksam för tips!
Julia
Av Daquiri
10 dec. 2018 06:48
Ja, det kan man. Det beror ju alltid på hur mycket man vill se. Dock blir det väldigt trångt om tid. Vi har precis varit tre veckori Australien. Under den tiden såg vi Sydney, Melbourne och Carins med hjälp av inrikesflyg. Vi hade absolut inte hunnit med mer om resan skulle kännas avslappnad.
Av Hawaii
10 dec. 2018 13:06
Givetvis går det helt utmärkt! "Räcker" är ju ett ytterst tänjbart begrepp när det gäller vad man kan hinna med att se under en resa. Antingen försöka hinna med så mycket som möjligt, med följd att det kan kännas lite stressigt ELLER att koncentrera sig på det allra viktigaste och ha lite mera tid på de platser man besöker. Enormt individuellt.
10 dec. 2018 13:15
Som sagts så går det klart att göra så. Kan ni lägga till dagar så skadar det inte, ju längre dess bättre :)

Ni kan ju lägga upp det med att ta en stad i Aus på ditvägen en annan på hemvägen och flyga till och från olika städer i NZ så blir det maximal effektivitet ;) Det är en lång resa så uppdelning istället för att resa non-stop i ett dygn kan vara skönt.
10 dec. 2018 13:47
Jag skulle inte känna mig nöjd om jag bara hade en månad i båda länderna. Men om du nu inte tror att du kommer resa tillbaka vid senare tillfälle i livet så läs noga om länderna och bestäm vad du helst vill se på denna korta tid.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Asdfgh
13 dec. 2018 03:25
Jag är just nu i nz.
3 dagar i Sydney på bondi beach och 3 dagar i Cairns.

Och resterande 3 veckor i Nz.

För mig räckte 1 vecka gott och väl i Australien, hann se barriärrevet,öarna utanför Cairns

, jätte fint land men känns som man börjat lessna lite på alla dessa "backpackers", så just nu är jag långt ute på vischan i nz med inga turister runt omkring men otroligt fin natur.

Jag flyger istället för att åka med buss , väldigt billiga flygresor inrikes..
13 dec. 2018 09:06
Citerat från Asdfgh:
Jag är just nu i nz.
3 dagar i Sydney på bondi beach och 3 dagar i Cairns.

Och resterande 3 veckor i Nz.

För mig räckte 1 vecka gott och väl i Australien, hann se barriärrevet,öarna utanför Cairns

, jätte fint land men känns som man börjat lessna lite på alla dessa "backpackers", så just nu är jag långt ute på vischan i nz med inga turister runt omkring men otroligt fin natur.

Jag flyger istället för att åka med buss , väldigt billiga flygresor inrikes..
Att du träffade mycket backpackers beror ju på att du var just i Sydney och Cairns.
Av Erik777
14 dec. 2018 03:29
Många asiater gör Europa på tio dagar. En japansk vän till en vän tog en långweekend i Sverige. Torsdag-Söndag. Så klart det går, i Europa är vi bortskämda med långa semestrar. Beror bara på vad du vill se och var.
16 dec. 2018 07:55 (redigerad)
Spontant känns det kort om tid, men jag spenderade fyra år i Oz utan att 'bli mätt' så det är lite som att jämföra äpplen med päron.

Låt dina intressen styra och lägg upp resandet efter det.

Ex för NSW:
Många spenderar en dagsresa i Blue Mountains 20 mil väster om Sydney, men gillar du (typ) rock climbing, abseiling och andra äventyrssporter kanske du ska lägga mer tid där

Gillar du mat och vin kanske Hunter Valley eller Mudgee.

Gillar du havet, vill testa surf, olika stränder och allt från Northern Beaches via Bondi och Manly till Maroubra.

Mycket att välja på beroende på intressen.

Sedan är det ju så att Australien har en enorm variation på både väder/klimat och geografi, så återigen så beror det på vad du har för intressen.

NZ är ju lite "kusinen från landet" där allt dessutom är mer komprimerat. Oz kan du upptäcka om och om igen i o m att det är så stort.
21 dec. 2018 22:09
Om du tror att du kommer åka tillbaka till den delen av världen igen skulle jag rekommendera att dela upp det och bara ta ena landet nu. Båda länderna har otroligt mycket att se och göra så en månad kan man lätt spendera i varje land :)