Problem med återbetalning från Travelstore

Av Fartlek
7 sep. 2020 20:27
Visningar: 751
Såg det fanns en tråd att folk har problem med att få åter pengar från inställda resor i en annan tråd (Travelstart).

Är därför nyfiken om någon mer haft problem med en annan agency, Travelstore? Eller någon av deras andra sidor med med olika namn men med samma bolag i grunden.. Flygpoolen, Flightfinder med flera.

Min historia:

Jag har en avbokning sedan i början av april med dem. Har verkligen haft is i magen och förstått att det är bråda tider för deras kundtjänst och legat på måttligt.

10 veckor fick jag till mig det minst kunde ta. Nu är det dock 23 veckor som gått och jag får inte svar på mina kontaktförsök längre. Dessutom verkar deras sida havererat eftersom då jag gör en ny förfrågan så kan jag bara välja att ställa frågor på bokningar från 2017 till Italien. Jag har aldrig bokat något till Italien med dem. Ändå är de valbara på min sida.

Flygbolaget (Qatar) har i media berättat att de återbetalat 96 % av sina avgångar som blivit inställda. Så antagligen har travelstore fått återbetalning men håller inne på pengarna. Men börjar tvivla på att de någonsin kommer att betala åter. Man känner sig helt utlämnad.
Av Fartlek
15 sep. 2020 20:46
En liten uppdatering. Efter 34(!) dagar fick jag svar på min förfrågan kring status på mitt ärende. Flygbolaget har betalat åter till Travelstore men de kan inte betala vidare till mig eftersom de "måste gå i tur och ordning". Sanning eller ett sätt att lugna mig som kund får tiden utvisa. Snart har ett halvår passerat.

Eftersom jag gjort en tråd i ämnet får jag väl uppdatera hur det går fortsättningsvis.

Elcanario93: Tack för input! Avvaktar och ser vad som händer innan det är dags att försöka agera på annat vis.
27 sep. 2020 16:32
P.g.a. 'coronan' har jag avbokat 3 resor med SAS eftersom direktflygen ställdes in. Alla biljetterna köptes ca 1 år i förväg via SAS direkt. För de två första valde jag voucher som jag fick 4 och 7 dagar efteråt. För den sista valde jag kontant återbetalning. Pengarna fanns på betalkortet efter 16 dagar.
Detta är bara info om hur SAS gjorde.
Lycka till!
27 sep. 2020 16:32
P.g.a. 'coronan' har jag avbokat 3 resor med SAS eftersom direktflygen ställdes in. Alla biljetterna köptes ca 1 år i förväg via SAS direkt. För de två första valde jag voucher som jag fick 4 och 7 dagar efteråt. För den sista valde jag kontant återbetalning. Pengarna fanns på betalkortet efter 16 dagar.
Detta är bara info om hur SAS gjorde.
Lycka till!
27 sep. 2020 16:32
P.g.a. 'coronan' har jag avbokat 3 resor med SAS eftersom direktflygen ställdes in. Alla biljetterna köptes ca 1 år i förväg via SAS direkt. För de två första valde jag voucher som jag fick 4 och 7 dagar efteråt. För den sista valde jag kontant återbetalning. Pengarna fanns på betalkortet efter 16 dagar.
Detta är bara info om hur SAS gjorde.
Lycka till!
Av Fartlek
30 nov. 2020 13:04
Uppdatering. För en månad sedan bedyrade Travelstore att de fört över mina pengar, men att det kunde ta lite tid, upp till två veckor.

Efter två veckor skickade jag ett meddelande och berättade att jag inte fått någon ersättning och gav på nytt mina bankuppgifter. Nu har det gått en månad sedan deras senaste meddelande och jag har inte fått några pengar ännu.

Det är en sak att det dröjer om de är öppna med det, men då de påstår att pengar är överförda men inte kommer börjar det minst sagt bli olustigt. Oerhört besviken på deras agerande.
20 dec. 2020 17:55
Jag är i exakt samma situation.
Betalade min resa i Januari 2020 som skulle gå i Augusti. Den avbokades av dom några dagar innan och jag skulle få min återbetalning om "tidigast 12 veckor". Min följdfråga om vilka av mina bankuppgifter dom behövde ignorerades, och alla mina mejl till dom sedan dess. Precis som dig då finns 3 olika och felaktiga bokningsnummer när jag ska kontakta dom ang bokningen, men inte det jag faktiskt har. Har ändå fått iväg meddelanden på fel nummer, men inga svar. Då jag köpte biljetterna på faktura ska jag vända mig till fakturabolaget imorgon och se om dom kan kräva tillbaka pengarna, annars anmäler jag till ARN eftersom jag inte kan få kontakt med Travelstore överhuvudtaget.
Av Fartlek
6 jan. 2021 15:32
Emeliebb: Tråkigt att höra att även du blivit drabbad av det här oseriösa företaget. Uppdatera så småningom gärna hur det går för dig.

Min status är den samma som tidigare. För två månader sedan skrev de att pengarna förts åter till mig. Därefter har det varit total tystnad på alla försök till att få kontakt. Förstås har inga pengar dykt upp.

Jag har nu anmält deras hantering av mitt ärende till såväl ARN som kronofogden. Återstår att se om det kan göra någon skillnad.

Av Fartlek
22 jan. 2021 07:45 (redigerad)
Mitt problem nu nu löst. Det var väl främst tack vare via min anmälan till ARN som det gick att få tag på någon i företaget igen, efter 2.5 månaders total tystnad från deras sida.

Jag kan verkligen INTE rekommendera någon att nyttja detta bolag (Travelstore, Flygpoolen, Flightfinder). Du får säkert din resa levererad om inget händer på vägen, men om något krånglar är de helt hopplösa att ha och göra med.

Jag kommer i fortsättningen köpa mina biljetter via flygbolagens egna tjänster eller via resebyråer som faktiskt har en kundtjänst som går att ringa.
17 mars 2021 12:09
Hej!

Jag undrar verkligen vad jag ska göra? Bokade en resa på bara 5 -6 dagar med Qatar Airways via Travel Store för att vara med på min dotters bröllop i Thaiand i mars 2020. Ett kort tag innan avresedatum ställdes det in p g a pandemin. Samtidigt blev jag själv sjuk i trolig covid (togs ej tester då), och kontaktade en läkare online (fick inte göra fysiskt besök på VC med symptom och var satt i karantän hemma), som skrev ett intyg på att jag absolut inte var i skick att resa. Dessutom skulle dom inte släppt ombord mig. Flyget gick alltså, trots spridningen av viruset. Jag hade dock tagit avbokningsskydd, och trodde såklart att det tillsammans med läkarintyget skulle räcka för att jag skulle få tillbaka pengarna. Men 4 dagar innan avresedatum fick jag ett erbjudande att boka om resan på valfritt datum inom 1 år, senast på avresedagen. Eftersom det gällde ett bröllop som var inställt visste jag inte om/när det skulle bli ett nytt datum för det. Ingen visste ju heller att pandemin skulle bli så omfattande, så även om jag hade valt ett nytt datum så skulle jag inte kunnat resa (jo, om jag velat sitta i karantän på ett hotellrum i Bangkok i 5 dagar, och sen rest hem igen). Lämnade alltså ärendet till ARN, men fick till min stora förvåning avslag av dom nyligen. Jag förstår inte det. Varför säljer Travel Store ett avbokningsskydd om det inte ger något skydd alls? Dom skyller på att dom inte fått tillbaka pengar från Qatar, och Qatar hänvisar till Travel Store, som sålde resan. Har kontaktat både Travel Store och ARN angående detta. Finns något hopp för mig att få tillbaka pengarna? Skrev t o m att jag åtminstone vill ha tillbaka hälften.
17 mars 2021 14:37
Hej!
Ta hjälp av www.airhelp.com eller liknande. Det finns många, både svenska och andra.

Dessa bolag vill tjäna pengar och gör allt och lite till, för att få provision på de ev pengar som kunden får i ersättning.

Ansökan ska vara kostnadsfri och bolaget begär först viss information osv.

Blir resultatet lyckosamt för kunden tar bolaget en provision på mellan 15-40 % på återbetalat belopp. Blir det ingen återbetalning så kostar det noll.

18 mars 2021 11:59
Tack! Ska försöka med det. Får hellre tillbaka en del än inget alls.
19 mars 2021 11:04
Jag lyckades få tillbaka alla pengarna (minus 500kr, men orkar inte tjafsa) pga inställda flyg via konsumentkreditlagen, så jag ställde ett krav mot kreditgivaren istället då jag köpt biljetten på faktura. Dom(Klarna) lyckades i sin tur nå fram till Travelstore, som skickade mig ännu ett autogenererat mejl med "info om inställda flyg" men där det denna gången istället stod "Om minst 25 veckor..". MINST, betyder ju "efter oändligheten" eller "aldrig". Detta var redan över 20 veckor efter flygresan ställdes in. Efter att ha legat på Klarna ordentligt om att Travelstores mejl och agerande i princip betydde att dom aldrig skulle betala tillbaka mig så fick jag efter 3 månader tillbaka pengarna från Klarna. Nu ligger det i kreditbolagets intresse att få tillbaka pengarna från travelstore eller inte, så även om lagen var på min sida så att jag fick tillbaka mina pengar tycker jag ju synd om Klarna.
Jag kommer i alla fall ALDRIG boka något med Uvet Nordic igen.