Prisnivå Grekiska öarna

12 aug. 2009 21:46
Visningar: 7135
Åker till Grekland i juni 2010 hur ser pris nivån ut? Vilka öar har en lägre prisnivå, vad jag förstår så skiljer det ganska mycket från ö till ö. Är det lätt att hitta boende (rum) för sex personer och vad kostar det?
Av Sugus
13 aug. 2009 10:27
Hej,

Finns inget bra svar på din fråga, du har helt rätt att det skiljer mycket från ö till ö.
Generellt kan man säga att finns det ingen flygplats/går charter till ön så är det billigare.
Skiljer också bland olika orter på ön, orter utan charterturister är billigare osv.
Var på Karpathos i Juli och 0,5l öl kostade €2-3, vin 1l €6-8, 2 solstolar med parasoll €5.
Lunch för 2 med öl/vin €25, middag för 2 med öl/vin €30.
Har varit på öar som varit både billigare och dyrare.
Beträffande boende så är det inget problem i Juni. Beträffande priserna så gäller samma, skiljer mellan öar och läge.
Räkna med €30-60 per rum, dock ingen dålig idé att ha bokat i förväg och det kan bli billigare.
Föreslår att du går in på en bra hemsida som heter www.kalimera.nu och ställer frågor beträffande öarna/ställena ni tänkt besöka.
Du kommer garanterat att få mer utförliga svar och tips på boende.

Trevlig Resa!
13 aug. 2009 10:32
Det är rätt som du säger, det skiljer sig en hel del skulle jag vilja säga. Jag kan ge dig exempel från Leros som är en mindre inte så exploaterad ö. Även om turismen finns till en del så är det inte huvudnäringen. På restaurang: En 1/2 liter öl (Mythos) 2-3 EUR, en flaska (1/2 l) Retsina 2-3 EUR, Grekisk Sallad 4.50-5.50 EUR, kötträtt 7-8 EUR, fiskrätt nyfångad 40-50 EUR/kg, fiskrätt typ svärdfisk, tonfisk, fiskspett 10-13 EUR.

V g solstolar har flera restauranger/cafeer/barer valt att ställa ut solstolar som då är gratis, underförstått att du beställer mat och dryck av dom. I övrigt kostar 2 solstolar med parasoll 6 EUR.

V g rum på just Leros från ca 30 EUR/rum/natt och uppåt. När vi sökte hotell inför resan vi gjorde i somras verkade det mesta ligga kring 45 EUR ungefär. Men då letade vi studios. Hitta på plats borde inte vara för stort problem i juni, å andra sidan vill ni ha 3 dubbelrum? Och då på samma ställe så klart, kanske ett problem, vet ej, har inte varit i den situationen själv. Hoppas du kan få svar från andra som nyligen varit på andra öar i Grekland om prisnivån där.
13 aug. 2009 10:50 (redigerad)
Det är rätt som du säger, det skiljer sig en hel del skulle jag vilja säga. Jag kan ge dig exempel från Leros som är en mindre inte så exploaterad ö. Även om turismen finns till en del så är det inte huvudnäringen. På restaurang: En 1/2 liter öl (Mythos) 2-3 EUR, en flaska (1/2 l) Retsina 2-3 EUR, Grekisk Sallad 4.50-5.50 EUR, kötträtt 7-8 EUR, fiskrätt nyfångad 40-50 EUR/kg, fiskrätt typ svärdfisk, tonfisk, fiskspett 10-13 EUR.
13 aug. 2009 10:50
Åker i juni 2010 skriver du. Menar du att du bokat flyg till Aten och undrar vart du ska vidare?

Juni är en bra månad att resa till Grekland. Lätt att hitta rum var du än kommer. Vi är bara 2 st när vi reser men jag ser inget hinder med 6 personer. I år i juni besökte vi Alonnissos, Skopelos och Skiathos (ögruppen Sporaderna)
Billigast och lättast att finna boende i nämnda ordning där.
Skiathos är mer populär och drar fler turister därav dyrare med mat och boende.
Mykonos och Santorini är populära öar som brukar vara dyrare.

Fast återigen, i juni är det inga problem att hitta boende någonstans. I år märkte vi av (och grekerna sa så själva) en minskning av antalet turister pga lågkonjunkturen.
13 aug. 2009 17:26
Just det vi åker direkt till Aten och sedan färja ut till öarna alt. att vi hittar billiga flygstolar direkt ut till någon ö. Inget är bokat än.
13 aug. 2009 17:34
Kan även tillägga att vi är två vuxna och f yra barn och att vi då söker ett rum eller lägenhet.