Prisläge, väder mm

Av Beccil
22 aug. 2017 20:47
Visningar: 435
Har blivit väldigt intresserad av Saint Martin/Maarten, det verkar vara en väldigt vacker och mysig ö. Har några funderingar/frågor.

Kan man bo överallt på ön om man inte hyr bil? Hur ser det ut med bussförbindelser och priser på buss och taxi?

Vad kostar det att äta ute? Har hört att det är förhållandevis dyrt. Men är det dyrt att handla i mataffärer också? Om man jämför Sverige.

Jag har läst att vädret är som bäst i mars, men jag undrar om det kan funka att åka omkring 6-8 december? Orkansäsongen slutar ju i december, så jag vet inte om det fortfarande är risky att åka då.

Till sist, nån som har tips på billigt men bra boende?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Babbo
23 aug. 2017 18:54
Början av december är en prisvärd period.
När vi var på St. Martin / Anguilla de två första veckorna i december för många år sedan så hade vi sol varje dag. Det regnade på nätterna och på dagen 25-30 grader och en lätt bris. Torr värme. På våren är det tydligen fuktigare.
Av Beccil
23 aug. 2017 19:18
Citerat från Babbo:
Början av december är en prisvärd period.
När vi var på St. Martin / Anguilla de två första veckorna i december för många år sedan så hade vi sol varje dag. Det regnade på nätterna och på dagen 25-30 grader och en lätt bris. Torr värme. På våren är det tydligen fuktigare.
Okej, tack! Då kanske det går att åka i december ändå. Vet du något om bussförbindelser och/eller prisläge? :)
Av Babbo
23 aug. 2017 19:28
Det var så länge sedan så prisläget nu vet jag inte så mycket om. När vi var där så var det halva priset på boende i början av december. Nästan inga turister. Men det var dyrt att äta på restaurang! På en del ställen fanns "grillar" på gatan med take away. Som sagt en del år sedan.....
Om du åker så ta en dag eller två på Anguilla. Båten över tar bara 20 minuter och där finns underbara nästan folktomma vita stränder.
Av Beccil
23 aug. 2017 19:34
Citerat från Babbo:
Det var så länge sedan så prisläget nu vet jag inte så mycket om. När vi var där så var det halva priset på boende i början av december. Nästan inga turister. Men det var dyrt att äta på restaurang! På en del ställen fanns "grillar" på gatan med take away. Som sagt en del år sedan.....
Om du åker så ta en dag eller två på Anguilla. Båten över tar bara 20 minuter och där finns underbara nästan folktomma vita stränder.
Okej! Får kanske se till att hitta boende nära en mataffär så att man kan göra lite mat i lägenheten också. Ja en tur till Anguilla låter väldigt trevligt! Nu blir jag sugen på att åka.
23 aug. 2017 19:54
Anguilla har underbara stränder! Kan också tipsa om att åka till St Barts. Det finns båtar som går dit.
Av Beccil
23 aug. 2017 20:01
Citerat från Worldofmarie:
Anguilla har underbara stränder! Kan också tipsa om att åka till St Barts. Det finns båtar som går dit.
Aha, från St Martin? Eller menar du från Anguilla? Har du några tips vad gäller hur man hittar billigt och bra boende? Kikat lite på homeaway. Men det känns lite läskigt för mig som bara åkt charter, att boka allt separat. Vad händer om man blir sjuk och inte kan åka, eller om nåt annat händer så att man inte kan komma i tid till boendet... står ju på de flesta "ingen återbetalning".
23 aug. 2017 20:51
Citerat från Beccil:
Citerat från Worldofmarie:
Anguilla har underbara stränder! Kan också tipsa om att åka till St Barts. Det finns båtar som går dit.
Aha, från St Martin? Eller menar du från Anguilla? Har du några tips vad gäller hur man hittar billigt och bra boende? Kikat lite på homeaway. Men det känns lite läskigt för mig som bara åkt charter, att boka allt separat. Vad händer om man blir sjuk och inte kan åka, eller om nåt annat händer så att man inte kan komma i tid till boendet... står ju på de flesta "ingen återbetalning".
Det går båtar mellan St Maarten och St Barts. Öns hemsida har kanske tips på boende, annars finns det mycket på de vanliga hotellbokningssidorna. Booking.com är min favorit.
Om du är rädd att du inte kommer iväg så boka bara ställen som kan avbokas. Det ska väl mycket till för att man inte kan åka..? En allvarlig sjukdom alltså. Inget jag brukar fundera på - även om det såklart skulle kunna bli så.
Du kan ju annars ha avbeställningsförsäkring i din hemförsäkring.
Av Beccil
24 aug. 2017 18:07
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Beccil:
Citerat från Worldofmarie:
Anguilla har underbara stränder! Kan också tipsa om att åka till St Barts. Det finns båtar som går dit.
Aha, från St Martin? Eller menar du från Anguilla? Har du några tips vad gäller hur man hittar billigt och bra boende? Kikat lite på homeaway. Men det känns lite läskigt för mig som bara åkt charter, att boka allt separat. Vad händer om man blir sjuk och inte kan åka, eller om nåt annat händer så att man inte kan komma i tid till boendet... står ju på de flesta "ingen återbetalning".
Det går båtar mellan St Maarten och St Barts. Öns hemsida har kanske tips på boende, annars finns det mycket på de vanliga hotellbokningssidorna. Booking.com är min favorit.
Om du är rädd att du inte kommer iväg så boka bara ställen som kan avbokas. Det ska väl mycket till för att man inte kan åka..? En allvarlig sjukdom alltså. Inget jag brukar fundera på - även om det såklart skulle kunna bli så.
Du kan ju annars ha avbeställningsförsäkring i din hemförsäkring.
Okej, tack för tips! Du kanske inte varit på just st martin någon längre tid, men vet du vad taxipriserna ligger på ungefär, eller om det går att komma fram med buss? Tänkte inte hyra bil, men det kanske blir svårt då om man inte bor väldigt centralt.