Priser och kostnader i Italien

16 feb. 2009 14:17
Visningar: 70255
Hej.

Jag och min sambo skall besöka Italien under några veckor i sommar och undrar lite kring levnadspriserna. Vi har redan bokat hotell på de olika områdena men vi har hört lite olika när det gäller restaurangpriser i italien.

Min sambo har hört chockande exempel på luncher i form av soppa som kostar flera hundra kronor medan jag har hört att restaurangpriserna inte skiljer sig mycket från här hemma i sverige.

Kan någon komma med lite fakta kring detta så vi vet vad vi har att vänta oss?

Vi kommer att stanna till vid följande ställen i Italien: Varese, Verona, Venedig, Neapel och Rom.
Av Pelle77
16 feb. 2009 17:51
Jag hade också hört hårresande historier om hur dyr maten var i Italien så hade räknat med saftiga notor. Besökte Toscana, och visst kostade en middag i Floirens lite, men inte alls som senare i Venedig, som var hurlöst dyrt. Har ni däremot bil och reser runt och tar luncher utanför stadskärnan och kanske bor utanför så middagarna också blir en bit utanför ffa Florens/Venedig så upplevde jag det som billigare än hemma. Vi besökte riktigt fina restauranger i Veronaområdet där förrätter kostade 60-80, huvudrätter runt hundringen och en fin flaska valpolicella för dryga hundringen! Satsa på Slowfood restauranger med sammansatta menyer ibland, trevligt och ffa gott!! Jag minns Italien som inte alkls så dyrt, men ska ni fika vid Markusplatsen o ta middagen mitt i Florens så självklart kommer det att kosta.
Annars kan en lunch inhandlas i olika deli butiker, som ciabatta med nyskuren salsiccia o ostar, frukt etc. I värmen där under sommaren brukar det vara bättre att lägga slantarna på middagen :)

Trevlig resa!

Pelle
Citerat från insaneape:
Hej.

Jag och min sambo skall besöka Italien under några veckor i sommar och undrar lite kring levnadspriserna. Vi har redan bokat hotell på de olika områdena men vi har hört lite olika när det gäller restaurangpriser i italien.

Min sambo har hört chockande exempel på luncher i form av soppa som kostar flera hundra kronor medan jag har hört att restaurangpriserna inte skiljer sig mycket från här hemma i sverige.

Kan någon komma med lite fakta kring detta så vi vet vad vi har att vänta oss?

Vi kommer att stanna till vid följande ställen i Italien: Varese, Verona, Venedig, Neapel och Rom.
Av Mmea
16 feb. 2009 22:44
Min uppfattning är att priserna varierar väldigt. I Venedig, Florens och Rom var det stor skillnad om man kom en bit bort från turiststråken. I Verona och Bergamo tycker jag att priserna var något lägre än i Sverige (då tänker jag trerätters med vin). När vi vistades längs kusten mellan Rom och Neapel tyckte jag att det var svårt att hitta bra restauranger till bra priser. I bästa fall var det dyrt och bra.
Av Trea
17 feb. 2009 07:24
Hej!

I Venedig tyckte vi att det var väldigt dyrt att äta! Ofta stod det på en skylt att t.ex. kyckling skulle kosta 100 kr (eller nåt liknande). Men när man sedan ville ha klyftpotatis till så kostade ju det 50 kr... och så kostade det 50 kr om man ville ha sallad... och så 50 kr för brödet.... och så förstås 50 kr i serveringsavgift.... och, ja ni fattar.... Det slutade ofta med ett ganska dyrt kalas....

Maten var dessutom väldigt tråkig i Venedig! Tyvärr blir det ju ofta så på turistställen.... Vad jag har förstått (men inte hann upptäcka själv) så är maten mycket bättre om man lyckas ta sig en bit ifrån de värsta turiststråken!

Jag tror att också priserna kan skilja en hel del beroende på var i Italien man befinner sig och om man är på turistgatorna eller inte...

Venedig var dock helt fantastiskt att se, så om man bortser från maten var det en helt fantastisk upplevelse att komma dit! Den italienska glassen var oxå jättegod så den rekommenderas i af :)
17 feb. 2009 14:18
Här får du lite veronatips:

billigare:
casa & vino i vicolo morette
pane e vino på via garibaldi
maria callas i vicolo san pietro incarnario jättegod mat

dyrare:
il torcolo
la greppia
maffei

annars är slowfood-guiden bra.
18 feb. 2009 09:33
Citerat från annakatt:
Här får du lite veronatips:

billigare:
casa & vino i vicolo morette
pane e vino på via garibaldi
maria callas i vicolo san pietro incarnario jättegod mat

dyrare:
il torcolo
la greppia
maffei

annars är slowfood-guiden bra.
Vad är detta för slowfood-guide som jag hört talas om lite här och där?
21 feb. 2009 14:27
Hej!

I Italien, som i en del andra länder, gäller det att,
om man kan, försöka leta sig fram till mindre
kända orter, om man vill äta gott utan att betala
en förmogenhet!
Vin och sprit är billiga i Italien och man kan inte
jämföra med priserna i Sverige, därför är Italien
dyrt om man bara väger in maten som inte enbart
innehåller kolhydrater.
Slutsats: om ni har ork och lust, kör ut ur de där
städerna på kvällen och sätt er bland italienarna
i en litet ort; servitören kan dålig engelska, gå till
köket och peka det ni vill ha.
Äter ni enbart i centrum i de där städerna, då lär
ni bara få smaka medelmåttig mat och kommer
för det mesta att glädja er över det billiga vinet.
21 feb. 2009 14:38
Dessa hutlösa priser finns ju på vissa platser som en del skriver och hänger ju ihop med att folk tycker det är mysigt att tex. sitta och fika intill den kända plats de besöker tex. venedigs kanaler petrusplatsen osv och det passar ju krögarna och kafè`ägarna på att utnyttja,
som vanligt är det ju så att drar man sig bort en bit från dessa platser är prisbilden en helt annan och kommer man ut till de mindre orterna så är ju priserna enligt mina bekanta som ofta är till Italien som i sverige eller lägre ibland så jag har svårt att se att man ska behöva ruinera sig bara på maten så att säga om man inte prompt ska äta på just dessa platser men det är ju upp till mig som besökare att bojkotta dessa om det ska till någon ändring.
mvh. Bosse.
22 feb. 2009 04:21
Tänkte överraska tjejen med en resa ner till Rom nu i vår och försöker göra upp en ekonomisk kalkyl för vad det kan tänkas kosta.

Om man flyger med standardbolagen som t.ex Lufthansa och landar på Rom (Fiumicino) (FCO), Italien, någon som vet vad transferkostnaden blir in till centrala rom med taxi?

Vad ligger entrépriserna på till de största sevärdheterna på?

Hade tänkt spendera 4-5 dagar i Rom och hittar resor för ca 11-12000 för två personer inkl hotell men behöver veta ungefär hur mycket jag behöver i fickpengar för att kunna betala transfer, inträde till sevärdheter och mat för 4-5 dagar.

Är väldigt tacksam för alla tips!
22 feb. 2009 14:08
Taxin från Fiumicino in till Rom kostar 50 euro kanske även 60.

Muséer kostar vanligtvis mellan 6 och 9 euro. Men det finns säkert ställen som är gratis och ställen som kostar 15 euro.

Jag kan inte så mycket om Rom, men här får du en länk att börja med: http://en.turismoroma.it/

En underbar stad! Men räkna med att taxin till/från flygplatsen är den enda taxin ni kommer att ta, det är ursvårt att fixa taxi i Rom.
22 feb. 2009 15:45
Man kan åka tåg från flygplatsen in till Rom. Snabbtåg tar ca 30 minuter. Det blir billigare än taxi.

Vi var till Rom i april förra året och förflyttade oss med buss inom staden. Skaffa en busskarta så är det inga problem att hitta vilken buss man ska ta. Bussbiljetter köps i förväg och stämplas i en automat ombord på bussen. Vi fick hjälp med både busskarta och bussbiljetter på hotellet, annars ska man kunna köpa dem i tidningsstånd eller tobaksaffärer.

De inträden jag kommer ihåg är: Colosseum inkl. Forum Romanum 11 Euro, Capitoleum Muséerna 8 Euro, Vatikan Muséerna 14 Euro.

Promenad i Trastevere, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Parthenon gratis.
25 feb. 2009 17:31
Tack för tipsen! Ska kolla upp tåg från flygplatsen då, lite beroende på vilken tidpunkt vi anländer till flygplatsen etc. Vi älskar båda att promenera så vi gör nog det så länge det är möjligt men blir det förstora avstånd så låter buss som ett bra alternativ ja!