Priser i Skottland

29 sep. 2008 18:30
Visningar: 9486
Jag har haft vissa funderingar på att åka till Skottland. Därmed undrar jag vad saker och ting kostar där. Mat? Boende? Hyrbil?
Är det ett dyrt eller billigt resemål?

Tanken är att jag och pappa ska ut på en resa tillsammans. Han fyller nämligen 60 och jag fyller 30 år 2009.

Har ni några särskilda tips?
24 nov. 2008 11:55
Vi har precis bokat upp Skottlandsresa i juli 2009. Vi har varit där förut. Vi flyger Ryanair från Göteborg till Prestwick utanför Glasgow. Vi ska boka en hyrbil. Billigaste 4 dörrars och via Holidayautos. Prislappen är ca 4.000 för tiden 20/7-31/7. Vi har en favorit B&B i Dufftown mitt i Speyside whisky distriktet. Här har vi bokat 3 nätter. Det är ca 20 minuters promenad till Glenfiddich härifrån. Vår värd i Dufftown erbjuder transport till/från olika destillerier för självkostnadpris (bensin) och vi har bett honom att boka in oss på Aberlour som är väldigt speciell. Dom har bara 2 turer om dagen och det är max 12 st i varje grupp. Bl a ska man få möjlighet att blanda sin egen whisky, kostar säkert mycket men det är kul!

Vi kommer att bo B&B hela tiden och vi räknar med en snittkostnad på 50£ per natt. Ibland billigare ibland dyrare. Ofta tar dom betalt per pers.

www.visitscotland.com är mycket bra att kolla in boende priser ex vis. Att köpa whisky på destillerierna är inte så där värst billigt. Bra för er att veta. Skottlands alkoholskatt är nästan som i Sverige. Vi köpte då (april 2005) och kommer att köpa en del nästa resa också mest för att det är roligt. Bl a fick vi frågan (av guiden på Glenfiddich) vilket land som har störst försäljning av whisky, svaret var Frankrike, varför då? alla engelsmän som åker över och köper för det är billigare!

Vill du veta mera skicka meddelande till mig.