Premium economy

Av Annaer
25 dec. 2018 01:09
Visningar: 854
Hej!
Kollar resa 8v i sept & okt till San Diego & har börjat kolla priser på flygbiljetter. Har alltid rest vanlig economy & det funkar ju. Men nu funderar vi på om vi ska lägga lite mer pengar för att få bättre platser.
Till grejen hör att jag har en neurologisk diagnos som gör det svårt för mig att sitta trångt, får smärta om jag inte kan "byta ställning". Även otroligt viktigt att jag kan sova så bekvämt det går. Sover jag dåligt får jag en massa besvärliga symptom. Jag har fatigue, snabb & kraftig uttröttbarhet.
Vad anser ni vara ett ok pris att betala för premium? Vi reser GOT - LAX i början av sept & hem ngr dagar in i nov, min fru har aldrig varit i Usa på halloween, så kommer stanna över den.
Jag har börjat kolla priser, billigast ca 8500 kr med BA tror jag, vanlig ekonomi från ca 5-6000 kr inkl incheckat bagage. De bolagen som kommit upp med bäst priser & flygtider är BA, Lufthansa, KLM, Finnair, United, AA & SAS.
Ni gamla Usa räver, och alla andra givetvis, ngt mer bra bolag som flyger
Så skulle ni valt premium & betalat 3-4000 kr extra/person?

En fråga till er som varit mycket i Californien LA & SD, hur är LA i sept & SD i october, främst vädermässigt.
Vi ska inte resa runt (det har vi redan gjort) utan hyra lgh både i LA & SD från homeaway, i SD samma lgh som sist 😊 kommer bli en tur till vegas också 💸💲🍹🍻🍸

// Anna
25 dec. 2018 01:35
Jag har uppgraderat till premium/plus/extra economy på KLM en gång och på Delta en gång. På KLM var det skitbilligt och extremt värt det. Tror det kostade runt 50 dollar extra för en resa mellan Amsterdam och New York. På Delta kommer jag inte riktigt ihåg vad det kostade. Stolarna är liknande de vanliga economy-stolarna, men med generösare benutrymme och lite extra lull-lull, som gratis alkohol, metallbestick och vad det nu kan vara, beroende på flygbolag.

Norwegian verkar ha ett lite annorlunda koncept, med en form av lågbudget-businessklass, som å andra sidan kostar runt 3000 kr mer än ekonomi, vilket är betydligt billigare än "riktig" business-klass, som kostar betydligt mer de konventionella bolagen, men med bättre säten och service än economy extra-konceptet. Business-klass för vanligt folk, alltså. Har inte provat, men kanske gör det någon gång. De har i princip alltid ett erbjudande om att uppgradera i samband med incheckningen + möjligheten att lägga bud på uppgradering innan incheckning. Med lite tur kan man komma undan för några hundralappar mindre på det viset.

För den här typen av ekonomi-extra/plus/premium som de konventionella bolagen erbuder, skulle jag inte hosta upp 3-4000. Så mycket bättre är det inte. Då skulle jag nog boka en plats vid nödutgången, eller längst fram i kabindelen, där det är rejält med benutrymme, men i övrigt samma service, istället. Dock är mittensätet ofta något smalare på den främsta raden i varje del av flygplanet, så just det sätet vill man kanske inte boka. Annars där det väldigt skönt att ha obegränsat benutrymme. Har man riktig tur kan man dock ta en hel rad med 3 eller 4 säten för sig själv om flyget är halvtomt. Det har jag varit med om några gånger och det är naturligt vis helt överlägset alla former av economy premium... :-)
Av Ben14
25 dec. 2018 02:01 (redigerad)
Väldigt individuellt vad som är värt att betala för en biljett. Personligen håller jag med föregående svar och skulle nog inte betala 3-4000 extra för att flyga premium ekonomi. För dig däremot låter det helt klart som att det skulle vara värt att få mer utrymme. Ett råd är att googla samt söka på youtube efter de bolag som du funderar över. Det finns mycket material att hitta om deras respektive produkter. Se om det känns värt pengarna helt enkelt. Kom ihåg att det inte alltid är möjligt att uppgradera, tex om flighten skulle vara fullbokad.

Släng även ett öga på businessclass. Flygbolagen kör ibland kampanjer med extra bra priser på dessa biljetter..
Av Birgere
25 dec. 2018 08:58
Har långa ben så extra benutrymme är ett måste så vi brukar väldigt ofta boka premium economy definitivt på hemresan då det ger möjligheten att sova vilket är omöjligt om man sitter inklämd i ett vanligt economysäte.
Innan man gör prisjämförelsen så finns det ju saker som man ändå kanske betalar extra för i Economy.
- väskor, 2 st ingår i PE
- Sätesereservation (ingår inte i BA PE dock)
- Extra benutrymme längst fram vid väggen eller nödutgång
- Mat
- Dryck
- Lounge (enbart SAS) istf att ta något på flygplatsen

Ovanstående kan ju i direkta pengar kosta en del och det är det priset man ska jämföra komforten med.

Sedan kan du beroende på bolag på Priority Boarding, först ut ur planet, speed track genom security, snabbare service på planet tack vare fler färre pax/flygvärdinna mm som mer är en komfortgrej som man kanske inte kan sätta ett pengavärde på.

Men för oss är det som sagt benutrymmet som är den kritiska faktorn och då det aldrig finns en garanti för att man får behålla en bra plats i economy så känns det tryggt att köra PE.

Dyrast PE biljetter har Norwegian men oxå överlägset bäst benutrymme.
Billigast brukar BA vara men dom har inte mycket extra
Bäst tycker jag nog SAS är bla för Lounge access o lite annat lull-lull (gäller inte alla USA flygplatser)
Vad jag kommer ihåg så skiljer sig inte säteskomforten speciellt mycket mellan SAS, Norwegian, BA, LH, AF som jag flugit med. Alla säten kan vinklas mer, är bredare, större avstånd till din granne, ofta större TV skärm och naturligtvis benutrymme så man slipper köra upp knäna i ryggen på passageraren framför.
26 dec. 2018 11:26
LH flyget till LA men B747-8i, där har du bästa benutrymme i economiclass på rad 27, bättre än Premium. Men de tar dock t en avgift om du vill reservera den tidigt. Sedan finna det ju alltid bättre benutrymmen vid utgångar.
Alkohol är gratis oavsett vilken klass du väljer med LH, om det nu är prio...:)
Så är det bara benutrymmet, skulle jag rekommendera LH med den nämnda flyplanstypen.
Av Hawaii
26 dec. 2018 14:40
Ang. vädret: september klart den finaste tiden i södra Kalifornien enligt min mening. Oktober kan vara lika fint, speciellt början, men risk för mer typ vinter väder efter c:a 20 okt. Havet fortfarande relativt varmt, speciellt i september. (Befinner mig i SD just nu).