Potokaki/pythagorion

8 mars 2016 11:25
Visningar: 935
Jag och en väninna har precis bokat en veckas semester till Potokaki på Samos 1 vecka i början av september.
Vi kommer bo på hotell Arethousa, är det någon som bott där?

Har läst att det är smidigare och billigare att ta taxi från flygplatsen till hotellet/potokaki än att boka transfer med researrangören. Stämmer det?? Är det enkelt att få tag i taxi på flygplatsen och hur mycket kostar det?

Andra tips på att se och göra mottages gärna! Samt bästa strand och även om det finns ngt nattliv i tex pythagorion eller i närheten?
11 mars 2016 10:25
Tack för svar Sierra!
Ska spana in dina resealbum :)

Min vännina har fått höra att det är oroligt på Samos och väldigt mycket flyktingar där. Du verkar känna till Samos rätt bra, vet du hur läget är där?? Hur är det i pythagorion? Märker man av flyktingströmmen där?
Av Sierra
11 mars 2016 22:42
När jag var på Samos senast, i september 2015, kom en del immigranter till hamnen i Pythagorion. Dessa bussades vidare till Samos Town. Det var då inga i själva Pythagorion, däremot såg vi ett hundratal i Samos Town. Dessa transporterades vidare till Aten efter hand.

Jag har idag varit i kontakt med en vän i Pythagorion och det kommer fortfarande en del immigranter till Samos men inte lika många som i höstas. De transporteras med färja vidare till Aten....men enligt nya EU-beslut skall de som kommer med båtar till de grekiska öarna transporteras tillbaka till Turkiet varför detta antagligen kommer att upphöra. Det är alltså ingen mening att utsätta sig för farliga överfarter med små båtar då de skickas tillbaka.

Hur som helst, det har inte varit några större problem i Pythagorion med omnejd.