Positano i augusti

20 apr. 2016 22:06
Visningar: 1758
Hej!

Vi är två tjejer som tänkte åka till Italien i två veckor i slutet av augusti/början på september. Vi har varit i Rom tidigare och tänkte flyga till och från Rom då det verkar billigast just nu. Vi hade tänkt oss 2 dagar i Rom, sedan åka till Positano där vi bor på hotell i tio dagar och gör dagsutflykter till Capri och Amalfikusten och sedan avsluta med två dagar till i Rom.

Nu undrar jag hur man lättast tar sig till och från Positano?

Vart på Amalfikusten ska vi åka, vart är det finast? Finns det andra dagsutflykter man kan göra från Positano?

Och slutligen, har ni tips på hotell, restauranger, aktiviteter?

Vi är mest ute efter att upptäcka ställena, ta det lugnt och äta god mat.
20 apr. 2016 23:55
Jag tycker Positano är finast, men gillar även Amalfi och Ravello.
Ni kan ev. ta tåg från Rom hela vägen, annars till Sorrento och sen vidare med buss.

När jag var där fanns båtar från Capri till både Positano och Amalfi på sommaren. Det finns säker fortfarande, googla.
21 apr. 2016 09:07
Hur man tar sig dit:
Tåg från Rom till Neapel.
När vi åkte gick det båt (metro del mare) från Neapel till orterna på Amalfikusten.
Sist jag försökte googla den båten verkade det dock som att den slutat gå...?
I så fall får man ta pendeltåg till Sorrento och sedan buss till t.ex. Positano.
En lite stökig resa, men värt det...

Beroende på var på Amalfi-kusten man ska bo, kan det vara närmare att istället åka från Neapel till Salerno och buss därifrån...

Jag tycker att Positano är den finaste orten. Eventuellt skulle man kunna kombinera med några dagar i någon ort uppe i bergen.
Boka hur som haver hotell med riktigt maffig utsikt, det gjorde tyvärr inte vi och det kan jag väl vara lite bitter för efteråt.

Mina tips på aktiviteter hittar du i min reseberättelse från vår resa:
http://4000mil.se/index.php/rom-och-amalfikusten/
samt separat om den klassiska vandringen Gudarnas Stig:
http://4000mil.se/index.php/vandring-pa-gudarnas-stig-amalfikusten/
23 apr. 2016 17:39
Citerat från Worldofmarie:
Jag tycker Positano är finast, men gillar även Amalfi och Ravello.
Ni kan ev. ta tåg från Rom hela vägen, annars till Sorrento och sen vidare med buss.

När jag var där fanns båtar från Capri till både Positano och Amalfi på sommaren. Det finns säker fortfarande, googla.
Tack för era svar!

Tänkte fråga om du vet hur lång tid tåget tar från Rom?
26 apr. 2016 17:17
Som det ser ut just nu kommer vi försöka satsa på att ta tåget från Rom till Salerno och därifrån åka färja till Positano.

Nu kvarstår dock frågan om var vi ska bo och vad för dagsutflykter vi ska göra! Gudarnas stig såg riktigt fint ut men jag tror inte att vi kommer orka gå så mycket då jag har problem med hälarna tyvärr.
27 apr. 2016 21:14
Det går att ta bussen upp till Nocello också. Man måste inte vandra.
30 apr. 2016 09:26
Jag kan verkligen rekommendera vandringsleden Sentiero Degli Dei mellan Agerola och Positano, enormt vackert men glöm inte att ta med vatten.
Av Pehag
3 maj 2016 11:27
Har bott på Hotel Pupetto på den västra stranden i Positano. Lugnt läge precis nere vid havet med solstolar och strandcafé. Liten kort promenad bort till hamnen i Positano. Lämnade hyrbilen i garage som hotellet fixade och fick sen hjälp med packningen i alla trappor ner till hotellet.
Pupetto är inte ett av de dyraste hotellen men har ändå helt ok standard.
Förbered er på att det är dyrt på Amalfikusten. Men fantastiskt vackert.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/italien-juni-juli-13-6952
8 maj 2016 17:05
Citerat från Pehag:
Har bott på Hotel Pupetto på den västra stranden i Positano. Lugnt läge precis nere vid havet med solstolar och strandcafé. Liten kort promenad bort till hamnen i Positano. Lämnade hyrbilen i garage som hotellet fixade och fick sen hjälp med packningen i alla trappor ner till hotellet.
Pupetto är inte ett av de dyraste hotellen men har ändå helt ok standard.
Förbered er på att det är dyrt på Amalfikusten. Men fantastiskt vackert.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/italien-juni-juli-13-6952
Gud så vackra bilder! Tyvärr är hotellet fullbokat under våra datum