Plugga Engelska i New York 2015

13 jan. 2015 21:30
Visningar: 429
Hej!
Jag är en 19-årig tjej som älskar New York och har nu bestämt mig för att åka dit i vår i ca 2 månader. Jag tänker plugga engelska från slutet av april till ca mitten av juni. (8 veckor).

Jag undrar om någon annan är inne på samma bana eller liknade och som hade kunnat tänka sig att dela lägenhet? Skulle också vara kul och veta om någon annan är där under samma tid och tänkt plugga engelska på Rennert?

Ha det lovely!

//Gaby
14 jan. 2015 20:42
Hejsan!
vad härligt det låter:) Har gått i samma tankar, främst för att jag har besökt staden en gång och för att jag skulle vilja spendera en längre tid där, men även kanske ta någon kurs i engelska för att ha något att göra och träffa folk:)
Är du anmäld och klar för kursen eller hur ser det ut?
/Frida
14 jan. 2015 22:16
Åh vad kul!
Precis känns kul att uppleva staden men också plugga engelska samtidigt. Jag har tänkt läsa en Toefl-kurs med tjugo lektioner i veckan .Jag har inte bokat än men planerat att börja den 20 april då man kan börja varje måndag. Så inget anmält än men har så gott som bestämt mig att det blir det.

När hade du tänkt åka till NYC? :)

mvh, Gaby
15 jan. 2015 13:35
Ååh, jag har inte kommit så långt än, eftersom jag inte haft någon att åka med så har jag inte riktigt planerat något än men jag tyckte att din resa lät så himla härlig!
Vill verkligen åka till New York igen och upptäcka mer av staden, våren känns som en väldigt bra tid att åka också:)
Hur har du tänkt med boende och så? Har du tänkt att hyra lägenhet någonstans?

Ha det bra!
/Frida
15 jan. 2015 15:13
Visst känns våren som den optimala tiden att åka dit! :)
Jag har tänkt hyra lägenhet eller bo på studentboende. Jag har kontakt med manhattannext som hjälper skandinaviska studenter att hitta lägenhet i NYC och om man är två eller fler som kan dela på en lägenhet kan man få så mycket mer för pengarna än om man bor på ett studentboende :)
15 jan. 2015 20:20
Ja okej, ja man kommer ju undan mycket billigare om man hyr ihop!
Finns det mycket bra på den sidan? Airbnb finns ju också, där finns det hur mycket som helst överallt i stan:)
Söker du direkt på skolans hemsida eller söker du genom någon organisation?
15 jan. 2015 20:49
Precis! Yes verkar vara en jättebra organisation. De letar upp boende efter ens önskemål så när det börjar närma sig april kommer dem börjat kolla vad som finns ledigt osv + man slipper betala 2-3 månaders hyra på en gång. (http://manhattannext.com/) Airnb är ju också toppen så värt att kolla där med.

Jag har inte sökt än och vet inte om jag kommer boka via t.ex blueberry eller direkt via Rennert.
Har du tänkt på någon speciell kurs och så? :)
16 jan. 2015 15:58
Jaha, ja det lät ju toppen!
Jag kollade lite på NYU på vanliga engelskakurser men är fortfarande lite osäker. Vill väldigt gärna komma iväg men är osäker på om jag vill läsa eller bara vara, äta goda hamburgare och dricka kaffe, haha:) Velar lite!
Frida
16 jan. 2015 17:16
Huvudsaken är ju lite att vara i New York och uppleva staden och så. Finns så mycket att göra där så egentligen behöver man inte plugga något, man lär sig säkert engelska genom att bara vara där. Jag pluggar mest för att jag måste göra toefl-testet inför att jag ska söka vidare. Skulle iaf va kul om vi är där samtidigt och om du hade kunnat tänka dig att dela lägenhet. :)
Gaby
16 jan. 2015 17:36
Ja precis, tänkte om du mer var ute efter någon att plugga ihop med? Men om det räcker med resesällskap och rumskompis så finns jag!:)

Du kan lägga till mig på Facebook, Frida Borssen:)
16 jan. 2015 18:45
Framförallt någon att dela lägenhet med och resesällskap så spelar ingen stor roll om man inte pluggar tillsammans. jag la till dig nu! :)
17 jan. 2015 12:47
Så roligt det här lät :) Hur mycket kostar det ungefär att vara iväg 2 månader? Vad har du för budget?
17 jan. 2015 13:14
Hej! Ja visst verkar det helt lovely! :) Det är jättesvårt att veta hur mycket allt kommer gå på så jag försöker helt enkelt spara så mycket som möjligt. Det beror ju på vilken kurs man ska plugga etc. Hur mycket pengar man vill spendera på mat. Boende är väl det som förmodligen kommer bli dyrast. så svårt att säga :)
17 jan. 2015 15:36
Ja det är klart, man kan ju antingen välja att hålla hårt i pengarna och bara spendera på det mest nödvändiga eller leva lite bekvämare och spendera lite extra :) Men jag menar med det lite mer grundläggande, som boende. Har du kollat efter lägenhet/studentrum och vet några ungefärliga priser? Eller du har kanske inte kommit så långt än? :)

Ha det fint! Kram :) // Tove
17 jan. 2015 16:40
Jag tror jag kommer hyra lägenhet och det optimala är om då någon mer vill dela och då kanske man kan få det lite billigare än studentboende som kostar ca 28000/8 veckor. :)

Priser jag sett är runt minst 10 000 per månad/rum. Har kontakt med Manhattan next som hjälper att leta lägenhet och man kan då skriva sin budget för ett rum men jag räknar med ca 10 000 och uppåt för boende genom att sett priser på Manhattan next fb-sida.
Mvh, Gaby :)
19 jan. 2015 23:32
Hej tjejer!

Jag heter Alice, är 20 år och har planerat att ta en Cambridgekurs till hösten 2015 i tre månader i The Big Apple (dröm). Skulle gärna vilja dela lägenhet med någon. Jag kommer att försöka att åka via Blueberry eller ESL men vet inte riktigt hur budgeten blir. Hade också tänkt på ca 10000 per månad! :) om det är någon som funderar på samma sak så hör jättegärna av er! :)

Kram
22 feb. 2015 13:18
Hej!

Jag är en snart 25-årig tjej som planerar att spendera våren i NY för att läsa en Cambridgeförberedande examenskurs. Jag jobbar idag som skidlärare i Trysil och hoppas komma iväg till NY direkt efter säsongens slut dvs. i slutet av april.

Söker boende och kan definitivt tänka mig att dela lägenhet med andra!
Maila mig på (Logga in för att se e-postadress) :)

Mvh Hanna