Playa del Carmen - Tips

20 feb. 2015 16:03
Visningar: 4163
Hej!
Jag och min man åker till Playa del Carmen snart. Vi ska bo på Sandos Caracol Eco Resort.

Någon som har tips på vad man kan hitta på där i närheten? Vi funderar på Tulum och/eller Chichen Itza. Finns där något sevärt/besökvärt i själva Playa del Carmen? Någon fantastisk restaurang ni rekommenderar? Någon som bott på detta hotell?

Kom gärna med förslag!

Tack! :)
20 feb. 2015 17:28
Jag har inte bott på hotellet, men det är säkert fint. Vi åkte till en annan pyramid som men fick klättra på, jättefint. Det var en rundtur med Ving. Åkte med över vatten i selar, skitkul.
Xcaret besökte vi, tog bara en taxi, där simmade vi med delfiner som länge varit en dröm för mig. Ta en taxi och besök lite olika stränder. Åk in till Playa del Carmen och strosa runt. Jag älskade Mexico. Det var som att bada i ett vykort, så fint vatten. Sen är jag väl medveten om att det var en illusion för turister, det riktiga Mexico är nog ngt helt annat. Ha så kul!
22 feb. 2015 18:36
Susanne: Tack för tipsen! Det låter helt underbart! :)
Av Tittin
22 feb. 2015 23:53
Det är super enkelt o billigt o åka med lokal bussar som håller tidtabellerna bra.....ta en ner till tulun där har ni pyrmider o en av världens finaste stränder.....playa del carmen är ganska charmigt i sig.....drick massa frozen margerithas o missa inte o ät chevicce ;) ett besök på wall mart är en upplevelse i sig haha har aldrig sett så mycket personal som dom har där....köp med lite färdiga kyckling klubbor super gott...
23 feb. 2015 16:56
Citerat från Tittin:
Det är super enkelt o billigt o åka med lokal bussar som håller tidtabellerna bra.....ta en ner till tulun där har ni pyrmider o en av världens finaste stränder.....playa del carmen är ganska charmigt i sig.....drick massa frozen margerithas o missa inte o ät chevicce ;) ett besök på wall mart är en upplevelse i sig haha har aldrig sett så mycket personal som dom har där....köp med lite färdiga kyckling klubbor super gott...
Tack för tipsen! Tulums strand ser helt fantastisk ut. Stannar bussen nära? Det var ganska dyrt att boka en utflykt via Ving.

Frozen margerithas ser jag fram emot. :)
23 feb. 2015 21:59
Att stå ute på en motorväg och lifta på proppfyllda bussar och inte veta vart exakt man skall åka eller få noll info om vad som finns runtomkring när man har semester kan jag inte rekomendera. Man förlorar så mycket tid.

Åker ni buss till Tulum så stannar den i centrum 4km ifrån stranden så där får ni jaga fatt på en taxi o pruta , tillbaka får ni gå in på något hotell o ringa taxi som blir dyrare eller gå tillbaka tar ca 40minuter.

Mycket enklare att beställa privata utflykter med lokala arrangörer då hinner man se så mycket mer och hamnar på rätt ställen direkt och kan själv välja hur länge och vart man vill stanna på varje ställe.

Jag rekomenderar https://www.facebook.com/CenoteAzulToursTravel dom har svenk personal och kan hjälpa er med allt ifrån hitta restauranger , privata cenotes, öde stränder och unika äventyr.

MVH. Christian
Av Tittin
24 feb. 2015 09:02
vi har varit där massa ggr o de har varit hur enkelt som helst med att få tag i taxi sen vet ja inte va du menar med att bussarna är överfulla man köper ju numreraade biljetter...
24 feb. 2015 10:44
Om man bor i Cancun centrum eller Playa del carmens centrum köper man biljetter till dom stora bussarna ADO som avgår ifrån dom stora bussterminalerna inne i centrumen
Jag har bott i Mexico i 13år
Sist för 3veckor sedan jag skulle ta buss en till Cancun ifrån Playa del carmen. Som sagt först ta sig till terminalen med taxi eller gå i allt från 10min -30min. Eller om ni bor på allinclusive på riviera maya stå på motorvägen och vänta in dom små-bussarna Colectivos
Sen fick jag först stå i kö 10minuter i biljett kön sen stå och vänta 5minuter för att komma på bussen sedan vänta igen ca 15minuter på att bussen skulle bli full sen kör dom runt med en superstor buss i halva playa innan man kommer till motorvägen ADO passarer numera 2olika bussterminaler på vägen ut ifrån playa del carmen och dom har höjt priset för turister till 8opesos/person enkel .
Dom flesta hotel all incluisve hotel liggger som sagt längst med motorvägen ibland upp till 40km ifrån tex Playa del carmen så jag har mött många besvikna turister genom åren som känt sig fast på sina hotell.
Inte svårt att få tag i en taxi i Playa del carmen ,tulum eller cancun i dom flesta stadsdelar är det nog bland det enklaste som finns.
Men stranden i tulum som ligger helt avskilt ifrån staden Tulum är det en annan grej och beroende på varifrån man åker kan en sträcka på 5km kosta allt ifrån 30pesos till 500pesos. Till och från hotel och hotelzoner och ställen utanför städerna så skjuter taxipriset i höjden, sen att det finns hundratals oseriösa taxichaufförer som både stjäler lurar turister på pengar säljerknark och krockar titt som tätt känns inte heller helt ok.
Men alla gillar vi olika grejor jag vet att det finns folk som gillar att luffa och runt åka i bussar och taxi och lifta och gör letande till en aktivitet att man vill klara sig själv . Man tycker man upptäcker det riktiga Mexico men jag skulle vilja säga man upptäcker mindre och mest det lokala transportkomunikationerna.

Men det finns andra billiga alternativ ,någon dag kan man bussa o vandra o bära tungt andra dagar kan man lyxa till det lite med privat bil och lokal guide/Chauför.
I utkanten i söder av Tulum finns det ett par riktiga pärlor för fisk och Ceviche älskar och nere på stranden finns det uppe på en klippa en fushion restaurang mellan det asiatiska och maya köket som är unik i sitt slag och dom bär även ner solstolar och parasoll och drinkar till stranden och matgästerna får oxo använda sig av deras häftiga sten pool med havsutsik.
24 feb. 2015 22:00
Jag tror vi tar det säkra före det osäkra och åker med en guidad tur i alla fall. Man är ju på semester och vill lyxa lite. Vårt all inclusive hotell ligger 5 km norr om Playa del Carmen. Så inte så långt in till stan i alla fall. :)

Så det är bara att ställa sig utmed vägen och vänta in en minibuss? Kanske hotellet rekommenderar någon dyr taxi. Bör man göra upp priset innan med taxi?

Tack för alla tips!
24 feb. 2015 23:03
Citerat från 1bjornis:
Om man bor i Cancun centrum eller Playa del carmens centrum köper man biljetter till dom stora bussarna ADO som avgår ifrån dom stora bussterminalerna inne i centrumen
Jag har bott i Mexico i 13år
Sist för 3veckor sedan jag skulle ta bussen till Cancun ifrån Playa del carmen. Som sagt först ta sig till terminalen med taxi eller gå i allt från 10min -30min. Eller om ni bor på allinclusive på riviera maya stå på motorvägen och vänta in dom små-bussarna Colectivos
Sen fick jag först stå i kö 10minuter i biljett kön sen stå och vänta 5minuter för att komma på bussen sedan vänta igen ca 15minuter på att bussen skulle bli full sen kör dom runt med en superstor buss i halva playa innan man kommer till motorvägen ADO passarer numera 2olika bussterminaler på vägen ut ifrån playa del carmen och dom har höjt priset för turister till 8opesos/person enkel .
Dom flesta hotel all incluisve hotel liggger som sagt längst med motorvägen ibland upp till 40km ifrån tex Playa del carmen så jag har mött många besvikna turister genom åren som känt sig fast på sina hotell.
Inte svårt att få tag i en taxi i Playa del carmen ,tulum eller cancun i dom flesta stadsdelar är det nog bland det enklaste som finns.
Men stranden i tulum som ligger helt avskilt ifrån staden Tulum är det en annan grej och beroende på varifrån man åker kan en sträcka på 5km kosta allt ifrån 30pesos till 500pesos. Till och från hotel och hotelzoner och ställen utanför städerna så skjuter taxipriset i höjden, sen att det finns hundratals oseriösa taxichaufförer som både stjäler lurar turister på pengar säljerknark och krockar titt som tätt känns inte heller helt ok.
Men alla gillar vi olika grejor jag vet att det finns folk som gillar att luffa och runt åka i bussar och taxi och lifta och gör letande till en aktivitet att man vill klara sig själv . Man tycker man upptäcker det riktiga Mexico men jag skulle vilja säga man upptäcker mindre och mest det lokala transportkomunikationerna.

Men det finns andra billiga alternativ ,någon dag kan man bussa o vandra o bära tungt andra dagar kan man lyxa till det lite med privat bil och lokal guide/Chauför.
I utkanten i söder av Tulum finns det ett par riktiga pärlor för fisk och Ceviche älskare och nere på stranden finns det uppe på en klippa en fushion restaurang mellan det asiatiska och maya köket som är unik i sitt slag och dom bär även ner solstolar och parasoll och drinkar till stranden och matgästerna får oxo använda sig av deras häftiga sten pool med havsutsik.
Av Lager72
25 feb. 2015 22:20
Skulle föreslå taxi, åtminstone till Tulum, kostar nästan gratis. Taxichaffisarna har en fast prislista som dom kör efter. Om man vill kan man göra upp med samma chaffis om att bli hämtad en viss tid. I Tulum finns det även guider om man vill ha nån med sig bland ruinerna istället för att bara gå omkring planlöst. Chichen Itza är lite längre, så där skulle jag rekommendera utfärd med guide, typ Ving eller vad ni åker med.
Nåt som man inte får missa är Xcaret, där finns mycket att göra. Undvik deras buffémat bara.....
26 feb. 2015 13:56
Citerat från Manhiriel:
Hej!
Jag och min man åker till Playa del Carmen snart. Vi ska bo på Sandos Caracol Eco Resort.

Någon som har tips på vad man kan hitta på där i närheten? Vi funderar på Tulum och/eller Chichen Itza. Finns där något sevärt/besökvärt i själva Playa del Carmen? Någon fantastisk restaurang ni rekommenderar? Någon som bott på detta hotell?

Kom gärna med förslag!

Tack! :)
Hej hej, jag och min man var till Playa Del Carmen i januari,och det var nog den bästa resan vi gjort.
Vi köpte en heldagstur ut i ett litet stånd med resa till Tulum, Tulum beach, Cenotes, lunch, Coba och Maya-by för 500 kr för två personer.... Shoppa finns hur mycket som helst på femte avenyn, min man köpte bla skor på Lacoste för 750 kr, samma skor fanns på Zalandos på nätet för drygt 1600 kr, jag köpte två par Converse för 330 kr paret, plus en hel massa annat såsom jeans, mexikanska plädar, vaniljextrakt, långklänning, skjortor... ett helt annat ut bud om man jämför med Phuket där allt är så smått....
Planerar redan för nästa resa :D
26 feb. 2015 16:26
Hej Annika 500kr för den utflykten? 2Perosner ? Vad heter dom?
Det var ett fynd ! För då gick dom ganska mycket minus på att sälja den utflykten.
För bara bensin och inträden till tulum coba o cenote för 2personer kostar det dubbla.
Sen tillkomer ju kostnader för chauför ,guide! och omkostnader eller hyra av minibussen.
Men det finns ett företag som tvättar pengar " easy"vars ägare är i en av de största drogkartellerna i Mexico det kanske var dom?
Mvh.Christian