Playa del Carmen 2017

Av M4sta86
6 nov. 2016 17:52
Visningar: 1964
Hej!
Har bokat Playa del Carmen i februari nästa år.
Har bokat Kay hotel by all riviera, men har fått möjligheten att byta till Pelicano Inn istället. Någon som har erfarenhet av dessa hotellen och vilket isåfall är fräschast?

MVH
6 nov. 2016 19:59
Ställ frågan på Tripadvisors Playa del Carmen-forum så lär du få bra svar snabbt. Eller läs recensionerna på samma sida.
Av M4sta86
6 nov. 2016 20:13
Citerat från Worldofmarie:
Ställ frågan på Tripadvisors Playa del Carmen-forum så lär du få bra svar snabbt. Eller läs recensionerna på samma sida.
Jo kollat tripadvisor samt läst recensioner men oerhört svårt och jämföra
Av M4sta86
22 nov. 2016 20:07
Det blev Pelicano Inn då det dök upp ledigt rum där :)
Nu lite följdfrågor:
Tips på riktigt bra matställen?
- Dels lokala guldkorn men även restauranger på huvudgatan.
- Min sambo är laktos och väldig känslig för andra bakteriekulturer så vi vill veta vart maten är riktigt bra. 3 Thailand resor har slutat med 2 besök på sjukhuset, vilket inte är så kul.

Vad får man inte missa när man är i PDC?
- Tänkte besöka någon Cenote, vilken är bäst?
- Tänkt göra turer till Tulum och Cozumel. Kanske även Isla de mujeres.

Är de olika parkerna värda att besöka? Inte så förtjust i att träffa djur i fångenskap.
Av Ylva44
17 feb. 2017 01:44
Hej jag är här just nu och bor på pelicano inn 😃 har du redan varit här Eller är vi här samtidigt? I så fall kan jag tipsa om la vagabundo på 5 avenyn helt ok fin service oxå .
Av Neta_c
7 aug. 2017 21:14
Hur var Pelican Inn?
Väljer mellan det och Kay.
Åker förmodligen i februari 2018?
Hur är prisbilden i PDC? Frukost, lunch, miďdag?
Av M4sta86
8 aug. 2017 00:15
Pelicano inn mycket bättre än Kay... framför Kay hotell var det smockat med solstolar, folk låg som sillar.. Pelicano Inn var riktigt lugnt och skönt.. ingen beach club så man kunde sitta på beachen på kvällen o röka en cigarr o ta en bira :)
Hmmm prisbilden är väl lite billigare än Sverige.. går man någon gata upp från 5e avenyn är det billigare.. vi åt frulle på pelicano inn ibland..skulle rekommendera att gå upp på 5e avenyn sen höger..finns en restaurang som heter 100% natural.. massa frukter, pannkakor osv..skitbra ställe..åt frulle där varje dag andra veckan.. smoothies o sånt hade de också.. tjatar inte om dricks heller vilket du kommer märka i Mexico..
Mexicansk mat är billigare än tex italiensk, samt kött o grejer..
Av M4sta86
10 aug. 2017 14:17
Citerat från Neta_c:
Ah! Tack för svar!
för övrigt: Skulle rekommendera och skaffa flygstol och boka boende via airbnb eller liknande istället.
Det ska vi göra nu i vinter. Blir bra mycket billigare än charter :) + högre standard
Av Neta_c
10 aug. 2017 14:39
Det ska jag ta och kolla upp. Tack för tipset!
Av M4sta86
10 aug. 2017 18:20
Citerat från Neta_c:
Det ska jag ta och kolla upp. Tack för tipset!
vi har tex hittat flygstol från London direkt till Cancun för 5500... sen får man räkna med ca 700 t/r till London.. men det är det värt..
10 aug. 2017 23:08 (redigerad)
Citerat från M4sta86:

vi har tex hittat flygstol från London direkt till Cancun för 5500... sen får man räkna med ca 700 t/r till London.. men det är det värt..
Med risk att tvingas övernatta i London. Flygen till Cancun går väl inte speciellt sent på dagen/kvällen?
Av M4sta86
11 aug. 2017 09:31
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

vi har tex hittat flygstol från London direkt till Cancun för 5500... sen får man räkna med ca 700 t/r till London.. men det är det värt..
Med risk att tvingas övernatta i London. Flygen till Cancun går väl inte speciellt sent på dagen/kvällen?
10.45 engelsk tid går flyget till Cancun.
Flyger från Göteborg 07.25...Framme 08.25 engelsk tid så det bör räcka :)
Beror på vilken dag också..sett vissa dagar då flyget från London går runt 14.00 också..
Men det är ifrån Gatwick jag har hittat flygen..
11 aug. 2017 23:39
Citerat från M4sta86:

10.45 engelsk tid går flyget till Cancun.
Flyger från Göteborg 07.25...Framme 08.25 engelsk tid så det bör räcka :)
Beror på vilken dag också..sett vissa dagar då flyget från London går runt 14.00 också..
Men det är ifrån Gatwick jag har hittat flygen..
Den risken hade inte jag tagit. Om du har bagage måste du med största sannolikhet hämta det och sedan hinna till check-in innan de stänger.
Om flyget är försenat och du missar Cancun-flighten får du köpa en ny biljett.
Av M4sta86
12 aug. 2017 10:38
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

10.45 engelsk tid går flyget till Cancun.
Flyger från Göteborg 07.25...Framme 08.25 engelsk tid så det bör räcka :)
Beror på vilken dag också..sett vissa dagar då flyget från London går runt 14.00 också..
Men det är ifrån Gatwick jag har hittat flygen..
Den risken hade inte jag tagit. Om du har bagage måste du med största sannolikhet hämta det och sedan hinna till check-in innan de stänger.
Om flyget är försenat och du missar Cancun-flighten får du köpa en ny biljett.
förvisso men finns inga andra alternativ de dagarna..
Av Ylva44
13 aug. 2017 10:50
Hej igen såg att du ej kommit iväg ännu , vill bara nämna ang Xaret ( stor park med djur och badäventyr samt simning med delfiner) kostade över tusen lappen p/p bara så att du vet , vi åkte dit utan att fått någon info om priset (sökte men hittade aldrig priset) ....gick in ändå pga resan tog ju sin tid, och då ingick ingenting !! !Men Cozumel är helt klart värt att åka till ,lungnare tempo och ingen folkträngsel . Tulum var mysigt också mycket fin strand med tavernor och cosy loungesoffor el solsängar, men att ta sig ner till själva stranden själv är ett fyspass . Ta en taxi från lilla stan Tulum (kostar inte många kronor) ner till själva stranden. Lycka till .
13 aug. 2017 11:28
Tulums strand är lugnare och finare ju längre söderut man kommer. Dit är dock taxiresan dyrare.
Av M4sta86
13 aug. 2017 12:09
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

10.45 engelsk tid går flyget till Cancun.
Flyger från Göteborg 07.25...Framme 08.25 engelsk tid så det bör räcka :)
Beror på vilken dag också..sett vissa dagar då flyget från London går runt 14.00 också..
Men det är ifrån Gatwick jag har hittat flygen..
Den risken hade inte jag tagit. Om du har bagage måste du med största sannolikhet hämta det och sedan hinna till check-in innan de stänger.
Om flyget är försenat och du missar Cancun-flighten får du köpa en ny biljett.
Är det mer lönt att flyga in till Gatwick kvällen innan och ta in på hotell? Vi vill ju hålla ner kostnaderna så känns som det springer iväg...
Av M4sta86
13 aug. 2017 12:30
För övrigt, har du nån koll på Deutsche Lufthansa..finns ett alternativ att åka dagen innan vi tänkte, fast från Göteborg.. Mellanlandning i Tyskland..totaltiden blir ungefär detsamma som London flyget.. Ca 1000:- dyrare så kan väl vara värt isf..
13 aug. 2017 13:58
Citerat från M4sta86:
För övrigt, har du nån koll på Deutsche Lufthansa..finns ett alternativ att åka dagen innan vi tänkte, fast från Göteborg.. Mellanlandning i Tyskland..totaltiden blir ungefär detsamma som London flyget.. Ca 1000:- dyrare så kan väl vara värt isf..
Det hade jag hellre valt, annars hade jag övernattat.
Går inte Air Berlin då ni vill resa?
Av M4sta86
13 aug. 2017 14:12
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:
För övrigt, har du nån koll på Deutsche Lufthansa..finns ett alternativ att åka dagen innan vi tänkte, fast från Göteborg.. Mellanlandning i Tyskland..totaltiden blir ungefär detsamma som London flyget.. Ca 1000:- dyrare så kan väl vara värt isf..
Det hade jag hellre valt, annars hade jag övernattat.
Går inte Air Berlin då ni vill resa?
nja inte exakt det datumet.. Bäst just nu veckar vara Air Canada.. 5200 tur/retur från Kph.. några timmars stopp på vägen hem men det kan det vara värt..
14 aug. 2017 02:42 (redigerad)
Citerat från M4sta86:

nja inte exakt det datumet.. Bäst just nu veckar vara Air Canada.. 5200 tur/retur från Kph.. några timmars stopp på vägen hem men det kan det vara värt..
Kanonpris. Väljer du det som glöm inte att söka ETA. Fortfarande många som missar det.
Av M4sta86
14 aug. 2017 15:46
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

nja inte exakt det datumet.. Bäst just nu veckar vara Air Canada.. 5200 tur/retur från Kph.. några timmars stopp på vägen hem men det kan det vara värt..
Kanonpris. Väljer du det som glöm inte att söka ETA. Fortfarande många som missar det.
Ah det är väl det man gör för att få flyga över amerikanskt luftrum? gjorde det sist nämligen
14 aug. 2017 16:33
Citerat från M4sta86:

Ah det är väl det man gör för att få flyga över amerikanskt luftrum? gjorde det sist nämligen
Nej, jag menar kanadensiskt ETA, inte amerikanskt ESTA.
Av M4sta86
14 aug. 2017 16:35
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

Ah det är väl det man gör för att få flyga över amerikanskt luftrum? gjorde det sist nämligen
Nej, jag menar kanadensiskt ETA, inte amerikanskt ESTA.
ok.. men kommer inte det auto när man bokar biljetten? Har för mig vi fick upp den infon när vi bokade sist
14 aug. 2017 17:49
Citerat från M4sta86:

ok.. men kommer inte det auto när man bokar biljetten? Har för mig vi fick upp den infon när vi bokade sist
Vad menar du med att det kommer auto? Man får inte ETA automatiskt, det är något man själv ska ansöka om på http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
Av M4sta86
14 aug. 2017 17:58
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

ok.. men kommer inte det auto när man bokar biljetten? Har för mig vi fick upp den infon när vi bokade sist
Vad menar du med att det kommer auto? Man får inte ETA automatiskt, det är något man själv ska ansöka om på http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
okej har för mig det var någon länk att ansöka om det när vi reste sist.. men kanske bara va information vi fick sen sökte själva :) tack för info!
14 aug. 2017 18:48
Citerat från
okej har för mig det var någon länk att ansöka om det när vi reste sist.. men kanske bara va information vi fick sen sökte själva :) tack för info!
Om ni redan har ETA behövs ju ingen ny ansökan, så länge ingen fått nytt pass sedan dess. Annars gäller det i 5 år.
Av M4sta86
15 aug. 2017 09:45
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från
okej har för mig det var någon länk att ansöka om det när vi reste sist.. men kanske bara va information vi fick sen sökte själva :) tack för info!
Om ni redan har ETA behövs ju ingen ny ansökan, så länge ingen fått nytt pass sedan dess. Annars gäller det i 5 år.
Får kika på det. Har du någon erfarenhet av Luft Hansa, Air Swiss och Air Canada? Det är de olika flygbolagen som finns med bra priser de datumen vi tänkt åka
15 aug. 2017 11:28
Air Canada tyckte jag var bra. Har inte flugit med Swiss och Lufthansa flög jag 2003 så det har gått lite tid sedan dess... Men hade inga problem med dem.
Av M4sta86
15 aug. 2017 12:07
Citerat från Worldofmarie:
Air Canada tyckte jag var bra. Har inte flugit med Swiss och Lufthansa flög jag 2003 så det har gått lite tid sedan dess... Men hade inga problem med dem.
okej kanon :) hur är det med dessa långflyg.. Ingår mat och dryck vanligtvis? Vet det alltid gjort det när jag flugit till Thailand
15 aug. 2017 14:42 (redigerad)
Citerat från M4sta86:

okej kanon :) hur är det med dessa långflyg.. Ingår mat och dryck vanligtvis? Vet det alltid gjort det när jag flugit till Thailand
Ja, med de tre gör det. Det är bara lågprisbolag som tar betalt för mat, t.ex. Norwegian och Wow.
Av Neta_c
12 sep. 2017 18:40
Hej igen.
Har läst i nån recension att man inte kan stänga om sig till toaletten på rummet på Pelicano Inn. Stämmer Det?
Av M4sta86
13 sep. 2017 09:58
Citerat från Neta_c:
Hej igen.
Har läst i nån recension att man inte kan stänga om sig till toaletten på rummet på Pelicano Inn. Stämmer Det?
Vårt rumt kunde man stänga på iallafall.
Av M4sta86
29 dec. 2017 16:19
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

ok.. men kommer inte det auto när man bokar biljetten? Har för mig vi fick upp den infon när vi bokade sist
Vad menar du med att det kommer auto? Man får inte ETA automatiskt, det är något man själv ska ansöka om på http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
Hej igen. När behöver man ansöka om ETA? Åker 14/2 med AirCanada Köpenhamn - Cancun...
Fick för övrigt flyget för 3400:- per skalle :)
29 dec. 2017 17:19
ETA behövs så fort man sätter en fot på kanadensisk mark, dvs även vid mellanlandning.
Av M4sta86
29 dec. 2017 18:32
Citerat från Worldofmarie:
ETA behövs så fort man sätter en fot på kanadensisk mark, dvs även vid mellanlandning.
det vet jag :) men när behöver man söka det senast?
29 dec. 2017 18:57
Citerat från M4sta86:

det vet jag :) men när behöver man söka det senast?
Aha, det var så du menade. För det mesta tar det bara några minuter, men liksom ESTA är 72 h före rekommenderat.
Av M4sta86
30 dec. 2017 10:09
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

det vet jag :) men när behöver man söka det senast?
Aha, det var så du menade. För det mesta tar det bara några minuter, men liksom ESTA är 72 h före rekommenderat.
ok dåså, ingen fara på taket ännu.. Tack för info :)
31 dec. 2017 03:45
Jag är i PdC nu. När jag reser så använder jag mig av bolag inom Star Alliance. Lufthansa, SAS mm Har aldrig blivit besviken. Betalar hellre lite mer för bra service och kvalite. Sparar sedan in det på bra, billigt boende. Typ gm Airbnb.
Bor nu här för ca 140-:/dygn plus att jag blivit bjuden på familjens nyårsfest😀
Av M4sta86
8 jan. 2018 16:44
Citerat från Jenseriksson:
Jag är i PdC nu. När jag reser så använder jag mig av bolag inom Star Alliance. Lufthansa, SAS mm Har aldrig blivit besviken. Betalar hellre lite mer för bra service och kvalite. Sparar sedan in det på bra, billigt boende. Typ gm Airbnb.
Bor nu här för ca 140-:/dygn plus att jag blivit bjuden på familjens nyårsfest😀
låter gött :) vi åker om ca 1 månad.. blev Air Canada ner via Toronto..bokat boende vi Airbnb, stor lägenhet för 4 personer ca 5 min ifrån 5e Avenyn..ska bli fantastiskt och komma tillbaka