pittoreskt vinterstad/by?

29 okt. 2017 15:20
Visningar: 394
Hej! Jag och min sambo funderar på att åka iväg en helg innan julen för att bara ta det lugnt och komma lite i julstämning. Vi är ute efter en mindre pittoresk stad eller by, och vill gärna att det ska vara snö med någon mysig julmarknad att gå på. Vi gillar att sitta på mysiga caféer och traska runt i mysiga gränder och gator. Sitter ni på några tips som kan stämma överens med dessa kriterier? :)
Av Pelle77
29 okt. 2017 18:00
Rekommenderar julmarknad i Lübeck, Krakow och Tallinn. En annan fin stad är Dresden som är väldigt väl restaurerad.
Av Trg
30 okt. 2017 19:35
Tallinn är säkert ett bra alternativ, med lite tur finns det snö, och mysiga gränder och caféer råder det inte precis nån brist på. Prisnivån är dessutom låg, julmarknaden har jag inte besökt men den finns på det stora torget mitt i gamla stan. I Lübeck finns det knappast nån snö, men om ni gillar marsipan så ...
https://www.niederegger.de/

Den mest berömda julmarknaden i Tyskland finns i Nürnberg (Bayern) som jag besökte för ett par månader sedan. Men stan är varken liten eller pittoresk, den nästan totalförstördes under andra världskriget. Nån snö finns där knappast heller.

Mer pittoresk än Rothenburg ob der Tauber kan en stad knappast bli. Där finns inte bara en julmarknad utan också ett julmuseum och en julbutik (som har öppet året runt). Men lite besvärligt att ta sig dit, om ni inte hyr en bil, kanske lite väl mycket turister också(?) och nån snö finns det knappast där heller.
http://www.weihnachtsmuseum.de/en/

I Österrike finns Innsbruck och Salzburg, där finns det nog snö åtminstone på alptopparna ... Innsbruck har flera julmarknader, och Salzburg påstår sig ha en av världens äldsta. Kanske inga direkt små och pittoreska städer, men mellanstora och vackra.
Av Blesi
9 nov. 2017 11:52
Hejsan

Besökte Riga och julmarknaderna förra året, de var väldigt mysigt och prisvärt. Har även varit i Tallin och kan varmt rekommendera det också. Men det är väldigt dåligt med snö på sin höjd några snöfläckar och ganska isigt. Har även besökt Berlin med julmarknader 2015, väldigt mysiga julmarknader men i övrigt är Tallin och Riga mysigare städer och då främst gamla stan, och väldigt prisvärt.