Pilgrimsvandra i Spanien

21 okt. 2008 20:03
Visningar: 6348
Hej! Har en dröm att pilgrimsvandra i Spanien. Funderar på att förverkliga detta i Februari, är det någon som har erfarenhet att vandra denna årstid?
Hur är vädret? Hur många andra pilgrimmsvandrare är ute denna årstid?

Tacksam för svar!/Lina
Av Ali
10 nov. 2008 22:30
Hej Lina!
det beror ju på var i Spanien du tänte vandra? Om du tänker dej att vandra Camoíno de Santiago, så är det ingen vidare årstid att välja. Du vandrar ju delvis över Pyreneerna, och det är vinter/snö och svårframkomligt. rekomederat är att vandra tidigast april och fram till oktober.
Jag har vandrat olika leder av Camino de Santiago, dels i maj / juni / septemer och oktober. Högsäsong är juni/juli/august, men vilket oxå innebär massor av vandrare och svärt att få plats på härbärgen odyl. Men en underbar vandring!!!! Lycka till!!!!

Anne-Li
Av Errika
27 nov. 2008 15:37
Hej Lina!
Jag går i samma tankar. Blev så inspirerad av en artikel jag läste om att pilgrimsvandra uppe i norra Spanien. Har även kollat upp en del resor dit och hittade något som du kanske också kunde vara intresserad av. Det är en spanska språkkurs kombinerad med att man vandrar "el Camino de Santiago". Jag som är rätt ringrostig på spanska tyckte att det kunde vara en kul idé och samtidigt lära sig lite spanska under tiden. Kolla in den här länken på Estudio Hispanicos hemsida: http://www.estudiohispanico.com/se/index-santiago.html

Vi kanske ses på el camino!!
/erika
Av Jugge
17 dec. 2008 20:18
Hej!
Jag har vandrat Camino de Santiago, från Roncesvalles till Finisterre. Första delen fram till Burgos i juli och resten i maj året efter. Jag tycker februari låter väl kallt, det kommer att vara snö runt pyreneerna och kallt att starta vandra på mornarna(det var det i maj också). April-maj eller september-oktober är bästa tiden(juli är för vamt och för trångt, nästa år tror jag är ett sk heligt år och då fördubblas antalet vandrare till uppåt 200 000/år). Men det går ju att vandra till Santiago de Compostela söderifrån också, då borde det ju vara varmare. Men den vanligaste vägen går från Roncesvalles till Santiago de Compostela. Men tänker du ge dig på att vandra pilgrimsvandringen är vädret bara en del av det hela. Det är både fysiskt och psykiskt påfrestande.
Hör gärna av dig om du gör slag i saken och vill ha mer info.
/Jörgen