Phu Quoc via Mekongdeltat till Saigon med bussar, båtar och annat???

Av Bitt
28 sep. 2015 23:18
Visningar: 2947
Hej! Jag ska vara i Vietnam 2 veckor i december. Första veckan har jag planerat sol o bad på Phu Quoc och tänker ta mig dit med inrikesflyget. Är sugen på att tråckla mig tillbaka igen med långsammare färdmedel. Stanna några dagar i Mekongdeltat för att sedan "fira julafton" i Saigon.

Någon som har tips på hur jag lämpligast går tillväga?

Är båten mellan fastlandet och ön säker?

Hur är det med bussar? Är det bara att ta det "som det kommer"? Om man skulle ta en buss från stället där båten anlägger på fastlandet och hela vägen till Saigon utan stopp i deltat, hur lång tid kan det ta? Någon som har länkar till båt- och buss-/tågtrafik (funkar tågen bra?)? Bra boenden på vägen?

Och en sak till om flyget med Vietnam Airlines... på deras bokningssida kan man välja olika alternativa klasser. Business Standard tror jag att jag skulle våga välja, men kan man välja Eco-klasserna? Jag fattar inte riktigt informationen jag tittat på.

Med vänlig hälsning, Bitt
Av Hille2
29 sep. 2015 04:42
Du kan inte åka tåg den vägen.
Båten är väl säker även om jag tycker att det är lite läskigt att sitta instängd i den typen av båtar.

Med tanke på den korta tid ni har på er så rekommenderar jag att ta flyget från Phu Quoc till Can Tho och stanna på något homestay där i ett par nätter och därefter ta buss tillbaks till Ho Chi Minh. Hyr cyklar och gör egna utflykter i deltat. På många homestays tillhandahåller man cyklar gratis.

Man kan boka bussen i förväg, endera på busstationen i Can Tho eller så via nåt av hotellen/homestays. De är dock sällan helt uppbokade och det går många bussar. Välj de dyraste (vilket inte är dyrt). Bussen tar mellan 3,5-5 timmar, beroende på hur trafikläget är när man närmar sig Ho Chi Min och vilken typ av buss man väljer.

Spelar ingen större roll vilken klass ni väljer på flyget. Det är ingen större skillnad, förutom att man får någon typ av mat/snacks om man betalar mer och flygresan går ju fort på de här korta sträckorna. Betala inte heller extra för att få kliva ombord först, oftast bryr de sig inte om det ändå vid ombordstigningen.
Av Bitt
29 sep. 2015 20:54
Tack Hille2!

Är båt så illa mellan Phu Quoc och fastlandet?

Jag kollade inrikesflyg mellan Phu Quoc och fastlandet, det såg fullbokat ut (dagen jag vill åka) utom de där Eco som jag undrar över. Ok ändå att boka dessa o komma fram med allt sitt bagage?

//Bitt
Av Hille2
29 sep. 2015 21:41
Nä, så farligt är det inte med båt. Men det tar ju en del tid att förflytta sig över fastlandet sedan.

Eco antar jag är ekonomiklass och det är vad de flesta resenärer flyger med så det är helt ok. Har själv aldrig flugit något annat än ekonomi i SOA och jag har inget att klaga på.

http://www.vietnamairlines.com/en/the-experience/economy-class/seats
5 okt. 2015 10:22
Hej,

Det är inget fara om man åka med båt men som Hille2 sagt är det inte värt att åka med båt... Jag håller med!(själv har jag provat åkt båda 2 sätt)

resrutt:

1. Saigon ...flyg till Phu Quoc
2. Phu Quoc .... flyg till Can Tho
Homestay i Cantho.... ) Hung Homestay är bra.
3. Can Tho - buss till Saigon

Flygsbolag:

Det finns Vietnam airlines, Jets Star, Vietjet Air som flyger mellan Sai Gon - Phu Quoc - Saigon

Ha det trevligt!

Steve
Av Bitt
5 okt. 2015 21:06
Hej och tack för svar, Wanderlust!

Jag har sett i andra trådar att det skrivits om Hung Homestay. Hur får man kontakt med det stället? Är ägarna person/-er du känner?

Har kollat runt på flygbolagen och det ser ut som om Vietnam Airlines är bäst. Är det så? Jag menar säkerhet och service och så.

//Bitt
Av Hille2
5 okt. 2015 21:45
Jag har bott hos Hung många gånger. Det är ett bra ställe men numera har de anpassat mest för resenärer som kommer för att övernatta på en två dagars utflykt från Ho Chi Minh vilket har förtagit en del av känslan att bo hos en familj. Trots detta stannade jag i vintras i 8 dagar :)

Hung har en facebooksida (har själv tagit en hel del avbilderna där). De anordnar bra och prisvärda utflykter i området och lånar ut cyklar gratis om man vill ge sig ut på egna utflykter. Man bor i enkla långhus utefter en av kanalerna i deltat. Supergod mat hos Hung och även på de små restauranger och marknader som finns i området dit man kan ta sig med cykel. Han tar 15-25 dollar/person för boende, frukost och middag (enkel frukost och enorm middag).

https://www.facebook.com/HungsHomestay?fref=ts
6 okt. 2015 20:08
Vi reste den omvända vägen, buss från Ho chi Minh till Can Tho med en stopp på hotell i Vinh Long på vägen. Där vi gjorde en mysig dagsutflykt på Mekongfloden till Apricot Island (som även har homestay) Från Can Tho tog vi bussen till Rash Gia och därifrån båten ut till Phu Quoc. Inga bekymmer med båten som tog oss över smidigt till ön. Tillbaka tog vi också båt men till Ha Tien då vi skulle vidare till Kambodja. Jag kan rekommendera båt +buss då det är en upplevelse isig och du får se mycket av landskapet och åker igenom byar o får se hur de lever där. Jätteenkelt att boka din resa med både båten o bussen från Phu Quoc när du är på plats. Vi bokade vår tillbakaresa från en liten hydda på stranden. Funkade hur bra som helst. Mekongdeltat är en fantastisk upplevelse! Ska tillägga att vi inte bokade något hemifrån utan allt löste vi på plats.
Av Bitt
6 okt. 2015 22:49
Hej Traveller001!

Jag tänker också att den upplevelse man får av buss/båt är väl värd den extra strapats det medför jämfört med flyg. Jag planerar ju att flyga från Ho Chi Minh till Phu Quoc direkt när jag anländer till Vietnam. Det blir mycket flyg inom landet och från Vietnam till Kambodja och inom Kambodja sen.

Jag kanske ska offra en dag på Phu Quoc till förmån för att ta mig långsammare än flyg till Can Tho. Jättetack för ditt svar!!!

//Bitt
Av Bitt
6 okt. 2015 22:53
Hej Hille2!

Tack för facebooklänken till Hung. Det ser fint ut och Hung verkar vara en trevlig person. Jag kommer ta kontakt och fråga om boende de datum jag troligtvis kommer vara där. Jag är säker på att jag kan få bra info tillbaka. Det är alltid bra att få kontakter på olika sätt.

//Bitt
Av Hille2
7 okt. 2015 09:50
Att åka buss mellan platserna är ju en trevlig upplevelse eftersom man får se mycket på vägen. Båten mellan Phu Quoc och fastlandet är dock helt värdelös som sightseeing då man sitter instängd strax ovanför vattenytan och således inte ser något annat än vatten genom fönstren.
Av Bitt
7 okt. 2015 22:33
Hille2

Man sitter alltså väldigt instängd på båten. Och jag läste någonstans att den tar 11 timmar. Stämmer det?

Man får väl ta med allt sitt bagage? Jag har stor och liten rygga. Måste man sitta med allt i sitt knä i elva timmar är det ju lite drygt. ;-)

//Bitt
Av Hilmis
8 okt. 2015 14:13
Bitt! Dela gärna med dig här om dina upplevelser när du kommer hem igen!
Av Hille2
8 okt. 2015 15:53
Citerat från Bitt:
Hille2

Man sitter alltså väldigt instängd på båten. Och jag läste någonstans att den tar 11 timmar. Stämmer det?

Man får väl ta med allt sitt bagage? Jag har stor och liten rygga. Måste man sitta med allt i sitt knä i elva timmar är det ju lite drygt. ;-)

//Bitt
Nä, båten tar väl ca 2-3 timmar och bagaget får du ta med.
Av Bitt
8 okt. 2015 21:33
Hille2
Vad bra att få veta att båtturen inte tar en halv dag. Men det är väl mellan Vietnams fastland och Phu Quoc vi pratar om? Jag har en arbetskamrat som åkt båt från Phu Quoc till Kambodja, och den turen lär väl ta kortare tid då Kambodja ligger närmare ön.

Hilmis
Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter efter resan :-)

//Bitt
Av Hille2
9 okt. 2015 13:35
Citerat från Bitt:
Hille2
Vad bra att få veta att båtturen inte tar en halv dag. Men det är väl mellan Vietnams fastland och Phu Quoc vi pratar om? Jag har en arbetskamrat som åkt båt från Phu Quoc till Kambodja, och den turen lär väl ta kortare tid då Kambodja ligger närmare ön.

Hilmis
Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter efter resan :-)

//Bitt
Ja, det är mellan Phu Quoc och Rach Gia jag menar.
13 okt. 2015 08:08
Hung Homstay är bra. Själv har jag tillbringat där 3 gånger. Han är supertrevligt!
Vietnam airline är den bästa här i Vietnam.

Båten från Rach Gia till Phu Quoc: min. 4 timmar.

Det finns INGEN båt som körs direkt från Phu Quoc till Kambodja.
Av Hille2
13 okt. 2015 09:30
Citerat från Wanderlust:
Hung Homstay är bra. Själv har jag tillbringat där 3 gånger. Han är supertrevligt!
Vietnam airline är den bästa här i Vietnam.

Båten från Rach Gia till Phu Quoc: min. 4 timmar.

Det finns INGEN båt som körs direkt från Phu Quoc till Kambodja.
Sist jag åkte med den båten så tog det 2 timmar och 50 minuter. Enligt tidtabellen skulle den vara snabbare men det beror ju på vädret också.
Av Bitt
13 okt. 2015 18:55
Wanderlust, tack för svar!!!
Jag kommer kontakta Hung's Homestay via Facebook inför min vistelse i Mekongdeltat. Men är det enda sättet att kontakta honom, Facebook?

Har också uppfattat att Vietnam Airline är mest tillförlitlig.

2 eller 4 timmar mellan Phu Quoc och Rach Gia spelar ingen roll.

Jag föredrar flyg mellan Vietnam och Kambodja. Har hör mycket om gränsövergångar nu, korruption och sånt som är värre än det, och flyger förhoppningsfullt säkert mellan Ho Chi Minh och Siem Reap. (Tror att stoppet i Phnom Penh blir först inför hemresan till Sverige).

Hille2
Tack för svar, men jag tror nog att det inte spelar så stor roll om det är 2 eller 4 timmars resa mellan Phu Quoc och Rach Gia. Jag tråder ju ELVA timmar. ;-)

//Bitt
Av Hille2
13 okt. 2015 19:34
epost: (Logga in för att se e-postadress)

Tror även det ska finnas ett telefonnummer på FB-sidan