Peru, Bolivia, Argentina och Chile

11 dec. 2012 20:31
Visningar: 1494
Hej! Jag och syrran ska resa runt i Sydamerika i 9 veckor mellan mitten av januari till slutet av mars. Vi startar i Lima, tar oss mot Cusco och därefter Bolivia och La Paz. Sen ska på något vis ta oss till Buenos Aires (tips tack!) för att därefter åka västerut mot Santiago. Slutligen ska vi försöka ta oss antingen söderut eller norrut i Chile men behöver fler tips och idéer på allt möjligt som tidigare backpackers har upplevt!

Vi ska alltså spendera ca 3,5 veckor i Peru/Bolivia (själva)

2,5 veckor i Argentina (med mamma och pappa)

3 veckor i Chile (med sambos)

Tips tack!! /Sanna
Medlemmen har tagit bort svaret
11 dec. 2012 22:30
Tack för tipsen! Har kollat lite avstånd och för att hinna ner till Torres behöver man i vart fall flyg på ett av hållen misstänker jag! Du visste inget om förbindelser mellan La Paz och Buenos Aires? Lätt att boka flyg på plats?

Har du även varit norr i Chile hur är det i så fall?

/Sanna
Av Theelf
11 dec. 2012 23:49
Hej Sanna,

Norra Chile är väldigt torrt och jag tyckte att städerna inte hade några speciella sevärdheter att erbjuda oss turister. Har dock hört att San Pedro de Atacama är intressant. Därifrån kan du göra utflykter ut i öknen (men jag har alltså inte varit där själv). Om jag var du skulle jag kolla upp detta.

Vi kom från Santiago i söder med buss och skulle till vidare till La Paz. Först stannade vi till i Antofagasta och sedan tillbringade vi några dagar i Arica till att simma i Stilla Havet, äta absurt stora Hot Dogs (Hot Dog Completo con palta), dricka blaskig öl (Cristal), festa på Pisco Sour och knalla runt på de enorma sanddynerna som omger staden. På den tiden (1989) fanns en rälsbuss från Arica till La Paz. Kolla om den går fortfarande - det var en fin resa. Från havsnivå upp till 4000 meter med tåg på en och samma dag. Fantastiskt vackert uppe på högslätten. Vid den Bolivianska gränsen stod ett litet skjul där vårt tåg stannade (endast EN vagn), alla steg ut, fick passen stämplade (Charaña, Frontera Boliviana), och så var vi iväg igen. Kommer aldrig att glömma när vi såg ljusen från La Paz nedanför oss när vi kom fram sent på kvällen. Coca-té rekommenderas mot eventuell höjdsjuka.

Ett generellt tips jag vill ge dig är att åka buss så mycket du bara kan (och kanske tåg där tillfälle ges). Så tycker jag att man skall se Sydamerika. När man flyger tycker jag att man tenderar att träffa samma typ av människor som man träffar annars.

Några tips till dig och syrran:

- Tågresan mellan Buenos Aires och Mendoza är väldigt vacker. Slätter, slätter och åter slätter.
- Mendoza är en trevlig stad och ett bra ställe att frossa i fantastiska biffar och mustiga Malbec-viner. Ute på vingårdarna serverar de också väldigt bra mat och vin. Som motsvarigheten till Stellenbosch eller Paarl i Sydafrika.
- Bussresan mellan Mendoza och Santiago är fantastisk. Du passerar nära Sydamerikas högsta berg Aconcagua som når drygt 6900 möh. Jag vet att RG medlemmen Jofa22 har gjort en vandring i området och nääästan varit upp på toppen. Kolla in hennes bilder och kanske kontakta henne för frågor?
- Ta tåget från Puno till Cuzco - en av två gamla inkahuvudstäder (på slutet var inkariket uppdelat i två och hade två huvudstäder: Cuzco och Quito). Runt stan finns inkaruiner som Sacsayhuaman (oerhört imponerande), Ollantaytambo och Quenco.
- I granndalen till Cuzco ligger byn Pisac. Här finns en känd marknad och på berget högt över stan ligger en inkaruin: citadellet Pisac.

Till slut: Om du är sugen på Patagonien så föreslår jag att du läser Bruce Chatwin´s klassiker "In Patagonia" för att komma i rätt stämning ...

Hälsar,

TheElf
12 dec. 2012 19:33
Tack The Elf för flera tips och berättelser från dina resor!
Jag vill åka nu på direkten!

Menar du att Puno också är värt ett besök? Vi har nog mest planerat sträckan Lima- cusco- titicacasjön- La paz, men det kan ju ändras!

Jag tycker också det är bra att åka buss för att se men eftersom vi behöver ta oss från La paz till Buenos Aires för att möta upp våra föräldrar där ett tag skulle jag även behöva få reda på hur flygen ser ut på den sträckan. Lättbokat?! Någon som vet?

Tack! /Sanna
Medlemmen har tagit bort svaret
12 dec. 2012 20:51
Hej
Jag tjatar alltid på dom som skall resa till sydamerika, Cusco med omgivade ruiner som näms i forumet
Machu Picchu som absolut inte får missas, San Pedro de Atacama, Valpariso i Chile är två andra måste
ses ställen och inte minst Patagonien som mina släktingar men jag själv inte har besökt, skall enligt uppgift vara fantastiska,
Påskön är oxå ett måste, men då blir det nog för mycket på en gång tycker de flesta här på forumet.
Av Dirgis
15 dec. 2012 07:13
Rest i våras i Central och Sydamerika. Jag valde bus så ofta jag kunde för att uppleva landskapet. Det var vårt en hel dag att åka längs Anderna mellan Cuzco och Puno. Bussen gör stopp vid olika platser där flera är minnen från Inca-perioden.
Det är viktigt att anpassa sig till den höga höjden så res uppåt. Höjdsjuka kan man undvika genom att som indianer dricka coca te, tugga coca blad och inhandla syrgastub på apoteket.
Mest intressant under resan var att åka ut till indianbyar och bo hos dem några dagar.
Norra Chile är otroligt vackert och en plats där man gör klot att stanna några dagar.
Att få kontakt med lokalbefolkningen är väldigt givande på många olika sätt. De ger tips som är oerhört värdefulla och många gånger kan de bli vänner för livet.. Det finns många organisationer där man hittar tips hur man får kontakt med lokalbefolkningen vilket jag alltid försöker göra. Många gånger har jag bott bland lokalbefolkningen.
27 dec. 2012 14:17
Tack Vittjarn och Dirgis för era tips!

Några platser känns självklara på resan såsom t.e.x Machu Pichu och Valparaiso. Och ja, vi kommer att åka massor med buss i såväl Peru, Bolivia och Argentina. Men det som jag funderar på mest just nu är vart i Chile man ska ta sig? Dirgis har du även varit neråt i landet? Du har helt rätt när det gäller lokalbefolkningen, superspännande ju! Har du några sidor du brukar använda för att få kontakt?

Någon som vet platser söderut i Chile som de rekommenderar? Hur långt söderut bör man ta sig för att t.ex. kunna åka ut för att förhoppningsvis se valar? Speciellt vackra platser? Mer tips!! =)

/Sanna
27 dec. 2012 14:19
Antee, har du fler specifika tips kring södra Chile?

Dela i så fall gärna med dig! /Sanna
Medlemmen har tagit bort svaret