Peking/Phuket/Bangkok 2010, Tips sökes!

8 mars 2009 14:05
Visningar: 2314
Hej på er filurer som hänger på den här sidan.

Jag är ny här och tänkte börja med att be er om lite hjälp.

Jag håller på att planera en resa till asien som ska bära av i februari/mars nästa år. Det är jag och min sambo som ska åka.
Jag har i ca 3 veckors tid suttit och läst miljontals (lite överdrivet) av olika tips på vad man ska se, uppleva, äta, dricka, bo o.s.v.
Jag har efter detta börjat planera våran resa och till slut fått fram en första version av våran reseplanering. Jag har laddat upp denna planering på nätet och här har ni adressen för att se den:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/v_C3_A5r_resa_2010-700.JPG

Som ni ser på planeringen ska vi alltså först åka till Peking sen vidare till Phuket och avsluta med Bangkok.
Jag skulle gärna vilja ha alla möjliga tips på våra destinationer.

Är det några speciella aktiviteter som vi absolut inte får missa?
Har någon av er besökt våra valda hotell? Bra eller dåliga?
Vilka öar är värda att besöka i Thailand?
Var shoppar man bäst/billigast? Peking eller Bangkok?
Var är den bästa platsen att uppleva kinesiska muren?

Vi har inte bokat någonting än så vi har fortfarande möjligt att ändra i våran reseplanering så därför söker vi tips :).

Som ni ser har vi massor med frågor. Vi skulle vara väldigt tacksamma för alla tips vi kan få.
Har kollat runt på forumet och sett att här finns väldigt mycket reskunnigt folk.

Vill ni veta leta mer om oss så kan man säga att vi är "bekväma äventyrare". Vi vill gärna ha det mesta bokat redan hemifrån som t.ex. hotell. Vi har tänkt att ha en fast utgångspunkt för att sedan åka på endags-utflykter.

Ang vädert så har vi koll på att det skiljer mycket i temperatur mellan Peking och Phuket så det är med i planeringen :)

Ser fram emot att läsa lite av era tips/berättelser.

Önskar er en fortsatt bra söndag!

MVH

Daniel
8 mars 2009 14:06
OBS. För att länken ska fungera måste ni kopiera den och klistra in den i webläsaren själva. Fungerar tydligen inte att bara trycka på den :)

MVH

Daniel
9 mars 2009 11:04
Oj vad min tråd försvann fort :)

Ingen som vill komma med lite tips?
Av Trea
9 mars 2009 21:41
Hej Daniel!

Jag tror inte att jag kan ge de bästa tipsen, men jag kan väl börja då så kanske du får fler sen... :)

Jag tycker möjligtvis att er första dag i Beijing ser lite stressig ut. Man kanske hinner allt det där (Himmelska fridens torg, Förbjudna staden och Sommarpalatset) på samma dag, men jag vet inte... lite stressigt låter det ju! Det är ju ganska stora avstånd i den där stan... och så ska man hinna äta... och njuta av semestern... :)

Var man shoppar bäst kanske beror lite på vad man är ute efter... Kläder och sånt tycker jag nog är lättare att shoppa i Bangkok. Där finns ofta bra priser på marknaden och de har säljer ofta kläder som passar västerlänningar både i smaken och i storleken... Fast det är ganska roligt att gå runt och titta i affärer i Beijing också så det är inte heller fel! Om det däremot är teknik och sånt ni är ute efter tycker jag inte att det är billigt nånstans...

Det vanligaste stället att besöka Kinesiska muren är Badaling. Jag har vart där två gånger och det funkar utmärkt, fast det är mycket folk! Jag har hört att det är mindre folk på andra ställen, så det kanske kan vara ännu bättre, men jag har inte varit på nåt annat ställe så jag kan inte jämföra...

Vet inte om det här hjälper så mycket, men ni kanske får fler tips snart! :)
Lycka till med reseplaneringen!
10 mars 2009 10:43
Hej!
Jag var i Peking i Okt/Nov 2008 och jag håller med om att er första dag i peking låter väldigt maxad!
Jag hann med Sommarpalatset och Himmelens Tempel (som man absoult inte får missa) under en dag. Då fanns det i princip ingen tid att äta eller så, den dagen var väldigt fullspäckad. Ni ska ju åka under den kalla perioden så det blir nog mörkt rätt så fort, när vi var där var det mörkt innan klockan sex. Sommarpalatset är ett otroligt stort område, man skulle kunna spendera en dag bara där. Detsamma gäller Förbjudna staden, vi gick runt där i 4 timmar och då hade vi bara sett en del av det. Om ni verkligen vill hinna se Peking tycker jag att ni ska stanna en dag extra, dela upp den första dagen på två dagar, annars hinner ni inte se allt ni vill.

Kinesiska Muren hinner ni dock upptäcka under en dag, man kan lätt boka en tur dit på plats. De flesta hotell erbjuder turer dit över dagen. Fast jag skulle nog åka till Muren på egen hand med taxi, då får man mycket mer tid att gå runt själv på. Under en färdigordnad tur besöker man så många andra platser, t.ex. en Jade affär där man ska lockas med att köpa dyra smycken och sen stannar man vid ett hälsocenter där dem vill att man ska köpa dyr s.k. "medicin". På vår tur besökte vi även museumet i Minggravarna och åt lunch i Jadefabriken. Det dröjde verkligen länge innan vi äntligen var framme vid muren, väl framme fick vi 1½ timme att gå på den... alldelels för lite tycker jag....

Billig shopping hittar du inte på den stora shoppinggatan Wang Fu Jing, den ska ni undvika om ni inte är ute efter mycket exklusiv shopping så klart. Billiga kläder och annat hittar du på Silk Street & Pearl Market som ligger på Chang'an Avenue. Det är en stor inomhusmarknad fördelad på sex våningar, och där måste man pruta ordentligt. Men det kan vara stressigt att gå runt där, massa folk och väldigt envisa försäljare som skriker åt en att man ska komma o kolla på just deras kläder....

Maten ni måste smaka på är Pekinganka, vi åt Pekinganka på sjätte våningen i Silk Street & Pearl Market huset, där var det mycket billigare priser på ankan än t.ex. på Wang Fu Jings restauranger. Dumplings måste man självklart också smaka på när man är i Kina, det är jättegott! Man kan hitta både billig och dyr mat i Kina, det billigaste vi åt var för runt 70 kr för 2 personer, det dyraste vi kom upp i måste ha varit runt 400 kr på Hard Rock Café där dem har västerländska priser.

Kom också ihåg att ni måste ha ALLA ställen ni vill besöka på Kinesiska tecken eftersom att taxichaufförerna inte pratar engelska, t.om. dem i hotellreceptionen kan oftast inte engelska. Men det finns ju en del som kan lite engelska ändå, mest ungdomar så klart.

Lycka till med er resa!
/Travellover
10 mars 2009 12:22
Hej Trea och Travellover.

Tusen tack för era svar.

Efter att ha dubbelkollat avstånden så får vi räkna med att stryka sommarpalatset första dagen :)
Men både himmelska frihetens torg och förbjudna staden ser ut och ligga ganska "centralt" så dom bör man ju hinna på en dag?

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra om vi ska ta en extra dag för sommarpalatset + himmelens tempel. Hur långt bor ligger dom? Ligger de nära varandra?
I vilket fall vi än väljer så känns det som att vi får väldigt mycket peking genom att besöka kinesiska muren, himmelska frihetens torg samt förbjudna staden. Är det något mer man absolut inte får missa då förutom sommarpalatset och himmelens tempel?

Ang shoppingen så låter det som att bangkok passar oss mer om jag har förstått det rätt. Kommer dock bli väldigt roligt att gå runt i peking-butikerna oxå och se vad de har att erbjuda. Har dock lite svårt för tjatiga säljare men man får ta seden dit man kommer :)
Ligger båda städerna i samma prisläge? Om man t.ex. jämför "falska" kläder? Lite svårt att veta om man ska shoppa loss ordentligt i peking eller vänta till bangkok då vi har bangkok sist. Lite i-lands problem över det, haha :)

Tusen tack för tipset om peking-ankan, den ska inte missas! :) Vad är dumpling för något, det har jag inte hört talas om? :)

Fortsätt gärna komma med tips. Tusen tack!

MVH

Daniel
10 mars 2009 17:32
Citerat från danielzan:
Hej Trea och Travellover.

Tusen tack för era svar.

Efter att ha dubbelkollat avstånden så får vi räkna med att stryka sommarpalatset första dagen :)
Men både himmelska frihetens torg och förbjudna staden ser ut och ligga ganska "centralt" så dom bör man ju hinna på en dag?

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra om vi ska ta en extra dag för sommarpalatset + himmelens tempel. Hur långt bor ligger dom? Ligger de nära varandra?
I vilket fall vi än väljer så känns det som att vi får väldigt mycket peking genom att besöka kinesiska muren, himmelska frihetens torg samt förbjudna staden. Är det något mer man absolut inte får missa då förutom sommarpalatset och himmelens tempel?

Ang shoppingen så låter det som att bangkok passar oss mer om jag har förstått det rätt. Kommer dock bli väldigt roligt att gå runt i peking-butikerna oxå och se vad de har att erbjuda. Har dock lite svårt för tjatiga säljare men man får ta seden dit man kommer :)
Ligger båda städerna i samma prisläge? Om man t.ex. jämför "falska" kläder? Lite svårt att veta om man ska shoppa loss ordentligt i peking eller vänta till bangkok då vi har bangkok sist. Lite i-lands problem över det, haha :)

Tusen tack för tipset om peking-ankan, den ska inte missas! :) Vad är dumpling för något, det har jag inte hört talas om? :)

Fortsätt gärna komma med tips. Tusen tack!

MVH

Daniel
Hej!

Va bra att du ändrade planeringen, det gjorde ni rätt i.
Jo det hinner ni absolut på en dag, jag hann till och med Himmelska Fridens Torg, Förbjudna Staden och Beihai parken (ligger bakom förbjudna staden, bildlänk http://www.reseguiden.se/forum/bilder/187874 ) på en dag, som du säger så ligger alla dessa sevärdheterna väldigt centralt och nära varandra.

Vi tog taxi till Sommarpalatset och det tog runt 25 min, det ligger lite utanför centrum. Men det är verkligen värt ett besök, otroligt vackra tempel och sköna naturscenarior, det får man bara inte missa! Efter vi hade varit på Sommarpalatset tog vi taxi direkt till Himmelens Tempel det tog nog runt 20 min skulle jag tro. Vi hann precis se allting innan det blev mörkt....
Jag rekomenderar verkligen att stanna en dag extra, att bara se Förbjudna Staden och Kinesiska Muren är för lite. Man får se en annan del av Peking genom att besöka Sommarpalatset, att få komma bort ifrån storstaden och se alla vackra vyer i Sommarpalatset det är något man bara måste göra. Jag tyckte faktiskt att det var den bästa sevärdheten i Peking, så mycket att se, t.ex. Marmorbåten som är ett av Pekings kändaste sevärdheter. När man ändå åker så långt kan man ta en dag extra för att se staden ordentligt...!

De viktigaste sevärdheterna i Peking är: Förbjudna Staden, Himmelska Fridens Torg, Himmelens Tempel, Sommarpalatset och Kinesiska Muren. Har man sett dessa 5 så har man väl sett minimum av staden i alla fall! Andra sevärdheter som också är värda att se är Beihai Parken som är en liten vacker park med många små tempel, även Beijing Zoo kan vara roligt att besöka och få se Jättepandan som är Kinas nationaldjur. Att gå en stund på Wang Fu Jing Street bör man också göra, även om man inte ska handla... bara kolla in alla moderna affärer och varuhus är roligt . På Chang'an Avenue (där inomhusmarknaden Silk Street & pearl market ligger) finns också många flera köpcentrum, bl.a. China World Trade Center där dem har en inomhusskridskobana! Dock är ju det mesta exklusivt även där... hela Chang'an Avenue kantas av moderna skyskrapor och flera håller på att byggas hela tiden, den häftigaste skyskrapan som kan vara skoj att se är det nybyggda CCTV Tower som ägs av Kinas största TV-bolag, kolla in länken: http://www.reseguiden.se/minsida/travellover/bilder/190931
Om ni är sportintresserade finns ju också OS-village där man kan se de berömda arenorna Fågelnästet och vattenkuben - häftigt!!!
Hutonger är små gamla hus som de minst lottade bor i, det är ett sorts minne över det gamla Peking kan man säga, det finns inte många hutonger kvar i staden många håller på att rivas så att dem kan bygga nya hus, så man bör passa på att gå in i en hutonggränd och se hur dem har det innan allt är borta...!

Inne på Silk Street & Pearl Market hittar du massa märkeskläder: Peak Performance jackor, Canada Goose - du kan få dessa jackor för runt 200 kronor, kanske mindre om du prutar bra?!? Märkesjeans, smink, smycken, silktyger... ja du hittar det mesta här. Det sägs ju att Kina har de bästa kopiorna, men jag har ju inte varit i Bangkok så jag vet inte så mycket mer om det tyvärr....

Ett till tips om Pekingankan, ta en hel anka, vi beställde en halv anka och det var rätt så lite mat faktiskt.... dem skär ju bara av det finaste köttet så det blir lite kvar till slut!
Dumplings är en av de populäraste rätterna i Kina, de är små degknyten som är fyllda med t.ex. grönsaker eller kött, dessa doppar man sedan i olika såser, verkligen jättegott! :-)
I Kina hittar man inte mycket sötsaker, godis o kakor o liknande.... när vi gick runt på gatorna åt många grillad majs på pinne. Inne i affärerna såg vi nästan bara torkade frukter som anses som godis tror jag...!? Det var verkligen svårt att hitta något sött :-) Men glass i glassboxar fanns det dock en del!
Snabbmat i Peking är billigt, vi åt både på McDonalds och KFC, en mjukglass på mcdonlads kostade 3 kr!!! Och en hamburger menu under 30 kronor... det var billigt!

Fråga gärna om det är något mer du vill veta! :-)
Kolla gärna in mitt resealbum där jag har laddat upp en del bilder och filmer från Peking på länken: http://www.reseguiden.se/forum/resor/peking-1644

Lycka till!

/Travellover
14 mars 2009 14:48
Tusen tack för tipsen travellover.

Har nu gjort min första uppdatering på rese-schemat.

Det nya hittar ni här:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/v_C3_A5r_resa_2010-780.JPG
(För att kunna öppna sidan måste ni kopiera länken och själv klistra in den i Internet Explorer).

Som ni ser har jag tagit en dag från phuket och lagt till en extra dag i peking för att hinna med Himmelens Tempel + Sommarpalatset helt enligt travellovers rekommendationer :)

Har ni några ytterligare tips på peking/bangkok/phuket så får ni gärna komma med dom.

Skulle gärna vilja ha lite tips på vilka öar utanför phuket man bör besöka. Som ni ser på mitt rese-schema så har jag valt ut de som jag har läst bäst om på olika forum och sidor. Har jag kanske missat någon riktig guldklimp?

Alla tips mottages :)

MVH

Daniel
15 mars 2009 23:18
Hallå!

Är väldigt avundsjuk! Gjorde ungefär samma resa förra året och det var fantastiskt!

Som tidigare nämnts är shoppingen på Silk Market sjuuk! Ångrar att jag inte shoppade mer men det var vårt första stopp så vi vågade inte.
Vill också (igen) påpeka att taxichaufförerna inte kan läsa bokstäver så ta visitkort på de ställen ni vill tillbaka till. Tjejerna som jobbar på Silk Market är mycket hjälpsamma och vissa av dem pratar tom svenska! Fraser som tex Billigare än Ullared. De hjälpte oss att skriva små lappar med namn på olika platser.

Vill som tidigare skribenter trycka på dumplings och Hot and sour soup! Maten var billig i Peking! Middag för två med öl ca 60sek, vinet kan jag inte rekomendera..

Vi upplevde att shoppingen inte ens går att jämföra med den i thailand. I Thailand är kopiorna för det mesta riktigt dåliga. Mina Mulberry väskor från Peking kan inte ens försäljarna på NK se är fejk! Om det är sånt ni vill åt..
Det var också mycket billigare i Kina! Var i Thailand för första gången för 4år sedan och för andra gången förra året och priserna stiger verkligen i takt med turist tillströmningen. Thailändarna vet numera var vår smärtgräns går och utnyttjar såklart det. Det är ju förtfarande billigt där men inte som för några år sedan.

Vi åkte tåg mellan Peking och Hong Kong superbilligt och bekvämt!
Ska ni flyga ut från Kina hittade vi de billigaste biljetterna med Air Asia med utresa från Macao. Det var jätteskillnad gentimot från Hong Kong och det tar bara typ en timma med färja att ta sig dit.

Vi skickade hem våra vinterjackor och skor innan vi reste till varamare breddgrader. Kan vara skönt att slippa släpa på. Minns tyvärr inte vad det kostade men vi tyckte att det var värt det! Det tog dock ca 3 veckor längre än utlovat att få hem grejerna.

Stanna för allt i värden inte i Phuket!
Det är som att komma till Kanarieöarna!!! Menyer på svenska, svensk mat och svenskar överallt.

Skulle vilja rekomendera några små öar som ligger i syd-västra Thailand.Koh Mok och framförallt Koh Lipe!!! Fantastisk liten ö. Det finns inga bankomater på ön men det går att ta ut från internetcafeer men med relativt hör avgift. Skön kontrast om man har festat hårt under en längre period ( det är ju rätt lätt hänt i Thailand). Grymt skön stämning, trevliga människor och ingen trängsel på stränderna.

Ett annat tips är att inte planera så mycket. Tycker att det är en bra ide att veta vad man vill se innan man åker men man träffar så mycket folk med mycket tips på vägen så planerna hinnar göras om många gånger. Sedan är chansen stor att man hittar egna favoriter som man vill ge lite mer tid än planerat.
I Kina är det nog inte fel att ha iaf de förasta nätternas hotell bokat hemifrån, det hade inte vi och man är rätt sleten efter den resan.. Dessutom kan det vara lurigt att göra sig förstådd där.
I Thailand däremot vinner man inget på att boka boende i förväg. Det är så enkelt att resa runt och hitta boende där! Även om det är ert första besök där har ni inget att oroa er för! Tror tom min mormor hade löst det enkelt. Man kan dessutom pruta mycket även på boendet om man är på plats.

Önskar er en fantastisk resa!!
17 mars 2009 08:18
Tack för svaret Emeliehunter!

Då verkar det alltså vara på vårt första stopp d.v.s. peking som man ska shoppa loss ordentligt på :)
Silk-market verkar motsvara exakt det vi är ute efter d.v.s. att köpa "bra kopior" på märkeskläder till riktigt låga priser.

Har du varit och shoppat i bangkok också eller jämför du shoppingen i t.ex. phuket?

Hur fungerar nu den kända prutningen i peking? Jag har läst något att om säljaren säga 100 så ska man själv säga 10?
Det känns som man kan pruta extremt mycket där nere. Vad ska man vara nöjd med? :) 10%, 30%, 50% eller vad?

Jag har läst lite om möjligheten att skicka hem sakerna sen, man verkar löpa en väldigt stor risk för att sakerna fastnar i tullen och då måste man betala skatt/moms på hela paketet. Vi kommer nog att resa med dubbla resväskor där en av väskorna blir shopping-väska.
Med tanke på att kläder inte väger så mycket bör det inte vara några problem. Någon som har erfarenhet av hur mycket vikt man får ta med sig och om det finns någon regel som säger att man endast får ha 1 resväska/person?

Skulle även vilja få tips om en komplett ö-guide med olika tips om öar runt om phuket. Vilka bör man se? Vilka är överskattade?
Om ni tittar i mitt inlägg lite högre upp kan ni se vilka öar jag har tänkt att besöka. Är jag hyfsat rätt på de? :)

Tusen tack alla för hjälpen!

MVH

/Daniel