Pass giltighetstid - olika bud

16 feb. 2019 20:54
Visningar: 7369
Alla pratar om att passet måste vara giltigt 6 månader efter hemkomst från USA, men på USA ambassadens hemsida står det ju tydligt att det inte gäller för svenska pass eftersom vi ingår i ett landspecifikt avtal och att det därför gäller så länge passet är giltigt under hela vistelsen i USA.

Men folk jag har pratat med säger att man inte ska vara så säker, och senast idag var jag på ett seminarium om att flytta utomlands (långsiktig dröm/plan). Och där sa dom också att det är mycket viktigt att passet är giltigt 6 månader.

Jag reser till USA 1 maj och har ansökt om ESTA och fått det godkänt. Mitt pass går ut 5 månader efter hemkomst.

Bör jag vara orolig? Kan det bli problem vid inresa?
Av Fallan
16 feb. 2019 21:25
Varför chansa? Ta ett nytt pass och fixa ny ESTA.
Av Birgere
16 feb. 2019 22:29
Grundregeln är att passet ska vara giltigt 6 månader efter utresa från USA. Därför säger "alla" detta.
MEN vissa pass är undantagna från denna regel, bl.a det svenska passet som bara behöver vara giltigt den tid man är där.
Detta undantag kan dras tillbaka och det var inte långt ifrån för ett par år sedan då Sverige tappade kontrollen över sina gränser och USA hotade om att även dra tillbaka ESTA rättigheterna och istället kräva visum.
Så länge läget inte förändras drastiskt igen så finns det ingen anledning att tro att reglerna skulle ändras.
16 feb. 2019 23:16 (redigerad)
Japp, passet behöver bara vara giltigt under tiden du är där.
17 feb. 2019 20:22
Ah, då har jag en förklaring. Känns dock inte som det är nån risk fram till maj. Trump har nog med sin mur just nu. :-)
Citerat från Birgere:
Grundregeln är att passet ska vara giltigt 6 månader efter utresa från USA. Därför säger "alla" detta.
MEN vissa pass är undantagna från denna regel, bl.a det svenska passet som bara behöver vara giltigt den tid man är där.
Detta undantag kan dras tillbaka och det var inte långt ifrån för ett par år sedan då Sverige tappade kontrollen över sina gränser och USA hotade om att även dra tillbaka ESTA rättigheterna och istället kräva visum.
Så länge läget inte förändras drastiskt igen så finns det ingen anledning att tro att reglerna skulle ändras.
Av Birgere
18 feb. 2019 00:45
Citerat från Mystiqus:
Ah, då har jag en förklaring. Känns dock inte som det är nån risk fram till maj. Trump har nog med sin mur just nu. :-)
Citerat från Birgere:
Grundregeln är att passet ska vara giltigt 6 månader efter utresa från USA. Därför säger "alla" detta.
MEN vissa pass är undantagna från denna regel, bl.a det svenska passet som bara behöver vara giltigt den tid man är där.
Detta undantag kan dras tillbaka och det var inte långt ifrån för ett par år sedan då Sverige tappade kontrollen över sina gränser och USA hotade om att även dra tillbaka ESTA rättigheterna och istället kräva visum.
Så länge läget inte förändras drastiskt igen så finns det ingen anledning att tro att reglerna skulle ändras.
Är myndigheterna som bestämmer detta i USA och inte presidenten, risken finns med våra egna folkvalda där det finns önskemål att gå tillbaka till tiden innan kontrollerna skärptes. Skulle vara win-win för denna falang då det enligt dem både skulle minska resandet för svenskar och samtidigt som vi skulle få möjligheten att ta hand om hundratusentals människor från övriga världen här hemma.
18 feb. 2019 07:53
Hej,

Tänk dock på att gärna ha skrivit ut dokumenten frånambassaden på att passet inte behöver vara giltligt 6 månader efter hemresan. Ska inte behövas men kan kanske vara till hjälp om det krånglar. Min bror åkte till USA (2016 tror jag det var) och han höll på att bli stoppat vid gränsen i USA på grund av att hans pass gick ut 4-5 månader efter hemresan och inte 6 månader, även om det inte behövs. Han fick komma igenom så det löste sig så det kan ha varit kontrollanten som var dåligt informerad men var beredd på att de kan ifrågasätta det.
18 feb. 2019 11:06
Citerat från Birgere:
Citerat från Mystiqus:
Ah, då har jag en förklaring. Känns dock inte som det är nån risk fram till maj. Trump har nog med sin mur just nu. :-)
Citerat från Birgere:
Grundregeln är att passet ska vara giltigt 6 månader efter utresa från USA. Därför säger "alla" detta.
MEN vissa pass är undantagna från denna regel, bl.a det svenska passet som bara behöver vara giltigt den tid man är där.
Detta undantag kan dras tillbaka och det var inte långt ifrån för ett par år sedan då Sverige tappade kontrollen över sina gränser och USA hotade om att även dra tillbaka ESTA rättigheterna och istället kräva visum.
Så länge läget inte förändras drastiskt igen så finns det ingen anledning att tro att reglerna skulle ändras.
Är myndigheterna som bestämmer detta i USA och inte presidenten, risken finns med våra egna folkvalda där det finns önskemål att gå tillbaka till tiden innan kontrollerna skärptes. Skulle vara win-win för denna falang då det enligt dem både skulle minska resandet för svenskar och samtidigt som vi skulle få möjligheten att ta hand om hundratusentals människor från övriga världen här hemma.
Word !
Av Birgere
17 mars 2019 12:37
Citerat från Larsolofjohansson:
Hej,
Jag ska resa nu i maj med grabben till Florida för en kryssning. Hans pass går Ut i november, men om jag förstår er rätt här så behöver jag inte fixa nytt pass åt han ?

Eller är det bättre och vara på säkra sidan och fixa ett nytt ?
Enda anledningen till att byta pass skulle väl vara om han behöver ett nytt Esta som då skulle bli giltigt i 2 år istf bara tills november.
17 mars 2019 20:09
Vi åkte medelhavskryssning med RoyaL Caribbean förra året, och har för mig att det står på deras sida att passet ska vara giltigt 6 månader vid USA-kryssning. Vilka länder ska ni kryssa i? Bäst att du dubbelkollar med kryssningsbolaget vilka regler de har.

>Citerat från Larsolofjohansson:
Hej,
Jag ska resa nu i maj med grabben till Florida för en kryssning. Hans pass går Ut i november, men om jag förstår er rätt här så behöver jag inte fixa nytt pass åt han ?

Eller är det bättre och vara på säkra sidan och fixa ett nytt ?
17 mars 2019 20:39
Ska du till andra länder än USA så har ju de länderna sina krav på giltighetstid. Det får du naturligtvis kolla upp. Men USA har endast kravet att ett svenskt pass ska vara giltigt tills dagen du reser hem, inget annat. Det finns inget ”ta det säkra före det osäkra”, eftersom reglerna är klara och tydliga, det är ingen gråzon. Men det finns heller inget som hindrar att förnya passet redan nu om du hellre vill det. Känns det bättre så gör det bara, det är ju helt upp till dig.
18 mars 2019 07:20
Citerat från Mystiqus:
Vi åkte medelhavskryssning med RoyaL Caribbean förra året, och har för mig att det står på deras sida att passet ska vara giltigt 6 månader vid USA-kryssning. Vilka länder ska ni kryssa i? Bäst att du dubbelkollar med kryssningsbolaget vilka regler de har.

>Citerat från Larsolofjohansson:
Hej,
Jag ska resa nu i maj med grabben till Florida för en kryssning. Hans pass går Ut i november, men om jag förstår er rätt här så behöver jag inte fixa nytt pass åt han ?

Eller är det bättre och vara på säkra sidan och fixa ett nytt ?
ja men då är de onödigt att chanska, då bokar ja tid för nytt :)