Påskön o en dryg vecka i Chile.

Av Myj
29 maj 2022 08:44
Visningar: 217
Hej! Planerar en resa till påskön för min man ( som fyller 70)o mig till hösten. O tänkte ta ngn dryg vecka i Chile också eftersom vi ändå flyger så långt. Har ngn några tips vad som är intressant att göra o ev även tips på påskön.
Av Stieri
29 maj 2022 18:05
Hej
Ta helst ett utflyktspaket eftersom man inte kan försäkra hyrbilen (kanske är ändrat på senare år) ön är inte speciellt stor.
Se till att ta ett hotell med pool eftersom det är ganska varmt där, det är långt till badplatsen. Ta med sora plånboken, det är ganska dyrt där. Mycket bra tänkt att passa på när man ändå är i Chile.
Av Myj
30 maj 2022 06:28
Tack för svar. Hur länge var du på Påskön? Har du några tips på intressanta besöksmål i Chile också? Vad är dyrt på Påskön?
Av Stieri
30 maj 2022 16:10
Hej
Var där i fyra dagar. Att äta ute var ungefär dubbelt så dyrt som i Sverige, även varor i butikerna var dyra. I Chile däremot så var det betydligt billigare än i Sverige. Jag antar att du skall bo i Santiago, där går det bra att hyra bil och besöka tex Valparasio och vi gjorde även flera olika turer upp bland bergen. Tyvärr är avstånden långa, annars är en möjlighet att åka ned till södra Chile vilket tiden för mej inte tillät. Besökte Chile en gång till, då passade ja på och besökte Machu Picchu vilket var en höjdpunkt.
Av Myj
30 maj 2022 19:06
Ok tack! Fixade ni en tur resa dit eller ordnade ni allt själva. Ja manchu picchu är fantastiskt. Var där i min ungdom
Av Stieri
30 maj 2022 21:34
Jag ordnade allt själv, finns resebyråer som säljer resor som är exakt lika som dom som jag ordnade själv. var då cirka 8000:- dyrare. Lockas inte av att Iberia är några tusen billigare än LAN Chile, stor skillnad när man skall sitta i 14 timmar som det tar från Madrid. Jag har ingen koll i dagens läge om det går att åka med andra än LAN chile till påskön. Bokade hotell och utflyktspaketet genom VisitChile hemsida. Fungerade bra.
Av Jonas73
31 maj 2022 17:31
Hej,
Jag upplevde att fisk och skaldjur var prisvärda på Påskön men i princip allt annat som behöver fraktas dit från fastlandet var relativt dyrt.

Liksom Stieri stannade jag där fyra dagar. Jag kan också rekommendera att boka ett utflyktspaket på Påskön. Jag bokade dagsutflykter på plats.

Till Valparaiso kan man enkelt göra en dagsutflykt från Santiago med lokalbuss. Jag tyckte att Valparaiso var trevligt. Om ni är intresserade av vin kan ni boka in en dags utflykt med vinprovning från Santiago.

Flygningen från Sverige till Santiago är lång. Rekommenderar därför inte att flyga direkt till Påskön utan göra några dagars uppehållit i Santiago. Latam (LAN har gått samman med Brasilianska TAM) flyger från Santiago till Påskön. Om jag minns rätt flyger de inte varje dag.

Avstånden är stora men inrikesflyget i Chile är hyfsat billigt. Om ni har gott om tid kan jag verkligen rekommendera att flyga upp till San Pedro de Atacama i Atacamaöknen. Därifrån är det även möjligt att göra 4 dagars arrangerar rundtur med Jeep genom Salar de Uyuni i Bolivia och tillbaka. En otrolig upplevelse!
Av Stieri
1 juni 2022 17:46
Hej
Om jag minns rätt så var det Tisdagar och Torsdagar, bra att du påpekade det så att alla som planerar att åka dit inte gör en tavla med flygavgångar. Tyvärr så uteblev min tredje gång och missade exakt de du beskriver med Atacama öken. Och något man måste passa sig för är att ta det försiktigt med solen de första dagarna.
Av Hawaii
2 juni 2022 21:26
I dagens läge har LATAM Airlines bara en flygning i veckan mellan Santiago (SCL) och Rapa Nui (IPC), och det är LA1280/1281 varje torsdag. MEN, flygningen idag den 2 juni t.ex. har ställts in så det kan kanske vara lite chansartat att flyga dit.
Av Myj
2 juni 2022 21:57
Jag förstod det som att påskön haft stängt för turister pga covid o inte öppnar upp förrän i augusti? En svensk resebyrå har fixat för oss så jag hoppas det funkar. Vi åker i november.