Parkupplägg i Orlando??

Av Ylvis76
10 dec. 2012 06:35
Visningar: 1316
Vi drar snart till Florida och har bokat 5 dagar i Orlando. Behöver lite tips om hur vi ska välja bland alla parker med 4 barn mellan 5 och 15 år. Har tänkt DisneyWorld 2 dagar och Seaworld en och någon åkbanepark en dag. Har förstått att DW består av 4 olika parker men man hinner kanske inte alla på två dagar?? Hur är upplägget där? vad ska man välja med tanke på spridningen på barnen? Vad är skillnaden mellan parkerna i DW?
Är det för lite med en dag på Seaworld? Bra Åkpark? (sett något om Buschgarden ???)

Y
10 dec. 2012 08:01
Citerat från ylvis76:
Vi drar snart till Florida och har bokat 5 dagar i Orlando. Behöver lite tips om hur vi ska välja bland alla parker med 4 barn mellan 5 och 15 år. Har tänkt DisneyWorld 2 dagar och Seaworld en och någon åkbanepark en dag. Har förstått att DW består av 4 olika parker men man hinner kanske inte alla på två dagar?? Hur är upplägget där? vad ska man välja med tanke på spridningen på barnen? Vad är skillnaden mellan parkerna i DW?
Är det för lite med en dag på Seaworld? Bra Åkpark? (sett något om Buschgarden ???)

Y
Ska man se allt så räcker inte en dag för någon park men en dag till varje brukar få räcka om man inte sett alla andra parker redan.
Vilka parker beror helt på intresse, titta på parkernas hemsidor, Youtube mm. så ser ni nog vad som passar er, Disney World är fyra parker men mycket mer än så. Har själv samlat lite filmer om bl.a parkerna här http://www.floridasidan.se/Filmer.php.
SeaWorld är mest en "se och röra" park men de har ett par av de häftigare åkatraktionerna också.
Ja, har sett något om Busch Gardens;-) en av de bästa parkerna faktiskt, speciellt om man gillar karuseller och djur.
10 dec. 2012 10:41
Hej Ylvis!

Beroende på exakt vad du menar med "åkbanepark" så är ju I princip alla parker (inkl Universal) åkbaneparker - som floridasidan säger kolla youtube så kan du följa med i de flesta attraktioner - def i bergbanorna åtminstone.

Om ni utesluter Universals 2 parker så kan man väl säga att små barn förmodligen uppskattar Magic Kingdom mest och tonåringar går nog igång på alla andra parker (beroende på vilka attraktioner man vill uppleva).
Seaworld tycker jag har minst att erbjuda om man INTE går på showerna. Animal Kingdom har fräcka Expedition Everest men är i övrigt inte så fräck eftersom det är mer en djurpark.

BG har de fräckaste attraktioner om man gillar bergbanor.

Jag tycker du skall studera WDWs hemsida och sedan kolla upp respektive attraktion på youtube för att få den bästa uppfattningen. Jag kan tycka att de till synes tristaste parkerna många gånger har de roligaste attraktionerna - så ni får ju ta ställning till vad som lockar er. Skall ni välja park efter attraktioner eller efter "sevärdheter" s a s.

Hur som helt kommer ni få en trevlig resa och om ni inte är svårflörtade kommer ni inte bli besvikna hur ni än väljer.
Av Evertg
10 dec. 2012 15:00
Citerat från ylvis76:
Vi drar snart till Florida och har bokat 5 dagar i Orlando. Behöver lite tips om hur vi ska välja bland alla parker med 4 barn mellan 5 och 15 år. Har tänkt DisneyWorld 2 dagar och Seaworld en och någon åkbanepark en dag. Har förstått att DW består av 4 olika parker men man hinner kanske inte alla på två dagar?? Hur är upplägget där? vad ska man välja med tanke på spridningen på barnen? Vad är skillnaden mellan parkerna i DW?
Är det för lite med en dag på Seaworld? Bra Åkpark? (sett något om Buschgarden ???)

Y
Hej. Det enda som jag tänka mig att beteckna som en åkpark är ju egentligen Busch Gardens, som ju ligger i Tampa.
Två dagar på DW låter utmärkt, ta helt enkelt och välj ut två parker som ni tycker verkar bra, förslags Magic Kingdom + en annan.
En dag på Sea World räcker. De har några spännande åkattraktioner. Är man inte intresserad av dem räcker det faktiskt med en halvdag om tiden är knapp (men det är min egen högst privata åsikt).
Men GLÖM INTE Universals två parker. I mångas ögon det bästa Orlando har att erbjuda (Disney får ursäkta). Harry Potter-parken måste bara besökas, den är mer spännande än nånting annat i Orlando. Två dagar på Universal är mitt förslag.
Läs mer:
http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/centrala-florida/orlando-2/orlandos-nojesfalt/

mvh EG
Av Ylvis76
10 dec. 2012 16:29
Tack för bra svar, det lutar åt en dag på Magic Kingdom, en på seaworld och en på Universal, borde bli något för alla! Vi ska faktiskt till Clearwater senare så då tar vi Bushgarden om vi fortfarande har ork (och pengar!!!) för fler parker.
Ylvis
10 dec. 2012 17:10
En liten förklaring angående "Harry Potter-parken”: Den här attraktionen ligger inne på Island of Adventures och annonseras ofta ut som "Universal Orlando”. Universal har expanderat kraftigt under de senaste åren och försöker nu finna ett gemensamt namn för alla parker, inklusive deras svar på "Downtown Disney, som har namnet "City Walk".

Har du frågor om Clearwater Beach låt oss veta. Detta är ett av våra specialområden då jag pesonligen har bott där i 10 år. Tampa Bay området (Clearwater Beach, St. Pete Beach, St. Petersburg, Treasure Island, Tarpon Springs, mm. mm) har enormt mycket att bjuda på, inte bara fantastiska stränder utan mycket annat sevärt. Jag vågar nog påstå att området ligger inte långt ifrån Miami vad beträffar sevärdigheter av både stora och små mått.
Av Annl
10 dec. 2012 19:56
Mina förslag är Busch Gardens som är riktigt kul om man gillar djur och åkattraktioner samt Sea World som var helt fantastiska shower med djuren. Mycket mäktigt!
Av Ylvis76
11 dec. 2012 21:22
hej och tack för info, Det finns alltså två olika parker inom Universal förstår jag nu....
vi tar tacksamt emot info om Clearwater Beach!
Av Suvgirl
12 dec. 2012 04:42
Hej Ylvis,

En park=en dag, Jag tycker att ni ska definitift besöka Islands of Adventure. Hard Rock Cafe är mellan Islands Of Adventure och Universal Studios. . Islands of Adventure har mycket att erbjuda och din 15 åriga kommer att ÄLSKA den parken.. den har absolut de bästa attraktionerna, jag har bott i Florida ( förmodligen kommer jag att flytta tillbaka inom en kort framtid igen) och mina barn älskade Island Of Adventure och de är vuxna nu och fortfarande pratar om att åka tillbaka.. Spiderman, Toon lagoon, Popeye , Jurassic Park var våra favoriter. Det kommer att bli era favoriter också... lovar jag..ta med er extra kläder för ni kommer att bli dyngsura ;))))

Universal Studios är okay... E.T är kul för små..

Sea World... si och så... Shamu är kul

Disney... det är M.Å.N.G.A trötta småbarn :)))ni har små barn så det är nog ett måste... den här tiden är nog bättre än sommarn men tanke på att ni inte kommer att svetta så mycket .

Jag bodde inte långt ifrån Buschgardens och har varit där ett par ggr men inte min favorit direkt......

Kolla med hotellet om ni kan få Express kort till attraktionerna, så slipper ni stå i kö, skönt när man har små barn... :))

Enjoy your stay !

PS: Jag var i Florida på återbesök i Nov :)))

Du skrev Clearwater men ta en liten bil trip to Sarasota också (Long Boat Key har många beach access och jättefina stränder, Siesta Key Beach har USA's vitaste sand och toppar listan på en av USA 's bästa stränder ... )
Av Ylvis76
12 dec. 2012 09:47
hej Suvgirl,

tack för bra tips!
bara en liten fråga från novisen, vad är E.T och Shamu??

Ylvis
12 dec. 2012 10:30
Citerat från ylvis76:
hej Suvgirl,

tack för bra tips!
bara en liten fråga från novisen, vad är E.T och Shamu??

Ylvis
E.T är en figur, från Spielbergfilmen med samma namn. På Universal Studios har man byggt en åkattraktion på temat. Man åker med en "cykel" för att hjälpa E.T komma hem. En attraktion som är av typen åka sakta och titta, kul men inget spännande direkt ;-) Speciellt med den är att man lämnar sitt namn i början och på slutet tackar E.T en personligen för hjälpen....

Shamu var en späckhuggare på SeaWorld San Diego som fått Seaworlds stora späckhuggaranläggningar "Shamu Stadium" och späckhuggarshowerna uppkallade efter sig. Man döper fortfarande stjärnorna i showerna till Shamu.

Som parentes om tidigare inlägg så skulle jag nog vilja säga att Universals "Islands of Adventure" måste ses som en åkpark även om karusellerna inte är de allra grymmaste eller bästa. Parken är dock väldigt sevärd och har blivit ännu mer varierad sedan "Wizaeding World of Harry Potter" öppnades.
Av Ylvis76
12 dec. 2012 10:54
ja ha....jag trodde det var förkortning av något men E.T vet jag ju förstås vem det är.......
Tack för klargörande!