Palawan

Av Zazoon
28 okt. 2019 17:03
Visningar: 1278
Hej allihop.

Nu har vi äntligen bokat en resa till Filippinerna i början av februari i 14 dagar , vi har tyvärr kort om tid och vill inte runt så mycket så vi vill till Palawan och ha det som utgångställe ( kommer vara i Manila med hos vänners bekanta )

Har försökt läsa på lite men finner mycket gammal info så tips på platser, hotell och utflykter är jag tacksam för.Vi är vana resenärer men ett nytt land och vad jag förstår Trafik både på båt och luft som inte går jämt tar vi gärna alla tips vi kan få...

Lite frågor kommer här:
Vet någon om det är billigare att boka flyg nu till Palawan eller ska man vänta till på plats? Eller tar man båten dit från Manila?
På Palawan, vart ska man bo om man vill göra utflykter, bo vid stranden och havet men i mellanklasss och helst något mysigt och mindre än flådigt dyrt. Hoppas på att man kan bada i havet med eller är det mycket undervattenströmmar eller väldigt höga vågor?

Funderar på om man ska se El nido då alla skriver om det och bilderna därifrån ser fantastiska ut, bilfärden dit låter lite" vild " Kan man ta båt dit och vad kostar det?
Vi snorkar endast men tänker att man ska se öarna nere vid El Nido.
Tips på hotell om någon har tar vi gärna med här.
Ska man bo både i Palawan, El Nido och Sabang eller tar man en utflykt till Sabang?

Älskar massage/ behandlingar på semestern, har varit mycket i Thailand, finns det mycket såna ställen i Palawan?

Många frågor och fler kommer säkert men är glad för alla svar jag får :)

Vänligen Görel
1 nov. 2019 08:08
Hej Görel
Palawan är ett utmärkt val! Ta flyget Manila - Puerto Princessa, går snabbt båten tar ca. 24 timmar enkel resa i alla fall när vi åkte båt för ca. 15 år sedan :-) Skulle rekommendera snorklingstur i Honda Bay P.Princessa, ta er vidare med Jeepney till Sabang och underground river vi var endast där överdagen och sen pratade vi med en fiskare och åkte banka ca. 4 timmar till Port Barton där vi stannade några dagar (väldigt laid back) och därifrån åkte vi också Banka till El Nido ca 5 timmar. Går även att åka buss eller Jeepney vet inte hur lång tid det tar.
I El Nido & P Princessa måste man ta båt för att komma till fina badställe och snorkling, Port Barton har en fin strand, kom inte ihåg om det var snorkling från stranden där. Om tid finns ta en tur till Coron, vi var där i somras även där måste man ta båt turer för att komma till snorkling och stränder, men det är jättefint.
Massage hittar du överallt, precis som i TH.
Micke
2 nov. 2019 18:21
Vi åker nu i dec-Jan. Har bokat både flyg och boende hemifrån och redan i somras.

Upplever att flyget blir dyrare/fullbokat ju längre man väntar. Likaså med många av de billigare boendena... de är fullbokade.
Av Zazoon
3 nov. 2019 00:29
Citerat från Shirmixis:
Hej Görel
Palawan är ett utmärkt val! Ta flyget Manila - Puerto Princessa, går snabbt båten tar ca. 24 timmar enkel resa i alla fall när vi åkte båt för ca. 15 år sedan :-) Skulle rekommendera snorklingstur i Honda Bay P.Princessa, ta er vidare med Jeepney till Sabang och underground river vi var endast där överdagen och sen pratade vi med en fiskare och åkte banka ca. 4 timmar till Port Barton där vi stannade några dagar (väldigt laid back) och därifrån åkte vi också Banka till El Nido ca 5 timmar. Går även att åka buss eller Jeepney vet inte hur lång tid det tar.
I El Nido & P Princessa måste man ta båt för att komma till fina badställe och snorkling, Port Barton har en fin strand, kom inte ihåg om det var snorkling från stranden där. Om tid finns ta en tur till Coron, vi var där i somras även där måste man ta båt turer för att komma till snorkling och stränder, men det är jättefint.
Massage hittar du överallt, precis som i TH.
Micke
Hej Micke. Ska börja googla och sätta resan- ska bli så spännande! Tusen tack för all bra info Vänligen Görel
Av Zazoon
3 nov. 2019 00:31
Citerat från Turetott:
Vi åker nu i dec-Jan. Har bokat både flyg och boende hemifrån och redan i somras.

Upplever att flyget blir dyrare/fullbokat ju längre man väntar. Likaså med många av de billigare boendena... de är fullbokade.
Hej Turetott,
Ska följa ditt råd och börja boka, tack snälla! Vänligen Görel
4 nov. 2019 20:55
Flyg Manila - El Nido. Så slipper ni allt strul och bök. El Nido är dock inte något speciellt. Åk söderut på ön istället - till Balabac / Onuk osv
Av Zazoon
7 nov. 2019 07:13
Citerat från Annaph123:
Flyg Manila - El Nido. Så slipper ni allt strul och bök. El Nido är dock inte något speciellt. Åk söderut på ön istället - till Balabac / Onuk osv
Av Zazoon
7 nov. 2019 07:15
Tack, fann det flyget och bokade det i går. Har lite tid så det blir El nido och sen tänkte jag båt tillbaka till Puerto Princesa.
10 jan. 2020 10:41
Hej!

jag var i Manila i oktober två veckor tillsammans med min flickvän som bor där nere.
Först tillbringade vi 5 dagar i manila och besökte museum och andra sevärdheter. Kan även tipsa om "Thailand place" som är väldigt vackert.
Sedan har vi tillbringat större delen av resan i Bicol och områdena runt omkring, Sorsogon, Legazpi m.fl.
Åker själv tillbaka i början av februari och stannar 3 veckor denna gången. Finns mycket kvar att utforska innan vi är klara :)

//Jens
Av Zazoon
10 jan. 2020 10:50
Citerat från Aussiejaz:
Hej!

jag var i Manila i oktober två veckor tillsammans med min flickvän som bor där nere.
Först tillbringade vi 5 dagar i manila och besökte museum och andra sevärdheter. Kan även tipsa om "Thailand place" som är väldigt vackert.
Sedan har vi tillbringat större delen av resan i Bicol och områdena runt omkring, Sorsogon, Legazpi m.fl.
Åker själv tillbaka i början av februari och stannar 3 veckor denna gången. Finns mycket kvar att utforska innan vi är klara :)

//Jens
Tack jens, ska kolla in Thailand House :) Förstår verkligen att Filippinerna är stort- det är därför vi dragit oss för att åka dit, man behöver ju egentligen månader ;) Vänligen Görel
Av Zazoon
10 jan. 2020 10:52
Citerat från Shirmixis:
Hej Görel
Palawan är ett utmärkt val! Ta flyget Manila - Puerto Princessa, går snabbt båten tar ca. 24 timmar enkel resa i alla fall när vi åkte båt för ca. 15 år sedan :-) Skulle rekommendera snorklingstur i Honda Bay P.Princessa, ta er vidare med Jeepney till Sabang och underground river vi var endast där överdagen och sen pratade vi med en fiskare och åkte banka ca. 4 timmar till Port Barton där vi stannade några dagar (väldigt laid back) och därifrån åkte vi också Banka till El Nido ca 5 timmar. Går även att åka buss eller Jeepney vet inte hur lång tid det tar.
I El Nido & P Princessa måste man ta båt för att komma till fina badställe och snorkling, Port Barton har en fin strand, kom inte ihåg om det var snorkling från stranden där. Om tid finns ta en tur till Coron, vi var där i somras även där måste man ta båt turer för att komma till snorkling och stränder, men det är jättefint.
Massage hittar du överallt, precis som i TH.
Micke
Hej Micke,
tack så mycket, har läst på så det blir lite olika badturer som du skriver, Honda bay låter nice :) Coron kommer vi inte hinna med denna gång så den får ligga på vänt då jag inte vill stressa runt.Sabang kommer vi hinna med, det ska bli så spännande ! Tack så mycket Vänligen Görel
13 jan. 2020 07:05
Citerat från Zazoon:
Citerat från Shirmixis:
Hej Görel
Palawan är ett utmärkt val! Ta flyget Manila - Puerto Princessa, går snabbt båten tar ca. 24 timmar enkel resa i alla fall när vi åkte båt för ca. 15 år sedan :-) Skulle rekommendera snorklingstur i Honda Bay P.Princessa, ta er vidare med Jeepney till Sabang och underground river vi var endast där överdagen och sen pratade vi med en fiskare och åkte banka ca. 4 timmar till Port Barton där vi stannade några dagar (väldigt laid back) och därifrån åkte vi också Banka till El Nido ca 5 timmar. Går även att åka buss eller Jeepney vet inte hur lång tid det tar.
I El Nido & P Princessa måste man ta båt för att komma till fina badställe och snorkling, Port Barton har en fin strand, kom inte ihåg om det var snorkling från stranden där. Om tid finns ta en tur till Coron, vi var där i somras även där måste man ta båt turer för att komma till snorkling och stränder, men det är jättefint.
Massage hittar du överallt, precis som i TH.
Micke
Hej Micke,
tack så mycket, har läst på så det blir lite olika badturer som du skriver, Honda bay låter nice :) Coron kommer vi inte hinna med denna gång så den får ligga på vänt då jag inte vill stressa runt.Sabang kommer vi hinna med, det ska bli så spännande ! Tack så mycket Vänligen Görel
Vad roligt hoppas ni får en härlig semester!
Av Joakimn
30 jan. 2020 15:25
Hej Zazoon
Kommer att följa din tråd, vi möts i tidslinjen. Jag landar på Palawan den 17 feb o du åker väl hem därifrån då.
Kommer att börja i Princesa o hänga i Honda bay i några dagar för att snorkla mej i form. (ska dyka en hel del senare)
Sen blir det nog Port Barton i några dagar o därifrån till El Nido 3-4 dagar. Tänkte där hoppa på en båt till Coron för att där borda en dykbåt. Stannar på Palawan i 21 dagar o flyger till Manilla den 7 mars.
3:e ggr i Filippinerna men 1:a på Palawan. Så om du/ni hittar något att rekommendera nu när ni är där så är jag mycket intresserad av alla tips. Med vänlig hälsning: Joakimn
Av Zazoon
30 jan. 2020 15:36
Citerat från Joakimn:
Hej Zazoon
Kommer att följa din tråd, vi möts i tidslinjen. Jag landar på Palawan den 17 feb o du åker väl hem därifrån då.
Kommer att börja i Princesa o hänga i Honda bay i några dagar för att snorkla mej i form. (ska dyka en hel del senare)
Sen blir det nog Port Barton i några dagar o därifrån till El Nido 3-4 dagar. Tänkte där hoppa på en båt till Coron för att där borda en dykbåt. Stannar på Palawan i 21 dagar o flyger till Manilla den 7 mars.
3:e ggr i Filippinerna men 1:a på Palawan. Så om du/ni hittar något att rekommendera nu när ni är där så är jag mycket intresserad av alla tips. Med vänlig hälsning: Joakimn
Hej Hej,
Ska ta tips om det blir några bra, påminn mig gärna här innan du drar. Vänligen Görel
Av Joakimn
1 feb. 2020 13:25
Citerat från Zazoon:
Citerat från Joakimn:
Hej Zazoon
Kommer att följa din tråd, vi möts i tidslinjen. Jag landar på Palawan den 17 feb o du åker väl hem därifrån då.
Kommer att börja i Princesa o hänga i Honda bay i några dagar för att snorkla mej i form. (ska dyka en hel del senare)
Sen blir det nog Port Barton i några dagar o därifrån till El Nido 3-4 dagar. Tänkte där hoppa på en båt till Coron för att där borda en dykbåt. Stannar på Palawan i 21 dagar o flyger till Manilla den 7 mars.
3:e ggr i Filippinerna men 1:a på Palawan. Så om du/ni hittar något att rekommendera nu när ni är där så är jag mycket intresserad av alla tips. Med vänlig hälsning: Joakimn
Hej Hej,
Ska ta tips om det blir några bra, påminn mig gärna här innan du drar. Vänligen Görel
Av Joakimn
1 feb. 2020 13:27
Blir bra :-) hör av mej typ den 14 feb o lyssna av dej hur det går på plats../Med vänlig hälsning:
Joakimn
Av Joakimn
14 feb. 2020 07:47
Hej Görel

Hur har ni det på Palawan?
Är nu i startgroparna o flyger till Manilla i morgon.
1 natt där och sen på näst em vidare till Puerto Princesa
Har du något trevlig ställe / Upplevelse som du kan tipsa om nu när varit på plats?
Med vänlig hälsning /Joakimn
Citerat från Zazoon:
Citerat från Joakimn:
Hej Zazoon
Kommer att följa din tråd, vi möts i tidslinjen. Jag landar på Palawan den 17 feb o du åker väl hem därifrån då.
Kommer att börja i Princesa o hänga i Honda bay i några dagar för att snorkla mej i form. (ska dyka en hel del senare)
Sen blir det nog Port Barton i några dagar o därifrån till El Nido 3-4 dagar. Tänkte där hoppa på en båt till Coron för att där borda en dykbåt. Stannar på Palawan i 21 dagar o flyger till Manilla den 7 mars.
3:e ggr i Filippinerna men 1:a på Palawan. Så om du/ni hittar något att rekommendera nu när ni är där så är jag mycket intresserad av alla tips. Med vänlig hälsning: Joakimn
Hej Hej,
Ska ta tips om det blir några bra, påminn mig gärna här innan du drar. Vänligen Görel
Av Joakimn
14 feb. 2020 18:28
Tjena Zazoon
Nu flyger jag från Gbg om 9 timmar..
Ni kanske är tillbaka i Manilla, Jag är i Manilla på Söndag.. Bor på City Garden Hotel/Makati, Tror det är centralt..
Så om ni vill ta en kvälls öl så bjuder jag o samtidigt kanske ni har något, tips o dyl om Palawan.. bara en tanke..
Av Zazoon
14 feb. 2020 19:20
Hej Joakim.
Hoppas resan gick bra?!
Ledsen för sent svar men har ej sett Mail sen jag kom hit så nu svarar jag. Vi hann inte så mycket i Manilla utan endast en dagstur för att se Taal och då regnade det tyvärr! Vi bor hos vänners vänner där. Vi för air-Swift från Manilla till El nido - smidigt !därfrån shuttle till Lio beach. Lugn beach med ca 5 hotell som ägs av samma företag.Finns ca 10 caféer/ krogar.kan inte bestämma mig vad jag tycker om Leo beach- kanske lite konstlad... Vi tog tricycle in till El nido town- Tog ca 15-20 min Max och kostade 300 pesos. Vi tog sen efter 3 nätter en egen van ner till puerto princesa för 5000 pesos, mini bussen kom i riktigt god tid.
I stan bokade vi speedboat med tur A och C och det kostade 3200pesos per person. Vi fick se 8 ställen och det var super med speedboat för vår del då vi endast hade en utflyktsdag. Vi bokade med à la carte travel.
Vi var 7 pers och vi åt lunch på en egen ö.personalen var bra men visst e det en hel del turister som kör samma rutt... el nido town.

Bodde på princess garden island resort i en poolvilla. Sen vidare till dalyuon resort. Väldigt fin strand här och väldigt lugnt.

Efter detta funderar vi på Honda bay.

Har inte riktigt lyckats bestämma vad jag tycker om allt på resan.
Vänligen Görel
Av Joakimn
15 feb. 2020 10:54
Tack för detta, jag flyger från Gbg om 2 timmar o landar Manilla söndag 16.00 en natt sen Palawan på måndag.
Dalyuon resort.. var det Pueto Princesa?
Av Zazoon
15 feb. 2020 18:19
Citerat från Joakimn:
Tack för detta, jag flyger från Gbg om 2 timmar o landar Manilla söndag 16.00 en natt sen Palawan på måndag.
Dalyuon resort.. var det Pueto Princesa?
Av Zazoon
15 feb. 2020 18:20
Kan rekommendera: FB grupp : res och upplev Filippinerna - bra grupp!