På frågan om rekommendationer för Västindien/Karibien

16 jan. 2011 15:10
Visningar: 11428
Fick ett glatt meddelande från en Sara som ville veta mer om Ö-luff i Västindien och generellt. Tänkte att de passade bättre att skriva lite mer publikt. So here goes.

Precis hemkommen från Dominikanska och är härligt brun. Dryga 3 veckor har satt sina spår, inte minst i ett stort smile över hela ansiktet :-D Inte svårt att skriva glada rader då inte. Lovar att lägga upp lite bilder snart.

Om det är något du vill veta mer om så är det bara att fråga, men nu ska jag vara lite mer konkret på frågan som Sara ställde.

Ö-luff är lite knivig grej. Du kan ta båt och flyg, men samma problematik uppstår hur du än gör. Det kan vara den mest fantastiska resa du gör i livet, men... Om du åker mellan de lite mindre öarna så är resorna kortare = billigare, men öarna desto dyrare. Då snackar vi rejält dyrt... Klart det finns undantag men kanske inte att rekommendera om du inte har en fet plånka... Inte så roligt att hamna på en ö där övernattning kostar som en mindre bil (lätt överdrift).

Jag skulle hellre rekommendera att göra upp en resplan redan innan och åka till de lite större öarna först där du kan ta dig runt lite billigare med buss eller taxi (hyrbil kan också funka om du har erfarenhet och skinn på näsan ;-). På de större öarna som Kuba och Dominikanska Republiken kan du uppleva allt från tropisk regnskog, dimhöljda berg till stränder som du bara trodde fans i reklamfilmer.

Jag rekommenderar VERKLIGEN Dominikanska republiken, just för att det har hela Västindiens naturtyper samlat på ett ställe. Som jag skrev tidigare har jag åkt hit ca en till två månader om året i 8 år men har fortfarande massor kvar att se och uppleva.
Förra veckan hittade jag ett par nya stränder (igen), helt öde och vackra så man tappade andan. Ena med perfekt badförhållande, som en pool, andra med riktigt bra vågor för surf (då blev jag riktigt glad ;-). Vägarna är bäst i hela regionen, enkelt att ta sig runt ön och med olika bussbolag. Men självklart är det de små lervägarna som leder till pärlorna. Resan fram är en naturupplevelse i sig. Och ju längre ut på landsbygden du kommer desto trevligare och gladare blir människorna du möter. De visar gärna stolt upp sina hemtrakter, stränderna tar de för givet och inget de håller hemligt. Tvärt om.

Men tänk på att det är ett fattigt land. Som i alla fattiga länder är det inte att rekommendera att "flasha" med dyra smycken eller pengar. Den smarte resenären får uppleva så mycket mer utan att känna sig uttittad eller utsätta sig för eventuella risker. MEN, och det här vill jag verkligen få fram, Dominikanska är inte farligare än andra turistdestinationer, snarare tvärt om. De senaste 5 åren har det hänt mycket positivt i den frågan. Det handlar mycket om att den sittande regeringen har fått snurr på ekonomin och folk har arbete... Risken är naturligtvis större i turistkluster som Puerto Plata, Punta Cana men fram för allt i Storstäderna Santo Domingo och Santiago. På landsbyggden är det aldrig några problem. Folk blir glada att det kommer turister. Kan du lite spanska så kan du räkna med få lite extra hjälp. Många pratar lite engelska, men ta det inte för givet. Kroppsspråket pratar alla flytande ;-)

Orter: Jag vet inte var jag ska börja, naturen är helt otroligt frodig över allt. Samaná är kanske det lättaste området att börja med. Las Terrenas är raka motsatsen till All-Inclusive (även om det finns), och den tropiska djungeln och kuperade terrängen ligger runt hörnet. Nationalparken Los Haites är ett måste att besöka. Väster ut mot och förbi Nagua är det stränder så långt ögat kan nå och mer där till. I Rio San Juan ligger en Mangroveskog som delar av filmen Jurassic Park spelades in i. Sagolikt att ta en båttur i de snirkliga åarna som leder ut till havs, speciellt i solnedgången. Närliggande Playa Grande och la Preciosa har surf i världsklass men aldrig mer än ett par surfare i vattnet. Helt unikt, fråga vilken surfare som helst. Längre väster ut kommer Cabarete med ungt hålligång och vattensporter av alla typer. En av världens bästa Kitesurf-ställen. Någon halvtimme till och du kommer till All-inclusivemeckat Puerto Plata. Som säkert är en höjdare för för de som gillar detta upplägg. Inte i min smak men ändå.

Söder ut. Huvudstaden med Zona Colonial är intressant att se men är lite mer svåråtkomlig. Det bor bortemot 4 miljoner där. Bör göras med guide om man inte är mycket resvan. Öster ut mot la Romana och Punta Cana är det mer lyxturism och All-inclusive. Några av världens bästa Golfbanor för den som uppskattar små vita bollar och välklippta gräsmattor (märks det att jag inte spelar själv?)

Väster ut får man ta sig lite längre bort för att det ska bli intressant igen. Barahona är en sömnig stad som inte har mycket att erbjuda men fortsätter man kustvägen söderut så får man sig en minst sagt spektakulär upplevelse. Orkar man ta sig ända till Playa de las Agilas så får du den vitaste sanden och det turkosaste vattnet som lön för mödan. Stoppa ner huvudet under ytan (fördelaktigt med cyklop) så simmar de färgrikaste fiskar och sjödjur du kan tänka dig. Ta med mat och dryck. Här finns inget inom 10talet mils avstånd. Sånt gillar i alla fall jag ;-)

Men det är inte bara stränderna som du ska leta upp. Vänd blicken inåt och uppåt. Pico Eduarte är nästan 3200m över havet och kräver ett par dagar för att bestigas. Men höjden och den helt annorlunda naturen som finns här uppe kan du uppleva utan vandringskängorna. Ta dig till Jarabacoa och Constanza. Makalöst!

Men framför allt skulle jag vilja lyfta fram människorna. Dominikanerna har förmågan att få dig att känna dig välbemött och bejakad. De är inte svårt att komma hem med ett stort smile över hela ansiktet. Det är nog det som är det mest typiska med min favoritplats på jorden.

Klart slut för denna gång. Bilder kommer.
27 jan. 2011 13:32
Hej!

Jag har lite planer på att åka till Dominikanska republiken i Juli i år.
Hur är vädret där då?
Nästan ingen resebyrå som säljer resor dit då, beror det på att vädret är så mycket sämre?
27 jan. 2011 13:59
Du börjar glida in i orkansäsongen i Juli... Skulle rekommendera maj-juni som sista månader i Karibien ovanför TnT.
27 jan. 2011 16:08
Njae, Orkansäsongen startar egentligen i Augusti/september och håller på till början av nov. Juli är en riktigt fin och varm månad (även om temperaturerna skiftar ganska lite över året). Men det är klart, med de väderförändringar som sker över hela jorden kan vädefenomen som cykloner och orkaner uppstå över större del av året än innan.

Var där i somras, 12 juni till 5 aug och var med om två cykloner under perioden = mycket regn men inte speciellt stark vind, som kuling i Sverige kanske. Det var den varmaste sommaren på många år, 33 grader som varmast. Det är när den varma luften från det uppvärmda Karibiska havet möter kallare luft från nordamerika som väderfenomenen uppstår (enkelt förklarat). Tyckte inte det var något problem alls i de hotell vi bodde på. Tre dagar regn, sedan var det fint igen. Lite kul att gå ut i lummig regnskog när det regnar, och det heter ju regnskog ju ;-)

De höga bergen i Dominikanska (över 3000m) gör att väderfenomenen tvingas antingen norr eller söder om ön. Dominikanska är förhållandevis förskonad från det värsta.

Gillar du Kitesurfing eller vindsurfing är detta den bästa månaden!
28 jan. 2011 07:16
Det är sant, med tanke på hur vädret varit i världen så vet man aldrig...
Vill ju inte ha allför dåligt väder, det kommer trots allt vara en del av vår bröllopsresa :)
Jag älskar sol och bad, men min blivande man kommer att ledsna efter ett par dagar på stranden ändå.
Ska kika runt lite till så får vi se vad det blir. Tack för svaren!
28 jan. 2011 22:20
Hej- ska dra ner till dominikanska snart nog ( i mitten av feb) undrar bara lite om hur prisläget är där nu?? var där första ggn 2005 o då fick man enormt mkt för pengarna- 1 år senare hade allt gått upp enormt i pris typ 30-40 %. Hur är läget nu?? Har kollat en växlingssida o då ska man få typ 38dop för $1.- stämmer det?? När vi var där 2005 kunde man käka för under 100dop och en santolibre för 40dop. Skulle bara vilja veta på ett ungefär hur prisbilden är nu. Har bott i Sosua tidigare och priserna är från typ lokala barer o restauranger.
Ha detr gott.
16 mars 2011 11:06
Det blev inte Dominikanska för oss, det blev Aruba istället.
Bokat och klart! Längar så :)
6 mars 2012 19:45
Hej!

Jag och min pojkvän åker om ca 3 veckor till Dominkanska. Han skall ha fokus på vindsurf och jag på strand och sol.

Vill gärna ha tips på bra surfställen och fina stränder, gärna för dagsutflykter. Vi har bokat 3 olika boenden, men alla ligger runt Cabarete och Sosua. Ett är all inclusive men inte de övriga, ca 4 nätter på varje boende. Rädd för att maten är dålig och dyr. Vad skall man förbereda sig på? Har ni några restaurangtips? Åker gärna en bit för bra och prisvärd mat.

Annat att tänka på i detta land? Ngt man absolut inte får missa? Ngt som vi verkligen borde missa!?

Vill hitta stränder som man tappar andan av... Och mysiga restos som inte har strålkastare och luftmadrasser utanför.

Känns som de flesta har hållt sig på sina hotell, men jag vill gärna se mer än så... och vill gärna veta bra, proffsiga och prisvärda vindsurfinguthyrningsställen runt Cabarete och Sosua.

Kul att du gillar Dominikanska så mkt, har skrivit ner samtliga tips du har gett :)

Tusen tack på förhand!!!