Östra Kanada

Av Myrran
7 sep. 2008 12:33
Visningar: 779
Jag och min särbo ska nästa år troligtvis åka till Kanada och hälsa på en gammal kompis som bott där i över 30 år med sin familj under ca 2-3 veckor. Dom bor i Richmond Hill strax utanför Toronto. Hade tänkt flyga till New York och sedan hyra bil och åka över till dem och vara där ca en vecka. Sen tänkte vi på egen hand resa runt ca 150 mil (under en vecka) kanske bila runt någon av sjöarna Lake Huron eller Lake Michigan (om det finns något att se förstås??). Vi ska i alla fall avsluta i Rockford, USA där vi också har en kompis och sen ta flyget hem från Chicago. Är det knepigt att hyra bil i New York och åka in över Canada??? Kan man lämna bilen på annan plats än där man hyrde? Försäkringar, tullar??f Någon som vet om det finns några "äkta" indianreservat kvar i dessa trakter. Hör gärna av er!
Av Nickeb
7 sep. 2008 14:15
Spontant känns det som att ni har lite knappt om tid för den planering ni gjort, jag hade nog kortat ner körningarna till att se kanske två ställen på den resterande tiden, visst det är kul att ha varit på många ställen men kvalitet bör nog vägas mot kvantitet oxå. lycka till.
7 sep. 2008 18:11
Har inte gjort någon sådan här resa. Men jag loggade in på Hertz och Avis bara för att se vad jag kunde hitta. Jag valde JFK som upphämtningsplats och testade flygplats i Canada för avlämning, det gick bra, valet fanns, alltså borde det inte vara några problem att åka mellan USA och Canada. Det borde dock finnas något bättre sätt att verkligen ta reda på detta. En koll men någon av hyrbilsfirmorna i Sverige borde kunna ge information.

Jag kollade också hämtning JFK och lämning Ohare i Chicago. One way fee var 400 USD!! + skatter som kan tillkomma i vissa stater iaf.
Detta var på AVIS men jag tror att det borde rimligen finnas billigare hyrbilsföretag som man kan kolla upp. Har sett något om detta i en annan diskussions'tråd', återkommer om jag hittar den.