Oslo-Trondheim 2-3 dagar med bil - bästa vägen?

Av Ciaf
18 maj 2014 22:39
Visningar: 4583
Hej!

Vi kör från Skåne till Åre varje sommar och är lite trötta på den vanliga vägen genom Sverige.... Därför blir det via Oslo/Trondheim den här gången.

Nu behöver vi tips på vilken väg vi ska välja. Vi ska stanna en dag i Oslo, och har sen 2-3 dagar på oss att komma upp till Trondheim.

Vi vill uppleva den vackra naturen - vattenfall, fjordar och fjäll... Är det Geiranger som gäller, eller finns det något alternativ? Vad får vi inte missa? Vad kan vi hoppa över?

Vi har två barn (9 och 11) och vill helst inte bara sitta i bilen utan hinna stanna och njuta lite också :)
19 maj 2014 09:46
Prova E6:an via Lillehammar.
Annars kan man ju trassla till sig bland alla fjordar men då kanske man ska ha lite mer tid. Det tar längre tid än man tror för det är många tunnlar och snirikliga vägar där det är som vackrast.
Nästa gång kanske ni tar vägen via Bergen och världens längsta tunnel Leardalstunneln 24 km och sen vidare via väg E39 norrut med färjor och fjordar längst kustvägarna över berg och dalar.
Det är ju otroligt vackert överallt så jag skulle nog ta mer tid på mig att fara dessa vägar.
Mvh
Av Ciaf
19 maj 2014 09:56
Tack för svar!
Nej, tyvärr har vi inte så mycket tid, men nästa gång gör vi en "riktig" Norgetur. I år får vi nöja oss med en smakbit. Och en dag i Oslo förstås, det är inte så dumt!

Hur är E6 upp från Lillehammar - finns det något att se eller är det bara skog, motorväg, skog...?
Av Jimhan
19 maj 2014 14:04
Hej!

Med 2-3 dagar mellan Oslo och Trondheim hinner man trots allt med en hel del. Att åka raka vägen på E6:an är ju gjort på en dag, men då blir det inte så mycket av fjäll och vattenfall och inga fjordar.

Jag skulle defintitivt ta vägen över Geiranger och Trollstigen.

/Jimmy
19 maj 2014 22:18
Ja självklart skulle jag också ta vägen över alla möjliga fjordar och berg och dalar då jag gillar de vackra vyerna men tänkte bara på att då behövs nog mer tid för att uppleva allt vackert.

Mvh