Orlando-universal

Av Fluff
28 jan. 2016 21:37
Visningar: 890
Behöver lite tips. Ska åka med familjen till Florida i mars och ska bl.a besöka de två universal-parkerna under två dagar. Har läst tidigare inlägg om att man rekommenderar att bo på ett universal-hotell en natt för att kunna utnyttja förmånen att få expresspass. Det jag inte riktigt förstår är om man utöver expresspasset måste köpa till en s.k "park to park ticket"? Eller innebär ett expresspass att man både har fritt inträde och får gå före i köerna i två dagar? Alltså, om jag bokar en natt på ett universalhotell för låt säga 4500 kr så ingår expresspass för 4 personer. Om jag däremot bor någon annanstans och köper två-dagars-biljetter med expresspass. Så kostar det 800 dollar (ca 7 000 kr) för 4 personer. Kan det verkligen vara så förmånligt, eller har jag missuppfattat helt?
Av Birgere
28 jan. 2016 23:39
Inträdesbiljetterna måste du köpa separat var du än bor och express pass får du bara på köpet på dom dyrare Universalhotellen. Om du kommer dit tex 8 på morgonen den dag ni ska checka in så får ni expresspass för 2 dagar för hela familjen under förutsättning att ni har köpt eller köper biljetter samtidigt.
Av Fluff
29 jan. 2016 06:40
Tack för svaret.. Det låter ju mer logiskt... :-). Var inne o kollade på universals sida och såg att ett 2-dagars park to park, inklusive expresspass skulle kosta 1280 dollar (ca 11 000 kr) för 4 personer. Enbart inträdesbiljetterna utan expresspass skulle kosta 780 dollar (ca 6 700 kr). Om man då bor på ett universalhotell (Loews royal pacific) en natt för 4100 kr så blir det totalt 10 800 kr... "Vinsten" skulle då bara vara 200 kr om man väljer att bo på universalhotellet... (och såklart inbesparad kostnad för att bo på ett annat hotell en natt). Tänker jag rätt då? :-)

Passar även på att fråga... Vi tänkte även gå på Kennedy space center en dag och på Seaworld en dag... Finns det någon bra kombination för detta, eller är det bättre att köpa dessa separat?
Av Birgere
29 jan. 2016 09:06
det verkar rimligt.

För KSC/SeaWorld leta rätt på Orlando GoCard, tror dom ger 20%
tror även undercover tourist kan ha några erbjudanden.
29 jan. 2016 15:48
Bara och bara....förutom att Loews är några av de absolut bästa hotellen i Orlando har ni även tillträde till parken innan allmänheten kommer in, men den kanske allra största fördelen är att man kan bryta heldagarna i parken för någon timma vid poolen eller vilandes på hotellet.För vår familj med rejäl spridning i åldrarna är det annars svårt att orka en hel dag.

Dessutom kan man på ett enkelt sätt njuta av on site restaurangerna på City walk med bilen parkerad.
Av Fluff
29 jan. 2016 16:44
Tack för jättebra råd. Kollade Orlando go Gard och fick 15% rabatt.. Superbra.. :-) Du har helt rätt Marcus, det verkar finnas betydligt fler fördelar än bara några hundralappar med att boka Loews. Så det får helt klart bli en natt där..

Tar gärna emot fler tips/råd och "bra att tänka på"- saker. Vår resplan är Miami 3 dgr, KSC 1 dag, Orlando 4 dgr, Clearwater 2dgr, Everglades 1 dag och slutligen Miami 3 dgr. Så allt som rör dessa ställen är intressant. :-)
Av Birgere
29 jan. 2016 17:26
Citerat från Fluff:
Tack för jättebra råd. Kollade Orlando go Gard och fick 15% rabatt.. Superbra.. :-) Du har helt rätt Marcus, det verkar finnas betydligt fler fördelar än bara några hundralappar med att boka Loews. Så det får helt klart bli en natt där..

Tar gärna emot fler tips/råd och "bra att tänka på"- saker. Vår resplan är Miami 3 dgr, KSC 1 dag, Orlando 4 dgr, Clearwater 2dgr, Everglades 1 dag och slutligen Miami 3 dgr. Så allt som rör dessa ställen är intressant. :-)
Du skriver lite vilka platser ni ska besöka, men hur ser planen ut med boende. Just nu är risken att halva semestern går åt till att packa o vakta bilen tills nästa hotell öppnar.
29 jan. 2016 17:31
Citerat från Fluff:
Tack för jättebra råd. Kollade Orlando go Gard och fick 15% rabatt.. Superbra.. :-) Du har helt rätt Marcus, det verkar finnas betydligt fler fördelar än bara några hundralappar med att boka Loews. Så det får helt klart bli en natt där..

Tar gärna emot fler tips/råd och "bra att tänka på"- saker. Vår resplan är Miami 3 dgr, KSC 1 dag, Orlando 4 dgr, Clearwater 2dgr, Everglades 1 dag och slutligen Miami 3 dgr. Så allt som rör dessa ställen är intressant. :-)
För mycket Miami, för lite Orlando och västkust. Ifrån Orlando tar ni KSC på 40 min. Ifrån Miami tar ni Everglades på mindre än en dag inkl båttur.
29 jan. 2016 19:06
Ett tips till förutom de förträffliga tips ni redan fått.

Expresspass är inte samma pass som ni får när ni bor på ett av On Site hotellen, ett Expresspass du köper ger dig rätt att slippa köerna en (1) gång per attraktion, medans du med Hotellvistelsen får Unlimited Expresspass, det vill säga att du får åka hur många gånger som helst på alla attraktioner och gå i den speciella kön för expresspass.
Och jag lovar, om ni vill åka mycket utan att behöva köa varje gång så hinner ni åka mycket undren dag.
Ibland, vissa dagar kan man köpa ett Unlimited Pass men det beror på besökarantalet den dagen fick vi till svar. Så Ja, bo på hotellet och utnyttja pooler, båten över till parkerna och förmånen att få gå inne timme innan de öppnar för allmänheten. Det är värt varenda krona. Parkera bilen, checka in tidigt och njut!
OBS! Alla hotellen inkluderar INTE Unlimited Expresspass! Inte Cabana Bay och jag tror inte det nyaste Sapphire Falls gör det.
Av Birgere
29 jan. 2016 19:22
Citerat från Dalton17:
Ett tips till förutom de förträffliga tips ni redan fått.

Expresspass är inte samma pass som ni får när ni bor på ett av On Site hotellen, ett Expresspass du köper ger dig rätt att slippa köerna en (1) gång per attraktion, medans du med Hotellvistelsen får Unlimited Expresspass, det vill säga att du får åka hur många gånger som helst på alla attraktioner och gå i den speciella kön för expresspass.
Och jag lovar, om ni vill åka mycket utan att behöva köa varje gång så hinner ni åka mycket undren dag.
Ibland, vissa dagar kan man köpa ett Unlimited Pass men det beror på besökarantalet den dagen fick vi till svar. Så Ja, bo på hotellet och utnyttja pooler, båten över till parkerna och förmånen att få gå inne timme innan de öppnar för allmänheten. Det är värt varenda krona. Parkera bilen, checka in tidigt och njut!
OBS! Alla hotellen inkluderar INTE Unlimited Expresspass! Inte Cabana Bay och jag tror inte det nyaste Sapphire Falls gör det.
Men båda varianterna finns ju att köpa utan att bo på hotellet. Skiljer naturligtvis lite i pris.
29 jan. 2016 19:37
Japp Birgere, vissa dagar men inte alltid svarade Universal oss. Dessutom säljs bara ex antal varje dag så är det redan slutsålt så...

Universal svar var att: Endast ex antal säljs så att de med Unlimited inte hamnar i några köer på grund av att många köpt sitt pass, det är huvudsakligen avsett som förmån för hotellens gäster. Men kanske har de ändrat sig...pengar.
29 jan. 2016 19:38
Kom på att de även sa att de höjer priset när de vill under dagen, tiilgång-efterfrågan.
Av Fluff
29 jan. 2016 21:17
Utifrån ovanstående svar och tips så verkar det inte vara nån tvekan om att man ska bo på ett av de tre universalhotell där passet ingår. Så den delen är klar.. :-)

Några av er verkar vara skeptiska till resplanen.. Jag tänker så här... Vi landar i Miami och behöver då 2-3 dagar för att återhämta oss efter flygresan... Bor då på nåt hotell i Miami beach. Vi åker därefter ett par timmar utmed ostkusten och stannar på ett hotell på coconut beach för att morgonen därpå tillbringa dagen på KSC. Framåt em/kvällen kör vi mot Orlando där vi stannar 4 nätter (3 heldagar). Det blir då två dagar universal * 2 och en dag på Seaworld. Efter dessa dagar åker vi ner mot Clearwater beach för ett par dagars återhämtning. Kör vidare ner till Naples där vi bara övernattar för att tidigt morgonen därpå tillbringa dagen i Everglades. Sen är vi nere på Miami beach igen där vi bara kopplar av i 3 dagar innan vi åker hemåt. Tänkte att det vore bra att uppleva saker på vägen så att det inte blir så långa körsträckor.. Men det kanske blir tokigt att tänka så?

Hur ska vi ändra resplanen för att den ska bli ännu bättre? Är det bättre att skippa enstaka nätter i coconut beach och Naples och istället lägga ytterligare en dag i Orlando (men får ju då åka tillbaka till KSC), respektive lägga ytterligare ett par dagar i Clearwater och istället göra en dagstur till Everglades när vi bor på Miami beach?
Av Birgere
30 jan. 2016 01:17
Det blir inte bra med alla dom hotellbytena.

Kör med 2 eller 3 baser.

Orlando:
Härifrån täcker ni Orlando, KSC och Clearwater Beach. Tänk på att ni även här måste göra två hotellbyten när ni ska in till Universal. Enklast kan vara att behålla första hotellet i Orlando även natten då ni sover på Universalhotellet.

Miami Beach:
Här hänger ni på stranden och i baren samt åker till Everglades.

Ev kan ni byta några dagar i Miami mot dagar i tex Ft Myers för att känna på strandlunken på dom fantastiska stränderna på västkusten.

Tänk på att vattnet kan vara lite kyligt i mars på västkusten.

Tänk även på att ni är väldigt sena med att boka rum, dom bästa har varit bokade kanske 6 månader.

Avstånden är så små när man håller sig i Centrala och Södra Florida (KW undantaget) att man inte behöver byta hotell hela tiden.
3 feb. 2016 09:41
Hej. Vi tänker oss att resa till orlando o gå på Disney World m två barn på 8 o 6 år, nästa sommar. Jag funderar på att hyra ett hus, någon som har nån erfarenhet av det?

Vädermässigt, vad är bättre/sämre?

Är det krångligt att hyra bil/köra bil i usa? Boka hemifrån el på plats, typ på flygplatsen?

Andra tips mottages tacksamt, förstagångare här :)
Av Birgere
3 feb. 2016 19:31
Citerat från Jessjess22:
Hej. Vi tänker oss att resa till orlando o gå på Disney World m två barn på 8 o 6 år, nästa sommar. Jag funderar på att hyra ett hus, någon som har nån erfarenhet av det?

Vädermässigt, vad är bättre/sämre?

Är det krångligt att hyra bil/köra bil i usa? Boka hemifrån el på plats, typ på flygplatsen?

Andra tips mottages tacksamt, förstagångare här :)
Orlando är värdens bästa semestermål så ni kommer att få det jättebra.
Florida är ett av dom absolut mest beskrivna resmålen här på forumet så du kan hitta massor med info.

Så superkorta svar där du hittar mycket mer utförliga svar om du söker:
Väder: varm, med dagliga korta regnskurar från juni-mitten september
Bil: Lätt att köra, boka hemifrån

När det gäller boende så har vi hyrt hus några gånger i Orlando (förutom andra ställen i Florida).
Man bör hålla sig så nära 192:an eller norrut efter 27:an. Det finns kanske 10.000 hus att välja och i princip alla ligger söder om 192:an (tillståndsstyrt). Insidan på husen är ofta väldigt likvärdiga och det är mer att bestämma sig för hur många sovrum man vill ha...3,4,5,6,7,8,9 osv.
Dom flesta ligger i villaområden där kanske 50% hyrs ut till semesterfirare. Det finns några få områden där huset ligger i en resortmiljö med klubbhus, gym, stor pool osv.

Själva har vi skippat husen och bokar numera lägenhet i resort miljö så får man det bästa av två världar, utrymmen som en villa och en omgivning som ett lyxhotell. Bland förortsvillorna så blir det lite isolerat.
Var vi brukar bo har jag redan skrivit i andra trådar och om att hyra hus generellt finns en tråd:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638
Av Addeman
3 feb. 2016 22:13
Hej! Nu måst jag bara kolla med er rutinerade florida-turister. Allt jag har läst om Universal Studios egna hotell, så skrivs det att inträde till parkerna ej ingår, bara express-passen. Men när jag kollar upp priser och vad som ingår om man bor på något av dem 3 "express-hotellen" så får jag det alltid till att inträde också ingår.

När jag klickar på "Included Values" så står det att detta ingår när jag har bokat 3 nätter.

-CityWalk Party Pass included for total party
-Early Park Admission included for total party
-FREE Universal Express Unlimited ride access included for total party
-2-Day Park to Park w/3rd Day FREE $415.32 for total party

"2-Day Park to Park w/3rd Day FREE $415.32 for total party" måste ju innebära att inträdet ingår i priset på ca 1200 dollar. Jag blir bara så himla osäker när det skrivs i princip varje vecka att INTRÄDE EJ INGÅR.
Så, vad säger ni?
Av Birgere
4 feb. 2016 00:00
Citerat från Addeman:
Hej! Nu måst jag bara kolla med er rutinerade florida-turister. Allt jag har läst om Universal Studios egna hotell, så skrivs det att inträde till parkerna ej ingår, bara express-passen. Men när jag kollar upp priser och vad som ingår om man bor på något av dem 3 "express-hotellen" så får jag det alltid till att inträde också ingår.

När jag klickar på "Included Values" så står det att detta ingår när jag har bokat 3 nätter.

-CityWalk Party Pass included for total party
-Early Park Admission included for total party
-FREE Universal Express Unlimited ride access included for total party
-2-Day Park to Park w/3rd Day FREE $415.32 for total party

"2-Day Park to Park w/3rd Day FREE $415.32 for total party" måste ju innebära att inträdet ingår i priset på ca 1200 dollar. Jag blir bara så himla osäker när det skrivs i princip varje vecka att INTRÄDE EJ INGÅR.
Så, vad säger ni?
Det står att du kan köpa 2-dagarsbiljetter för hela gänget för $415. Det som är gratis är att du även får en 3e dag på köpet. Detta är en jättevanlig rabatt på Universal.
4 feb. 2016 08:52
Tack för svar, ja det verkar finns en hel del info här o på andra sidor, men alltid skönt att få höra direkt från er som har koll :) så jag lär säkert återkomma, det är visserligen ett tag kvar tills vi ska åka men känns som det är en hel del att kolla upp o få grepp om innan man åker :)
Av Addeman
4 feb. 2016 09:24
Det står att du kan köpa 2-dagarsbiljetter för hela gänget för $415. Det som är gratis är att du även får en 3e dag på köpet. Detta är en jättevanlig rabatt på Universal.
Så för 3 nätter på Loews Royal Pacific Resort(billigaste där express-pass är inkluderat) kommer det kosta, för 2 personer, 1260 dollar+415 dollar(inträde)=1675 dollar

Om jag bara köper park-to-park+unlimited express-biljetter kostar det, för 2 personer, 640 dollar. Sen bokar jag ett vanligt hotell för 300 dollar, för 3 nätter, så hamnar slutpriset på ca 900 dollar.

Då är frågan, är det värt ca 700 dollar för att få gå in 1h tidigare i parken och bo på deras hotell?
4 feb. 2016 09:40
Citerat från Addeman:
Det står att du kan köpa 2-dagarsbiljetter för hela gänget för $415. Det som är gratis är att du även får en 3e dag på köpet. Detta är en jättevanlig rabatt på Universal.
Så för 3 nätter på Loews Royal Pacific Resort(billigaste där express-pass är inkluderat) kommer det kosta, för 2 personer, 1260 dollar+415 dollar(inträde)=1675 dollar

Om jag bara köper park-to-park+unlimited express-biljetter kostar det, för 2 personer, 640 dollar. Sen bokar jag ett vanligt hotell för 300 dollar, för 3 nätter, så hamnar slutpriset på ca 900 dollar.

Då är frågan, är det värt ca 700 dollar för att få gå in 1h tidigare i parken och bo på deras hotell?
Hej. Jag måste fråga. Var någonstans gör du sökningen? Om det är på Universals egen sida så brukar man boka inträde och hotell i samma veva och då blir det en totalkostnad som inkluderar inträdet i två dagar men det specificeras separat så i ditt fall skulle det kunna vara så att totalkostnad inklusive 3 dagar eftersom en blir FREE blir 1260 dollar och att av den delen är 415 dollar själva delen som är biljetterna till parken.
4 feb. 2016 11:15
Citerat från Addeman:
Det står att du kan köpa 2-dagarsbiljetter för hela gänget för $415. Det som är gratis är att du även får en 3e dag på köpet. Detta är en jättevanlig rabatt på Universal.
Så för 3 nätter på Loews Royal Pacific Resort(billigaste där express-pass är inkluderat) kommer det kosta, för 2 personer, 1260 dollar+415 dollar(inträde)=1675 dollar

Om jag bara köper park-to-park+unlimited express-biljetter kostar det, för 2 personer, 640 dollar. Sen bokar jag ett vanligt hotell för 300 dollar, för 3 nätter, så hamnar slutpriset på ca 900 dollar.

Då är frågan, är det värt ca 700 dollar för att få gå in 1h tidigare i parken och bo på deras hotell?
Hej!

Jag har egentligen knappt funderat på detta då vi aldrig sett det som ens avlägset aktuellt för oss att lägga så mycket pengar extra, det skulle aldrig ha varit värt det för oss, men smaken är som alltid delad.

Först, tänk på att det i villkoren står att 2+1 (1 dag gratis) gäller Amerikaner och Kanadensare om man bokar separat, men inte om man bokar paket vad jag kan se, så jag räknar på 3-dagarsbiljetter, Park to Park i de fallen (det blir ju ändå samma skillnad i alla beräkningarna)

Tittade på ett datum ungefär när vi brukar åka (21-24/3 och får dessa resultat för tre nätter som du skriver.
(Tar priserna inkl. Tax. rundar av ören)

Först om man bokar rakt av, separat hotell och biljett.

Loews RP, där då 1 extra timme och Passen ingår kostar mina datum 13665:-
med 3 dagars park to park blir det då 17341:-. Vet inte vilka datum du tittat på men "mina" datum finns inga priser i närheten av $1260.

Väljer jag istället att bo på Extended Stay America som har två hotell nära Universal, ett med (där vi bodde senast) och ett utan pool, för det med pool blir det att lägga på 565:- på nedanstående priser.

Hotell 3 nätter (pris på Hotels.com med fri avbokning). 2599:-, med inträde 3-day park to park 6275:-. Med även "Express Unlimited" 9688:-. Vi har dessutom aldrig känt att vi saknat passen vid denna årstiden, där det skulle behövts gäller det ändå inte. (ett tips som spar massor av tid är att istället åka i "single rider" köerna, man får inte sitta bredvid varandra men ofta spelar det knappast någon roll i dessa karuseller).

Bokar man istället ett paket på Universal, som ju ger samma antal dagar, Express Unl., CityWalk Party Pass, extra timme, blir det 15.546:- dessa datum. Alltså en bra deal om man vill bo on site.

Vi betalar alltså (lägger till 565:- för poolen vi hade trots att vi aldrig använde den) 6.840:-:- och sparar 8.706:- (över 9.000:- om man skippar poolen) på att inte få extratimmen, inget pass, och promenera 15-20 minuter extra till/från parkerna.

Det finns mycket att räkna med när man bestämmer detta. När man åker dit med tanke på köerna, om man åker mycket karuseller, värdera vad bekvämligheter, extra timme, PartyPass mm. är värda o.s.v. Personligen skulle jag inte tycka det var värt 125% mer. med tre dagar hinner man ändå se och åka allt man vill (när vi varit där får väl tilläggas)

Tänk på att priserna höjs regelbundet, i Februari kommer ofta prishöjningar så det kan vara idé att boka i tid så man får de gamla priserna.
4 feb. 2016 14:59
För att göra det lite kortare :-)

3 nätter, tre dagar, 21-24/3, Universal, två parker, "Park to Park", Express Unlimited Pass.

På Universal LRP 15.546:-
På Extended Stay, 9.688:-, vill man ha PartyPass kostar det väl ca. $9-13/kväll/pers beroende på var man köper.
Extended Stay utan Pass. 6.275:-. Man slipper eventuella hotellbyten men får lite extra promenad, man missar den extra morgontimmen.

Edit: Parkering på Universal fr. 505:- Extended Stay, gratis.

Express Pass, kan man eventuellt köp om man ser att köerna är för långa.
4 feb. 2016 21:01
Citerat från Addeman:
Det står att du kan köpa 2-dagarsbiljetter för hela gänget för $415. Det som är gratis är att du även får en 3e dag på köpet. Detta är en jättevanlig rabatt på Universal.
Så för 3 nätter på Loews Royal Pacific Resort(billigaste där express-pass är inkluderat) kommer det kosta, för 2 personer, 1260 dollar+415 dollar(inträde)=1675 dollar

Om jag bara köper park-to-park+unlimited express-biljetter kostar det, för 2 personer, 640 dollar. Sen bokar jag ett vanligt hotell för 300 dollar, för 3 nätter, så hamnar slutpriset på ca 900 dollar.

Då är frågan, är det värt ca 700 dollar för att få gå in 1h tidigare i parken och bo på deras hotell?
Tre dagar på Universal park to park känns nästan overkill måste jag säga, speciellt med fastpass. Eftersom ni bara är två pers blir dessutom erbjudandet mindre fördelaktigt än om ni fått pass till fyra pers per rum. Hotellet är bra men om du hittar ett ok hotell för 100 per natt och nöjer er med det blir det såklart stor prisskillnad.

En natt på LRP ger er fastpass både ankomstdagen samt avresedagen. Ger då två nätter på annat ställe med andra parker/aktiviteter kanske kan vara ett alternativ utmed den gyllene medelvägen....
Av Birgere
4 feb. 2016 21:54
Som Marcus skriver. Fastpass erbjudandet funkar för en familj på 4 pers och att man stannar 1 natt och ankommer tidigt på morgonen dag 1.
Mao så bör man ha alternativt boende i Orlando både natt 0 och 2.

Avviker man från ovanstående i antal pers eller nätter så brukar kalkylen spricka rejält.