Orlando parker

7 sep. 2015 17:18
Visningar: 147
Hej! jag och min sambo ska besöka orlando i oktober, Vi är 23 och 24 år. Vi har mest funderat på universal av parkerna där men Vilken är bäst i vår ålder? vi har 2 eller 3 dagar på oss. Vilken hemsida är bäst att köpa biljetter och vilket av alla alternativ på biljetter ska man välja? kan man köpa biljetter på plats i kassan också? Jag är också sugen på en vattenpark om vädret tillåter, ingår dessa eller köper man till det, och isåfall hur och vilken är bäst? Någon som har fler allmäna tips? / Theresia
8 sep. 2015 13:21
Citerat från Thessaan:
Hej! jag och min sambo ska besöka orlando i oktober, Vi är 23 och 24 år. Vi har mest funderat på universal av parkerna där men Vilken är bäst i vår ålder? vi har 2 eller 3 dagar på oss. Vilken hemsida är bäst att köpa biljetter och vilket av alla alternativ på biljetter ska man välja? kan man köpa biljetter på plats i kassan också? Jag är också sugen på en vattenpark om vädret tillåter, ingår dessa eller köper man till det, och isåfall hur och vilken är bäst? Någon som har fler allmäna tips? / Theresia
Beror på vad ni gillar, är karuseller eller Harry Potter det ni längtar efter ta Island of Adventure. Universal Studios är originalparken, finns några åkattraktioner även där men mycket handlar det om film och uppträden.
Läs på parkernas hemsida om de olika attraktionerna så kan ni nog se vilken som passar er bäst, ni kan också klämma in båda på en dag (även om ni då får rikta in er på att sålla hårt bland vad ni hinner med) eller köpa en tvådagars och se mer av båda parkerna. https://www.universalorlando.com/ Se till att inte missa Halloween Horror Nights https://www.universalorlando.com/Events/Halloween-Horror-Nights.aspx

Ni kan köpa biljetterna online av Universal eller återförsäljare, på plats på hotellet, vid ingången o.s.v. sök trådar på Reseguiden, detta diskuteras flitigt ;-)
Ni kan köpa enstaka biljetter eller kombinationer med t.ex. vattenparker. Vill ni inte bestämma er innan och kanske se hur vädret är kan det vara bäst att köpa på plats.
9 sep. 2015 12:52
Okej, tack för bra tips. Ska kolla in attraktionerna så kanske det blir lättare att bestämma sig vilket vi ska välja.

Ja precis just med vattenparker kan det ju vara bra att avvakta lite. Ska kolla in andra trådar här också :)

Har du besökt någon av vattenparkerna?
Tack för svaret! :)
9 sep. 2015 12:53
Är det någon som är på plats i Florida nu som har koll på hur vädret är? På SMHI så står det Regn och åska varje dag.. Men har svårt att tänka mig att det stämmer?!
10 sep. 2015 12:02
Citerat från Thessaan:
Är det någon som är på plats i Florida nu som har koll på hur vädret är? På SMHI så står det Regn och åska varje dag.. Men har svårt att tänka mig att det stämmer?!
En prognos som visar regn kan innebära regn hela dagen eller likaväl att det kanske kan komma en kort skur under dygnet.
Vid minsta antydan till regn visas ett moln i prognosen även om det är soligt hela dagen men det kommer en skur på kvällen.
Tittar man på t.ex. http://www.weather.com/weather/today/l/USFL0372?config=SZ=300x250*WX=HWU*LNK=SSNL*UNT=C*BGI=plane*MAP=CSC|null*DN=floridasidan.se*TIER=0*PID=1143619121*MD5=f74f58847dbd085bcb9d184fec081bab&site=300x250&cm_ven=WOWs0&cm_cat=300x250&code=link&promo=cityName&cm_ite=link&cm_pla=cityName så kan man se att de anger risken för regn i procent, 80%, då kommer det antagligen regn, 20 % liten risk att det blir regn.

Man får gå in och titta på prognoserna timme för timme om man vill få en bättre bild av hur det ser ut men generellt är det ju inte alls vanligt att det är oavbrutet dåligt väder och mulet längre tider fast det har faktiskt hänt oss att vi knappt badat och det har varit ganska kass väder med mest mulet, regnskurar och blåst under ett par veckor i Florida....

Vi är inte så pass intresserade av just vattenparker så att vi har besökt någon sen Skara sommarland på 80-talet faktiskt :-)
Av Birgere
10 sep. 2015 16:45
Betr vädret så håller jag med Floridasidan.
Under Juni-första halvan av september så finns det alltid regn o åskskurar i Florida någonstans. Oftast varar dom någon 5min-2h på eftermiddagen och rensar den heta luften.
Vädert är även väldigt lokalt, mao väderprognosen i form av regn rapporteras på nivån (Stockholmsjämförelse) Södermalm, Bromma, Djurgården, Huddinge osv och ofta med tidsintervall under timmen.
Av Bibby
10 sep. 2015 19:42
Business Traveller september på CNN ägnar hela programmet åt Orlando(s parker).
13 sep. 2015 05:23
Citerat från Thessaan:
Är det någon som är på plats i Florida nu som har koll på hur vädret är? På SMHI så står det Regn och åska varje dag.. Men har svårt att tänka mig att det stämmer?!
Hej!

Är i Orlando just nu, har varit i Florida sedan 2 september. Har kört från Miami - Miami Beach - Key West - Everglades - Naples - Clearwater/Tampa - Orlando.

Vädret har varit "ok" då jag inte enbart varit här för sol och bad. Det har regnat "cats and dogs" några gånger under tiden och i kväll öste det ned med både "thunder and lightnings" på kvällen. Det var molnigt med lite sol under dagen. Det har bara regnat kortare stunder (1-2 timmar i sträck) under tiden men enligt en polis i Clearwater så hade de det värsta regnovädret han varit med om under två veckor i augusti så det känns skönt att ha missat det!

Imorn blir det Universal Studios och Harry Potter!
13 sep. 2015 16:21
Citerat från Bibby:
Business Traveller september på CNN ägnar hela programmet åt Orlando(s parker).
Åh vad bra. Det ska jag kolla på då. Tack för tipset!
13 sep. 2015 16:29
Citerat från Mirajohnson:
Citerat från Thessaan:
Är det någon som är på plats i Florida nu som har koll på hur vädret är? På SMHI så står det Regn och åska varje dag.. Men har svårt att tänka mig att det stämmer?!
Hej!

Är i Orlando just nu, har varit i Florida sedan 2 september. Har kört från Miami - Miami Beach - Key West - Everglades - Naples - Clearwater/Tampa - Orlando.

Vädret har varit "ok" då jag inte enbart varit här för sol och bad. Det har regnat "cats and dogs" några gånger under tiden och i kväll öste det ned med både "thunder and lightnings" på kvällen. Det var molnigt med lite sol under dagen. Det har bara regnat kortare stunder (1-2 timmar i sträck) under tiden men enligt en polis i Clearwater så hade de det värsta regnovädret han varit med om under två veckor i augusti så det känns skönt att ha missat det!

Imorn blir det Universal Studios och Harry Potter!
Vad bra att höra från någon som vet hur de ser ut nu! :)
kul att bila runt, då har ni sett mycket verkar det som! Vad har varit bäst av de städer ni besökt?
Vi ska också besöka Miami, sedan har vi bil ett par dagar så då hade det varit bra med lite tips på vad som är bra:) vi har mest funderat på key west och everglades än. Men kan absolut tänka oss något annat också.
Har det varit väder så att man kan sola och bada om man skulle vilja det eller har det varit sämre än så? Vi ska ju inte heller dit på solresa men lite fint väder hade ju inte suttit fel ändå.
Ojdå, Jaa då var de skönt att ni slapp uppleva det regnovädret!

Återkom gärna med hur ni hade det på universal och Harrys Potter och om du har några tips eller något! Hoppas ni får det kul! :)
15 sep. 2015 15:54
Vad bra att höra från någon som vet hur de ser ut nu! :)
kul att bila runt, då har ni sett mycket verkar det som! Vad har varit bäst av de städer ni besökt?
Bäst
Miami Beach: beachen! Lång härlig beach att gå fram och tillbaka på.
Key West, Key West! Vackert, fina stränder, Duvall Street där alla butiker och restauranger finns, Hemingway House and Museum.
Sarasota: beachen
Clearwater: Clearwater beach, Clearwater Marina Aquarium
Orlando: Universal Studio & Universal Island of Adventure (Harry Potter), shopping
Har det varit väder så att man kan sola och bada om man skulle vilja det eller har det varit sämre än så? Vi ska ju inte heller dit på solresa men lite fint väder hade ju inte suttit fel ändå.
Ojdå, Jaa då var de skönt att ni slapp uppleva det regnovädret!
Tyvärr 50% mulet/regn under min resa men det går att bada även när det är molnigt! Och parkerna i Universals är perfekt med mindre sol.
Återkom gärna med hur ni hade det på universal och Harrys Potter och om du har några tips eller något!
Se ovan!
15 sep. 2015 16:12
Citerat från Thessaan:
Citerat från Mirajohnson:
Citerat från Thessaan:
Är det någon som är på plats i Florida nu som har koll på hur vädret är? På SMHI så står det Regn och åska varje dag.. Men har svårt att tänka mig att det stämmer?!
Hej!

Är i Orlando just nu, har varit i Florida sedan 2 september. Har kört från Miami - Miami Beach - Key West - Everglades - Naples - Clearwater/Tampa - Orlando.

Vädret har varit "ok" då jag inte enbart varit här för sol och bad. Det har regnat "cats and dogs" några gånger under tiden och i kväll öste det ned med både "thunder and lightnings" på kvällen. Det var molnigt med lite sol under dagen. Det har bara regnat kortare stunder (1-2 timmar i sträck) under tiden men enligt en polis i Clearwater så hade de det värsta regnovädret han varit med om under två veckor i augusti så det känns skönt att ha missat det!

Imorn blir det Universal Studios och Harry Potter!
Vad bra att höra från någon som vet hur de ser ut nu! :)
kul att bila runt, då har ni sett mycket verkar det som! Vad har varit bäst av de städer ni besökt?
Vi ska också besöka Miami, sedan har vi bil ett par dagar så då hade det varit bra med lite tips på vad som är bra:) vi har mest funderat på key west och everglades än. Men kan absolut tänka oss något annat också.
Har det varit väder så att man kan sola och bada om man skulle vilja det eller har det varit sämre än så? Vi ska ju inte heller dit på solresa men lite fint väder hade ju inte suttit fel ändå.
Ojdå, Jaa då var de skönt att ni slapp uppleva det regnovädret!

Återkom gärna med hur ni hade det på universal och Harrys Potter och om du har några tips eller något! Hoppas ni får det kul! :)
Angående vädret så är det som sagt snabba kast, att veta vädret idag har noll betydelse om man åker imorgon ;-)

Här är några bilder från Everglades, där det mulnade upp, några bilder fram ser du när vi kastat oss i bilarna och kört mot Miami, det kom "lite regn", sen kommer ett par bilder när vi kom fram till Bayside Marketplace, nästa bild något ni kan prova om ni går på Jerrys Famous Diner i Sobe och har plats till en rejäl dessert (annars dela på hela familjen;-) Leta efter "Midnight Madness i den digra menyn.....
http://foto.floridasidan.se/#!album-36-137
16 sep. 2015 13:37
Ang parkerna så handlar det väl inte om er ålder så mycket som vad ni gillar! Jag tycker båda Universal-parkerna är fantastiska, båda har helt otroliga attraktioner! Både jag och sambon är Harry Potter-fans så vi ville se den nya delen i studio-parken och åka Hogwarts express som går mellan. Köpte man 2 dagar fick man en dag gratis inträde, så till båda parker så man kunde vara i båda om man ville. :)
21 sep. 2015 12:41
Busch Garden i Tampa var grym tycker jag. Riktigt bra berg och dalbanor. Var aldrig på Island of Adventures så jag tyvärr inte jämföra. :(
23 sep. 2015 10:06
Tusen tack för alla tips! Är det någon som vet om det är lönt att börja med en halvdag på någon av parkerna? Vi landar runt lunch och tänkte om man eventuellt åker direkt till parken då. Är de lönt? det lutar mest åt universal just nu :)
23 sep. 2015 12:16
Citerat från Thessaan:
Tusen tack för alla tips! Är det någon som vet om det är lönt att börja med en halvdag på någon av parkerna? Vi landar runt lunch och tänkte om man eventuellt åker direkt till parken då. Är de lönt? det lutar mest åt universal just nu :)
Jag skulle inte ens fundera på det, möjligtvis om inträdet var gratis ;-)

Landar ni 12 och ska hämta bil är ni kanske på hotellet så ni kan checka in lagom vid 14 om allt flyter på.
Ni kanske kan komma iväg igen vid 15. Jetlag gör att man är slut vid 21-22 (jag iallafall).
Känner ni att ni orkar så skulle jag hellre åka till en outlet och fylla på resegarderoben och så, Premium Outlets International Drive är t.ex. bra. (finns shopping precis överallt).

Annars kanske lite mindre butiker, gå och äta, ta en runda på någon minigolfbana om man gillar det. Finns massor att fördriva tiden med.
23 sep. 2015 12:48
Citerat från Thessaan:
Tusen tack för alla tips! Är det någon som vet om det är lönt att börja med en halvdag på någon av parkerna? Vi landar runt lunch och tänkte om man eventuellt åker direkt till parken då. Är de lönt? det lutar mest åt universal just nu :)
Håller helt med Floridasidan! Med jetlagen och alla timmar på planet är man helt snurrig i huvudet! Mys omkring i stället och insup atmosfären!
23 sep. 2015 14:23
Vi har varit i new york 1 vecka innan vi kommer till Orlando så jag hoppas eventuell jet lag är borta då ;) men kanske inte så lönt ändå? Eller vad Tror ni?
23 sep. 2015 14:54
Citerat från Thessaan:
Vi har varit i new york 1 vecka innan vi kommer till Orlando så jag hoppas eventuell jet lag är borta då ;) men kanske inte så lönt ändå? Eller vad Tror ni?
Ni hinner några timmar, om ni tycker det är värt det kan bara ni svara på ;-)
23 mars 2016 23:01
Citerat från Esa_finnen:
Busch Garden i Tampa var grym tycker jag. Riktigt bra berg och dalbanor. Var aldrig på Island of Adventures så jag tyvärr inte jämföra. :(
Island of adventure är den bästa parken i Orlando och speciellt harry potter riden. Saknar den. Vill åka den igen!
23 mars 2016 23:03
Citerat från Thessaan:
Tusen tack för alla tips! Är det någon som vet om det är lönt att börja med en halvdag på någon av parkerna? Vi landar runt lunch och tänkte om man eventuellt åker direkt till parken då. Är de lönt? det lutar mest åt universal just nu :)
Vi kom till Mk när de öppnade kl 9 och gick 18.00. Vi han ej se paraden . Var tvungna gå innan det blev mörkt för att hittta bilen. Glömde skriva upp vart vi stod. Hade bråttom. Var tvungna hinna till rope droppet. Men det missade vi ändå!