Orlando – och alla miljarders pass. Förklara :)

14 maj 2018 20:25
Visningar: 466
Kan nån förklara, som om jag vore ett litet barn, skillnaden på alla dessa pass/biljetter som nämns i nästan alla trådar rörande Orlando? Känns som en hel vetenskap. Bokar jag vissa hotell kan jag få ett visst pass – för att gå före i kön? En kö – eller alla? Eller är det Express pass som ingår? Vad är det? och Unlimited fast pass..? Park-to-park så kombinerar vi två (?) parker. Går emellan typ? Är det inte bättre att göra bort den ena och ta nästa park en annan dag?
Har hört/läst att vissa hotell har någon slags Early check in-biljett till en (flera?) park.

Sen en fråga till, dessa hotell är såna som är rätt dyra antar jag, verkar som många bor en, två nätter och sen på andra billigare en bit ifrån. Om vi har två veckor och gärna ser någon annan del av Florida, hur många nätter ska vigas åt Orlando, tycker du? Neeej, vi vet heller inte hur många parker vi besöka. Två, tre?

Det är alltså så att vi, familj på tre, varav en är fjortis, är nyfikna på detta, men känner att det är jättesvårt att räkna ut en kostnad. Blir helt slut. Blir det en resa blir det i feb/mars. Är det en okej tid? Det blev visst en fråga till :)
14 maj 2018 22:47
I Orlando finns ju en hel uppsjö parker. Bara ni kan ju bestämma antalet och därmed längden på Orlando vistelsen.
Man kan dela upp parkerna i;
Disney - Magic Kingdom, Hollywood Studios, Animal Kingdom, Epcot samt vattenparkerna Blizzard och Typhoon (tveksam i feb/mar)
Universal - Island of adventures, Universal Studios och vattenparken Volcano Bay
Sea World, Busch Gardens, Aquatica
Legoland samt några mindre
Man gör klokt i att hålla sig inom Disneys grupp eller övriga för att få flera dagars inträde i kombobiljetter till reducerat pris. Om ni har en 14 åring lutar det åt Universal ev med kombination Sea World el Busch Gardens.

Hos Disney finns inga pass som ger förtur i köerna. Endast förbokningar i i deras app. Expresspass finns hos Universal, Sea World och Busch Gardens. Unlimited när man får åka precis hur mycket man vill eller vanliga som gäller en gång per attraktion.
Den period ni väljer är inte överdrivet populär på temaparkerna så fråga ett ni bör ställa er är om det är värt ytterligare en tusenlapp per dag och person. Ett annat alternativ är att ni tar in en natt på Royal Pacific, Hard Rock eller Portofino för fria expresspass. Biljetterna måste ändå lösas.
Biljetter finns i hur många varianter och kombinationer som helst. För att fullt ut nyttja Harry Potter på Universal (HPtåget emellan parkerna) behövs en park-to-park biljett.
Det blir svårt att precisera ett biljettföralg när man inte ver ngt om preferenser. Föreslår att ni sätter er för att bestämma vilka parker ni vill göra. Räkna med ca 100usd i inträde per pwrsln och dag (ex expresspass som blir det dubbla...)
Av Birgere
15 maj 2018 00:20
Bygger vidare på vad Marcus_P skriver. Ni kan alltså bo på 3 av Universals hotell (naturligtvis dom dyraste) och då får hela familjen unlimited expresspass för både dagen man checkar in och dagen man checkar ut. Om det lönar sig är bara att räkna, priser på hotell o expresspass finns på universals hemsida.
Lutar ni att vara där kanske andra veckan i mars o framåt så behöver ni definitivt expresspass, det är spring break och det innebär väldigt mycket folk.
Har en förkärlek till SeaWorlds parker med Discovery Cove, SeaWorld, Busch Gardens och Aquatica. Känns inte alls lika "stressigt" och är betydligt billigare jämfört med Disney o Universal och passar även utmärkt både för dom som vill åka o dom som vill titta. Av Disneys parker återvänder vi helst till Epcot men naturligtvis så ska man till Magic Kingdom åtminstone en gång.

"ingen" har råd eller ork att besöka allt under en resa utan det är bättre att ta några parker vid varje besök och rotera dem över åren. Orlando har ju typ 70miljoner besökare och dom flesta är ju sådana som reser dit var eller vartannat år.
Hur många dagar/veckor ni behöver för Orlando beror ju på vad ni vill göra, själva brukar vi lägga ett par veckor i princip varje år och ta en tredje vecka vid nån av kusterna beroende på säsong. Då brukar vi max göra 2 parker men samtidigt så hittar vi på så mycket annat spontant efter väder o lust. Tar man i princip max en 2-timmars radie så kan ni uppleva i princip allt vad Florida har o erbjuda förutom Key West och Miami Beach.

Finns många bra tips här på forumet.
15 maj 2018 08:52 (redigerad)
Tack så jättemycket för era fina tips och förklaringar. Har hittat mycket på forumet men det känns ändå som en djungel. Det är nog en sund idé att spara lite upplevelser och återkomma till Orlando. Harry Potter är väl prio ett. Vad gäller SeaWorlds parker så kanske man fixar biljetter på plats?
15 maj 2018 09:24
Citerat från Atjarnlund:
Tack så jättemycket för era fina tips och förklaringar. Har hittat mycket på forumet men det känns ändå som en djungel. Det är nog en sund idé att spara lite upplevelser och återkomma till Orlando. Harry Potter är väl prio ett. Vad gäller SeaWorlds parker så kanske man fixar biljetter på plats?
Biljetterna till alla parker kan ni köpa på plats eller i förväg, en smaksak och man kan ju spara några dollar på jämföra priser, som sagts blir det i regel billigast att köpa kombibiljetter och då välja antingen Disney eller "de andra".

ExpressPass har jag aldrig köpt men det beror ju lite på vem man är, åker ni allihopa allt eller kanske någon är mindre intresserad av de värsta åken... Själv har jag alltid åkt så mycket som möjligt, ju värre dess bättre ;) men jag har gift mig med en riktig karusellkruka som inte åker mer än de snällaste åken typ "My Small World" :).

Kolla upp vilka attraktioner passen gäller på för kanske de ni helst vill åka inte ingår https://www.universalorlando.com/web/en/us/tickets-packages/express-passes/index.html#participating-rides-attractions ? Själv utnyttjar jag istället "single rider" köerna som finns på de flesta attraktioner och som oftast går mycket snabbare än vanliga kön.
Senast vi var på Universal (Islands of Adventure) (under spring break) så var det bara på "Harry Potter and the Forbidden Journey" det var jobbig kö, hade vi tagit den direkt vid öppning hade vi dock knappt haft kö så tänk på att planera parkbesöken. Oftast bäst att rusa direkt till de populäraste åken eller börja längst in i parken då alla orutinerade följer en viss ström (som på IKEA ;).
15 maj 2018 09:29
Välj vilka parker ni känner för att gå, köp kombinationsbiljett, antingen via nätet eller på plats. Dessa ger hyfsade rabatter och behöver inte utnyttjas påföljande dagar.
https://www.officialticketcenter.com
15 maj 2018 22:41
Citerat från Marcus_p:
Välj vilka parker ni känner för att gå, köp kombinationsbiljett, antingen via nätet eller på plats. Dessa ger hyfsade rabatter och behöver inte utnyttjas påföljande dagar.
https://www.officialticketcenter.com
Tack för svar! Några frågor till om du har tid, är lite lost ändå.

... Universals Unlimited expresspass man erhåller på de tre hotellen; jag kan åka hur mkt jag vill, har förtur och förstår jag rätt så ingår park to park-biljett? Men behöver ff betala inträde?

... Universals single day park to park, jag kan åka allt en gång, en dag, men ingen förtur?

... och "single rider" är alltså en speciell kö för den som åker själv? :D

Ni brukar alltså inte behöva expresspassen i början av mars?
15 maj 2018 22:54
Citerat från Atjarnlund:
Citerat från Marcus_p:
Välj vilka parker ni känner för att gå, köp kombinationsbiljett, antingen via nätet eller på plats. Dessa ger hyfsade rabatter och behöver inte utnyttjas påföljande dagar.
https://www.officialticketcenter.com
Tack för svar! Några frågor till om du har tid, är lite lost ändå.

... Universals Unlimited expresspass man erhåller på de tre hotellen; jag kan åka hur mkt jag vill, har förtur och förstår jag rätt så ingår park to park-biljett? Men behöver ff betala inträde?

... Universals single day park to park, jag kan åka allt en gång, en dag, men ingen förtur?

... och "single rider" är alltså en speciell kö för den som åker själv? :D

Ni brukar alltså inte behöva expresspassen i början av mars?
Jag svarar eftersom vissa frågor verkar riktade till mig.

Inträden ingår inte.

Du kan åka hur många gånger som helst oavsett biljett, det är expresspassen som skiljer om man får gå i expresskön en gång per atraktion eller obegränsat, åka får man alltid.

Ja, single rider är för de som åker ensamma eller kan åka utan att sitta ihop. De fyller ut tomma platser med ensamåkarna.

Vi har som sagt aldrig köpt Express Pass och jag hade inte velat lägga de pengarna på det när vi varit där, oftast Februari Mars April.
15 maj 2018 23:05
Ska väl förtydliga att man kan köpa paket med boende och inträden av Universal också.