Orlando, igen... å igen..

Av Saraho
12 aug. 2015 17:34
Visningar: 190
Ni får inte tro att jag inte gjort min research o läst i gamla inlägg. I have. Men jag behöver än dock hjälp att resonera med er.

I november åker vi till Florida, ska stanna i två veckor. Vi har gjort lånbyte av hus så kommer bo mesta dels av tiden bo i lånat hus en timma norr om Fort Myers. Däremot landar vi i Orlando och tänkte tillbringa 3 nätter där men vi vill inte bränna ut oss genom att springa runt i parker. Vi har fyra barn; 4,7,8 och 10. (2 flickor o 2 pojkar om det spelar ngn roll). Så vad ska vi göra istället? Shoppa gillar ungefär hälften av gänget..

När jag läser de flesta inläggen här så känner jag mig konstig om jag inte tar barnen till en park. Jag tycker det verkar absurt dyrt o känner att Liseberg räcker. Vad säger ni? Däremot sneglar vi på att gå till Bush garden eftersom vi kommer bo relativt nära, i och för sig oxå en park men vad jag fattat inte lika dyr. Är det ett bra val med tanke på åldern av våra barn?

Däremot ska mannen o de två största besöka Kennedy space center en dag. Då ska jag hänga på hotellet med de två yngsta. Så därför vill vi ha ett sjysst hotell med tillgång till bra pooler. Vissa har ju otroliga vattenland inne på hotellet. Det hade varit kul, barnen hade älskat det men jag vill ändå att hotellet ska vara fräscht. Jag har läst en del om vissa hotell med stora vattenland där själva rummen/lägenheten känns ofräscha. Har ni nåt tips på bra hotell, gärna lägenhetshotell med bra bad för kids? Gärna med gångavstånd till lite affärer o restauranger.

Å till sist, beskriv International drive och Downtown Disney, blir inte klok på vad det är.... När jag läser om Downtown Disney så känns det som om det räcker för mina ungar.. Hur fel har jag???

Tackar vänligast för alla inputs.
/Sara
12 aug. 2015 18:17
Jag tyckte Universal var väl värt pengarna. Dock hann man inte igenom hela parken på en dag.. Två hade lätt behövts.

Finns massa rolig shopping i Orlando om man gillar den biten. Premium outlet bla. International drive är en lång gata. Många hotell ligger på denna gatan.
Av Maddeck
12 aug. 2015 20:20
Hej,
Här kommer lite input :)

Min familj gillar att gå på park, vi har två tjejer 6 och 10 år. Så vi har gått på magic kingdom, animal kingdom, sea world och Busch gardens.
Gillar ni det inte så hoppa över, MEN det går inte att jämföra med Liseberg....;)
Magic Kingdom har varit toppen för oss då vi kunnat "träffa" alla prinsessorna där när tjejerna var inne i den perioden! Kul att ha varit där även som vuxen!
Sea world och Busch gardens gillar vi också, djurpark/nöjespark i ett, finns en prisvärd kombibiljett till dessa två.

International drive är en lång gata med hotell, restauranger, minigolfbanor mm. Men jag skulle inte säga att det är så mysigt att promenera längs den. Man tar ju bilen överallt;)
Downtown Disney är ett område med disneyaffärer och restauranger , trevligt att hänga där någon kväll.
Rainforest café är en trevlig restaurang som ligger där, där blir det åskoväder emellanåt och lite oäkta djur kommer till liv.

Florida är toppen och ni kommer garanterat att få en bra resa!
Av Daytona
12 aug. 2015 21:00
Ni kan ju alltid gå på Wonderworks, borde passa alla era barn. Våran då 8 årige son var helfrälst. Som ett enormt Tom Tits. Ser ut som ett upp och nervänt hus dessutom. Kostar en bråkdel av parkerna. Vi tog "paket" med lazergame också, jätteroligt. Ligger dessutom bra till på International Drive.

http://www.wonderworksonline.com/orlando/

Vi gillar även Gatorland- en mindre park med billigare inträde. Finns även ett mini vattenland där barnen kan leka/svalka av sig. En trevlig park helt enkelt!

http://www.gatorland.com
Av Birgere
12 aug. 2015 21:32
Om man tänker på vad man får för pengarna så är ju Orlandoparkerna otroligt mycket mer prisvärda än Liseberg, det är som att jämföra ett ambulerande Tivoli med Liseberg.

Tycker ni istf att stanna på hotellet åker till Magic Kingdom och har en underbar dag medan resten är och tittar på rymdraketer.

Sedan har som sagt Orlando otroligt mycket mer men i mindre skala att erbjuda. Jag brukar tjata om att kolla in siten http://bahamabay.se/Orlando/index.html för att hitta en massa roligt utanför parkerna.

Hittar ni ett lämpligt hotell på I-drive så har dom ofta bussar till Disney som förvisso kostar några dollar men ändå smidigt. Hyr ni hus eller lägenhet söder om Disney så kan ni ta taxi om det inte finns shuttleservice.
12 aug. 2015 22:07
Vi börjar från botten...

International Drive - huvudgatan för turistdelen av Orlando. Sprängfylld med aktiviteter och restauranger för hela familjen. Området direkt söder om W Sand Lake Rd är mest välvårdat och innehåller flest aktiviteter. Här finns mycket för de som inte besöker parkerna. I-360, Wonderworks, Adventure minigolf, Pointe Orlando, helitours och mkt mer

Downtown Disney är ett trevligt gångstråk utmed vattnet där trettio-fyrtio restauranger samsas om Disneys mealplan turister mixat med bio och andra kvällsaktiviteter för familjen. Inga åkattraktioner förutom miniluftballong.

Vi bor ofta på södra delarna av I-drive i närheten av Vineland Premium Outlet och Seaworld. Sheraton Vistana Villages, Floridays tex
Undvik Kissimmee och motel för att komma rätt vad gäller nivå på hotell/lägenhet.

Aquatica är ett riktigt bra vattenland om ni vill spendera en dag till en mindre peng än på parkerna i närheten av nämnda hotelll.

Busch Gardens är tyvärr inte billigare än någon annan park och de åk attraktioner som finns där riktar sig i första hand till en 12+ publik, förutom att det är ett kombinerat zoo.

Ni kan köpa kombo biljetter till flera parker med rejäla rabatter. Kolla ex undercover tourist eller ngn annan sida som rek här tidigare. Som ngn
var inne på är en jämförelse med Liseberg inte rättvis.

Ni behöver inte oroa er för shopping. Den är närvarande överallt och i närheten av ert hus ute vid I75 i Estero finns Miromar Outlet som är ett av de bättre mer välsorterade i Florida. Längre norrut, vid Ellenton finns ytterligare ett. De båda premium outleten i Orlando är också riktigt bra, om än lite stökiga pga alla turister. Florida Mall (vid flygplatsen) kan också vara prisvärda vid större rea.

Var på västkusten ska ni bo?
Av Saraho
13 aug. 2015 00:30
Tack ALLA för uttömmande svar. Jag förstår verkligen att Liseberg inte är som en park men ungarna vet ju inte det... De är än så länge sjukt nöjda med Bakken o Tivoli (Liseberg har vi inte ens varit på....) och eftersom de inte själva har börjat få koll (de vet knappt att Disney World existerar o ännu mindre att det ligger i Florida) så kanske vi inte måste smaska till med det största, värsta o dyraste, tänker vi. Däremot älskar de djur så en utflykt till Everglades lär det garanterat bli.

Å vad gäller tips om att Bush garden främst har karuseller till äldre- TACK! Då skiter vi i det med.

Tipset om Gatorland och Wonderworks tackar vi också för.

Jag kommer fortsätta kolla och läsa. möjligen gör vi en kovändning och besöker en park En vet ju aldrig...

Hotell vid International drive verkar ju som ngt vettigt. Finns det något där med vattenrutchkana, någon som har så god koll?

Å Marcus_p, vi ska bo i Englewood. på en ö vad det verkar.Måste iallafall ta bilfärja ut. har inte full koll exakt var än...

Tack igen alla.