Orlando-Hjälp med planering

Av Chrloc
15 jan. 2014 20:37
Visningar: 933
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
15 jan. 2014 21:14
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Har ni barn?
Hur gamla är dem?

Min åsikt. Behöver inte stämma med andras :)
1. Universals parker, riktar sig till lite större barn, typ tonåringar
2 Vet ej
3. Vad är ni ute efter, lugn och ro eller att det skall vara full fart? Om lugn och ro, hyr lgh nära parker. eller om full fart, ta hotell längs med International Drive förslagsvis söder om Wet and wild ner till Sand lake road. Slipper ni ta bilen. Eftersom ni bara skall vara där några dagar, ta I-drive och hotell.
5. Tycker premium outlets i Orlando är bra, Florida mall har stort utbud, Millenia Mall rätt OK.
Av Chrloc
15 jan. 2014 23:10
Citerat från Nisse524:
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?

4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Har ni barn?
Hur gamla är dem?

Min åsikt. Behöver inte stämma med andras :)
1. Universals parker, riktar sig till lite större barn, typ tonåringar
2 Vet ej
3. Vad är ni ute efter, lugn och ro eller att det skall vara full fart? Om lugn och ro, hyr lgh nära parker. eller om full fart, ta hotell längs med International Drive förslagsvis söder om Wet and wild ner till Sand lake road. Slipper ni ta bilen. Eftersom ni bara skall vara där några dagar, ta I-drive och hotell.
5. Tycker premium outlets i Orlando är bra, Florida mall har stort utbud, Millenia Mall rätt OK.
Tack för svar.
Våra barn är 6,10 och 12 år.
12-åringen älskar läskiga karuseller, men passar inte för 6-åringen.
Tror också på I-drive nära Disney.
Vi flyger till Orlando, har 4 nättter där och ska sedan köra till Fort Lauderdale.
Frågan är om man ska snåla och inte ta bil om vi bara håller oss till hotell+parker i Orlando?
15 jan. 2014 23:52
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Ni har väl varit i några parker redan efter vad jag kunde utläsa av ett tidigare inlägg, en eller två Universal + SeaWorld?

Av Disneyparkerna som alla är bra på sitt sett (Animal Kingdom har vi inte besökt) så gillar jag personligen Hollywood Studios bäst, sen Epcot och Magic Kingdom som dock brukar vara ett måste att besöka någon gång (vilket den är värd).

Att ranka vilken park som är allra bäst är svårt och blir alltid ett personligt val för var och en men för mig står det mellan Universal Studios och Busch Gardens som inte ligger i Orlando. Men som sagt alla parker är fantastiska och jag förstår mig inte riktigt på de som är missnöjda med någon park :-)

Det kan vara praktiskt att bo nära de parker man ska besöka fast egentligen spelar det ingen roll om man har bil, det går snabbt att köra till alla.

Hotelltips är lika svårt, beror ju också helt på vad man vill ha, vi föredrar lägenhetshotell, man kan rå sig själv lite mer och kan fixa lite själv med både mat, tvått och annat om man vill men samtidigt har man lite service och slipper städa o.s.v. som när man hyr hus eller lägenhet. Vi har bokat Extended Stay America - Orlando - Universal Studios till nästa resa, har inte bott där innan men verkar helt okej för priset.

Jag har som jag sa i annan tråd inte varit på alla Malls i Orlando men av alla jag varit på så tycker jag i genomsnitt bättre om de i Ft. Lauderdale Miami-området.
Av Birgere
15 jan. 2014 23:54
Dumsnålt att inte ha bil. Är det värt att kanske betala dubbelt upp o bo inne på Disney för att kanske tjäna 10-15 min körning? Leta lägenhet i kissimmi eller davenport.
Av Smulan7
16 jan. 2014 10:05
När vi var i Orlando var våra barn 6, 9, och 12 år gamla. 6-åringen är kille de andre två tjejer. Vi var på Universal studios, Island of Adventure, Sea World, Aquatica och de fyra Disneyparkerna. Den park vi tyckte minst om var Epcot center och det berodde mycket på att barnen inte var så intresserade av att gå runt och titta på de olika ”länderna”. Innan vi åkte fick jag en del hjälp av att kolla runt på parkernas respektive hemsidor och från Youtube. Där kan du ”åka” de olika bergochdalbanorna.

Vi åker dit även i år och nu är barnen två år äldre än sist. Parkerna vi har tänkt är Universal Studios, Island of Adventure, Sea World, Aquatica lägger även till Discovery cove och Bush Gardens. Vi tycker inte det var något fel på Disneys parker men känner att våra barn inte är så intresserade av figurerna och vi fastnade mer för åkattraktionerna på Universal.

Vi hann med en del shopping också :-) Vi tyckte om både Premium Outlet och Florida mall. Barnen tyckte det var roligare på Florida mall. Fanns mer för dem att välja på där.
Av Chrloc
16 jan. 2014 21:05
Tack för tips.
Tar gärna emot lite fler konkreta hotelltips.
Vi tar nog hyrbil, men vore ändå bra att bo nära Disney, men inte extremt dyrt.
Av Fambo
16 jan. 2014 23:35
Vi var i Orlando fem nätter i mitten av december 2013, jag började skriva på en resedagbok (se under min profil) men vår resa var så intensiv så jag hann inte med mer än början... :-) Ska komplettera i mån av tid, men parkerna hann jag skriva lite om!

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
Vi var på SeaWorld och bägge Universal-parkerna, gillade Island of Adventures bäst. Dels för att kidsen (9, 9 och 8 år) är Harry Potter-frälsta, men även för att där kände de igen flera av karaktärerna. Dock var julshowen i andra US-parken så häftig! Vi var så trötta efter resan så vi hoppade över kvällarna i parkerna, annars ska det var trevliga ljusshower då. Bägge dessa parker hade ett par riktigt häftiga berg-och-dalbanor som gjorde maken grön i ansiktet... :-)

SeaWorld var också väl värt att besöka, mycket djur och trevliga shower, men med betydligt "lugnare" åkattraktioner.

2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
Hanns inte med, det får bli nästa gång...

3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
Vi bodde i Kissimmee, som på kartan såg ut att ligga nära parkerna, MEN allt är större "over there" och avstånden är längre! Vi hade bil och hade inte klarat oss utan den. Vi bokade Holiday Inn Main Gate East i Kissimmee, söder om Orlando hemifrån via Sembo, fem nätter för oss fem för under 1800 kr, dock utan frukost. Frukostbuffén på hotellet kostade $11 per vuxen och dag, kidsen gratis. Mycket ok hotell, men varma pooler, för det priset.

5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
Hanns inte med i Orlando, men Sawgrass Mills i FL är ett MÅSTE! Googla innan och skriv gärna ut en karta för att se vad som finns, 300 butiker hinner man inte med på en dag...

6. Andra tips?
Kommer ni till Orlando direkt från Sverige? Vi gjorde det och första dagen hade vi inte pallat med en park, så trötta som vi var! Vore jag er skulle jag lägga till minst en dag i Orlando. Ta med mycket vatten in i parkerna, och/eller köp en "mugg" som går att fylla på under dagen, fritt. Man blir törstig! Vi tog även med energibars och köpte en återfyllningsbar popcornshink i parken, det behövs extra energi! Ena dagen gick vi ut från parken och åt lunch på Hard Rock Café som ligger mellan US-parkerna.

Lycka till och ha trevligt! :-)
Av Chrloc
17 jan. 2014 16:40
Citerat från Fambo:
Vi var i Orlando fem nätter i mitten av december 2013, jag började skriva på en resedagbok (se under min profil) men vår resa var så intensiv så jag hann inte med mer än början... :-) Ska komplettera i mån av tid, men parkerna hann jag skriva lite om!

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
Vi var på SeaWorld och bägge Universal-parkerna, gillade Island of Adventures bäst. Dels för att kidsen (9, 9 och 8 år) är Harry Potter-frälsta, men även för att där kände de igen flera av karaktärerna. Dock var julshowen i andra US-parken så häftig! Vi var så trötta efter resan så vi hoppade över kvällarna i parkerna, annars ska det var trevliga ljusshower då. Bägge dessa parker hade ett par riktigt häftiga berg-och-dalbanor som gjorde maken grön i ansiktet... :-)

SeaWorld var också väl värt att besöka, mycket djur och trevliga shower, men med betydligt "lugnare" åkattraktioner.

2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
Hanns inte med, det får bli nästa gång...

3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
Vi bodde i Kissimmee, som på kartan såg ut att ligga nära parkerna, MEN allt är större "over there" och avstånden är längre! Vi hade bil och hade inte klarat oss utan den. Vi bokade Holiday Inn Main Gate East i Kissimmee, söder om Orlando hemifrån via Sembo, fem nätter för oss fem för under 1800 kr, dock utan frukost. Frukostbuffén på hotellet kostade $11 per vuxen och dag, kidsen gratis. Mycket ok hotell, men varma pooler, för det priset.

5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
Hanns inte med i Orlando, men Sawgrass Mills i FL är ett MÅSTE! Googla innan och skriv gärna ut en karta för att se vad som finns, 300 butiker hinner man inte med på en dag...

6. Andra tips?
Kommer ni till Orlando direkt från Sverige? Vi gjorde det och första dagen hade vi inte pallat med en park, så trötta som vi var! Vore jag er skulle jag lägga till minst en dag i Orlando. Ta med mycket vatten in i parkerna, och/eller köp en "mugg" som går att fylla på under dagen, fritt. Man blir törstig! Vi tog även med energibars och köpte en återfyllningsbar popcornshink i parken, det behövs extra energi! Ena dagen gick vi ut från parken och åt lunch på Hard Rock Café som ligger mellan US-parkerna.

Lycka till och ha trevligt! :-)
Hej!
gräna emot fler tips
Tack för utförligt svar!
Vi kommer inte direkt till Orlando, har först 4 nätter i New York.
Därefter flyger vi till Orlando, stannar där i 4 nätter, sedan Fort Lauderdale i 6 nätter.
Vi åker i feb., så vill ned till sydflorida för värme.

Tar gärna emot fler tips!
18 jan. 2014 15:37
Hej! Fantastisk resa ni ska göra!!!
Vi var i Florida i somras, varav 6 dagar i Orlando. Läs gärna min resdagbok här på Reseguiden.
Vi bodde på Embassy Suites Lake Buena Vista som vi bokade via Sembo. De hade ett kanonpris och det visade sig vara en fullträff. Inte jättestort ( vi var 6 pers) men det räckte gott och väl. Inget kök, men en liten hörna med micro, kaffekokare och kyl. Vi tyckte det räckte eftersom vi lämnade rummet på morgonen och kom hem helt slut på kvällen. STOR frukostbuffé ingick i priset, på em ingick en snacksbuffe med dricka ( någon dag hann vi tillbaka till den)
Pool med handdukar och ett helt ok gym fanns också. Parkering ingick. Vi skulle absolut valt detta hotell igen. Det tog oss +-15 minuter att köra till parkerna, en bit längre till Florida Mall

Vi gillade Florida Mall skarpt och besökte det nog tre kvällar, så någon av outletsen hann vi inte här. Vi besökte dock outlets, Premium o Tanger, på andra ställen, men frågan är om vi inte gillade Florida Mall bäst!

Vad gäller parkerna så tog Discovery Cove hem första platsen med råge. Universal studios tog hem andra platsen, dock tyckte vi bättre om Universal i LA för några år sedan.

Som sagt, läs gärna min reseberättelse och hör av dig om du har några frågor. Hoppas jag kunnat hjälpa till! Till sist, som någon annan sa, dumt att snåla med hyrbilen. Med bil tar ni er vart ni vill, när ni vill. Till parker, shopping, matställen mm
Trevlig resa!
/Vidakatten
18 jan. 2014 16:04
Ibland undrar man hur man skriver...
1. Discovery Cove, 2. Seaworld, 3 Magic Kingdom, 4. Epcot.
"Men alla var bra"
Det var vad min dotter, vid resetillfället 9 år, svarade när jag nu frågade henne hur hon rankade parkerna.
18 jan. 2014 17:34
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Vi ska iallafall under våra 14 dgr där gå på Magic kingdom, Aucatica, Wet n wild och legoland vill jag se för de har byggt upp hela usa i miniatyr i lego. dock är 500 kr i entree dyrt om man bara vill se det! sen blir det kanske island of adventure!
18 jan. 2014 17:35
Citerat från Nisse524:
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Har ni barn?
Hur gamla är dem?

Min åsikt. Behöver inte stämma med andras :)
1. Universals parker, riktar sig till lite större barn, typ tonåringar
2 Vet ej
3. Vad är ni ute efter, lugn och ro eller att det skall vara full fart? Om lugn och ro, hyr lgh nära parker. eller om full fart, ta hotell längs med International Drive förslagsvis söder om Wet and wild ner till Sand lake road. Slipper ni ta bilen. Eftersom ni bara skall vara där några dagar, ta I-drive och hotell.
5. Tycker premium outlets i Orlando är bra, Florida mall har stort utbud, Millenia Mall rätt OK.

Epcot är iallafall ingen park för barn. barn tycker ju en sån park med massa hus är astrist….. Mall of millenia är ju bara massa med affärer som gucci mm och inga vanliga butiker med vanliga priser
Av Chrloc
19 jan. 2014 01:03
Citerat från Gunillad:
Hej

I min reseblogg har jag försökt reda ut lite "för och emot" och hur man kan resonera när man väljer park:
http://www.4000mil.se/?p=599

1. Discovery Cove, 2. Seaworld, 3 Magic Kingdom, 4. Epcot.
"Men alla var bra"

Detta boende är prisvärt: http://www.bluetreeorlando.com/
(man måste ha bil om man bor där)
Spännande reseblogg!
Hade valt bort Sea World eftersom våra barn sett många djurparker, delfinshower etc.
Dock vill vi simma med delfiner och Discovery cove låter härligt.
annars hade jag tänkt hitta delfinsim någon annanstans där man inte måste gå in i en park en hel dag.

Bluetree hotel är prisvärt. Var rummen ok?
19 jan. 2014 02:18
Citerat från Spirello:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Chrloc:
Ska till Florida 10 nätter.
Planerar:
4 nätter i Orlando sedan köra till Fort Lauderdale och ha 6 nätter där.
På vägen ned se Kennedy space center.
I Orlando alltså 3 heldagar, funderar på 2 dagar Disney+ 1 Universal

Lite frågor:

1. Vilka parker tycker ni allmänt är bäst och varför?
2. Vilka av Disney parkerna är bäst?
3. Var i Orlando är bäst att bo?
4. Hotelltips i Orlando?
5. Shopping i Orlando bättre/sämre jämfört med FLL/Miami?
6. Andra tips?
Har ni barn?
Hur gamla är dem?

Min åsikt. Behöver inte stämma med andras :)
1. Universals parker, riktar sig till lite större barn, typ tonåringar
2 Vet ej
3. Vad är ni ute efter, lugn och ro eller att det skall vara full fart? Om lugn och ro, hyr lgh nära parker. eller om full fart, ta hotell längs med International Drive förslagsvis söder om Wet and wild ner till Sand lake road. Slipper ni ta bilen. Eftersom ni bara skall vara där några dagar, ta I-drive och hotell.
5. Tycker premium outlets i Orlando är bra, Florida mall har stort utbud, Millenia Mall rätt OK.

Epcot är iallafall ingen park för barn. barn tycker ju en sån park med massa hus är astrist….. Mall of millenia är ju bara massa med affärer som gucci mm och inga vanliga butiker med vanliga priser
Har Du varit där själv?
19 jan. 2014 09:15
Blue tre resort:
Det är lägenheter där man sköter sig själv. När vi var där var det ganska dött, men det var också en off- session vecka. Inredningen var juväldigt amerikansk och inte direkt " skandinaviskt ljust och fräscht", men lägenheten var välutrustad. Vi tyckte att det var bra värde för pengarna, enda nackdelen var att det var mycket begränsat med restauranger på gångavstånd.
Fast man äter ju oftast i parkerna.

Vi var nöjda, det gick så mycket pengar på denna resa och vi var glada att kunna hålla kostnaderna nere lite på boendet i Orlando.
Citerat från Chrloc:
Citerat från Gunillad:
Hej

I min reseblogg har jag försökt reda ut lite "för och emot" och hur man kan resonera när man väljer park:
http://www.4000mil.se/?p=599

1. Discovery Cove, 2. Seaworld, 3 Magic Kingdom, 4. Epcot.
"Men alla var bra"

Detta boende är prisvärt: http://www.bluetreeorlando.com/
(man måste ha bil om man bor där)
Spännande reseblogg!
Hade valt bort Sea World eftersom våra barn sett många djurparker, delfinshower etc.
Dock vill vi simma med delfiner och Discovery cove låter härligt.
annars hade jag tänkt hitta delfinsim någon annanstans där man inte måste gå in i en park en hel dag.

Bluetree hotel är prisvärt. Var rummen ok?