Orlando/Floridafrågor! Barnfamilj på tur, juni 2022.

Av Ksjo
20 juli 2021 10:09
Visningar: 457
Hej! Har lagt in min fråga på ett till ställe men vet ej om jag gjorde rätt... här.

Jag och familjen planerar att åka till Orlando i juni nästa år. Jag har förstått det som att vädret kan vara rätt "svajigt" där under sommaren (jättevarmt och mycket regn), men vi har inte så mycket val. Har fyra barn i åldrarna 14,13, 10 och 6 så att vara ledig ifrån skolan i flera veckor funkar inte.

Hur som helst, vi har aldrig varit i Florida förut. Har hittat massvis med bra tips härinne men funderar bland annat hur jag skall tänka gällande flybiljetterna... Vågar man slå till månntro? Eller bör jag vänta tills världsläget stabiliserats ytterligare (vilket det förhoppningsvis gör...)?? Vi har hittat ett boende och kommer - om allt går väl - vara borta i cirka tre veckor. Vi har bokat boende i något som heter Bahama Bay.

Våra barn är i varierande åldrar men vi kommer försöka besöka åtminstone en park. Biljetterna är ju enormt dyra så frågan är vilkan man skall välja....tips, någon?? Tioåringen älskar Harry Potter och hela familjen är djurintresserad.

Jag har en idé om att försöka se alligatorer. Är en dagstripp till Everglades genomförbar? Vi funderar även på en tur till Clearwater Beach. Outletbesök är ett måste.

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, jag vet mycket väl hur Google fungerar men tycker det är roligt att diskutera och "prata" i sådana här forum. :) Känns trevligt på nåt sätt. :)
20 juli 2021 16:09
Hej! Bahama Bay är ett bra val för en barnfamilj. Nära till både parker och Outlets. Premium Outlets i Orlando är stor och bra! Skulle ni åt Tampahållet så är Ellenton en favorit, mindre men inte alls lika mycket folk och trängsel. Gå med de olika butikernas kundklubbar så får ni massor av rabatter. Bor man i Orlando så kan man med fördel besöka både västkusten och östkusten om ni är där i 3 veckor. Skulle absolut ta en dag minst på Daytona Beach, längst västkusten har ni som sagt Anna Maria Island som är superfint, Captiva och Sanibel Island, Clearwater Beach och många, många fler helt underbara stränder. Vädret skulle jag bekymra mig mindre om, växlande och regnet friskar upp. Vi har varit i Florida vinter, vår, sommar och höst, men missnöjda med vädret i maj- juni, nej aldrig! Boka inte parkerna innan, kolla vädret och boka på nätet nån dag innan, det räcker. Vill ni hinna åka mycket på te x Universal så lönar det sig stort att boka in en natt på ett av deras bättre hotel t ex Royal Pacific , då får ni Express Pass för alla så ni går före i köerna. Flera parker i flera dagar, kanske deras vattenpark? Alliagatorer i massor kan ni se på Gatorland, eller ta en dag och kör ner till Everglades, det är värt det. 3 veckor med bara något besök på en strand och bara en park? Tänk om, i Florida finns hur mycket som helst att göra, men lägg in en del strandbesök, värmen gör att man inte orkar med att upptäcka saker varje dag. Busch Garden är en kombinerad djupark och nöjespark i Tampa, inte alls lika mycket folk, mindre och mycket trevlig park, kombinera med t ex Aquatica vattenpark eller Sea World, mycket för pengarna men kan inte jämföras med tex Universals parker med HP tycker jag. Det enda rådet vad gäller flygbiljetter är att alltid boka direkt med flygbolaget, inte genom någon resebyrå. Hörde nyss att Finnair skulle börja flyga direkt till Miami så det känns som ett bra alternativ. Från Miami kör ni lätt upp till Orlando, Varför inte stanna en natt i Miami när ni kommer fram och ta Everglades på vägen upp? Det är väldigt enkelt att turista i Florida, så vad ni än väljer att göra kommer ni att få en kul semester.
Av Birgere
20 juli 2021 17:33
Kan skriva under på vad allt Dalton17 skriver.
Kan inte tänka mig att det kommer vara problem att resa nästa år till Florida, själv vill jag tillbaka i morgon :-D
Just när det kommer till vädret så ska ni räkna med en avsvalkande lokal regnskur var o varannan eftermiddag på kanske 30min. Absolut inga problem att hantera och väderprognoserna är väldigt exakta och lokala. Det kan vara en rejäl åskskur på Universal och solen skiner på Disney.
Bahama Bay är ett ypperligt val, vi har alltid det som första alternativ att boka där av en svensk familj.
Ang flyget så kan man som sagt flyga till i princip alla flygplatser, Miami har flest direktflyg från Europa och Orlando är den största flygplatsen. Tampa är även en utmärkt destination och ligger bara en dryg timme bort.
Något som är bra är att BA verkar ha flyttat sina Orlando flyg från Gatwick till Heathrow och det gör flyg via London så mycket enklare.
Av Ksjo
21 juli 2021 09:09
Tack Dalton17 och Birgere för jättebra tips (och för lite uppmuntring vad gäller vädret...)!

Jag har precis börjat läsa på och hade inte ens reflekterat över att vi kan flyga via Miami. Är flexibla vad gäller avreseort, kan även flyga ifrån Oslo vilket vi gjort ett par gånger tidigare. Får kolla upp och passa på att boka snart. Vi har bokat hos en svensk familj i Bahama Bay. En stor lägenhet.

Tror ni att tre veckor kommer kännas "drygt"..? Vi har ju inte en obegränsad budget, kommer försöka varva ett par parkbesök med outlets andra utflykter och bad. Där vi bor finns det pooler och sandstrand samt en hel del aktiviteter för barnen om jag förstått saken rätt.

Kikade även på Discovery Cove, vet ej om ni varit där?? Det verkar helt fantastiskt, dock svindyrt. Vi är ju ganska många dessutom. Vår ena dotter älskar djur och natur, även vi övriga är djurintresserade. Om jag försod saken rätt ingår entré till Sea World dessutom, har inte läst så noga än. Har två pojkar som spelar ishockey och maken gillar motorsport. Utbudet verkar vara enormt och jag begriper inte riktigt varför vi inte kikat på Florida tidigare..??

Skall ta tag i detta med hyrbil så småningom, verkar vara en djungel.

Tack igen för svar...! Ovärderligt att kunna skriva såhär!
21 juli 2021 10:25
Nix, det kommer inte att kännas drygt med 3 veckor! Ni hinner bara nosa lite på utbudet i Florida på den resan, haha! Det brukar vara billigare att välja Miami, men kan vara annorlunda nu. Själv tycker jag att Orlando är en rörig flygplats och skulle välja Tampa, Fort Lauderdale eller Miami helst. Outlets finns det många i hela Florida så där behöver ni inte bara rikta in er på en speciell. Bahama Bay är en bra utgångspunkt för många olika utflykter och området är jättefint. . Motorsport, kanske en åktur på racerbanan i Daytona eller en guidad tur på em efter stranden? Discovery Cove är helt fantastiskt och helt klart värt priset. De tar bara in så många gäster per dag,( ett maxtak) som är lågt satt för att man aldrig ska behöva köa för något. Allt ingår, frukost, lunch, snacks, drinkar, snorkel solkräm mm. man får en slottid för att simma med delfinerna (om man väljer det) Snorkla med rockor, fiskar och se hajarna simma förbi, en jäkla upplevelse. Fin strand och härliga pooler och dessutom fågelupplevelsen.
Skriv igen närmare avresa så kan ni får massor av mer tips på upplevelser, rabatter, shopping, resvägar mm.
Av Birgere
21 juli 2021 10:35
Tre veckor kommer bara att rusa förbi och ni sitter på planet hem och längtar tillbaka.
Det är säkert samma familj som vi brukar hyra av, kolla deras hemsida bahamabay.se på tips...finns hur mycket som helst. Ang Discovery Cove så är det ett magiskt ställe och köper ni ett paket med Discovery Cove, SeaWorld, Busch Gardens och Aquatica så blir det riktigt prisvärt där även tex parkering ingår. Här har jag även lärt mig av familjen ni hyr av att man ska köpa biljetter hos SeaWorld under Black Fridayveckan, SW kallar det blue Friday.
Glöm att titta på hyrbilar för tillfället, marknaden är helt galen efter att hyrbilsbolagen sålde av (eller brann upp) sina flottor under 2020.
25 juli 2021 22:41
Citerat från Ksjo:
Tack Dalton17 och Birgere för jättebra tips (och för lite uppmuntring vad gäller vädret...)!

Jag har precis börjat läsa på och hade inte ens reflekterat över att vi kan flyga via Miami. Är flexibla vad gäller avreseort, kan även flyga ifrån Oslo vilket vi gjort ett par gånger tidigare. Får kolla upp och passa på att boka snart. Vi har bokat hos en svensk familj i Bahama Bay. En stor lägenhet.

Tror ni att tre veckor kommer kännas "drygt"..? Vi har ju inte en obegränsad budget, kommer försöka varva ett par parkbesök med outlets andra utflykter och bad. Där vi bor finns det pooler och sandstrand samt en hel del aktiviteter för barnen om jag förstått saken rätt.

Kikade även på Discovery Cove, vet ej om ni varit där?? Det verkar helt fantastiskt, dock svindyrt. Vi är ju ganska många dessutom. Vår ena dotter älskar djur och natur, även vi övriga är djurintresserade. Om jag försod saken rätt ingår entré till Sea World dessutom, har inte läst så noga än. Har två pojkar som spelar ishockey och maken gillar motorsport. Utbudet verkar vara enormt och jag begriper inte riktigt varför vi inte kikat på Florida tidigare..??

Skall ta tag i detta med hyrbil så småningom, verkar vara en djungel.

Tack igen för svar...! Ovärderligt att kunna skriva såhär!
Djurlivet är ju riktigt bra i Everglades NP och Anhiga Trail som är en drygt km lång asfalterad stig med djurliv på och vid sidan av stigen. Ligger bara 20 min utanför Homested/Florida City där det finns billigt boende, men det är ju ca 5h ner dit å eftersom ni bokat där uppe äre väl bättre ta det på nästa resa. Jag har redan skrivit mängder om Florida, du kan kolla min historik.
https://www.google.com/search?q=maps+everglades+national+park&oq=maps+Everglades+&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30l4.15645j0j4&client=tablet-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Av Ksjo
29 juli 2021 11:08
Citerat från Brycecanyon:
Citerat från Ksjo:
Tack Dalton17 och Birgere för jättebra tips (och för lite uppmuntring vad gäller vädret...)!

Jag har precis börjat läsa på och hade inte ens reflekterat över att vi kan flyga via Miami. Är flexibla vad gäller avreseort, kan även flyga ifrån Oslo vilket vi gjort ett par gånger tidigare. Får kolla upp och passa på att boka snart. Vi har bokat hos en svensk familj i Bahama Bay. En stor lägenhet.

Tror ni att tre veckor kommer kännas "drygt"..? Vi har ju inte en obegränsad budget, kommer försöka varva ett par parkbesök med outlets andra utflykter och bad. Där vi bor finns det pooler och sandstrand samt en hel del aktiviteter för barnen om jag förstått saken rätt.

Kikade även på Discovery Cove, vet ej om ni varit där?? Det verkar helt fantastiskt, dock svindyrt. Vi är ju ganska många dessutom. Vår ena dotter älskar djur och natur, även vi övriga är djurintresserade. Om jag försod saken rätt ingår entré till Sea World dessutom, har inte läst så noga än. Har två pojkar som spelar ishockey och maken gillar motorsport. Utbudet verkar vara enormt och jag begriper inte riktigt varför vi inte kikat på Florida tidigare..??

Skall ta tag i detta med hyrbil så småningom, verkar vara en djungel.

Tack igen för svar...! Ovärderligt att kunna skriva såhär!
Djurlivet är ju riktigt bra i Everglades NP och Anhiga Trail som är en drygt km lång asfalterad stig med djurliv på och vid sidan av stigen. Ligger bara 20 min utanför Homested/Florida City där det finns billigt boende, men det är ju ca 5h ner dit å eftersom ni bokat där uppe äre väl bättre ta det på nästa resa. Jag har redan skrivit mängder om Florida, du kan kolla min historik.
https://www.google.com/search?q=maps+everglades+national+park&oq=maps+Everglades+&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30l4.15645j0j4&client=tablet-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Tusen tack!! :-) Så spännande detta, att planera en resa. :-) Nu hoppas jag/vi bara på att restriktionerna lättar och att man vågar boka flyg...
Av Ksjo
29 juli 2021 11:17
Citerat från Birgere:
Tre veckor kommer bara att rusa förbi och ni sitter på planet hem och längtar tillbaka.
Det är säkert samma familj som vi brukar hyra av, kolla deras hemsida bahamabay.se på tips...finns hur mycket som helst. Ang Discovery Cove så är det ett magiskt ställe och köper ni ett paket med Discovery Cove, SeaWorld, Busch Gardens och Aquatica så blir det riktigt prisvärt där även tex parkering ingår. Här har jag även lärt mig av familjen ni hyr av att man ska köpa biljetter hos SeaWorld under Black Fridayveckan, SW kallar det blue Friday.
Glöm att titta på hyrbilar för tillfället, marknaden är helt galen efter att hyrbilsbolagen sålde av (eller brann upp) sina flottor under 2020.
Stort tack för tips (igen...)!! Discovery Cove verkar helt fantastiskt, känns som ett måste. Får vara beredd under Black Fridayveckan helt enkelt. Vi är ju en relativt stor familj men djur och natur gillar vi allihop. Har fått tips om att biljettköp via Undercovertourist (?) är bra, antar att jag får kika där med.
Av Ksjo
29 juli 2021 11:19
Citerat från Dalton17:
Nix, det kommer inte att kännas drygt med 3 veckor! Ni hinner bara nosa lite på utbudet i Florida på den resan, haha! Det brukar vara billigare att välja Miami, men kan vara annorlunda nu. Själv tycker jag att Orlando är en rörig flygplats och skulle välja Tampa, Fort Lauderdale eller Miami helst. Outlets finns det många i hela Florida så där behöver ni inte bara rikta in er på en speciell. Bahama Bay är en bra utgångspunkt för många olika utflykter och området är jättefint. . Motorsport, kanske en åktur på racerbanan i Daytona eller en guidad tur på em efter stranden? Discovery Cove är helt fantastiskt och helt klart värt priset. De tar bara in så många gäster per dag,( ett maxtak) som är lågt satt för att man aldrig ska behöva köa för något. Allt ingår, frukost, lunch, snacks, drinkar, snorkel solkräm mm. man får en slottid för att simma med delfinerna (om man väljer det) Snorkla med rockor, fiskar och se hajarna simma förbi, en jäkla upplevelse. Fin strand och härliga pooler och dessutom fågelupplevelsen.
Skriv igen närmare avresa så kan ni får massor av mer tips på upplevelser, rabatter, shopping, resvägar mm.
Hemskt gärna, vilken lyx att ha tillgång till experter...! Discovery Cove låter som ett måste, verkar få toppbetyg av alla som varit där. Jag längtar tills flygbiljetterna är bokade och klara, blir lite mer på riktigt då. Bara att hoppas att restriktioner och liknande lättar. Om man söker på flygbiljetter nu kan man komma undan rätt billigt vad det verkar, vill helst inte vänta alltför länge.