Oman.Shopping.Mat o prisnivå.

7 jan. 2013 23:11
Visningar: 4327
Hej.ska till Oman i Feb m fam.Kommer att bo på Hilton resort i SalalhaUndrar lite över priserna på maten.
Exp.Öl.vin och läsk på.hotellet.?
Finns det några butiken på hotellområdet med försäljning av vatten.läsk frukt m m.?
Tycker nog att solresor ger en knapphändig info.
Men det skall bli skönt att komma iväg.
Glad om ngn svara.
Mvh Pionflickan
Av Muumi
8 jan. 2013 10:23
HEJ!
Jag åker till Oman i morgon och ska bo på Hilton. Efter min hemkomst, 23/1 så kan jag återkomma med färska uppgifter. Ha tålamod så länge.
Mvh Muumi
9 jan. 2013 19:11
Jag har varit 3 gånger i Salalah, men alltid bott på Crowne Plaza. Och det är dyrt med vatten och läsk på hotellet. Vin och öl säljs bara i hotellets restauranger, då det är ett muslimskt land. Däremot så har t.ex varuhuset Lulu i Salalah en bra affär och där är det billigt. Ta en taxi dit som väntar på er medan ni shoppar där och åk tillbaka med ett bra förråd av vatten och läsk. Det blir mycket billigare. Åk gärna in till Salalah och gå på restaurang, kanske inte jätte mysigt, men god mat till otroligt billigt pris fast man får dricka vatten, läsk eller juice.. Det brukar vara plastbord och plaststolar samt lysrör i taket. Fruktmarkand finns på vägen in till Salalah också riktigt billigt.
10 jan. 2013 01:07
Hej!
Eftersom Du skriver med familj så utgår jag ifrån att det är barn som ska med. Har Du funderat på all-incl, som är nytt på Hilton för i år? En liten flaska vatten kostar ca 10 kr. Det har alltid gått att köpa en hel låda för ett lägre pris. En sejdel öl i trädgården ligger runt OMR 3.5. En flaska vin till middagen t.ex. börjare runt OMR Det finns inga butiker som säljer drycker eller frukt på hotellet. Däremot är Lulu's supermarket utmärkt att åka till. Där finns alla möjliga drycker, samt frukter och annat som barnen och även Ni kan tänkas äta. Pröva gärna omanska dadlar som är utsökta och billiga.
Det finns mycket annat att handla på Lulu's. Många handlar barnkläder som är mycket billiga. Samma gäller för vuxen-kläder om man tar sig lite tid och tittar runt.
Om Du tycker att Solresor ger knapphändig info -vänta tills Du kommer fram........... Åkte en gång med Solresor men åker numera reguljärt men vi hör ju fortfarande genom solreseresenärer vad guiderna berättar och inte.
Kom ihåg att packa ned bra myggmedel för det finns både flugor och myggor som sticks ordentligt och då kan de vara bra med något som dämpar klådan.
Ni får en härlig resa!
Lisa
Av Muumi
24 jan. 2013 16:39
Hej igen!
Nu är vi hemkomna från härliga Oman, Salalah.
Till dina frågor: Vi bodde på Hilton och det är dyrt med mat o dryck.
En kopp kaffe ca 40kr, ett glas öl ca 60kr, en liten flaska vatten ca 20kr, Buffe ca 260kr, Club sandwitch med pommes frites och läsk till ca 120kr .
Det finns en restaurang väster om Hilton som heter Oasis. Ta taxi dit och ät god mat från 90kr och uppåt.
Eller åk in till Salalah och ät där.
Varuhuset Lulu är att föredra när det gäller köp av dryck och fruk.
Du får 2 små flaskor gratis varje dag till rummet, men det gäller ju inte långt.
Du kan handla tex kläder, väskor, skor osv (mer västerlängsts) på Centrepoint, som ligger på andra sidan gatan från Lulu.
Jag vill tillägga att det blir värt att ha halvpension på hotellet. Ta inte helpension för då blir ni besvikna.
Helpensionen gäller ej för allt och alla tider.
Annars var Salalah helt underbart. Varmt o härligt. Hoppas ni får en trevlig resa.
Muumi
24 jan. 2013 18:07
Hej.Muumi.Tusen tack för all info.Som det såg ut tidigare vad gällande all inclusive.Har dom ändrar till alla dagar i veckan.Förrut var det vara 5 /v.Vi har ny valt all inclucive vart nu lite fundersam av det du skrev.Då har vi
allt.Hur var e x frukosten, lunchen samt middagen på kvällen?Behöver man badskor i havet.P.g a
Borrar o dyl?inga ormar hopoas jag.Var det fina rum o bra service.?
24 jan. 2013 21:27
Hej!
Om Du med borrar menar sjöborrar så behöver Du inte oroa Dig, - badskor behövs inte. Däremot kan vågorna vara höga och kraftiga så man kan åka på näsan. Strömmen är kraftig ibland vilket man märker men man bör inte simma för långt ut. Vi har sett turister som simmat iväg för att titta närmare på delfiner men de hade det jobbigt att simma tillbaka.
Ormar ska det inte finnas, egetligen och de flesta ser inga, vi har dock sett 2 vid lika många tillfällen. En brun slingrade förbi mig på väg ut till solstolen sist vi var där men som sagt 2 gånger är ju inget (sedan 2006 har vi bott på hotellet mer än 1½ år sammantaget). Under regnperioden finns det kobror uppe i bergen men inget Du behöver oroa Dig för. Titta på de otroliga ödlorna som finns på gräsmattorna som är helt ofarliga och skygga. Fantastiska urtidsdjur!
Gå in på Hiltons hemsida så ser Du hur rummen ser ut. En del gäster tycker att sängarna är litet hårda men smaken är ju.....
24 jan. 2013 21:36
Hej lisa.tusen tack för info.Är lite nojig med allt som slingrar.Låter verkligen härligt.Ska fira m 50-åriga födelsedag där.
Av Muumi
25 jan. 2013 12:13
Frukosten är helt OK, massor att välja mellan. Dessutom så får man ta med sig en kopp kaffe, frukt eller dylikt vilket är ovanligt. Ormar såg vi inte. Jag hoppas att All inclusiv är bättre nu. Middagen består av buffe med olka teman varje dag. Man brukar alltid hitta nåt som man tycker om, men det börjar smaka lite trä efter 14 dagar.
Smaken av maten är ganska lika vad man än äter.
Ha det så skönt!
Muumi
26 jan. 2013 18:20
Badskor behövs inte och jag har som tur är inte sett några ormar de 3 ggr jag varit i Oman.
30 jan. 2013 19:48
HEJ.Tusen tusen tack till er,som berättat om eran upplevlse i Oman.Nu har jag mera kött på benen och längtar redan otroligt mkt.
Att ha ett forum så här,är ju kanon.
När vi kommer hem skall även jag berätta hur vi haft det.
PS!Till Muumi:Hahahaha!
Ska känna efter om våran mat ,smakar trä efter 14 dagar.
Ha det bäst..:):)
PIONFLICKAN