Om du skulle bli äventyrare för ett år, vad hade du gjort då?

14 aug. 2017 19:08
Visningar: 243
Hej alla läsare!

Mitt senaste blogginlägg här på Reseguiden handlar om mitt liv som äventyrare, ett av de mest eftertraktade yrkena enligt en undersökning från Manpower. För mig är livet som äventyrare snarare en livsstil än ett yrke. Men precis som med allt annat finns det höjdpunkter och mer tuffa utmaningar både jobbmässigt och kanske ekonomiskt.

Några av mina höjdpunker är då jag cyklade över Island på egen hand förra året, samt ultraloppet Swissalpine, 78 kilometer som gick av stapeln nu i juli.

Men om DU vore äventyrare, vad hade du gjort då? Du har ETT år på dig, och endast din fantasi sätter begränsningarna ☺

För hela blogginlägget, ta en titt på https://www.reseguiden.se/minsida/erikcjolsson/blogg

Kör hårt!
/Erik
Ambassadör för Reseguiden
Certifierad Äventyrare

Skriv och kommentera, jag följer tråden!
Av Brassen
16 aug. 2017 16:31
Skulle ha vandrat från USA till Panama. (Behöver bara en barnvakt )
16 aug. 2017 16:53
Hej "Av brassen" :)
Citerat från Brassen:
Skulle ha vandrat från USA till Panama. (Behöver bara en barnvakt )
Ok, fräckt! ha ha ok, en barnvakt. Men du kanske kan ta med barn(en)? Är det Pacific Crest Trail du tänker på?
/Erik
Av Brassen
16 aug. 2017 18:46
Citerat från Erikcjolsson:
Hej "Av brassen" :)
Citerat från Brassen:
Skulle ha vandrat från USA till Panama. (Behöver bara en barnvakt )
Ok, fräckt! ha ha ok, en barnvakt. Men du kanske kan ta med barn(en)? Är det Pacific Crest Trail du tänker på?
/Erik
Nä Erik, ungarna behöver gå i skolan några år till.
Pacifik Crest trodde jag bara gick genom USA ?
Skulle kunna tänka mig massor av rutter om jag fick ett år på mig.
Men har du några planer (drömmar) på gång ?
/Leffe
18 aug. 2017 16:18
Ja, så är det nog med leden. Börjar i Kanada, i norra USA och går ner till Mexiko. Låter som ett rejält äventyr hur som helst. Känner faktiskt en tjej som gick hela leden, tror det var förra året. Körde allt i ett svep, var borta väldigt länge. Säkert en fantastisk upplevelse.

Själv, jadå. Bygger nu på mitt kommande äventyr faktiskt. Det kommer bestå av flera resor och deltagande i olika ultralopp världen över. Mellan själva loppen tänkte jag bege mig hemåt, återhämtning, förbereda nästa osv. Men det är precis som du säger, det finns ju hur mycket som helst :)
/Erik
18 aug. 2017 21:37
Jag tror min "Bucket List" sammanfattar det hela rätt så bra.
http://www.ixploretheworld.com/bucket-list

Lägg till att jag vill gräva 1 oz guld med så är den hyfsat komplett.
Sen att se min dotter växa upp är väl ett äventyr i sig. Jag hoppas jag kan ta med mig henne när jag bockar av de flesta av punkterna på min lista.
Av Hawaii
19 aug. 2017 05:20 (redigerad)
Hmmm, "ett år", tycker jag är att begränsa sig i onödan! Men så har jag kanske också en lite annan uppfattning. Jag ser hela livet som ett äventyr, och jag inriktar mig f.n. på vad jag kallar "intensiva resor" - c:a 10-12 dagar i längd där jag gör något intressant och annorlunda varje dag. Sedan sommaren 2016 har jag gjort tio sådana resor till Asien (Japan, Syd-Korea, Kazakstan, Sri Lanka, Myanmar, Laos, Thailand ett antal gånger, Indonesien fyra gånger, Singapore, Malaysia). Tillbringade förra veckan på ön Kyushu (Japan) och bl.a. flög i helikopter över den aktiva vulkanen Mt. Aso. Har även under de senaste 3-4 åren vandrat i otillgängliga regnskogar på Madagaskar (Masoala, på kamera jakt efter utrotningshotade palmer), gjort en 12 dagars hajk i Himalaja upp till 5000 m.ö.h., besökt intressanta platser som Machu Picchu och Angkor Wat. Även om det hade varit möjligt med tanke på jobb och ekonomi att klara av allt detta under ett år så tror jag att man får ut mycket mera av det genom att sprida ut det lite. Helt bortsett från de praktiska detaljerna. Och när jag är hemma mellan mina resor så bor jag i Lava Zone 1 (högsta riskzonen) på ön Hawaii ("The Big Island"), och bor precis ovanpå "The East Rift Zone" vilket innebär att ett lava utbrott kan faktiskt inträffa i min trädgård! (Men det aktiva flödet är f.n. c:a 2 svenska mil härifrån). I oktober bär det av till Malaysia (Kuala Lumpur) och Indien (Chennai, Madurai och Kerala) med min flickvän, som bor i San Diego.
19 aug. 2017 13:27
Skulle vilja testa Eldslandet till Mexico - spansktalande Latinamerika helt enkelt. Frugan är ju Latina så språkkunskaper finns - min spanska är i bästa fall funktionell - men med knoddarna så blir det klurigt.

Skrapar på ytan lite här...

Eldslandet =>
Argentina: Buenos Aires, Pampas, Vindistrikten =>
Chile: Patagonien, Santiago, Vindistrikten, Valparaíso =>
.
.
.
Mexico
20 aug. 2017 17:05
Hej!

Wow, kul :) Du står bakom sidan förstår jag. Tog en titt, hela idén påminner mycket om Sebastian Terry, en australiensisk kille som byggde en community kring det hela. Jag träffade honom lite kort i Istanbul för några år sedan. Bra idé att bara få ut en lista på nätet och göra den publik, blir man lite mer "committed". Idén med guldgrävande där, är jag gärna med på :) Dra till Alaska vore riktigt kul!

/Erik
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag tror min "Bucket List" sammanfattar det hela rätt så bra.
http://www.ixploretheworld.com/bucket-list

Lägg till att jag vill gräva 1 oz guld med så är den hyfsat komplett.
Sen att se min dotter växa upp är väl ett äventyr i sig. Jag hoppas jag kan ta med mig henne när jag bockar av de flesta av punkterna på min lista.
20 aug. 2017 17:10
Härligt! Inspirerande :)

Ja precis som du säger, 1 år är taget ur luften. Jag är inne på din linje, att sprida ut det hela och se livet som ett äventyr. Kul! Sedan blir jag lite nyfiken, det blir jag alltid när jag möter personer som verkligen kör på! Vad pysslar du med till vardags om jag får fråga? Det finns ju många digitala nomader, sedan finns det en del som jobbar med resor och ger sig iväg, eller på annat vis har möjlighet att resa mycket.

Hawaii verkar spännande. Står på min lista att besöka helt klart.

/Erik
Citerat från Hawaii:
Hmmm, "ett år", tycker jag är att begränsa sig i onödan! Men så har jag kanske också en lite annan uppfattning. Jag ser hela livet som ett äventyr, och jag inriktar mig f.n. på vad jag kallar "intensiva resor" - c:a 10-12 dagar i längd där jag gör något intressant och annorlunda varje dag. Sedan sommaren 2016 har jag gjort tio sådana resor till Asien (Japan, Syd-Korea, Kazakstan, Sri Lanka, Myanmar, Laos, Thailand ett antal gånger, Indonesien fyra gånger, Singapore, Malaysia). Tillbringade förra veckan på ön Kyushu (Japan) och bl.a. flög i helikopter över den aktiva vulkanen Mt. Aso. Har även under de senaste 3-4 åren vandrat i otillgängliga regnskogar på Madagaskar (Masoala, på kamera jakt efter utrotningshotade palmer), gjort en 12 dagars hajk i Himalaja upp till 5000 m.ö.h., besökt intressanta platser som Machu Picchu och Angkor Wat. Även om det hade varit möjligt med tanke på jobb och ekonomi att klara av allt detta under ett år så tror jag att man får ut mycket mera av det genom att sprida ut det lite. Helt bortsett från de praktiska detaljerna. Och när jag är hemma mellan mina resor så bor jag i Lava Zone 1 (högsta riskzonen) på ön Hawaii ("The Big Island"), och bor precis ovanpå "The East Rift Zone" vilket innebär att ett lava utbrott kan faktiskt inträffa i min trädgård! (Men det aktiva flödet är f.n. c:a 2 svenska mil härifrån). I oktober bär det av till Malaysia (Kuala Lumpur) och Indien (Chennai, Madurai och Kerala) med min flickvän, som bor i San Diego.
20 aug. 2017 17:12
Hej!

Fräckt! Funderade själv tidigare i år på att ta ner cykeln till Sydamerika. Först bestiga Aconcagua, sedan cykla ner längs med Chile och Argentina, för att ta mig just till Eldslandet och därifrån en färja till Antarktis. Idén finns kvar förstås :)

/Erik
Citerat från Robbowan:
Skulle vilja testa Eldslandet till Mexico - spansktalande Latinamerika helt enkelt. Frugan är ju Latina så språkkunskaper finns - min spanska är i bästa fall funktionell - men med knoddarna så blir det klurigt.

Skrapar på ytan lite här...

Eldslandet =>
Argentina: Buenos Aires, Pampas, Vindistrikten =>
Chile: Patagonien, Santiago, Vindistrikten, Valparaíso =>
.
.
.
Mexico
Av Hawaii
20 aug. 2017 18:28
Citerat från Erikcjolsson:
Härligt! Inspirerande :)

Ja precis som du säger, 1 år är taget ur luften. Jag är inne på din linje, att sprida ut det hela och se livet som ett äventyr. Kul! Sedan blir jag lite nyfiken, det blir jag alltid när jag möter personer som verkligen kör på! Vad pysslar du med till vardags om jag får fråga? Det finns ju många digitala nomader, sedan finns det en del som jobbar med resor och ger sig iväg, eller på annat vis har möjlighet att resa mycket.

Hawaii verkar spännande. Står på min lista att besöka helt klart.

/Erik
Har jobbat inom flygbranschen hela mitt liv, men som konsult sedan många år och får alltså betala för mina resor själv. Designade en databas för många år sedan, som håller koll på samtliga transaktioner (genom tillverkningsnumret) för samtliga trafikflygplan och privata jets i hela världen. Personligen är jag ansvarig för uppdateringen av alla Boeing flygplan. Firman som i dagens läge äger databasen finns i Washington DC, men så länge jag gör mitt jobb behöver de inte veta var jag befinner mig - oavsett om det är Hawaii, Tokyo, Frankfurt eller Johannesburg! Rent praktiskt gör jag MYCKET lite jobb under mina resor (har alltid min laptop med mig) - bara det som verkar vara riktigt viktigt, men kollar alltid email varje morgon och varje kväll så att de inser att jag är "tillgänglig". Ger mig total frihet att resa precis som jag vill!
Av Marulk
20 aug. 2017 20:30
PCT - Pacific Crest Trail...on my bucket list. Å sen kanske the Appalachian Trail....å sen en väldans massa Trails på de fantastiska Hawaiian Islands....å sen kanske lite norsk fjällvandring......å sen....jisses vad åren går 😉
PCT, har vi korsat några ggr på dagsturer i Sierra Nevada o Oregon. Givetvis var det boken Wild som inspirerade från början.
Av Ziesta
21 aug. 2017 17:56
Jag gissar att vad som är ett äventyr är väldigt individuellt.. men jag har en galen dröm om att "göra en Forrest gump" i Australien och jogga runt landet. Med min snigelhastighet och regelbundna pauser och vilodagar hade jag nog antagligen behövt mer än ett år på mig.. :-) och sen måste man ju ha tid att se allt vackert. Jag har redan varit där 6 ggr (dock inte joggandes) men finns massor kvar att utforska.
21 aug. 2017 18:49
Utmärkt! :) Det är ju lite av ett annat tema, påminner om Tim Ferriss och 4h arbetsvecka, och hur man kan skapa sin egen verklighet. Kul att du har lyckats och därmed fått till en såpass fri livsstil. Tricket är väl att bygga den där databasen, något som tillåter en att bli geografiskt fri.

/Erik
Citerat från Hawaii:
Citerat från Erikcjolsson:
Härligt! Inspirerande :)

Ja precis som du säger, 1 år är taget ur luften. Jag är inne på din linje, att sprida ut det hela och se livet som ett äventyr. Kul! Sedan blir jag lite nyfiken, det blir jag alltid när jag möter personer som verkligen kör på! Vad pysslar du med till vardags om jag får fråga? Det finns ju många digitala nomader, sedan finns det en del som jobbar med resor och ger sig iväg, eller på annat vis har möjlighet att resa mycket.

Hawaii verkar spännande. Står på min lista att besöka helt klart.

/Erik
Har jobbat inom flygbranschen hela mitt liv, men som konsult sedan många år och får alltså betala för mina resor själv. Designade en databas för många år sedan, som håller koll på samtliga transaktioner (genom tillverkningsnumret) för samtliga trafikflygplan och privata jets i hela världen. Personligen är jag ansvarig för uppdateringen av alla Boeing flygplan. Firman som i dagens läge äger databasen finns i Washington DC, men så länge jag gör mitt jobb behöver de inte veta var jag befinner mig - oavsett om det är Hawaii, Tokyo, Frankfurt eller Johannesburg! Rent praktiskt gör jag MYCKET lite jobb under mina resor (har alltid min laptop med mig) - bara det som verkar vara riktigt viktigt, men kollar alltid email varje morgon och varje kväll så att de inser att jag är "tillgänglig". Ger mig total frihet att resa precis som jag vill!
21 aug. 2017 18:52
Hej!
PCT ja, jo jag har hört denna nämnas väldigt mycket senaste tiden. Ställer jag samma fråga på annat håll, så är det ofta PCT kommer på tal. Du nämner Sierra Nevada och Oregon, är det något särskilt som fått dig till just USA?

/Erik
Citerat från Marulk:
PCT - Pacific Crest Trail...on my bucket list. Å sen kanske the Appalachian Trail....å sen en väldans massa Trails på de fantastiska Hawaiian Islands....å sen kanske lite norsk fjällvandring......å sen....jisses vad åren går 😉
PCT, har vi korsat några ggr på dagsturer i Sierra Nevada o Oregon. Givetvis var det boken Wild som inspirerade från början.
21 aug. 2017 18:54
Hej!

Ah ok, jo själv är jag rejält sugen på Australien, men aldrig fått till det. Som mest var jag på flygplatsen i Sydney när jag var på väg till Nya Zealand. Fräckt äventyr. Jag vet inte, men jag förmodar att långa sträckor där måste vara rena ödemarken? Alltså längs med kusterna?

/Erik
Citerat från Ziesta:
Jag gissar att vad som är ett äventyr är väldigt individuellt.. men jag har en galen dröm om att "göra en Forrest gump" i Australien och jogga runt landet. Med min snigelhastighet och regelbundna pauser och vilodagar hade jag nog antagligen behövt mer än ett år på mig.. :-) och sen måste man ju ha tid att se allt vackert. Jag har redan varit där 6 ggr (dock inte joggandes) men finns massor kvar att utforska.
Av Marulk
21 aug. 2017 20:35
Citerat från Erikcjolsson:
Hej!
PCT ja, jo jag har hört denna nämnas väldigt mycket senaste tiden. Ställer jag samma fråga på annat håll, så är det ofta PCT kommer på tal. Du nämner Sierra Nevada och Oregon, är det något särskilt som fått dig till just USA?

/Erik
Citerat från Marulk:
PCT - Pacific Crest Trail...on my bucket list. Å sen kanske the Appalachian Trail....å sen en väldans massa Trails på de fantastiska Hawaiian Islands....å sen kanske lite norsk fjällvandring......å sen....jisses vad åren går 😉
PCT, har vi korsat några ggr på dagsturer i Sierra Nevada o Oregon. Givetvis var det boken Wild som inspirerade från början.
Det började med släktresa (melonodlare i central Valley ) därefter har det blivit några turer till landet i väst. Förra året blev det långtur med 4 delstater, där förutom Oahu, Oregon imponerade. Vi har dock mycket kvar i Californien att uppleva. Är man trogen vandrare bör Lassen Vulcanic NP besökas
Av Ziesta
22 aug. 2017 08:57
Jamen då måste du absolut försöka ta dig till Australien något kommande äventyr! :-) Jag kan rekommendera området Kimberleys i nordvästra delen för vildmark och fantastiska vattenfall och raviner.

Ja, en hel del sträckor är ödemark, det är ju främst östkusten och kring de stora städerna som är mer bebyggt.
Citerat från Erikcjolsson:
Hej!

Ah ok, jo själv är jag rejält sugen på Australien, men aldrig fått till det. Som mest var jag på flygplatsen i Sydney när jag var på väg till Nya Zealand. Fräckt äventyr. Jag vet inte, men jag förmodar att långa sträckor där måste vara rena ödemarken? Alltså längs med kusterna?

/Erik
Citerat från Ziesta:
Jag gissar att vad som är ett äventyr är väldigt individuellt.. men jag har en galen dröm om att "göra en Forrest gump" i Australien och jogga runt landet. Med min snigelhastighet och regelbundna pauser och vilodagar hade jag nog antagligen behövt mer än ett år på mig.. :-) och sen måste man ju ha tid att se allt vackert. Jag har redan varit där 6 ggr (dock inte joggandes) men finns massor kvar att utforska.
23 aug. 2017 14:29
Citerat från Ziesta:
Jamen då måste du absolut försöka ta dig till Australien något kommande äventyr! :-) Jag kan rekommendera området Kimberleys i nordvästra delen för vildmark och fantastiska vattenfall och raviner.

Ja, en hel del sträckor är ödemark, det är ju främst östkusten och kring de stora städerna som är mer bebyggt.
Citerat från Erikcjolsson:
Hej!

Ah ok, jo själv är jag rejält sugen på Australien, men aldrig fått till det. Som mest var jag på flygplatsen i Sydney när jag var på väg till Nya Zealand. Fräckt äventyr. Jag vet inte, men jag förmodar att långa sträckor där måste vara rena ödemarken? Alltså längs med kusterna?

/Erik
Citerat från Ziesta:
Jag gissar att vad som är ett äventyr är väldigt individuellt.. men jag har en galen dröm om att "göra en Forrest gump" i Australien och jogga runt landet. Med min snigelhastighet och regelbundna pauser och vilodagar hade jag nog antagligen behövt mer än ett år på mig.. :-) och sen måste man ju ha tid att se allt vackert. Jag har redan varit där 6 ggr (dock inte joggandes) men finns massor kvar att utforska.
Australien är ju extremt stort, med ett flertal klimatzoner, och därför finns det extremt mycket att se och göra.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret