Om 18 dagar reser vi till Turkiet

Av Emy454
6 aug. 2010 08:51
Visningar: 6189
m 18 dagar
åker vi ja min man

det är så att vi har inte hunnit vaccinera oss

måste man vaccinera sig för att åka dit, ?

själv vaccinerade jag mig för ca 1 år med Twinrix men fullföljde ej den

har alltså bara tagit en spruta och sägs att man måste ta 3

men då jag tog den sa dom att jag har skydd fast inte så länge som om man tog 3 för då skulle man varit skyddad hela livet.

så jag undrar om man kan åka dit utan att vaccinera sig

vad ska man tänka på,

som mat kan man äta allt ?

vattnet kan man dricka det ?

hoppas nån kan svara mig

tack på förhand
6 aug. 2010 09:20
Hej!
Nej du behöver inte vaccinera dig inför Turkiet.
Ja du kan äta det mesta om du inte är känslig som person, men om äter man på "turist restaurangerna" i centrum så klarar man sig. Jag åt det mesta under mina två veckor i Alanya i Juni och allt gick bra, så det ska nog inte vara några problem.
Vattnet ska man helst inte dricka, du ska köpa vatten på flaska, det säljer dem flesta affärerna och hotellen.
Av Emy454
6 aug. 2010 10:29
Citerat från travellover:
Hej!
Nej du behöver inte vaccinera dig inför Turkiet.
Ja du kan äta det mesta om du inte är känslig som person, men om äter man på "turist restaurangerna" i centrum så klarar man sig. Jag åt det mesta under mina två veckor i Alanya i Juni och allt gick bra, så det ska nog inte vara några problem.
Vattnet ska man helst inte dricka, du ska köpa vatten på flaska, det säljer dem flesta affärerna och hotellen.
Hej! tack för ditt svar.

nä ante mig att man inte kunde dricka vattnet

det brukar vara så utomlands, att man köper på flaska, tänkte höra mig för iaf. tack

okej, men då står vi nog över det där med vaccin.

mvh emy
7 aug. 2010 12:37
Hej!
Du behöver inte vaccinera Dig för att åka till Turkiet.
I största allmänhet tycker jag att man bör vaccinera sig med Twinrix och fullfölja med de 3 sprutor som rekommenderas.Det blir ganska dyrt men skönt att känna sig 'säker' vad gäller Hepatit A och B. Är vaccinerad och njuter av all mat och dryck (även kranvatten) var jag än är.
I de flesta länder kan man dricka kranvatten men däremot smakar det inte alltid så gott, bl.a. i Turkiet som Du ska åka till.
Njjut av resan men kom ihåg solskydd
Mvh
Av Ideb
8 aug. 2010 11:46
Ha en skön resa till turkiet!
Själv har jag varit där några gånger och älskar deras mat och shopping!
Det har blivet dyrare att vara turist bara under senaste året och prutning går trögare än förr. skall man handla så skall man ha tid , gärna under flera dagar så man kan pruta, förhandla och jämföra. Men numera så kan man inte äta lunch för nån tjuga som man gjorde för 4år sedan.
Vi Har provat hamam tvagning och varit på båtturer, acualand och turistresor och även hyrt taxi för olika sieeghtseeing.
Gillar starkt turkiet men ni skall vara beredd på att de är lite påflugna på en och barnen blev lite skrämda av alla som skulle ta på deras hår och kinder överallt, hela tiden .
Tips gå och fixa hår och naglar..billigt och proffsigt!
Jag säger bara med hela mitt semesterresande hjärta : trevlig resa!
Av Energi
8 aug. 2010 14:21
Vet personer på denna sajt som har fått Hepati efter en resa till Turkiet. Så du kanska ska fylla på din Twinrix?
Av Legusta
8 aug. 2010 23:39
Hepatit du bör läsa om även inom sverige
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/skrammande-fakta-8724

Hepatit A och B är allvarliga leverinfektioner.
Sjukdomarna förekommer mer eller mindre i hela världen. Hepatit A-virus kan finnas i förorenat vatten och i rå eller felaktigt tillagad mat.
Hepatit B däremot smittar via blod och andra kroppsvätskor.
Därför kan lokal akutsjukvård, orena nålar (sprutor, piercing, tatuering) och sexuella kontakter utgöra en risk.1

Vaccinering har du inte livstid utan Twinrix skyddar i minst tio år......