Öluffning i Grekland

24 feb. 2015 19:23
Visningar: 531
Hej!

Vi är 4 tjejer som funderar på att öluffa i Grekland under början av juli. Har förstått att det inte är den ultimata tiden men tyvärr får vi inte ledigt någon annan tid.

Vi funderar på ungefär vad det kan kosta och hur mycket t.ex båtturer mellan öar kostar? Har någon av er båtluffat i Grekland och ungefär hur mycket blev resan allt som allt? Vi ska vara borta i ca. 14 dagar.

Tacksamma för all hjälp vi kan få!
Av Darleen
13 mars 2015 13:21
Hej
Jag öluffade förra året i lite mer än 2 veckor i Grekland.
Det är lite olika priser på hur långt ni ska åka med båtarna. Jag betalade allt från 17-55 euro! Sen finns det billigare och dyrare biljetter beroende på vilka båtar ni väljer och tid på dygnet.
Jag vet inte vad för resa ni har tänkt men jag backpackade mig runt och reser jämnt så nu förtiden. Jag reser själv men träffar alltd folk på vägen. Och om man vill spara pengar så är det bäst att bo på hostel. Det gör jag jämnt!
Jag började t.e med 2 nätter i Athen, sen hittade jag en tjej från Argentina som skulle ungefär samma väg som mig (jag hade egentligen inga planer) så vi tog sällskap och spenderade de resterande semesterdagarna ihop för vi hade så kul!
Vi började iaf med Mykonos, tror vi betalade 50euro och turen gick väl på 5 timmar om jag inte minns helt fel. Där stannade vi i två dagar. Sen tog vi oss till Ios, om ni gillar att festa och ha kul så kommer denna plats va er favorit. (Jag va lite skeptisk men älskade verkligen platsen).
Efter tre dagar åkte vi till Santorini men vi saknade Ios så mycket så vi åkte tillbaka efter 2 dagar. Kunde inte få nog!
Man hinner inte med så mycket mer öar. Jag skulle nog säga 2 öar på två veckor om man vill ta det lugnt. För det är tidskrävande och tröttsamt att ta sig runt på å kort tid. Hellre njuter jag och stannar på ett ställe om jag gillar det än att fladdra runt mellan öar. För vi gillade varken Mykonos eller Santorini. Vi åkte i september men det var ändå sjuuukt mycket turister så man blev helt tokig. Därför blev Ios en favorit med mindre turister och så mycket vackrare solnedgång än Santorini.

Jag hade även planer på att åka till Skiathos (där de spelade in Mamma mia) men det hann jag inte med, så jag spenderade de sista dagarna i Aten istället.

Jag har varit flera flera gånger i Grekland. Efter min vistelse i somras så bestämde jag mig, nästa år (i år alltså) ska jag va i Grekland hela sommaren! Och det ska jag! Jag spenderar hela min sommar i Aten för att studera Grekiska! Och jag ska försöka åka ut till öarna så mycket jag kan! Inte minst till Ios och Lesvos (där jag jobbade för 10 år sen) och till andra öar!

Har ni några frågor så får ni gärna skriva! Lycka till med sommarplanerna!
besök bloggen där jag skrivit lite oxå
www.deezakula.blogspot.se