Öluffa i Grekland

25 jan. 2013 01:29
Visningar: 1041
I sommar tänkte jag och min väninna öluffa på några grekiska öar under två veckor. Vi måste tyvärr åka under högsäsongen (augusti). Vi förväntar oss inget lyxigt utan bara ett äventyr.
Mina frågor till er mer erfarna luffare är:

* Hur fungerar det att bo på hotell när man är under 18? (vi är båda 17)

* Hur mycket kostar det ungefär att åka från ö till ö(exempel)?

* Vi vill variera mellan "avslappnade" sola-bada-öar och festaröar. Vilka öar rekomenderar ni?

* Utöver resekostnader hur mycket bör vi räkna med att spendera per dygn?

Vore mycket tacksam för alla tips och svar!
Av Sirapp
27 jan. 2013 20:47
Hej!

Boende kommer inte vara några problem. Färjorna kostar allt mellan 10 och 30 euro beroende på avstånd. Blue Star från Pireus till Naxos ligger på 32.50€ har jag för mig. Katamaranerna från 50€. Naxos, Paros och Antiparos är båda öar där ni hitta sol och bad, men också uteliv på kvällarna. Räkna dock med att utelivet i huvudsak består av barer, nattklubbar bör ni kolla upp innan så att ni vet vad som finns och var dessa ligger. I augusti lär det vara bra drag! Exklusive flygbiljetter så kommer ni kunna klara er på mellan 300-500kr/pers/dag. Beroende på hur ni prioriterar, hur ni äter, hur ofta ni vill gå ut osv. En stor del av pengarna kommer gå till boende och då är N, P och A "bra" öar då utbudet är större än på många andra öar och därmed priserna lägre.

Trevlig resa!
28 jan. 2013 20:41
Bra val! Jag håller med ovanstående men lägger till Ios på listan. Naxos, Paros och Ios är fina öar som bjuder på nattliv men även stilla vikar för lite lugn och ro. De ligger inte alltför långt ifrån varandra heller. Agia Anna på Naxos är en pärla.
Jag brukar endast boka boende den första natten så att man kan ta det lite lugnt när man kommer fram men sedan så löser det sig på plats. Våga pruta och var noga med att få en bra beskrivning av var det ligger och säg att ni vill se rummet först.
Har ni tänkt att flyga till Aten och sedan ta färjan ut från Pireus? Kolla in www.bluestarferries.com som bland annat trafikerar nämnda öar.