Oktober i turkiet

Av Borgaf
11 apr. 2011 16:26
Visningar: 6040
Tänkte åka med mina barnbarn 12 en grabb o 15 en tjej till Turkiet på höstlovet dvs. sista veckan i oktober. Kan man åka dit då? Någon som vet om det är varmt nog för bad o sol ? Tjejen gillar shopping o killen bad är det någon som har tips på vart man åker och om tidpunkten är rätt?

Vart åker man annars?
12 apr. 2011 00:00
Har för mig att höstlovet är vecka 44 dvs. skarven mellan oktober o november, visst har man flyt med vädret och det kan vara helt ok. dagtid men min erfarenhet är iallafall att om man har otur kan det faktiskt vara rätt kallt då specellt om vindarna kommer norrifrån.
Generellt brukar det kunna bli litet höstaktigt där nere i slutet av oktober-början av november med nordliga vindar , visst dagarna kan ju vara helt ok . men nätterna är kalla 12-13 grader och det tar ett bra tag in mot middagstid innan värmen är ok.

Vattnet börjar också att tappa mycket av sin sköna värme i slutet av oktober och den stora skillanden mot att åka en månad tidigare är som sagt att är vädret kasst så är det oftast ganska ruggigt att vara ute man är så att säga mer beroende av solen och vindarna för att det ska bli en lyckad dag.

Vill inte avskräcka helt från att åka dit så sent man kan som sagt ha tur men är focus som i ert fall lagt på sol o bad så finns ju säkrare kort den tiden på året, har bekanta som vart dit två gånger i början av november och haft oflyt båda gångerna med nordliga vindar o 12-15 grader i skuggan dagtid och ganska blåsigt så de lär knappast förlägga nån mer semester dit i november.

Skulle satsa på att försöka ta ledigt sista veckan i september åt barnen istället om jag skulle till Turkiet eller åka till nån kanarieö istället om det är höstlovet som gäller,kanarieöarna södra delar brukar ha ett stabilare väder den tiden på året, vi har vart till både Turkiet och alla kanarieöarna på hösten och föredrar Teneriffa eller Gran canaria vilka brukar vara kanon den tiden på året.

Här på Teneriffa har vi haft det kanon,förvisso bokade vi allt själv med lågprisflyg o boende för sig men det finns ju i apollos program. http://www.apollo.se/se/vart-vill-du-resa/europa/spanien/teneriffa/playadelasamericas/accomodations/pages/dreamvillatagoro.aspx?hBookingBtn=true

Eller det här trivsamma hotellet på Gran canaria som finns hos en del charterbolag men vi bokade allt själva och sparade många sköna tusenlappar. http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g230095-d508201-Reviews-Palm_Oasis-Maspalomas_Gran_Canaria_Canary_Islands.html
hoppas ni får en bra resa vart det än bär av.
mvh. Bosse.
Av Borgaf
13 apr. 2011 12:07
Tack för ett jättebra svar, det är ju höstlovet som gäller. Jag befarade att det kunde vara som du skrev. Vore trist om man hade otur. Så jag går in på ditt förslag och kollar gissar att det blir kanarieöarna istället.