Öar utanför Split, tips och råd

12 feb. 2018 11:16
Visningar: 3771
Vi är en familj med tre barn (12, 10 och 7) som tänkt att åka till Kroatien på semester i år (slutet av juli, då vi har semester)

Tycker ni att vår plan verkar rimlig och ok, eller skall tänka på annat sätt?

Vi planerar att flyga t/r till Split och vara borta ca 14 dagar. Från Split åka till Brac, Hvar och Komiza för att stanna några nätter på alla ställena.

Låter detta vettigt, eller skulle ni råda oss att åka någon annan stans? Vi kommer nog inte att hyra bil då jag suttit och kört bil till leda varje semester och vill komma bort från det.

Tycker ni vi skall besöka andra öar? vårt främsta mål är att bada (och då gärna inte bara klippor) och ha det skönt. Vi är inte intresserade av typiska "charterställen" men gärna fina stränder.

Boendet tänkte vi lösa via airbnb och vara 4-5 nätter på varje ställe.

Är andra öar också som vi haft i åtanke, som Korcula men tänker att det kanske blir logistiskt fel med färjor o så.

Bol ca 4 nätter, Hvar ca 4 nätter och Vis kanske 6 nätter, låter detta rimligt? Några tips på stränder mm? Är bil ett måste?
12 feb. 2018 21:55
Kan ge tips om Vis men inte de andra öarna. Komiza är rätt val där tycker jag. Mysigare och bättre stränder, Bil är inget måste på Vis.
Har skrivit ner mina bästa tips till Komiza här (boende, stränder etc):
https://4000mil.se/index.php/komiza/
13 feb. 2018 08:36
Vi gjorde en veckas resa förra året. Två nätter i Split, tre på Brac (Bol) Och tre på Hvar (Hvar stad). FANTASTISKT! Om ni har två veckor så kommer det inte bli ett dugg stressigt att lägga till en ö. Vi tyckte det var härligt att åka runt! Vi hade ingen bil, och saknade det aldrig heller. Däremot skulle jag tipsa om att bo någon natt inne i Split gamla staden, innanför ringmuren. Det är väldigt vackert och mysigt!
Av Ansun
13 feb. 2018 09:30
Jag funderar på om Hvar är rätt för er just den tiden på sommaren.
Just den perioden ni tänker åka så är Hvar stad ganska livligt, massor av ungdomar som besöker staden för att festa.
I så fall så skulle jag istället råda er att leta boende i Jelsa istället, en mysig by på andra sidan, mot ön Brac.
Kanske ni kan ha tur att kunna ta en färja direkt över från Brac/Bol om ni befinner er där innan över till Jelsa.
Annars så utgår ju de flesta färjeturerna från Split, så om ni t.ex från Hvar ska vidare till Vis så är ni nog tvungen att först ta färjan tillbaka till Split, och sen där byta till färjan som går till Vis.

Annars så rekommenderar jag Brac, Vis har jag aldrig varit till men det ser toppenfint ut.

Korcula skulle också kunna passa er, särskilt då byn Lumbarda där det finns flera fina stränder.
På de flesta ställen i Kroatien så är det ju stenstränder, men här finns det faktiskt två sandstränder som ligger nära varandra.
Här är en länk till en sida som berättar så bra om Lumbarda.

http://runtklotet.com/2014/12/01/kroatien-lumbarda/

Skulle jag vara er så skulle jag nog ta bort ett av ställena som ni planerat in och istället bara välja att besöka två. Det tar mycket tid i anspråk att förflytta sig, bättre då att välja två bra ställen och vara någon dag längre så att man hinner "landa" och njuta av ledigheten.
Kolla upp om det kanske går att åka färja/katamaran mellan Vis och Korcula. Går det så har ni ju en perfekt rutt Split- Vis 6 dagar-Korcula 6 dagar och sen kanske avsluta med en natt i världsarvsstaden Trogir som ligger precis vid flygplatsen.

Ni klarar er absolut utan att hyra bil. Bussarna går ofta, det är billigt och det funkar bra.
Av Ansun
13 feb. 2018 09:33 (redigerad)
Kollade nu lite snabbt och såg att det tyvärr inte verkar gå någon färja mellan Vis och Korcula. Men sidan jag läste på hade detta förslaget om man vill ta sig från Vis till Korcula utan att först behöva åka in till Split för att byta färja

"b/ Another option is to adjust your travels from Vis to Korcula for Tuesdays when you can take a ferry from Vis to Hvar and then ferry from Hvar to Korcula.
Once on Hvar, you can choose to spend the rest of the day there sightseeing while waiting for afternoon ferry that sails to Korcula Town.
Alternatively, you can take a bit earlier ferry from Hvar to Vela Luka and proceed by bus to Korcula Town. Choosing this option, you will have opportunity to see the whole Korcula island while taking 40 minutes ride on comfortable and air-conditioned bus across the island."
Av Ansun
13 feb. 2018 15:28
Du får leta dig fram så hittar du information.

Tidigare så var det bara möjligt att köpa biljetterna i en kur på stället samma dag eller dagen före. Fast numera så kan man köpa biljetterna på nätet redan hemifrån, och det är ju superbra!

Som det verkar så får ni först ta färja eller katamaran från Split-Vis och därifrån ta bussen till Komiza
http://www.visinfo.org/island-vis/ferry-catamaran-vis-

Sen när ni ska vidare till Korcula så är det lite knöligare, i så fall så får ni ta färjan en torsdag över till Hvar och vidare till Korcula därifrån.
Det är ett pusslande att få det att gå ihop om man vill kombinera flera öar utan att behöva åka tillbaka till Split för att byta färja.

Kanske skulle vara lättare att kombinera Brac (Milna), Hvar och Korcula, för det är samma färja som fortsätter
https://www.putovnica.net/en/transport/fast-ferry-catamaran-split-milna-brac-hvar-korcula-pomena-mljet-dubrovnik-kapetan-luka

Jag blir helt snurrig av att sitta och söka...😉
2 maj 2018 08:53
Börjar ta form nu. Först Komiza 6 nätter och sedan Bol i 5 nätter.
Nu är det dom sista 4 nätterna som skall ordnas bara. Jelsa? Någon som varit där? Bad har hög prioritet
Av Ansun
2 maj 2018 12:08 (redigerad)
Vi har besökt Jelsa över dagen två gånger, och det verkar vara ett litet mysigt ställe.
Då kan ni ta bussen över till Hvar stad över dagen och hinna kolla in det också.
Jelsa verkar ha en del stränder också, t.o.m en sandstrand vilket inte är så vanligt i Kroatien. Vi badade från gjutna betongplattformar precis runt hörnet från byn, det var också mysigt.
https://www.total-croatia-news.com/hvar-news/7939-25-reasons-to-visit-jelsa-in-2016-1-beaches

Om ni är på ön Brac i Bol nätterna innan så kan ni dessutom lätt ta er vidare med färjan som går från Bol-Jelsa
https://www.croatiaferries.com/bol-jelsa-ferry.htm

Ett annat alternativ- Om ni skulle kunna tänka er att avsluta med de sista nätterna på fastlandet, och om bad har hög prioritet så kanske Brela eller Baska Voda på fastlandet skulle kunna passa er, mysiga stränder och väldigt vackert där. Enkelt att ta sig dit också, en knapp timme med buss från busstationen som ligger precis nere vid hamnen i Split.
Trogir som ligger precis vid flygplatsen i Split är också väldigt fint.