Nytt forum – vad kan vi förbättra?

Av Ziesta
10 nov. 2011 15:25
Visningar: 954
Hej,

Jag jobbar som utvecklare på Reseguiden. Tack för feedbacken vi fick kring releasen av den nya designen. Som Louise på redaktionen tidigare har skrivit kommer vi nu att dra igång ett projekt som är mer fokuserat på just forumet och medlemmarna – diskussioner, bloggar, bilder, resealbum, profilsidorna...

Vi har ju redan fått in en hel del feedback och förslag på hur forumet kan förbättras; större bilder, fler diskussionskategorier, aktivitetsflöde... som vi givetvis tar med oss till önskelistan som kommer att ligga till grund för projektet. Vi har bland annat planer på en speciell startsida för just forumet där man lättare kan få överblick och hänga med i vad som händer.

Jag kommer att vara kontaktperson för forumsprojektet så hör gärna av er om ni har fler synpunkter och idéer på hur medlemsfunktionerna kan bli bättre. Antingen här i tråden eller till (Logga in för att se e-postadress)

(Om ni har tankar som mer specifikt rör Reseguidens nya design och söktjänsterna; ex. buggar, funktioner som fattas etc så har vi startat en ny tråd för detta: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/nya-designen-buggar-och-saknade-funktioner-18535 )

Hälsningar Tess
Projektledare Forumsprojektet
12 nov. 2011 11:08
Hej, kul att ni satsar på forumet!

Vad sägs om en twitter-variant av reseguiderna? Ett format där tips kan sammanfattas på 140 tecken och kategoriseras.

Om någon skapar en miniguide med kategorierna Saigon, boende:
"Trivdes jättebra på Madam Cuc's på Pham Ngu Lao."

Och någon annan Saigon, uteliv / nattklubb:
"Skaka loss på Apocalypse Now på Dhong Koi. Grymt röj!"

Skulle man kunna söka på Saigon och få:

"Boende

Trivdes jättebra på Madam Cuc's på Pham Ngu Lao.

Uteliv / Nattklubb

Skaka loss på Apocalypse Now på Dhong Koi. Grymt röj!"

Kanske kan användas som utgångspunkt för vanliga reseguider?

Tack för en toppensajt!
Av Ivan
12 nov. 2011 23:12
Hej Tess!

Roligt att ni fortsätter att satsa på medlemmarna och deras bidrag.
Tänker då framför allt nu på Resealbum.
Sedan redan tidigare i år har möjligheten att komplettera Resealbum med både text (bloggar), bilder och videoklipp varit begränsat.
Möjligheten att lägga in videoklipp går inte längre. Tekniska svårigheter sägs det. Konstigt, går ju i andra communitys.
En möjlighet vore ju att begränsa tiden för inläggen.
"Vi och våra grannar i polen" behöver ju inte vara längre än 2 sek.!
Borde också inte vara möjligt att ösa in bilder hur många som helst utan någon kommentar om plats, info om motivet och annat som kan förklara varför just den bilden är med.
De andra förändringarna tycker jag är en bra vidareutveckling.
14 nov. 2011 10:41
Hej! jag tycker det är väldigt svårt att sätta ut ställen man varit på i sin karta.. Är det tänkt att man ska leta upp platsen själv på kartan eller är jag helt ute och cyklar?
/josefine
Av Ziesta
14 nov. 2011 14:51
Hej igen,
Tack för era svar!

Ivan,
Vi beklagar att vi varit lite otydliga i kommunikationen kring filmfunktionen. Den nuvarande funktionen har inte fungerat tillfredsställande så vi valde därför att ta bort uppladdningsfunktionen för filmer. Tyvärr har vi haft svårt att följa med i den tekniska utvecklingen vad gäller filmer. Det lutar mer åt att underlätta för att länka till sina filmer på ex.Youtube.
Hur menar du att möjligheten att komplettera resealbumen med bloggar och bilder är begränsad? Där har vi ju inte ändrat något. Kom gärna med idéer för hur resealbumen kan bli bättre.
Ja, det är tråkigt att så många bilder som laddas upp saknar geografisk koppling och bildtext. Vi ska se över hur man kan förenkla hela bilduppladdningsprocessen, förhoppningsvis hjälper det.

Kuya_nils,
Korta tips låter som intressant idé! Vi ska fortsätta fundera på upplägg.

Josefiner,
Just nu är det tyvärr problem att Söka plats på karta, så man får själv hitta platsen genom att zooma in på kartan och sätta en nål. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta. Vi funderar dock på olika sätt att förenkla "Besökta platser"-funktionen, kanske genom att automatiskt ta in platser för de bilder man laddat upp.

Mvh Tess
Av Ivan
14 nov. 2011 17:42
Hej Tess?

Med begränsning avsåg jag just videoklippen.
"med både text (bloggar), bilder och videoklipp varit begränsat".
Av Mariat
19 nov. 2011 13:51
Hej,

En app till android/iphone hade underlättat användandet. Som det är idag går det inte ens att logga in från en android...

// Maria
Av Bibby
22 nov. 2011 01:02
Att kunna posta via Tapatalk hade för mig kunnat redovisa ett antal intressanta resor. Nu? Not so much....

Så mycket enklare via tapatalk!!!!!!!!!!

Jag föredrar att göra det online, när man kommit hem så är det inte lika kul längre...
Av Ziesta
24 nov. 2011 15:14
Mariat,
Vi jobbar löpande med att anpassa sajten så att den kan användas på mobila enheter. Är det några specifika funktioner & tjänster som du skulle vilja se i en app? Angående inloggningen på en android så ska det problemet nu vara löst. Prova gärna igen.

Bibby,
Jag har inte hört talas om Tapatalk förut men kikade lite på deras hemsida. Det ser ut som ett verktyg för att kunna posta i diskussionsforum?
Av Mariat
24 nov. 2011 18:30
yes nu funkar inloggningen igen.
Jag hade gärna kunnat svara i forum, läsa meddelande och se på resebilder i mobilen.
Av Bibby
24 nov. 2011 18:52
Citerat från ziesta:
Mariat,
Vi jobbar löpande med att anpassa sajten så att den kan användas på mobila enheter. Är det några specifika funktioner & tjänster som du skulle vilja se i en app? Angående inloggningen på en android så ska det problemet nu vara löst. Prova gärna igen.

Bibby,
Jag har inte hört talas om Tapatalk förut men kikade lite på deras hemsida. Det ser ut som ett verktyg för att kunna posta i diskussionsforum?
Exakt, använder det på en del andra forum. Då kan man skriva och posta bilder medans man är ute och reser, blir en mer levande reseberättelse då tycker jag. Plus att man slipper pilla med bilder och sånt när man kommer hem för då är ju redan berättelsen klar i samma stund som resan är.
Av Aph
27 nov. 2011 19:10
Bra om ni kan rycka upp forumet och alla ämnen för trenden verkar tyvärr vara att få skriver och det är ofta gamla inlägg. Se tex www.fotosidan.se och deras livliga forum. Dom har många ämnen och varianter fast det förutsätter att medlemmarna är aktiva vilket dom är på den sajten.
29 nov. 2011 22:40
Skulle vilja ha ett sätt att kunna uppskatta inlägg, t ex en "gilla"-knapp =)
Av Lycka
29 nov. 2011 23:41
Jag skulle vilja ha något som rör resebudjetar. Exempelvis någon form av lista där medlemmarna kan fylla i priser och datum från olika resmål. Typ - Mexico maj 2011 lunch ..., natt budgethotell..., bussresa mellan...,öl på bar..., cigarretter..., kaffe..., osv.
Antingen en lista med fasta objekt eller en lista där medlemmen kan fylla i både objekt och pris.
Av Ziesta
1 dec. 2011 15:36
Tackar för förslagen! Har skrivit ner dem på listan. :-)

Aph, är det några speciella ämnen eller kategorier som du skulle vilja se i diskussionsforumet?
Av Majazz
2 dec. 2011 11:56
Hej

Ledsen att säga det men tycker det var lättare att hitta förut. Det som är viktigast för mig är ändå att kunna hitta jämföra billiga flygbiljetter som andra har hittat, och från flera flygplatser samtidigt!!! Inte bara Stockholm. Kartan är jättebra, för restresepris, kan man göra något liknande på billiga flyg?!
Av Ziesta
2 dec. 2011 14:37
Hej Majazz,
Vi kommer inom kort att lansera ett komplement till flygsök-tjänsten för de som är mer flexibla eller inte vet var de vill åka. Där kommer man lättare få en översikt över billiga priser som andra har hittat från olika avreseorter. Där finns även med en priskarta.

Tråden http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/nya-designen-buggar-och-saknade-funktioner-18535 handlar mer om tankar och idéer kring söktjänsterna och den nya designen.
Av Moth63
19 dec. 2011 15:30
Hej

Jag saknar en funktion och kanske finns den utan min vetskap.Det finns så mycket intressant att läsa här och jag skulle vara lycklig om det fanns en markerings fuktion på varje inlägg så jag kunde spara mycket av det jag tycer är intressant för mig, gärna med möjlighet till kategorier

Tack på förhand

Jack
Av Ziesta
19 dec. 2011 17:14
Hej Jack,

Tyvärr finns det ingen sådan funktion i nuläget utan du får isåfall kopiera intressant information och sedan klistra in i exempelvis Word, alternativt skapa ett bokmärke till ex en diskussion i din webbläsare. Webbläsarens bokmärken kan man ju kategorisera genom att stoppa i olika mappar, ex "Londonresan 2012".

Vi kommer dock titta på olika möjligheter för att lättare kunna hitta diskussioner, bilder etc om de resmål som intresserar en.

Tack för förslaget!
23 jan. 2012 01:10
Jag söker en reskompis! men det är omöjligt att se ålder så det vore ju bra om det fanns nåt ålderspann,,typ 40-60 o kanske även om man är man eller kvinna ,,borde väl gå att fixa =) jag är 51 ...
Av Glenn_s
23 jan. 2012 01:31
Jag skulle vilja att forumet eller hela sajten förresten blir mobilanpassad. Jag sköter 90% av all slöseri från iPad eller iPhone. Jag vet att många med mig använder smartphonen till surf.

//Glenn
Av Ziesta
26 jan. 2012 11:52
Hejsan,

Tack igen för era synpunkter!

Missmofalla: När du håller musen över en profilbild i diskussionstråden så kommer det upp en liten ruta med fakta om medlemmen. Här står åldern. Eller så kan du gå till profilsidan för att se ålder.
Du kan även gå till medlemssöket och söka på medlemmar mellan vissa åldrar. http://www.reseguiden.se/forum/medlemmar

Kaptenx: I takt med att mängden besökare från mobila enheter har ökat så har vi börjat planera insatser för att möta dom krav som ställs på oss. Att anpassa dom viktigaste delarna av sajten till mobiler är en del av detta. För tillfället är det tyvärr den vanliga sajten som gäller även för mobilsurf. Om du upptäcker något som inte verkar fungera får du gärna maila till (Logga in för att se e-postadress) så kikar vi på det.

För övrigt har vi redan nu gjort några småändringar i forumet. Exempelvis lagt en genväg till "Lägg till" (för att ladda upp bilder, skapa resealbum & bloggar) i den grå menyn längst upp. När man svarar i en tråd kan man nu se vad som skrivits tidigare i tråden genom att klicka på "Visa svar" ovanför svarsrutan. Det har även blivit enklare att hitta en viss medlem, då vi har lagt till sökning av ort & användarnamn i medlemssöket. Vi har också lagt till funktionalitet för att radera flera privata meddelanden på en gång om man vill rensa lite i sin inkorg.
Av H_a_l
23 feb. 2012 12:41
Hej! Jag kan bara inte förstå varför man inte får bestämma själv vad man vill ha på sin sida,man bör kunna radera om man vill det.Skriver jag ett inlägg där man diskuterar en resa så räcker det att det står på den sidan som diskuteras och inte med tvång på sin egen sida!

H_a_l
Av Annl
24 feb. 2012 18:17
Hej,

Mitt förslag och önskemål är att det skall läggas tll flera underrubriker i forumet; gärna en för resekompisar och en för att arbeta utomlands. Jag tror att forumet skulle vinna på detta och det blir mera lättsökt.
Av Ziesta
27 feb. 2012 13:36
H_a_l: Jag antar att du menar under Aktiviteter? Den delen av profilsidan är främst tänkt som ett flöde för att se vad som händer, kopplat till en viss profil. När något nytt görs, åker det gamla ner och försvinner sedan från profilsidan. Som en del av forumsprojektet kommer vi dock kika på att designa om profilsidan lite, så jag tar med din synpunkt på listan.

Annl: Tack för förslagen! Det finns redan en kategori för "Reskompis", men vi funderar kring lite omstrukturering av kategorierna. Jag tar med mig förslaget om kategorin "Arbeta utomlands".
Av Zenzera
14 apr. 2012 11:55
Hej,
jag vill kunna radera mina egna kommentarer i forumet. Går det?
Av Ziesta
25 apr. 2012 15:45
Hej Zenzera,

Du kan ta bort det du skrivit i en diskussion så länge ingen annan har kommenterat efter dig. Om man tar bort inlägg mitt i en diskussion är ju risken att sammanhanget försvinner. Om kommentaren bryter mot användarvillkoren eller på något annat sätt innehåller känslig information som man inte längre vill lämna ut, kan ju vi dock självklart ta bort kommentaren härifrån.

Däremot kan du ta bort vad du har kommenterat på andras bilder/bloggar/album.
Av Bjorny
22 juli 2012 22:51
Hej,

Jag efterlyser någon form at ålderskategorisering - t.ex. kan det vara lämpligt att kunna sortera/kategorisera på ålder kopplat till resekompis. Jag ser det som sannolikt att man vill hitta någon i sin egen ungefärliga ålder att resa med, om man vill förståss.
Av Ziesta
27 juli 2012 11:01
Hej Bjorny,

Tack för din feedback!

I nuläget kan man ju se medlemmarnas ålder genom att hålla musen över profilbilden i diskussionstråden - då kommer det upp en liten ruta med fakta om medlemmen. Ålder står även på profilsidan.
Om man vill ha resekompisar i en viss ålder kan man ju skriva detta i sin tråd, eller till och med i rubriken för att vara extra tydlig.

Kanske dock att vi kan förtydliga det i översikten på något sätt. Håller med dig om att just i "Reskompis"-kategorin är ålder relevant.
20 aug. 2012 08:03
Hej. Jag har fått svar från någon oseriös person som antagligen använder Er sajt på ett inte tänkt sätt.

"hallå
Det ger mig ett stort nöje att skriva till dig efter att ha tittat på din profil på (reseguiden.se) som verkligen intresserar mig att ha kommunikation med dig, om du kommer att ha en önskan med mig så att vi kan lära känna varandra och se vad som hände i framtiden.
Jag kommer att bli mycket glad om du kan skriva till mig via min e-post för enklaste kommunikation är min e-post ((Logga in för att se e-postadress)) och för mig att skicka min bild, kommer jag att väntar på att höra från dig, har en välsignad dag.
joy." Om Ni vill kunna spåra personen kan jag bifoga orginalet i en länk om Ni vill spåra och utestänga personen. Är ganska säker på att det gäller någon form av bluff.

Annars gillar jag Er sida skarpt vänliga hälsningar Bi
Av Ziesta
20 aug. 2012 10:54
Hej Bingbostrom,

Tack för ditt inlägg! Tyvärr dyker sådana här oseriösa personer upp ibland, skapar medlemskonto och "spammar" folk. Vi försöker hålla utkik och stoppar dem så snart vi ser dem. Vi har även skapat en kontroll som ska stoppa de flesta automatiskt. Dessvärre föll den här igenom, men blev avstängd i förra veckan.

När det kommer konstiga meddelanden från medlemmar som inte verkar seriösa får ni gärna maila till (Logga in för att se e-postadress)

För övrigt har vi nu lagt till ålder i översikten på Reskompis.
19 apr. 2013 13:51
Jag använder denna samlingstråd för förbättringar, ist för att skapa en ny.

Jag tror folk, speciellt nya medlemmar, har svårt att se att de fått ett privat medelande.

Jag har skrivit til många och får sällan någon reaktion.
Det är möjligt att de inte är intresserade av att svara, men många gånger kommer ett sent svar som börjar "Förlåt jag såg inte förrän nu...".

Som det är nu ligger det högst upp i liten text, det räcker att du inte har den scrollad hela vägen upp så missar du det. Och har man valt bort funktionen att få ett mail när det kommit nytt PM (som jag har gjort) så får man ju ingen info.

Är det möjligt att lägga in en siffra för antal olästa efter "Meddelande" som ligger till höger om ens profil. Det kanske skulle underlätta...? Eller nåt annat.
Av Ziesta
19 apr. 2013 16:02
Hej Nisse2ears,

Jag håller med dig om att det borde gå att tydliggöra när man har fått privata meddelanden.
Som det ser ut nu så visas det ju en orange symbol och ex. Meddelanden (2) uppe i den svarta balken.
Citerat från nisse2ears:
Är det möjligt att lägga in en siffra för antal olästa efter "Meddelande" som ligger till höger om ens profil. Det kanske skulle underlätta...? Eller nåt annat.
Jag antar att du alltså menar på själva profilsidan? Det förutsätter ju att man går in på sin egen profilsida ibland, men det borde man ju göra då och då.

På vår plan för forumet ligger att skapa en ny "startsida" som man kommer till då man loggat in som medlem. Här kommer innehåll som är relevant för medlemmen visas (diskussioner man deltar i, nytt från mina vänner m.m) och det känns ju naturligt att även antal nya meddelanden tydligt visas här.
19 apr. 2013 16:58
Hej!
Tack för snabb respons.

Jag menar profilsidan, ja. Men det kräver ju som du säger att man går in där för att se en not om meddelande, vilket ju inte heller är optimalt. Jag tror er nya startsida kan lösa problemet och göra det tydligare att se om man fått mail resp svar i en diskussion. Tack för det!

Och apropå diskussion, så är ju även det (som ni säkert tagit i beaktande) ett problem. Eter att man klickat på länken som indikerar att man fått svar i en diskussion - så tappar man ju bort vilka det var så fort man klickat sig vidare till själva diskussionen.
Av Ziesta
19 apr. 2013 17:24
Antar att du menar exakt vilka diskussioner som man fått nya svar i?

De man har deltagit i, startat eller valt att bevaka hittar man ju annars under länken "Mina diskussioner" som ligger till höger i själva diskussionsrubriken på alla diskussionssidor.
19 apr. 2013 19:09
Ja men vilket blindstyre jag är! DEN funktionen har jag aldrig sett...

Det jag tänkte på var att om man fått svar i fler än en diskussion så ser man dem bara i kronologisk ordning direkt efter att man klickar på Diskussioner (i svarta fältet som indikerar att det är nytt sen sist). Klickar jag sedan på den översta t ex så försvinner den kronologiska listan. MEN det är ju uppenbarligen inget problem eftersom "mina diskussioner" finns.

Så stryk det "problemet". :)
25 apr. 2013 12:25
Hej!

Det finns ju många små praktiska reseguider. Tänk om man skulle kunna spara dessa som en pdf för att lätt ta med sig antingen i pappersform eller ännu hellre till läsplattan (paddan). Som det är nu är inte RG läsvänligt i mobbe eller platta.

Ja, jag kan klippa och klistra - men det vore väldigt smidigt och kanske skulle göra att jag läser fler av dem.

//Tuöra
Av Moth63
25 apr. 2013 14:38
Jag saknar verkligen en funktion där jag kan spara de inlägg jag tycker är intressanta, gärna så att man kan göra egna kategorier. Detta har jag framfört innan.
Det skulle underlätta istället för att jag måste klippa och klistra varje gång
Av Ziesta
25 apr. 2013 17:43
Tack för bra synpunkter!

Nisse2ears, jag antar att du vill spara ner den som pdf bland annat för att kunna läsa den i plattan eller mobilen utomlands utan att ha internetuppkoppling? Bra idé! Visserligen kan man ju ofta spara ner som pdf genom "Skriv ut" funktionen på datorn, men guiden blir ju ändå inte så snygg att läsa i mobilen, så det behövs absolut förbättras. Jag har skickat dina synpunkter vidare till en kollega som är ansvarig för mobilanpassning av sajten.

Moth63, ja, ser att det står med på förslagslistan sedan innan. :-) Vi har pratat om att man även borde kunna spara ner (eller "bokmärka") hotell, charterresor, guider etc som man har hittat och eventuellt är intresserad av.. så diskussioner borde ju absolut vara en del av den listan.
26 apr. 2013 11:36
Citerat från ziesta:
Tack för bra synpunkter!

Nisse2ears, jag antar att du vill spara ner den som pdf bland annat för att kunna läsa den i plattan eller mobilen utomlands utan att ha internetuppkoppling? Bra idé! Visserligen kan man ju ofta spara ner som pdf genom "Skriv ut" funktionen på datorn, men guiden blir ju ändå inte så snygg att läsa i mobilen, så det behövs absolut förbättras. Jag har skickat dina synpunkter vidare till en kollega som är ansvarig för mobilanpassning av sajten.
Ja precis så. För om jag själv sparar som pdf med Print-funktionen så blir den ju inte så snygg :) Antingen får man med hela sidan eller om jag markerar text och bild blir texten så långsmal över flera sidor.

Det duger ju - men kan alltid bli bättre :)
2 maj 2013 22:12
Fixa så att forumet fungerar ihop med tapatalk som redan sagts!
12 maj 2013 23:02
Ta bort den ytterst märkliga och många gånger vidriga attityden hos några av era medlemmar att alla som inte reser på deras sätt ska mobbas ut. tillintetgöras och raderas från sajten.

Något även ni på reseguiden verkar hålla med om konstigt nog.
Så utvecklar man knappast ett forum. kanske är även detta fenomen anledningen till att forumet snarare minskar än ökar.

ni borde således införa en charterdel och en Free travel del i forumet. så kan dessa personer leka ifred
13 maj 2013 08:58
Den här sidan är väl ok men varför ska man se ner på andra???? Vem har sagt vem som har rätt eller fel någon som tror sig vara Gud. Själv tror jag det finns en Gud men knappast att han är här inne och säger vem som har rätt om tankar vad gäller resor.
NEJ försök se det positiva i olika personers tankar och idéer. Allt passat inte alla för då skulle alla ha storlek 39 i skor och 32"30" i jeans var kortklippta.
Ta vara på russinen i kakan och njut av trevliga idéer och vänliga tipps.
Låt oss fortsätta ha en positiv sida med positiva tankar om varandra och ta vara på det som just Du tycker är bra. Det som inte alls faller Dig i smaken men så bry Dig inte varför lägga energi på sånt??? lägg energin på sköna tankar, sköna ständer, sköna människor och njut av livet för det är enormt kort bara en liten bråkdel av en sekund sett i Jordens historia.
Tänker på alla goa underbara med resenärer jag träffat på både charter och på hop plockade resor men de sura kräsna torrisrana som bara spyr galla och mår skit de glömmer jag fort kommer ihåg alla trevliga vänliga personer som har förgyllt tillvaron för mig och mitt sällskap i stället.
Njut av livet, goda vänner och skönt väder
9 juni 2013 01:05
Trist med suddiga bilder och bilder med fulla eller bakfulla människor på, kunde RG inte rensa bort sånt som absolut inte tillför RG:s resesida något alls?
Mvh
Av Ziesta
10 juni 2013 14:28
Citerat från Macgunde:
Fixa så att forumet fungerar ihop med tapatalk som redan sagts!
Ber om ursäkt för sent svar! Jag är tyvärr dåligt insatt i Tapatalk men vi ska kika vidare på det. Har du något exempel på en annan svensk sajt som använder det för att posta inlägg?
Citerat från Canada2000:
Trist med suddiga bilder och bilder med fulla eller bakfulla människor på, kunde RG inte rensa bort sånt >som absolut inte tillför RG:s resesida något alls?
Bilder som bryter mot våra användarvillkor (ex om de har stötande innehåll) kan vi ta bort men för övrigt så "censurerar" vi inga bilder.. Visst är det tråkigt med suddiga bilder, men förhoppningsvis gör medlemmen ett urval bland sina bilder innan uppladdning.. Smaken är ju annars delad.. Vissa ogillar partybilder, andra tycker inte om blommor, medan en tredje inte vill se bilder på folks mat.. etc.
På vår Bildsida finns ju dock "Månadens populära bilder" där de som fått många kommentarer och blivit vald som favoriter hamnar. Om du klickar på "Visa alla" till höger om Nya bilder kan du även sortera på kommentarer, visningar, favorit m.m. och då främst se bilder som andra gillar (antagligen inte heller suddiga bilder).

Som svar till Bingbostrom och Travelandy99, forumet är till för alla typer av resenärer, så länge man håller sig till användarvillkoren. Den här tråden handlar dock mer om tekniska förbättringar på forumet och dess funktioner.