Nyheter och resmål 2007 - vart reser du i år?

Av Marlene
12 jan. 2007 09:33 (redigerad)
Visningar: 1789
Nu har researrangörerna, i sedvanlig ordning, presenterat sina vår-, sommar- och vinternyheter och diskussionen kring vilka resmål som kommer bli intressanta under 2007 är igång. Vad tror DU kommer bli årets resmål? Håller Thailand popularitet i sig eller knuffas de bort från tronen och ger plats åt en uppstickare som ex Kenya eller Montenegro?

Och vart reser du själv helst i år? Vad är dina resplaner?
12 jan. 2007 13:53
Jag lockas definitivt inte av Thailand. Har aldrig längtat dit och efter juldagen 2004 har inte min längtan direkt ökat. Jag tror på Sydamerika. Dit går min drömresa som än så länge bra figurerar i mina drömmar. Däremot går en annan drömresa av stapeln i sommar till östra europa i en månad.
Av Crista
12 jan. 2007 23:31
Resplanerna i vår familj ser ut så här: Min sambo och två av barnen åker till Egypten en vecka i feb. Medans jag laddar för min resa med Rosa Bussarna till Syd Amerika den 23 mars. Besöker länderna Chile, Argentina, Bolivia och Peru. Det är väl vandringen av Inkaleden som är höjdpunkten i dubbel bemärkelse. Drygt 5 veckor tar den resan.
Fick ett ryck häromdan och bokade flygbiljetter till USA, Minneapolis och ska våldgästa mina släktingar i 3 veckor i juli. De har besökt oss ett par gånger nu så det är vår tur att åka till dem.

Syd Amerika och Karibien är ganska heta resmål verkar det som. De hamnar nog högt upp på listan. Efter Thailand kanske. Resebilagorna i kvällstidningarna skriver mycket om Senegal och Kap Verde. Men jag tror nog att Thailand håller ett bra tag till.
Det är planen för nästa år har jag tänkt, att dra runt lite i Thailand skulle vara kul.
14 jan. 2007 13:49
Har precis kommit hem från Salalah i Oman. Ett toppenställe! Ska i februari på en spa-weekend till Tallinn, i mars bär det av till Mauritius. Det kommer nog att bli ett hett resmål, nu när man kan flyga charter dit, men det är nog ändå lite för dyrt. I början på juni blir det några dagar i Århus, Danmark. Sedan har jag planer på en kryssning i Medelhavet och Svarta havet samt några veckor i Conil, Costa de la Luz i Spanien.
Jag tror att Costa de la Luz blir en uppstickare i sommar samt att Thailand håller sig kvar som populärast.
14 jan. 2007 15:07
Förhoppningsvis Senegal nu i jan/feb.
i höst en slapparvecka på Rhodos
Av Emelie
15 jan. 2007 13:43
Ja de verkar vara ett hett resemål detta år; vi drar också till Sydamerika inom 3 veckor då vi startar i Brasilien med Natal och Salvador för att sedan fortsätta ned söderut till Rio till carnivalen börjar. Därefter kommer vi ta oss till Paraguay, Uruguay, Argentina, Chile och Peru (Bolivia om tiden tillåter på våra 3,5 månad)!
På vägen hem blir det 5 dagar i NewYork och i sommar blir det öluffning i Grekland!
Hoppas även kunna komma iväg på en längre resa till hösten, antingen Australien el Asien, men vi får se hur mycket pengar man hinner med att spara ihop innan dess!

Cheers ;)
19 mars 2007 14:32
Jag skall till Karpathos med morfor och morfar i juni. Inget mer är planerat :(

Längtar efter Kap Verde eller Mauritius!
Av Tj
19 mars 2007 14:43
Tror att Thailand kommer att toppa..
Personligen blir mina resplaner så här:
Maj en vecka i London
Sommar ev. en liten tur till Polen
December Venezuela
Av Mape
19 mars 2007 22:01
Tror även jag att det blir svårt att slå Thailand,som det ser ut nu,är det nästan fullbokat hela höst,vinter.
För min egen del,blir det kortare resor i Sverige,Värmland Mangskog utanför Arvika,bor ju själv i Skärgården
vilken blomstrar vår "sommar" höst,sen kommer den stora planeringen 3MÅNADER i Thailand
från 20november 2007 till 20februari 2008 det gäller att planera upp det.Hoppas mycket på den vistelsen.
Mvh Mape
Av Jossy
19 mars 2007 22:33
Verkar vara hett med Sydamerika i år :) Åker till Ecuador (Galapagos) och Peru i sommar. Inkaleden hägrar bl.a.
Av U2
20 mars 2007 13:55
Själv ska jag äntligen åka till "Den gröna ön" Irland. Sex nätter i Dublin i maj, borde väl bli trevligt =) ser fram emot en trevlig vecka... inget annat inplanerat än, men det vore skoj med en tripp till Prag igen, förälskade mig i staden i fjol. Billig & god öl, fina byggnader, hyfsad shopping & ömma fötter =) Försöker annars att beta av storstäderna i Europa för att på sikt även komma iväg på längre resor. Skulle vilja se Nordamerika, Canada med dess underbara vildmark men det är en helt annan prisklass, tyvärr...
Av Torunn1
21 mars 2007 11:34
Det blir Sverige i sommar och ev en resa till Etiopien i dec. Det blir första gången dit för mig! TORUNN
Av Mizan
21 mars 2007 23:00
Tyvärr tror jag inte att charterturismen lämnar Thailand förrän det e helt överexploaterat Thailand e ju 2000-talets kanarieöar..:(( Önskar att folk skulle våga ta ut svängarna mer o inte bara åka dit resekatalogerna pekar. Inte för att ja en nån backpackerssnobb reser gärna bekvämt men tycker det e sorgligt när fina resemål blir fulla av turistaffärer o fulla turister. Sen när allt har förlorat sin charm så flyr alla till nästa "spännande" resemål som alla bara måste åka till för där e ju så fiiiint.
Av Annans
22 mars 2007 07:30
Å jag åker till mitt favorit land Kroatien i sommar, vilket är ett land som jag tror kommer ännu mer på chartersidan.
Fast innan dess åker jag till Kambodja som jag också tror kommer starkt så småningom, och så en liten tur till Dublin blir det.
Förövrigt tror jag som en del andra på Syd Amerika.
Av Syster
22 mars 2007 11:46
Min man och jag åker till Montenegro en vecka i juni. Ett spännande land med bl.a världens näst största canyon... Vi har rest mycket i europa och är inte så sugna på resten av världen. Men i höst åker vi till Kina och Tibet. En traditionell charterresa .som vi hoppas ger mersmak.
Syster
Av Archkik
22 mars 2007 12:38
Jag är väldigt sugen på Afrika, har hittills bara besökt Tunisien och Marocco, men i höst kommer det att bli Sydafrika eller Tanzania. Om jag inte får för mig att jobba i Australien, vilket också har varit en dröm länge.
Av Legusta
22 mars 2007 21:33
Jag tror Thailand håller sin ställning som resemål i Asien på grund av 4 orsaker. Men även andra länder runt omkring tar del av detta tror jag och blir heta resemål som Malaysia, Kambodja, Vietnam, Borneo, Indonesien, Bali mm

Jag tror svenskar ser efter tre saker som reser dit bl a: Tiden att resa dit (ca 10 tim), Billigt att leva och äta, Bra väder vacker natur, trygghet, Otroligt fint vatten att snorkla eller dyka i.

Brasilien trodde jag skulle kunna bli nästa resemål då det också är billigt där men det som talar lite emot är restiden. Däremot tror jag att Filippinerna kan vara en framtida destination.

Jag skall flytta till hus i sommar så där går mycket av mina pengar, men annars så hoppas jag att västkusten kan erbjuda härliga saltstänk i sommar igen, men man vet aldrig vad som händer framöver vi får se.
Av Lengan
30 apr. 2007 17:08
Jag hoppas Kenya går bra, gjorde en safari där 2005 och det var magiskt! Hoppas verkligen jag kommer tillbaka någongång. I vinter håller nog Thailand sig kvar i popularitet. Sist jag var där kom Tsunamin efter ett halvt dygn och vi blev evakuerade hem direkt. I december ska jag tillbaka och det blir nog starka känslor när man besöker Kao Lak och Phi Phi.
Av Evgas
30 apr. 2007 18:01
För egen del är det en 6-veckors USA-resa med Rosa Bussarna i sept-okt-07 som hägrar. Östkusten har jag redan besökt med inte resten av detta enorma och väldigt spännande land. Sedan kanske en språkresa till Alicante i två månader under nov-dec som kan fåmog på bättre humör. Australien och Nya Zeeland med Tasmania är nästa års resmål eller Sydostasien.
Av Henkka
3 maj 2007 19:00
Har redan hunnit vara 3 månader i Alperna sen Januari. Vart en kort visit på några veckor hemma och nu är man nere igen och jobbar fram till början på juni. Planen för sommaren är en vanlig hederlig tågluff genom europa. 1 månad ungefär, främst östeuropa. Hoppas de bara blir av, varit lite dåligt med tid för planering. Efter det så blir det förhoppningsvis att åka ner tillbaka till Österrike igen för lite mer reseledar jobb. Nån till månad där. Hmm.. sen vet jag inte. Antingen stanna hemma eller impulsivt dra iväg på något. Och sen i december ner igen för en förhoppningsvis vit och härlig skidsäsong.

Gud! Känns bra de här.
Av Foxy
4 maj 2007 11:02
Planerat eller utfört hittills:

Januari: Madrid
Februari: Madrid igen..
Mars: istanbul
April: Paris
Juli- Augusti: Argentina, Chile, Peru, inkaleden...
Oktober: New York
November: London
Av Zoca-
4 maj 2007 15:42
Det blir KROATIEN så klart och jag tror att det kommer bli resmål nr1 om några år i skandinavien ...För tyskar ,italienare.tjeker,polaker och andra är Kroatien favorit resmål sen många år sedan och att ett land på 4,5mil.invånare årligen besöker 10 milijuner turister bara visar intresse i europa för detta land...Det blir 4 veckors semester för mig i Zadar i juli -ugusti med snabbbåts resor till Ancona och sedan till Rimini över helgen....trevlig resa och en fin sommar till er alla på reseguiden...mvh "zoca"
Av Zorrito
8 maj 2007 18:37
För mig blir det en vecka i USA, Washington 3 dagar och NY 4 dagar.
Sedan åker jag 4 veckor till hemlandet Mexico där jag kommer att besöka Yucatán halvön.
Är väldigt sugen på en ö som heter Holbox som ligger norr om Cancún.
Har hört att det är fantastiskt fint och att det inte finns så många turister.
10 maj 2007 09:21
Jag tror att Grekland blir ganska mycket bokat i sommar, för det är ju ett kanonresmål om man är ute efter ett resmål med kort restid, bra mat, trevliga människor och fina stränder.
själv drar vi som vanligt upp till fjällen för att vandra och fiska i sommar den tiden på året finns det inte mycket som slår det om man är det minsta naturintresserad , men när vintern närmar sig så funderar vi på att dra till cypern eller kap verde och till vårvintern så är jag sugen på att åka tillbaka till Madeira igen för att vandra.
Dessutom så tänkte vi ta barnen med oss en sväng till Malta på en kortare resa för att gå på trav och besöka riddarmuseet där.
Av Bp
10 maj 2007 12:18
Thailand står sig länge än men Vietnam och Kambodja är inte långt efter.
Jag vill gärna åka till Grekland och öluffa igen men jorden är så stor så vi tar husbil ner till Kroatien i sommar.
Turen går vidare till Italien och Frankrike innan vi styr hemåt under våra 5 veckor.
I höst väntar 2 veckor till Turkiet, Grekland eller Lappland. Motpoler men lika vackra!
Planerar också för en "jorden runtresa" om 5 år.
Jag tror också att vi snart söker oss mot Indien och Kina när vi badat och solat tillräckligt.
11 juni 2007 16:17
Denna sommaren ska vi bila till Österrike, otroligt vackert på sommaren. Har man tur är det 30 grader och strålande sol.
Planer nästa år är en resa till Thailand Khao Lak. Var i Thailand första gg förra året,
min inställning till alla som tjatade innan vi åkte, vad kan vara så speciellt med detta land.
Det tog knappt en förmiddag så visste jag vad alla pratade om. Ett härligt land med stor variation, vill man slappa eller
party, välj själv. Så jag kan förstå varför Thailand ligger på topp.
11 juni 2007 21:45
Vi har inte bestämt oss än men vi var ner till Rom 2005 och det är en av de bäst storstäderna vi besökt så det skulle inte vara fel att åka igen. Jag har precis blivit klar med en webbsajt som jag byggt utifrån vår resa. (Massor med foton och en hel del läsvärt http://www.romulus.nu). Skulle som sagt vara kul att åka dit igen, men det finns ju så mycket annat att se! :-)
12 juni 2007 09:54
Jag tror Vietnam kommer att bli stort.

Mina resplaner lyder: Kroatien i juli, New York 1 vecka kombinerat med 1-2 veckor Mexico i Oktober .
Av Marika
17 juni 2007 12:17
Inget kommer att slåThailand men fler kommer nog att göra som vi - kombinera Thailand och tex. Kambodja! Tror också att fler och fler väljer att långsemestra med minst 3-4 veckort, istället för som förr, när 2 veckor var mer standard.
År 2008 tror jag att Fillipinerna kommer stort - bara det inte blir fler oroligheter i landet.... Planerar själva att resa dit febr 2008 =)

Have a nice summer!
Av Roy
18 juni 2007 11:40
Sommarsemestern blir förlagd med tyngdpunkt i Frankrike, närmare bestämt 50 meter från Medelhavskusten i Languedoc Roussillon.

Här finns många ofördärvade stränder, där det är ganska glest mellan soldyrkarna. Prisläget är dessutom, jämfört med exempelvis Rivieran, mycket humant när det gäller restauranger och annat utbud. Vingårdar, historiska byar och ett stort urval av aktiviteter för barn och ungdomar gör området till en av våra favoriter genom åren.

Själv hade jag nog dock gärna även sett en period i Normandie som bonus, men man kan inte få allt. Istället besöker vi Schweiz på returresan och gör en sommarkoll på upplevelserna här. Lite alper och andra intressanta utflyktsmål hinner vi nog med där..
18 juni 2007 11:56
Har varit iväg en vecka till Montenegro och ångrar inget! Underbart land, men hittar det hit många turister redan i år? Tror resmålet behöver "växa till sig" ett år till. Mina upplevelser i Montenegro har bara varit bra. Hit åker jag gärna igen.
Av Boisarn
18 juni 2007 20:07
Har varit i New York i april. Vet ej om det blir något mer resande iår men New York är väl den storstaden som lockar mest utanför Europa för oss svenskar. Annars är det väl länderna kring sydostasien som lockar mest för oss svenskar.
18 juni 2007 21:52
Ska i Juli bila med min dotter ner en bit på kontinenten, planerar för fullt just nu. Preliminärt blir det en resa till Nürnberg föt att titta på WWII minnen, vidare till tyska alperna för att tita på Örnnästet i Berchtesgaden, besöka medeltidssatden Regensburg för att av sluta i Prag.
I november skall jag ner till Prag igen hoppas jag
19 juli 2007 12:50
Jag ska åka till Makedonien den 21juli till den 13 augusti! Det ska bli jätte skön att åka till Ohrid på i Makedonien! Man kan bada och upptäcka mycket i Ohrid!
OHRID I MAKEDONIEN ÄR JÄTTEFINT! ÅK DIT!
Av Sun
19 juli 2007 13:11
Vi planerar att flyga till Bangkok, men vi ska direkt vidare till Kambodja, Vietnam o Laos.
Så bara flyg till o från Bangkok. Kanske blir ett par dagars shopping i Bangkok innan hemresan.
Eller är det någon som rekommenderar att shoppa i något av de andra länderna?
Alla andra tips är oså välkomna!
sun
Av Heidi
24 juli 2007 14:15
En trip till Prag i våras men i höst blir det 3 härliga veckor i Thailand med sol bad och shopping.
24 juli 2007 16:11
Årets resemål sommar 2007 tror jag är Kroatsien- det är mycket snack om Kroatsien.... och många nöjda som vänder hem.
Monenegro, Ukraina och liknande destinationer tror jag inte på- det är för mycket östeuropa och Ryssland över det. För primitivt
och för mycket betong- det gillar inte skandinaver?!

Själv tillbringar jag sommaren på Norra Själland i Danmark, i ett hus nära havet och långt bort från charter turister! :-)

Under hösten är en kortresa till Södra Spanien bokad, en långresa till Usa och Canada på planeringstadiet och en skidresa till Schweiz
över julen resten av årets reseplaner.
Av Moose
29 juli 2007 19:05
Visst kommer Thailand att hålla som stort turistmål! Förtuom klimatet så passar deras kultur oss. Men trenden är väl solklar - många vill uppleva mer än sol och bad och då lockar både norra Thailand och grannländer.

För mig rätt uppenbart att resandet delas upp i olika typer: Man kan åka och bada och slöa en vecka. Men de flesta vill åtminstone på en del av sin semester uppleva mer. Storstad - eller strapatser. Och upptäcka själv. Det är inget fel på varken det ena eller det andra. Men numera är det inget häftigt i att åka 2 veckor till Gran Canaria...

Sedan beror det väl på ens familjesituation. Är man ung och singel så lockar kanske party-livet. Har man småbarn lockar något annat. Med tonåringar ytterligare något annat. Vi har ett par gånger bytt hus med familj i annat land. Är kul bla för att man helt plötsligt kommer nära de som bor i de landet. Grannar brukar bjuda in ngn kväll - och man ska själv på ett annat sätt handla och leva. Kan varm rekommenderas!

Själv blir nästa resa San Fransisco och Canada i september. Ska bli kul! Första besöket på västkusten.

Sedan blir det kanske NY till jul. Vem vet...
Av Ronnyk
1 aug. 2007 13:29
HEJ jag har rest mycket i thailand tidigare och tycker det är ett underbart land synd bara att det har invaderats av svenskar , det tar tyvärr bort det exotiska en hel del,var på fillipinerna för 6månader sedan och vart helt såld,åker tillbaka i januari i en månad,7500 paradis öar att välja på, priserna är som thailand men inte på långa vägar lika exploiterat,underbara mäniskor, bra standard på hotell ,vita stränder med kristall klart vatten snorkling och dykning är av absolut världsklass,
Av Sierra
8 aug. 2007 15:30
Efter att hittills i år ha varit i Thailand (igen), Rom och nu senast franska Rivieran förra veckan kanske det blir en oplanerad trip till sydeuropa i höst. Vart i så fall? Det vet endast gudarna i dagsläget...
Det skall vara gött att leva...
Av Gottis
8 aug. 2007 16:40
Åker till Thailand i november och Nya Zealand i mars. Längtar!
8 aug. 2007 18:27
Årets resemål:
Latinamerika är billigare än Europa så dit kommer många att resa.
8 aug. 2007 20:14
Hej, Kom hem från grekland för en månad sen det har varit mitt sommar resmål de senaste fyra åren fast nu var det nog sista.. Åker till Kap verde om två månader det ska bli spännande tror det kommer att bli en riktig höjdare om några år. Till vinter blir det eventuellt skidor i zakopane i polen vilket också är ganksa nytt eller i varje fall inte så populärt som alla andra skidorter är.
Jag tror att kambodja och vietnam slår igenom i år många bolag som har fina rundturer i dessa länder och även afrika generelt det utvecklas hela tiden folk blir mer nyfikna och vill göra äventyrs semestrar.

Mvh Linnéa
Av Gral
21 aug. 2007 11:14
Bara en inplanerad resa återstår i år och den går till Brasilien. Planen är att lämnar kalla och regniga England i mitten av december för det betydligt varmare Rio! Tiden fram till nyår ska sedan spenderas i trakterna runt Guarapari (söder om Vitoria i Espirito Santo för er som känner till Brasilien) med så lite action som möjligt. Kanske, men bara kanske, blir det lite dykning och en och annan utflykt...

Slutligen, innan hemfärd i början på januari, ska vi också ha hunnit med att fira in det nya året i Rio. Det blir förhoppningsvis en bra start på ett förhoppningsvis bra nytt år... med många fler resor :)
Av Tj
22 aug. 2007 12:36
Venezuela avbokad men har hunnit avverka Österrike och Samos i Grekland.
November bär det av till Kap Verde...