Nyår i Dublin

Av Bode
1 sep. 2015 19:10
Visningar: 1246
Jag och min man har nu bokat resa till Dublin över Nyår. Som jag förstår är det en stor festival där över nyår. Någon som varit där under NYF och kan ge tips på något. Eftersom det kommer att krylla av folk i stan antar jag att det är bäst att boka bord på nyårsafton redan så fort som möjligt. Behöver tips på bra mysiga restauranger, vill gärna ha en god nyårsmeny och priset spelar inte så stor roll, så länge stället, maten och drycken är värt det. Vi vill gärna hålla oss till någorlunda irländsk mat, franskt, italienskt osv kan vi äta i de länderna.
Har ni andra tips ang 5 nätter i Dublin då tar vi tacksamt emot.
//Pernilla
Av Desires
1 sep. 2015 22:51
Har ej varit i Dublin över nyår, men kanske kan bidra med några tips ändå...

Vi gillade den staden mycket, var där en påskhelg för ett par år sedan. Tyckte det var en gemytlig stad med skön stämning! Där är det nästan roligast och bäst att vandra runt och uppleva staden.

Irländsk mat är normalt ganska enkel, men det finns naturligtvis även där lyxigare restauranger. Vi åt på pubar ibland, och på restauranger några kvällar. Några restauranger som jag läst om som ska vara bra och kanske passar lite bättre för en nyårsmiddag är dessa:
Thornton's (128 St Stephens Green W). Denna Michelin-restaurang ska vara en av de bästa i Dublin, men dyrt! I Trip Advisor står Restaurang Sabor Brazil som nr 1. (Travellers' Choice 2014) även The Vintage Kitchen samt Veda får toppbetyg! - och Mulberry Garden (alla dessa 3 har fått Certificate of excellense).

Lite mer tips om utelivet:
- Krystle har flera år blivit utsedd till Irland bästa nattklubb. Här finns två barer, dansgolv samt en uppvärmd ölträdgård. Ta en drink i trädgården och dansa under stjärnorna.
- Eller kanske ni vill festa på Irlands högst belägna pub Johnny Fox’s.
Stugan ser ut som ett gammalt sagohus. Väldigt populärt, så nödvändigt att boka bord!
- Är du i Dublin en söndag ska du inte missa att besöka någon pub som
har live jazz från eftermiddagen. Välj t ex The Globe Bar som ligger centralt
och är jättetrevligt!

Mer tips o foton från denna mysiga stad här http://www.desires.se/#post146