Nya Zeeland

Av Joppili
6 sep. 2016 13:17
Visningar: 836
Hej!
Jag är sjukt sugen på att åka till Nya Zeeland i December/Januari. Någon annan som ska åka? Tips och idéer på vad man inte får missa?
Vart är bäst? Jag vill uppleva äventyr och den häftiga naturen!
Ska man hyra bil/camper? Någon som har någon erfarenhet av nått bra bolag?
Tacksam för alla tips!
/Josse
Av Ischa
9 sep. 2016 12:13
Jag är där från typ 18/11 till 28/12 ska åka buss med stray runt öarna och uppleva så mkt som möjligt!
Citerat från Joppili:
Hej!
Jag är sjukt sugen på att åka till Nya Zeeland i December/Januari. Någon annan som ska åka? Tips och idéer på vad man inte får missa?
Vart är bäst? Jag vill uppleva äventyr och den häftiga naturen!
Ska man hyra bil/camper? Någon som har någon erfarenhet av nått bra bolag?
Tacksam för alla tips!
/Josse
Av Malin88
17 sep. 2016 11:55
Hej! Åker dit den 8/12 och stannar t o m 30/12, åker med Stray Busspass, både nord och sydön.
Av Landl
30 sep. 2016 15:28
Bra val! Nya Zeeland är grymt på alla sätt. Jag var där förra hösten i ungefär 3 veckor och såg nog 90% av allt jag ville se under den tiden!

Om du gillar att träffa nya människor är Kiwi-bussarna ett MÅSTE. Man kan välja olika turer som tar dig till olika platser på ön/öarna. De är bra utformade med stopp vid olika hajker/sevärdheter och liknande, sånt man kanske helt missar annars. På vissa ställen kan man stanna längre och eftersom det är "hop-on-hop-off" kan man göra hur man vill, då de åker bussar i princip varje dag.

Jag och mitt kompisgäng stannade på samma buss hela vägen, vilket många andra också gjorde. Främst var det för att vi snabbt fick nya vänner som vi inte ville "separera" oss ifrån. Men det gör man ju såklart hur man vill.

Det finns så mycket att se och göra, att detta inlägg skulle bli alldeles för långt. Men mitt största tips är att se bägge öarna. Nordön är något mindre, men där bor 90% av befolkningen. Då kan du tänka dig hur exotiskt det är att åka på sydön, den större ön, där det nästintill är folktomt på sina håll.
Av Joppili
8 okt. 2016 10:06
Ischa och Malin88 : Vad roligt att ni ska dit! Har ni några speciella planer, eller bara åka runt? Är ni ett gäng eller reser ni själva?

Landl : Det låter magiskt! Vill verkligen åka och uppleva allt! :D Har nu några tips om vad man inte bör göra? Eller nått speciellt man ska tänka på?
Av Landl
8 okt. 2016 12:02
Det finns några saker, med risk för att jag kanske har glömt något.

– Om du av någon anledning skulle bestämma dig för att campa/åka husbil, får du tänka på att du inte kan sova varsom. Blir du påkommen av en ranger eller polis, kan det sluta illa. Det finns gott om utmärkta campingplatser runt om. Även om man tror att man är ute på vischan (vilket man oftast är i ett så glesbefolkat, men ändå hyfsat "stort land") patrulleras det en del. De värnar om sitt land och natur väldigt mycket!

– Samma sak gäller vandringarna. NYZ har tusentals vandrings-/hikeleder och alla är utformade på ungefär samma sätt - med sina gröngula skyltar. Det finns oftast alternativa stigar som man kan ta, men det är de som är utmärkta som man ska följa. Man ska "helst" inte gå ut på egna äventyr någonstans, men samtidigt är det oftast inte ens möjligt eller intressant. De har varit väldigt bra på att pricka ut de bästa lederna, med de finaste utsikterna. Vi avvek väl någon gång för att ta en cool bild och det värsta som kan hända är att man blir tillsagd. Men i naturreservat och liknande, är det hårdare.

– Auckland kanske du kommer att landa i, men själva staden är inte mycket att se. Tyckte i alla fall vi.

– Om du ska hoppa bungy-jump (ETT MÅSTE!), gör det i Queenstown. Det finns både en lägre variant, som sker från en bro och ner mot en flod, och så finns det världens åttonde högsta. Den sistnämnda, Nevis, hoppade jag och det var mitt första hopp någonsin. Nervositeten var maxad och när du väl stod på avsatsen såg du ditt liv passera i revy. Men efter hoppet får du en adrenalinkick som varar i uppemot en timme. Du kommer att känna dig som oövervinnerlig efter det. :) Eller du kanske har hoppat tidigare?

– Samma sak gäller skydive. Om du inte har skydiveat förut, är NYZ det ultimata landet att göra det i. På grund av väder, blir det ofta inställt. Vi skulle hoppa i Taupoo, men det blev inställt tre dagar i rad. Bästa staden för det, ska även det vara Queenstown. Bäst chans för fint väder samt en väldigt fin utsikt.

– Påtal om Queenstown - jättefin stad som omges av en dal och ligger vid en (iskall...) sjö. Vi avslutade i princip vår NYZ-trip här - och det var nog det bästa tänkbara avslut.

– Sen en annan sak - vad du än gör, knäpp inte med fingrarna åt en bartender/servitör/servitris...

Jag har en hel del andra tips om du är intresserad/vill höra mer om vad vi gjorde. Bara att skriva här eller slänga iväg ett PM! :)

Jag blir nästan tårögd av nostalgi när jag får återberätta det här! Du kommer att träffa så mycket människor och uppleva så sjukt mycket saker. Ta vara på varje sekund!! Om du väljer att åka med Kiwi och får Scott (aka "Fish/Ika") som guide/chaufför, är du i goda händer. Hälsa från mig. ;)

Skapligt avis just nu!
Av Melicia
30 okt. 2016 16:35
En ska undrar jag om NZ och det är om de har lika ljust där på deras sommar som vi har här på våran. De har ju vinter när vi har sommar där
Av Desires
31 okt. 2016 13:04
Vi har bara varit på Nordön men tyckte det var fantastiskt härligt! Bilade runt t platser som Opononi, Bay of Island, lake Taupo, Cape Reinga, Three Mile Island, Roturua, Cathedral Cove mfl. Tycker Nordön är underskattad, men förstår att nu unga föredrar Sydön.
http://www.desires.se/#post74
Av Ischa
1 nov. 2016 20:11
Citerat från Joppili:
Ischa och Malin88 : Vad roligt att ni ska dit! Har ni några speciella planer, eller bara åka runt? Är ni ett gäng eller reser ni själva?

Landl : Det låter magiskt! Vill verkligen åka och uppleva allt! :D Har nu några tips om vad man inte bör göra? Eller nått speciellt man ska tänka på?
Jag åker själv och tycker det ska bli magiskt, man kommer träffa så mycket människor och speciellt om man åker med kiwi eller stray. Hur går dina planer`?
Av Eie
21 nov. 2016 14:18
Hej Jag åker ensam till Nya Zeeland den 10 jan -17. Har börjat titta på hur man ska lägga upp resplanen och detta forum var ju jättebra för det. Troligen lite äldre än de flesta (60 år)men hoppas på att det fungerar bra ändå, får se om jag vågar mig på ett bungyjump också :)
Citerat från Joppili:
Hej!
Jag är sjukt sugen på att åka till Nya Zeeland i December/Januari. Någon annan som ska åka? Tips och idéer på vad man inte får missa?
Vart är bäst? Jag vill uppleva äventyr och den häftiga naturen!
Ska man hyra bil/camper? Någon som har någon erfarenhet av nått bra bolag?
Tacksam för alla tips!
/Josse