Nya visumregler

Av Marulk
10 dec. 2015 08:23
Visningar: 879
Ngn som är uppdaterad gällande de nya visumregler för inresa till USA.
Sverige omfattas ju även tillsvidare av visumfrihet men obligatorisk ESTA registrering. I nedanstående artikel står obligatoriskt elektroniskt pass, är det detsamma som ESTA registrering?
En annan fråga som förmodligen är omöjlig att svara på, kommer exkluderade länder att utökas? Dessa nya regler resande inom 5år till Sudan, Irak, Iran, Syrien. Vi har rest ganska frekvent till Egypten som visserligen har en hel del 'sympati' med USA. Har försökt läsa mer om detta men det verkar som att endast SVD har nämnt i artikel

http://www.svd.se/usa-pa-vag-begransa-visumfria-besok
10 dec. 2015 10:25
Citerat från Marulk:
Ngn som är uppdaterad gällande de nya visumregler för inresa till USA.
Sverige omfattas ju även tillsvidare av visumfrihet men obligatorisk ESTA registrering. I nedanstående artikel står obligatoriskt elektroniskt pass, är det detsamma som ESTA registrering?
En annan fråga som förmodligen är omöjlig att svara på, kommer exkluderade länder att utökas? Dessa nya regler resande inom 5år till Sudan, Irak, Iran, Syrien. Vi har rest ganska frekvent till Egypten som visserligen har en hel del 'sympati' med USA. Har försökt läsa mer om detta men det verkar som att endast SVD har nämnt i artikel

http://www.svd.se/usa-pa-vag-begransa-visumfria-besok
Jag uppmärksammade detta på min FB https://www.facebook.com/Floridasidan?ref=stream häromdagen.

Om länder eller folk med ursprung i fler länder exkluderas avgörs säkert av utvecklingen i världen.

ESTA är i princip ett inresetillstånd med vissa villkor som söks elektroniskt vid resa med flyg till USA, ett pass är, ja ett pass, inte alls samma sak ;-) Egypten skulle ju kunna vara ett tänkbart land som kan beröras i framtiden (det är egentligen alla länder) beroende på utvecklingen, det kan ju göra att väldigt många (ännu fler än med aktuella länder som ju inte är bland de större turistmålen) svenskar kommer påverkas av detta.
Av Marulk
10 dec. 2015 12:50
tiden får utvisa vad som händer framöver...
en fråga kvarstår dock @floridasidan.....vad är defintion på elektroniskt pass, eftersom det inte är detsamma som ESTA.
10 dec. 2015 13:06
Citerat från Marulk:
tiden får utvisa vad som händer framöver...
en fråga kvarstår dock @floridasidan.....vad är defintion på elektroniskt pass, eftersom det inte är detsamma som ESTA.
Det som skrivs i tidningar (eller skrivt övehuvudtaget) är ju ofta inte överensstämmande med verkligheten (ganska skrämmande hur uselt det är båda vad gäller faktakoll men även stavning och grammatik idag om du frågar mig ;-)

Jag utgår från att de menar maskinläsbart pass med biometrisk information, alltså att informationen (både text bild men även fingeravtryck) finns lagrat i passet.
"Elektroniskt pass" är inget begrepp jag ens hört eller tror existerar ?????
Av Marulk
10 dec. 2015 18:17
Just därför jag frågar, eftersom inte vi heller tidigare hört talas om just 'elektroniskt pass' som speciellt nämndes i artikeln. Nåväl, får väl hoppas att det skrivs lite mer utförligt om det börjar gälla för oss USA resenärer.
Av Birgere
10 dec. 2015 19:07
Det är helt korrekt vad Floridasidan skriver och är detsamma som det officiella begreppet "e-Passport" eller Biometric Passport. (Jag utgår ifrån att "e-" står för electronic.)
Maskinläsbara pass kom före dom elektroniska men nuvarande pass är fortfarande maskinläsbart (scanna dom undre raderna)

Detta krav uppfyller idag alla svenska pass då vi bara har en giltighet på 5år.
10 dec. 2015 20:22
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marulk:
tiden får utvisa vad som händer framöver...
en fråga kvarstår dock @floridasidan.....vad är defintion på elektroniskt pass, eftersom det inte är detsamma som ESTA.
Det som skrivs i tidningar (eller skrivt övehuvudtaget) är ju ofta inte överensstämmande med verkligheten (ganska skrämmande hur uselt det är båda vad gäller faktakoll men även stavning och grammatik idag om du frågar mig ;-)

Jag utgår från att de menar maskinläsbart pass med biometrisk information, alltså att informationen (både text bild men även fingeravtryck) finns lagrat i passet.
"Elektroniskt pass" är inget begrepp jag ens hört eller tror existerar ?????
Amen på det! Många okunniga skribenter.

Jag tror precis som du att det som åsyftas är just ELEKTRONISKT läsbart PASS.
Känns mer eller mindre bekräftande när man läser nedan, där det står att de redan (sedan länge) kräver e-passport för resenärer som omfattas av Waiver t ex. D v s vi svenskar har redan e-pass.

http://www.dhs.gov/e-passports
Av Marulk
10 dec. 2015 20:56
Tackar för utredande....då kan man sitta lugnt i båten ett tag till o hoppas att USA inte inkluderar Egypten i de länder som ska exkluderas. //Catarina
10 dec. 2015 21:39
För att undvika risk för missförstånd så ska kanske sägas att Egypten inte är med i Visa Waiver Program (VWP), och medborgare där kan inte resa på ESTA i dagsläget.

Det som diskuteras är alltså medborgare i länder som är med i VWP som kan undantas från möjligheten att resa utan visum under vissa omständigheter, t.ex. om man besökt vissa "riskländer" inom en viss tid, har dubbla medborgarskap varav något i ett "riskland".

Detta kan ju mycket väl bara vara början på mer kontroller inte bara i USA, vi ser ju hur det förändras här hemma, nästan dag för dag, just nu...... Vem trodde för ett halvår sen att man skulle ha pass/ID-kontroller när man varit i Köpenhamn en vända.....