Nya passregler

Av Jerrys
29 feb. 2016 18:06
Visningar: 2169
Jag såg detta igår kväll på SAS hemsida och undrar lite om nån vet nåt mer. Jag har sökt på nätet och frågat på resebyrån men blir inte klok. Vi ska till USA i sommar och blev helt plötsligt osäkra på om våra pass (utfärdade 2011 + 2012) gäller. Vi har fått höra att våra pass är giltiga, men jag är skeptisk. När fick våra pass ett inbättat chip isf? Det har jag aldrig hört att de haft.
Detta är kopierat från SAS hemsida:
NYHET! E-pass obligatoriskt till/via USA från 01APR2016
Från och med 01APR16 måste alla passagerare inneha ett e-pass vid resa till eller via USA enligt Visa Waiver Program (VWP) samt inneha en godkänd ESTA-ansökan. Ett e-pass, som har en särskild symbol på passets framsida, är en säkrare typ av pass med ett inbäddat elektroniskt chip. E-passet utfärdas av behörig myndighet och måste uppfylla internationella normer för säkerställande och lagring av information om innehavaren. Passen kommer att kontrolleras manuellt på flygplatsen.
Av Birgere
29 feb. 2016 19:37
Svenska pass har biometrisk information lagrat sedan 2005. Så denna "nya" info är inget för svenskar att bry sig om.
Däremot kan man fundera på att den med pass från 2011 kanske ska byta det och söka ESTA på det nya passet istället.
Av Jerrys
29 feb. 2016 20:03
Ok, tack! :) Då har jag bara missat det alltså. Jag såg SAS inlägg och trodde det var en "nyhet" för alla. Men, för svenskar är det inte ett "problem" alltså.