Norra Italien-Milano-Verona-Venedig

Av Tinto
19 apr. 2011 11:50
Visningar: 21196
Ska i höst ta en sväng i norra italien. Hade tänkt mig Milano-Verona-Venedig.
Hur är det att ta sig fram. Vad får man inte missa osv. Trevliga restauranger?
Jag hade tänkt mig ca 3 nätter på varje plats. Är det lagom? Hade tänkt kombinera Verona med någon av de stora sjöarna, vilken är den som är lättast att besöka utan bil? Å just det, några tips på prisvärda boenden?
Mycket frågor, tacksam för svar!
Av Lasse42
19 apr. 2011 15:03
Boende är överlag ganska dyrt i Italien, näst intill vårt land. Vi har bara besökt Milano av dom här städerna och då flög vi Ryanair till Bergamo och åkte tåg till Milano C. Vi frågade i turistinfon på tågstationen om sightseeingbussar. Då fick vi till svar att ta linjebussen in till torget framför La Scala så ligger alla stadens sevärdheter på bekvämt gångavstånd, vilket vi gjorde. Kan vara bra att ha i åtanke. Gardasjön ligger väl bra till för er del. Kollektivtrafiken i Italien fungerar bra och är relativt billig så det är inget problem. Vi letar boende på Booking.com men det finns ju fler att söka hos.
Av Sjalen
28 apr. 2011 14:33
Citerat från tinto:
Ska i höst ta en sväng i norra italien. Hade tänkt mig Milano-Verona-Venedig.
Hur är det att ta sig fram. Vad får man inte missa osv. Trevliga restauranger?
Jag hade tänkt mig ca 3 nätter på varje plats. Är det lagom? Hade tänkt kombinera Verona med någon av de stora sjöarna, vilken är den som är lättast att besöka utan bil? Å just det, några tips på prisvärda boenden?
Mycket frågor, tacksam för svar!
Verona är underbart och tre dagar är toppen eftersom staden har sin stora arena, flera sevärda kyrkor (San Zeno!) och muséet med fossiler från Dolomiterna om man gillar sådant (trottoarstenarna är fulla av dem). Där finns också romersk amfiteaterruin och museum samt lite kul shopping och god mat vid vackra Piazza Erbe.

Venedig är ju mer turistigt men missa inte Markuskatedralen samt Dogepalatset (kom tidigt och slipp köerna) för det är verkligen ett stycke av Europa maritima historia, Marco Polo osv som visas och det är kul att se suckarnas bro från insidan. Maten är inte alls så bra här som i övriga Italien eftersom de vet att de kommer undan med det bland alla turister men pröva att ät i "ytterområden" istället för runt Markusplatsen så är det helt OK. Allra bäst är en tur till ön Burano (ej att förväxla med glasön Murano) som är känd inte bara för sina färgglada hus utan också för sin sparris och även om det inte är sparrissäsong på hösten så är maten ofta bättre ute i lagunen. Vi bodde på Ai Due Leoni nära stationen men med fascinerande gångväg ut till Markusplatsen och det är jättetrevligt och fint.
Av Tinto
28 apr. 2011 23:35
Superbra Tips!
Det verkar ju som om Milano är ganska kompakt trots att det är en ganska stor stad, verkar rätt lätt att ta sig runt i!
Verona verkar mysigt och som sagt inte lika turistigt som Venedig.Tyckte några dagar där borde vara väl spenderade
Bra att ha koll på maten, man vill ju inte hamna i de värsta turistfällorna när man är i Venedig. Men en sådan vacker stad kan man ju bara inte missa .

Tack!
29 apr. 2011 12:38
Har väl egentligen inga bra tips v g restauranger. Men vi var iväg med sambons jobb till Gardasjön med också besök i Verona. Lite tips kanske du kan få genom att kolla in mitt album från den resan.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/gardasjon-1-5-okt-2008-1461

I övrigt har vi varit vid Gardsjön flera gånger och campat, då i samband med bilsemester. Nästa år planerar vi en bilsemester igen. Gå gäller Cinque Terre på västkusten, Gardasjön i 'mitten' och Venedig på östkusten innan vi drar oss norröver igen. Dessa ställen i norra Italien är klart värt flera besök. Finns massor att göra.

Lycka till med planeringen!
Av Tinto
29 apr. 2011 21:35
Citerat från leroslover:
Har väl egentligen inga bra tips v g restauranger. Men vi var iväg med sambons jobb till Gardasjön med också besök i Verona. Lite tips kanske du kan få genom att kolla in mitt album från den resan.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/gardasjon-1-5-okt-2008-1461

I övrigt har vi varit vid Gardsjön flera gånger och campat, då i samband med bilsemester. Nästa år planerar vi en bilsemester igen. Gå gäller Cinque Terre på västkusten, Gardasjön i 'mitten' och Venedig på östkusten innan vi drar oss norröver igen. Dessa ställen i norra Italien är klart värt flera besök. Finns massor att göra.

Lycka till med planeringen!
Har faktiskt just bokat in Cinque Terra. Hade först tänkt Gardasjön men har läst mer och mer om Cinque Terra och tyckte det verkade vara toppen med en underbar natur . Så nu blir det Venedig, Milano och Cinque Terrra i höst! Känns jätebra, har aldrig förut vart i Italien, så nu är det dags!

Lycka till med planeringen du med!
Av Asok
30 apr. 2011 10:26
Tåg är väldigt smidigt att ta sig runt i Italien så vill man helst inte bila så går det alldeles utmärkt.

Håller med att äta i Venedig är ingen gourmet-upplevelse men om man tar sig bort lite grand från turiststråken så kan man hitta små pärlor.
Länge sedan jag var i Venedig men på kvällen satt vi på Piazza San Marco o drack vin o lyssnade på bandet som spelade och då var priserna mycket mer humana än på dagen då de är hutlösa.
Av Annl
9 maj 2011 12:50
Tinto,

Cinque Terre är sagolikt vackert -fem små byar som ligger på rad som ett pärlband men som sinsemllan är väldigt olika. Du kan vandra emellan alla byarna om du gillar det. Det går även att åka tåg.

Vi bodde i Monterosso eftersom vi hade små barn och ville ha sandstrand men jag gillade Vernazza bäst, följt av Corngnilia (oj vad svårt det blev med stavningen) som hänger på bergskanten ner mot havet. Monterosso var inte alls lika genuint som de andra byarna.

I Vernazza fanns det när vi var där en fantatiskt trevlig restaurang som var belägen i den borg som ligger längst ut i den lilla hamnen - fantastisk utsikt över havet.

Du kommer att få fantastiska dagar - Verona och Venedig är också så fina ställen.