Norge med bil - 7 dagar roadtrip - Tips mottages

Av Dbolic
6 feb. 2019 00:05 (redigerad)
Visningar: 4938
Hej

Jag och en vän har tänkt spendera 7 dagar i Norge. Tanken är att spendera 5 heldagar. Då vi båda är väldigt bilintresserade kommer det att köras en del. Vi utgår från Linköping och söker därför tips på vägar/sevärdigheter. Vi är inte omöjliga när det kommer till lättare vandring.

Har någon tips på en schysst rutt från Linköping? Drömmen vore att ha en härlig tur dit och en minst lika härlig tillbaka.

Sevärdigheter vi absolut inte får missa?

Vi hade tänkt resa i mitten på Maj.

Tacksam för all återkoppling då denna resa ska bli episk!

Må väl

Mvh

Dennis
11 feb. 2019 22:07
tänk på att det är välsigt många vägar som fortfarande är stängda mitten på maj.
15 juni öppnar väldigt många vägar över fjällen och in i många nationalparker.

har du inte åkt trollstigen och Geiranger så kan ju det vara en ide. men det är begränsat hur mycket man hinner med på 5 dagar. Annars är det väldigt fint runt omkring Åndalsnes

För fina utsikter så kolla upp Rampestreken och Litlefjellet. båda ligger med utgång från Åndalsnes.

Kolla upp vägarna först bara som sagt så det är fritt fram att köra.
Av Hkn
24 feb. 2019 11:23
Citerat från Andreassofus:
tänk på att det är välsigt många vägar som fortfarande är stängda mitten på maj.
15 juni öppnar väldigt många vägar över fjällen och in i många nationalparker.
Mycket relevant kommentar.
Och det går dessvärre inte att vara säker på någonting sent i maj.
Snöläge och hur snabbt man hinner röja/öppna vägar är väldigt lokala saker.

Jag kör Stockholm – Lysebotn (nära Stavanger) praktiskt taget varje midsommar.
Ett år var där bara minimala snöhögar längs vägen, men...ett annat år hade de skurit vägen genom fyra-fem meters snödrivor (de gick långt över taket på husbilen jag hyrt). Så det är verkligen ett lotteri. Och då pratar vi Midsommar – i senare delen av juni. I maj är det ännu mer en gissningslek. Eller dessvärre bara omöjligt.

Kolla den här bilden.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/p6vQR6/Suleskarveien-og-vei-til-Lysebotn-apner-neste-uke
Artikeln är från mitten av maj för något år sedan – och det står att vägen planeras öppna till den 20 maj.

• Bästa informationen om de norska vägarna finns här:
https://www.vegvesen.no/en/traffic/planning-your-trip/traffic-information

• Klicka på länken vid texten: Up to date traffic information (in Norwegian only)

• Därefter får du en karta. Alla ställen på din planerade väg som är markerade med kryss eller varningstrianglar bör kollas. Klicka på dem så finns mer information – eller bara texten ”GJELDER TIL: Inntil videre”.
De norska lokaltidningarna bevakar ofta detta.

För att summera: Vägen till många av Norges finaste platser, går ofta via vägar som ligger högt. Skulle ni göra resan under sommaren har jag en hel hög med idéer. Men i maj... då kan en enda vägbom förstöra hela planeringen – och det blir svårt att komma med tips som håller.

Men gör turen lite senare – Norge är galet fint. Och även om vägarna är smala och slingriga, så är det en fenomenal plats att roadtrippa på!

Hilsen fra,
:: hkn ::