Norge hösten 2013

15 aug. 2013 22:49
Visningar: 1288
Har bestämt mig för att åka till Norge och tjäna lite dollars i höst. Är de någon här som har lite erfarenhet utav detta?

Vart i Norge är de roligast att bo som ungdom?
Lättast att få jobb?
Billigast att bo?

Om de är någon fler som känner för att åka till Norge och jobba i Höst så hör gärna av er så kanske vi kan styra ihop nån plan! :)
18 aug. 2013 19:35
Hej!
Jag planerar också att åka till Norge och jobba nu snart, hade varit jättekul att vara flera! Lättare med boende och allt då också ju. Har du sökt några jobb än eller tänker du göra det väl på plats? När tänkte du åka? :)
Av Din
19 aug. 2013 13:36
Hej Johanna!

Jag och 2 vänner tänkte också dra iväg till Norge i höst. Vi har dock lite svårt med boende för allt är riktigt dyrt. Om man kanske kan hyra något tillsammans och dela på? Beror på var i Norge ni tänkte hålla till? :)
Av Paulina
19 aug. 2013 14:40
Hej!

Att åka till Norge och jobba är en upplevelse och ett bra sätt att tjäna extrapengar på. Själv har jag jobbat två somrar på Gardermoen, Oslo flygplats. Jag jobbade i Duty Free, det var riktigt skoj. Varvade kassajobb med varuplock. Båda gångerna har vi bott i Jessheim, som är en liten ort mellan Oslo och Gardermoen.

Jag hade då kontakt med Adecco i Jessheim som jag var anställd via.

Annars är det många som rensar fisk och liknande på småorter runt om i Norge.

Hoppas ni hittar något bra! Lycka till!

/Paulina
21 aug. 2013 08:44
Hejsan! Vad är det för stad ni tänker? Jag börjar jobb i Oslo i mitten av september och skulle vilja hitta ett gäng man kan dela lägenhet med!:) visst är inte Oslo den billigaste staden att leva i, men skapligt lätt att fö jobb i och en sjukt fin och rolig stad att bo i!:)
21 aug. 2013 08:51
Vad kul att det är flera som tänkt åka!:) Jag har inget jobb än men är mest inställd på oslo eller iallafall i närheten. Har kollat lite på boenden och är man några stycken går det att hitta jättefina hus eller lägenheter att dela på!:) Har du sökt jobb hemifrån eller har du varit där och sökt Vendela?:)
21 aug. 2013 09:54
Hej!
Jag har också tänkt på att flytta till Norge och jobba ett tag för att tjäna lite extra pengar!
jag har dock ingen tidigare erfarenhet av att jobba i Norge men skulle vara roligare att åka ett gäng tjejer. Jag har dock hört att det är lättare att få jobb på plats.
Kan ju vara bra att åka några stycken så man kan dela på boende.
Jag kan åka vart som helst bara det finns jobb.

Som person är jag glad, positiv och lätt att ha och göra med.
22 aug. 2013 00:02
Hej!
Jag kom nyligen hem från att varit au-pair i Barcelona och är precis som ni intresserad utav att åka till Norge och jobba. Förhoppningsvis kan jag tjäna en del så jag kan ut och resa senare. Jag har precis börjat tänka på Norge så jag har inget jobb ännu men är beredd på att åka dit och söka jobb om det underlättar. För mig känns Oslo mest lockade men egentligen spelar det ingen större roll vart i Norge. Vill väldigt gärna dela boende eftersom att det är enklare, billigare och roligare!!

/Lisa
23 aug. 2013 10:01
Jag sökte via någon norsk sida, kan varit Finn.no kommer faktiskt inte ihåg haha! Men skickade in till massa olika och fick tillslut napp. Men tror inte det är några problem med att söka på plats. Jag har inte heltid så kommer söka mer där också. Men håller med överstående, är man ett gäng kan man spara mycket pengar på boende och få bo fint!
Av Jimmieh
25 aug. 2013 17:56
5000-6000 per rum, 36000 i månadshyra inte dåligt :) Ska man tjäna mycke pengar i norge ska man sätta sig lite ute på " landet" och hyra ett rum (hybel) .
Jobbade själv där i norge i 9 år och det är inte lika enkelt att få jobb där längre.
25 aug. 2013 23:27
Hej tjejer!!

Jag har med planer att dra till Norge o jobba i höst för att tjäna ihop lite many. Delar gärna lägenhet med andra. Vore super kul!! Hur se planen ut ?? :)
Av Emzan
31 aug. 2013 17:45
Hej!

Jag är supersugen på Oslo och behöver folk som vill bo tillsammans med mig. Kommer försöka få med mig en tjejkompis, om hon inte får jobb på annan ort innan allt är ordnat. Jag tänker försöka ta mig till Oslo i mitten på september/början på november. Det här med bostad är ju inte det lättaste, och så kan jag inte ta vad som helst heller pga budgeten jag har.

Ska vi styra ihop nåt?
Av Emzan
31 aug. 2013 17:49
Har skapat en grupp på facebook som heter: Norgegänget.
Kan klicka in er där för bättre diskussion.
31 aug. 2013 21:28
hej! jag har en lägenhet fom måndag! vi är tre tjejer som flyttar in och vill gärna ha 3 till att dela med :) Är vi 6 stycket blir hyran 2667nok/pers och depositionen 8000, är vi fem blir hyran 3200 och deppon 9600, sjukt billigt hur som med andra ord.

Lägenheten ligger supercentralt, typ 10 minuter gång från centralstation. Dock är den inte möblerad. Den har spis, kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin. Men inga sängar oså! Dock är det ganska många som skänker bort sånt här i Oslo så ska nog inte va några problem att få ihop. Men man kan få räkna med lite madrasser och så i början

Så alltså ett perfekt boende för dig som vill ha ett socialt kollektiv och inte måste ha massa "egen space", billig hyra och centralt!

Vill helst ha några som kan flytta med oss redan på måndag eller iaf nästa vecka!
31 aug. 2013 21:38
Hej!:)
Jag är jättesugen på att åka med! dock är jag reserv på en högskoleutbildning och vet säkert först om två veckor ifall jag kommer in eller inte. Sannolikheten att jag kommer in där är inte stor men jag vill ändå vänta. Så skulle ni inte ha hittat tre till om två veckor, så är jag väldigt intresserad av att vara med och dela på det boendet:) Men jag hör av mig då isf och ser om ni har något rum ledigt!
4 sep. 2013 15:17
Hejsan! Jag och min tjejkompis har också planer på att dra till Oslo nu i höst! Vi har planer på att stanna i några månader för att spara ihop till en längre backpacking-resa. Vi har som ni tänkt att det blir lättare att hitta jobb på plats när man väl har ett boende. Undrar om ni fortfaranande har rum kvar? Vi skulle säkert även kunna dela rum om det skulle vara så....

För övrigt är vi två glada och sociala tjejer som är ute efter ett riktigt kul äventyr i Norge, alltså inte bara jobbjobbjobb!
5 sep. 2013 16:25
Hej vår lägenhet är redan full nu! men skulle tipsa er om att gå ihop ett gäng och hyra en på hybel.no eller finn.no, blir oftast mer prisvärt än om man hyr in sig i ett rum :)
5 sep. 2013 16:26
Dock måste någon ha norskt personnr. som man i sin tur behöver jobb för att få, för att kunna skriva på lägenhets kontrakt. Så försök även "ragga upp" någon som bott i Oslo ett tag att bo med som redan har det fixat, så kan lägenheten stå på den :)
Av Madodo
18 sep. 2013 12:15
Kul att jag hitta den här tråden. Har själv funderat på att åka till Norge och jobba för att kunna spara pengar, men inte kommit längre än till tankar. Jag undrar hur ni fixar jobb, har ni redan fixat jobb (vad för jobb) och boende innan ni beger er, eller tar ni allt på plats? har ni sagt upp boendet i Sverige? Hur mycket pengar har ni när ni åker iväg.
Ser att några ville åka i början av september, hur har det gått med allt? :)
16 aug. 2014 22:21
Hejj!

Hur har det gått för er?
Är själv igång med att dra till Stavanger, så skulle va kul å höra om era erfarenheter när det gäller jobb, boende och Norge i allmänhet! :)

Kanske någon som råkat läsa detta som också är sugen på Stavanger och vill leta boende tillsammans? :))