NJ eller Brooklyn?

18 maj 2015 12:21
Visningar: 838
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
Av Klara89
18 maj 2015 12:36
Citerat från Angeloni:
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
kan säga så att (fått höra av folk) att New Jersey är väldigt säkert och tryggt, jämfört med centrala NY!
Dessutom är de ofta tyst där och de påminner en helt del om Sveriges tysthet!
Av Totopez
18 maj 2015 18:47
Citerat från Angeloni:
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
Jag vet inte vad ni menar med "New Jersey" som är en delstat med 8,5 miljoner invånare, 11 mil bred och 27 mil lång. Det finns säkra och osäkra områden, med olika bra kommunikationer. Själv har jag bott i Jersey flera gånger, men inte när jag vill till Manhattan. Brooklyn har massor med tunnelbanor, NJ har bara bussar. Det kaj bli rejäla köer.

Brooklyn hade varit mitt val sju dagar i veckan, men det är svårt att hitta lagliga korttidshyror i NYC dock.
Queens kan också funka. Inte lika hippt som Brooklyn, men helt ok.

Vill ni inte bo på Manhattan?
Av Totopez
18 maj 2015 18:50
Citerat från Klara89:
Citerat från Angeloni:
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
kan säga så att (fått höra av folk) att New Jersey är väldigt säkert och tryggt, jämfört med centrala NY!
Dessutom är de ofta tyst där och de påminner en helt del om Sveriges tysthet!
Jag vet inte vad dina vänner har hört, men New York, särskilt centrala Manhattan, är en av de säkraste storstäderna i världen. Att säga att delstaten New Jersey skulle vara säkrare saknar verklighetsförankring. Det finns många ställen i Hoboken, Jersey City, Newark etc som jag inte skulle gå ensam i på nätterna, vilket jag inte har problem med på Manhattan.
18 maj 2015 19:55
Totopez, med NJ menar jag att vi bor där för att enkelt kunna besöka Manhattan, och för att komma undan billigare och ha roligare för pengarna.
Gällande säkerheten i olika stadsdelar vågar jag nog inte lita fullt ut på folk som säger att det är lika säkert som i Sverige.. alla har väl olika erfarenheter tror jag.

Har du erfarenhet av att det blivit mycket köer genom att ta bussen från Nj till Manhattan? Hur länge i sådant fall? Eller ska man kanske ta tåg över istället?

Gällande att bo på Manhattan - vi vill både JA och NEJ. Jag vill inte segla förbi 1400-1600 kr/natt eftersom vi vill stanna i 14 dagar. Men om vi hittar något boende med kök så kan jag tänka mig HARLEM.

Erfarenheter av HARLEM? Undrar också om det verkligen är SÅ farligt att hyra "svart" ??
Av Hawaii
18 maj 2015 20:03
Har själv tillbringat mycket tid i Harlem, och Harlem i dagens läge är helt annorlunda än vad det var förr i tiden. Inga problem med att bo där, men som överallt annars är det ju bra att vara försiktigt - speciellt nattetid. Och rent allmänt - de flesta områden i USA är lika säkra som många platser i Sverige. Det finns alltid undantag oavsett var man befinner sig.
18 maj 2015 20:08
Citerat från Hawaii:
Har själv tillbringat mycket tid i Harlem, och Harlem i dagens läge är helt annorlunda än vad det var förr i tiden. Inga problem med att bo där, men som överallt annars är det ju bra att vara försiktigt - speciellt nattetid. Och rent allmänt - de flesta områden i USA är lika säkra som många platser i Sverige. Det finns alltid undantag oavsett var man befinner sig.
Tack för ditt svar. Kloka ord. Jag tycker Harlem verkar bra. Är det mycket trafik där?
Av Birgere
18 maj 2015 20:09
Citerat från Klara89:
Citerat från Angeloni:
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
kan säga så att (fått höra av folk) att New Jersey är väldigt säkert och tryggt, jämfört med centrala NY!
Dessutom är de ofta tyst där och de påminner en helt del om Sveriges tysthet!
Oj vad folk i din närhet är ovetande. Camden NJ är tex sedd som USAs farligaste stad 2015 och tex Newark är risken att bli mördad, relativt sett, 7ggr större än NYC.
Av Hawaii
18 maj 2015 20:19
Tack för ditt svar. Kloka ord. Jag tycker Harlem verkar bra. Är det mycket trafik där?
Manhattan rent allmänt har "mycket trafik" och Harlem är inget undantag. Men jag utgår från att du inte planerar att köra bil där?
18 maj 2015 20:23
Citerat från Hawaii:
Tack för ditt svar. Kloka ord. Jag tycker Harlem verkar bra. Är det mycket trafik där?
Manhattan rent allmänt har "mycket trafik" och Harlem är inget undantag. Men jag utgår från att du inte planerar att köra bil där?
Äh, det var nog en dum fråga egentligen. Jag har haft oturen att bo på mycket trafikerade adresser och vaknat till ambulanser och tutande fordon......
Av Peter_o
19 maj 2015 10:17
Citerat från Angeloni:
Gällande att bo på Manhattan - vi vill både JA och NEJ. Jag vill inte segla förbi 1400-1600 kr/natt eftersom vi vill stanna i 14 dagar.
Jag förstår inte om du menar att 1400-1600 kr/natt är dyrt eller inte, Men vill du ha ett bra boende på Manhattan billigare än det (ca $150/natt i dubbelrum med privat bad) så rekommenderar jag http://sihnyc.org/

/PeterO
19 maj 2015 10:24
Citerat från Peter_o:
Citerat från Angeloni:
Gällande att bo på Manhattan - vi vill både JA och NEJ. Jag vill inte segla förbi 1400-1600 kr/natt eftersom vi vill stanna i 14 dagar.
Jag förstår inte om du menar att 1400-1600 kr/natt är dyrt eller inte, Men vill du ha ett bra boende på Manhattan billigare än det (ca $150/natt i dubbelrum med privat bad) så rekommenderar jag http://sihnyc.org/

/PeterO
Hej Peter
Det verkar inte vara kök där.
Av Peter_o
19 maj 2015 11:12
Citerat från Angeloni:
Hej Peter
Det verkar inte vara kök där.
Nej, inte kök, men kylskåp på rummet.

Att en barnfamilj kan vilja kunna laga mat själv förstår jag, men annars tycker jag det värkar onödigt. New York "är byggt" för att man ska äta ute. Själv äter jag nästan aldrig på restaurant (med servering och tips) men det tycker nog alla andra är knäppt, men billigt blir det!

Är det första gången ni åker till New York ska ni absolut bo på Manhattan!

/PeterO
19 maj 2015 11:21
Citerat från Peter_o:
Citerat från Angeloni:
Hej Peter
Det verkar inte vara kök där.
Nej, inte kök, men kylskåp på rummet.

Att en barnfamilj kan vilja kunna laga mat själv förstår jag, men annars tycker jag det värkar onödigt. New York "är byggt" för att man ska äta ute. Själv äter jag nästan aldrig på restaurant (med servering och tips) men det tycker nog alla andra är knäppt, men billigt blir det!

Är det första gången ni åker till New York ska ni absolut bo på Manhattan!

/PeterO
Okej, men kylskåp räcker inte för mig. Jag vill både äta ute, "hemma" och göra picknick. Jag gillar att handla i lokala livsmedelsbutiker och upptäcka nya varor. Det är mitt intresse när jag åter till andra länder. ;-)

Många menar att det absolut är Manhattan vi ska bo på, eftersom vi är där första gången. Vi är lite kluvna dock om det verkligen är ett Måste. Det lockar mig helt klart, men min sambo gillar distansen och gillar tanken på att spara pengar ha ha ha....
Av Peter_o
19 maj 2015 12:01
I närheten av Union Square (där Seafarers International House ligger) finns det 4-5 matvaruaffärer.
Speciellt WholeFoodMarket är sevärd. Förutom att handla där kan man plocka för sig maten och äta den en trappa upp.

/PeterO
19 maj 2015 12:03
Tack så mycket för tipset. :-)
19 maj 2015 14:36
Citerat från Birgere:
Citerat från Klara89:
Citerat från Angeloni:
Hej!

Jag och min man vill åka till New York i ca 2 veckor. Vi funderar på att hyra lägenhet privat (t ex via airbnb) eller bo på lägenhetshotell.

Jag vill bo i Brooklyn men min man vill bo i New Jersey.

Vad har ni att säga om detta? Jag vill gärna ha tips på alla för- och nackdelar. Jag har förstått att det kan vara "olagligt" att hyra privat i visa delar - så helst vill vi göra rätt för oss..
Tanken är att det ska vara lätt att ta sig till Manhattan - men att vi ska kunna handla livsmedel och även gå ut och äta i det område där vi bor.

Tack på förhand.
kan säga så att (fått höra av folk) att New Jersey är väldigt säkert och tryggt, jämfört med centrala NY!
Dessutom är de ofta tyst där och de påminner en helt del om Sveriges tysthet!
Oj vad folk i din närhet är ovetande. Camden NJ är tex sedd som USAs farligaste stad 2015 och tex Newark är risken att bli mördad, relativt sett, 7ggr större än NYC.
Lite off-topic men på den guidade bussturen (i dec ) berättade guiden att NY hade fallit till nr 27 på listan över farliga städer i USA, blev passerad av Boise, Idaho! I Harlem hade brottsligheten sjunkit med drygt 70 % jmf med toppnoteringen. Tydligen var 1996 värst när det gällde brottslighet.