Nio dagar i Kroatien

19 apr. 2018 21:08
Visningar: 361
Hej!

I sommar ska jag och min pojkvän spendera nio dagar i Kroatien (flyga till Split med hemresa från Dubrovnik). Vi hade även tänkt besöka en eller två öar under vår vistelse.

Vilka öar kan ni med erfarenheter från Kroatien rekommendera, samt hur många dagar bör man spendera på respektive plats? Blir det för mycket med att besöka fyra platser under nio dagar?

Tacksam för alla svar och tips:)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Ansun
19 apr. 2018 22:17 (redigerad)
En eller två öar + Dubrovnik kan nog funka på 9 dagar om man slipper åka till Split för att byta färja/katamaran mellan. Vi brukar försöka att få 4 nätter på varje ställe för att hinna se lite mer, men visst funkar det med 3 också om man vill hinna lite mer.
Ni kan åka med Krilo- katamaranen, den har rutten Split-Hvar-Korcula-Dubrovnik, så resorna mellan skulle flyta på bra. Biljetter kan ni köpa online hemifrån på denna sida, så vet ni säkert att ni får tag på biljetter. Här är deras sida:
https://www.krilo.hr/en/sailing-schedule/

Jag skulle börja med en dag i Split, sen åka vidare till Hvar, typ 2-3 nätter, sen åka vidare till Korcula 3 nätter och avsluta i Dubrovnik 2-3 nätter. Skulle jag behöva minska ner med en dag på något ställe så skulle jag minska ner nätter i Dubrovnik, tycker 2 dagar räcker om man bara vill se centrala Dubrovnik som inte är så stort.